Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen » 16 okt 2015 16:58

Je verwart Theo met mijn persoontje.... :) Bij zeiljachten is het gunstig om een grote aanvangsstabiliteit te hebben en dan moet je een lage L/B verhouding hebben dus een breed schip. Zo kan er meer zeil gevoerd worden. Door scheepsbouwers werd vroeger in ieder geval een formule gebruikt om de breedte bij een bepaalde lengte te berekenen. Hiermee konden schepen met goede vaareigenschappen en wat belangrijk was, met voldoende stabiliteit gebouwd worden. Die formule klopt met de huidige generatie grote (container)schepen niet meer en daarom heb ik empirisch er een tweede kromme bijgetekend die hiervoor beter voldoet.
image.png
image.png (816 Bytes) 3057 keer bekeken
Die formule en de bijbehorende kromme zijn te zien in het plaatje hiervoor. Schepen met een kleine lengte zitten links in het kromme deel waar de L/B verhoudingen lager zijn dan meer naar rechts. Bij een schip van 8.2 m hoort volgens de formule een breedte van 3.05 m, maar bij een schip van 226 m hoort een breedte van 25. De L/B verhoudingen zijn dus totaal verschillend.

Verder hangt deze verhouding af van het gebruik van het schip. Wil je veel lading meenemen of vooral snel varen. Een motorboot mag best wel een grotere L/B verhouding hebben dan een zeilschip. Behalver sneller is dat dan ook zuiniger. Het hangt allemaal af van de toepassing van een schip.
Laatst gewijzigd door ferryvaneeuwen op 16 okt 2015 17:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 16 okt 2015 17:22

Nee, Ferry, Chris reageert op het antwoord dat ik hem gaf en dat helemaal onderaan mijn uitleg voor Bob van het begrip "abandonneren" staat. :-D

Chris, als je een feeder breder wil maken, dan moet hij ook direct 2,45 m breder worden. Een container is 2,438 breed. Maar doe je dat, dan moet hij ook weer langer worden, anders is hij niet "slank" genoeg en ga je te veel brandstof verbruiken. Ze goochelen wat af om die feeders net binnen de perken te houden en dan bedoel ik alle perken, dus zowel wat betreft de stabiliteitscriteria en het vrijboord, als de meting die voor de havengelden en andere heffingen geldt.
Als je precies wilt weten hoe ze daarmee goochelen en hoe krap die normen zijn, moet je die pdf van de TU-Delft even downloaden. Het is een zeer leesbaar stuk dat je HIER kunt vinden.

Dat ze juist die Dongedijk als voorbeeld namen, komt omdat die in augustus 2000 bij Port Said kapseisde. Dat gebeurde bij kalme zee. Later bleek hij 150 ton meer aan dek te hebben gehad dan volgens de papieren het geval was. Maar liefst 30 procent van alle containers die ze aan boord hadden, was een ton zwaarder dan op het cognossement stond. Nu was dat niet de enige oorzaak van het kapseizen. Hij had ook nog eens een trim van 1,60 m waardoor het dek bij het achterschip bij een beetje slagzij snel onder water kwam, wat dan een knik in de stabiliteitskromme geeft, d.w.z. een snelle afname van de arm van het richtend koppel. Maar zo nauw steekt dat bij die feeders die op de grens van de regelgeving worden gebouwd. Als de havengelden etc. niet langer naar het bruto en netto tonnage zou worden geheven, zouden die schepen een laag meer in het ruim en dus een laag minder aan dek kunnen hebben. Dan zou je dat gelazer met dat krappe vrijboord en een dek dat snel onderaan komt niet hebben.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen » 16 okt 2015 17:31

Oeps dat was me even ontgaan Theo..... :oops:

Herman
Berichten: 504
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Herman » 16 okt 2015 22:26

Theo,
Mooi en duidelijk verhaal van de TU Delft,zelf te begrijpen door een eenvoudig machinisie khv.
gr.Herman

Chris.dus
Berichten: 207
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Chris.dus » 17 okt 2015 10:09

Theo, mooi PDF file met een hoop informatie.
Alhoewel ik niet alle formules begreep, heb ik er een hoop van geleerd.
Volgens mij is inderdaad de belangrijkste conclusie:

"Vooral bij kleine containerschepen werden (en worden) de NT en vooral de GT-waarde gezien als een van de belangrijkste ontwerpparameters."

Kort gezegd, we kunnen veel stabieler bouwen, maar dat kost te veel havengeld.

Waarschijnlijk veels te simpel gedacht hoor, maar zou dit niet op te lossen zijn door het havengeld te berekenen naar het maximale aantal standaard containers wat een schip kan vervoeren ?

