Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

't Is weliswaar geen scheepvaartnieuws, maar nieuws over dat visserschip wordt mede tegengehouden...
Wat nou weer ???
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (91.79 KiB) 3221 keer bekeken
Dit schijnt de bewuste brief te zijn
Bijlagen
altAqw6UIfaDrxgsRmP2BMfv_E1CDmryFGljKX8G1_OSUqM.jpg
altAqw6UIfaDrxgsRmP2BMfv_E1CDmryFGljKX8G1_OSUqM.jpg (228.54 KiB) 3140 keer bekeken
Oost, west...ook best

Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Hannes »

Men heeft inmiddels de lichamen van twee bemanningsleden van het Urker visserschip gevonden.

update Reddingsboten hebben vandaag twee stoffelijke overschotten uit het water gehaald. Een woordvoerder van de gemeente Urk heeft bevestigd dat het om twee van de vier opvarenden gaat van het vermiste Urker visserschip. Het gaat om de 45-jarige Bert Woort uit Urk en de Belg Maurice Coussaert (64).

Het eerste lichaam werd rond 16.30 uur gevonden door een Franse reddingsboot, zo'n 17 kilometer uit de kust van Boulogne-sur-Mer. De identificatie moet nog plaatsvinden. Het tweede stoffelijk overschot werd begin van de avond gevonden door een Britse boot. Dat meldt de kustwacht.

Van de overige opvarenden ontbreekt nog ieder spoor. Aan boord van de Z-85-Morgenster waren twee Nederlanders, naast Woort was ook Jan Kramer (29) aan boord. Ook de Belg Coussaerd en Americo dos Santos Martins (48) uit Portugal waren aan boord en worden vermist.

Zeker vijftien viskotters, twee Britse reddingsboten, twee Britse overheidsschepen een helikopter en een vliegtuig hebben vandaag gezocht naar de opvarenden. Ook werd een overheidsvaartuig met sonar ingezet. De zoektocht is vanavond na zonsondergang gestaakt, aldus de Kustwacht.

Of en op welke schaal er morgen verder wordt gezocht naar de opvarenden is nog onbekend. De kustwacht van Dover moet daar nog een beslissing over nemen.

Bron: Algemeen Dagblad: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... tter.dhtml

Groeten, Hans.
matthijs
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 aug 2004 21:51
Locatie: schoonhoven

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door matthijs »

Wat ik mij bij het vergaan van de Z-85 afvraag is of de EPIRB niet is afgegaan, als ik het goed begrepen is er alarm geslagen
nadat de Z-85 van een volgsysteem ( AIS? ) verdween. Zonder te willen speculeren moet het ook weer snel zijn gegaan
net als bij de Cemfjord. Ik ben benieuwd of daar nog een mogelijke oorzaak van te achterhalen is.

Matthijs
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door lp »

Ik vraag me af onder welke omstandigheden de kotter is vergaan. Was er sprake van slecht weer? Was het schip op weg naar de thuishaven of ging het naar zee? Het lijkt me niet dat het schip vissende was, want het kanaal is niet bepaald een gebied voor de boomkorvisserij. Het schip is, als ik de foto goed bekijk, een klein vaartuig, uitgerust voor de boomkorvisserij en in het bijzonder een zogenaamde mattenvisser, speciaal uitgerust voor de platvis-visserij in de stenen. Meestal zijn er twee dinky's aan boord, hangen er twee reddingsboeien in de zij en er zullen beneden in een kooi wel een paar reddingsvesten liggen. Als er sprake is van een onverwacht gebeurtenis, waarbij het schip snel ten onder gaat, dan is er weinig tijd om van de reddingsmiddelen gebruik te maken.
quo vadis
Jos Komen (R.I.P)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik denk dat de kotter is overvaren door een grote tanker of bulkcarrier.
Die hebben dit waarschijnlijk zelf helemaal niet in de gaten gehad.
Dit was het eerste waar ik aan dacht toen ik het vernam.
Trieste zaak.
aegis R.I.P.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door aegis R.I.P. »

Denk ik ook ergens vaart een groot schip met wat krassen op de boeg rond en heeft niets gemerkt :(

groet Feike.
Gebruikersavatar
bouk
Berichten: 295
Lid geworden op: 05 dec 2013 16:28
Locatie: De Rijp (NH)
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door bouk »

Jos Komen schreef:Ik denk dat de kotter is overvaren door een grote tanker of bulkcarrier.
Die hebben dit waarschijnlijk zelf helemaal niet in de gaten gehad.
Dit was het eerste waar ik aan dacht toen ik het vernam.
Trieste zaak.
het eerste waaraan ik dacht.
grt,bouk.
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door lp »

:roll: Een aanvaring is ook waar ik meteen aan moest denken. Ik heb vroeger ook een tijdje op een kotter van dergelijke grootte gevaren en kan me goed voorstellen wat er op zo'n moment gebeurt.
quo vadis
albert s
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 dec 2005 17:06

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door albert s »

In dit geval( het vergaan van Z-85) zou het ook heel goed kunnen dat het weer een rol gespeeld heeft:

http://visserijnieuws.punt.nl/content/2 ... Het-Kanaal

http://www.kustwacht.nl/nl/Liveblog280115.html

http://www.refdag.nl/nieuws/economie/te ... 5_1_887459
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Chris.dus »

Het kan snel gaan:

http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/23616 ... hip__.html

En de motor draait nog als het schip ten onder gaat?


Plaats reactie