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 17 okt 2015 11:47

Behalve het tonnage, bruto zowel als netto, zijn er verschillende andere manieren te bedenken om havengelden en andere heffingen te berekenen, maar daar wil men vooralsnog niet aan. Er wordt binnen de EU volop over gepraat, maar men kan niet tot een besluit komen. Er zijn al wel landen die een andere berekening toepassen voor alle heffingen waar een schip mee te maken krijgt als het een haven aandoet. Zo hebben de Franse zowel als de Poolse havens het tonnage afgezworen. Zij berekenen alles volgens V = L x b x dr. Het product van de lengte, de breedte en de zomerdiepgang van een schip.

Als dat algemeen aanvaard zou worden, kon je veel veiliger schepen bouwen, containerfeeders met veel meer containers onderdeks en dus veel meer vrijboord. Stel je even voor: een laag meer containers onderdeks geeft gelijk een vermeerdering van het vrijboord met 2,5 meter. Geen dekken meer die bij de minste slagzij onder water komen.
Maar dat wordt niet zomaar een twee drie aanvaard, omdat het niet direct een vermindering van de kosten hoeft te betekenen. Integendeel zelfs. Franse havens blijken meer havengelden op te strijken dan havens die het bruto tonnage gebruiken bij hun berekening. Zoals altijd voelen scheepseigenaren en -operators helemaal niets voor een systeem dat de kosten verhoogt, zelfs niet als de veiligheid ermee is gediend. Die containerfeeders waar het voornamelijk om gaat, voldoen aan alle geldende regels en eisen en moeten dus als veilig worden beschouwd, ook al kan worden aangetoond dat ze niet onder alle omstandigheden veilig zijn.

Toegegeven, het is een heel ingewikkelde materie en het is moeilijk om een systeem te bedenken waarbij elk scheepstype fair wordt behandeld en niemand wordt gediscrimineerd. We zullen dus waarschijnlijk nog vele jaren doorgaan met die tonnageberekeningen.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Wim van der Moolen » 17 okt 2015 20:59

Twaalf doden bij bootongeluk Oekraïne.
VANDAAG, 20:28

Het ongeluk gebeurde voor de kust van de havenplaats Odessa AFP
Bij een ongeluk met een passagiersschip in de Zwarte Zee zijn zeker twaalf mensen om het leven gekomen. De boot zonk voor de kust van de Oekraïense havenplaats Odessa.

Er zouden 36 mensen aan boord zijn geweest. De meeste passagiers zijn volgens de gouverneur van de regio, de Georgische oud-president Saakasjvili, uit het water gered. Naar één passagier zou nog worden gezocht.

De nationaliteit van de slachtoffers is nog niet bekendgemaakt. De oorzaak van het ongeluk is ook niet duidelijk. Volgens de woordvoerder van de havenautoriteiten is het schip mogelijk in een storm terechtgekomen.

Bron: NOS niuews
Eat your pie, before you die !

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32110
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen » 18 okt 2015 11:16

Olietanker fout geparkeerd. :roll:
HIER het bericht met foto's.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Frans de Lijster
Berichten: 993
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Frans de Lijster » 21 okt 2015 22:02

Mercy Ships bouwt aan tweede schip:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... p_1_947619

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13718
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R » 22 okt 2015 13:41

Tanker Alia disabled in North Sea after explosion in the engine room.

The 183 meter long, 35,669 dwt tanker Alia caught fire in the North Sea off Hvide Sande, Denmark while en route to Malta from Gothenburg.
The fire started after an explosion in the vessel’s engine room.
fa1c34c5519a348aa9299bde59ada20d.jpg
fa1c34c5519a348aa9299bde59ada20d.jpg (94.71 KiB) 2032 keer bekeken
Image: Manuel Hernandez Lafuente.

The crew evacuated the compartment and turned on the tanker’s fire suppression system.
The system released CO2 into the engine room extinguishing the fire, but the tanker had sustained damage and was adrift.

Two nearby fishing vessels came to give assistance to the tanker in distress. One hour after the call for help,
two other ships of shipping company Esvagt reached the incident site. One of the ships,
the Standby Safety Vessel Esvagt Omega poured water onto the hull of the tanker to keep it cool.

At around 1:00 after midnight local time the rescue teams reported that the fire was under control.
The on board inspection revealed that the temperature at the critical points was back to normal levels.

There are no reports of injuries or oil leaks after the explosion. The entire crew is still on board,
said the team leader of the task forces.

As the ship’s engine is seriously damaged, the tanker should be towed to port as soon as possible.

Source: shz.de
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13718
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R » 22 okt 2015 13:47

Damen to construct Renewables Service Vessel for Delta Marine.

The close working relationship between Delta Marine and the Damen Shipyards Group has produced a new vessel design – called a
Damen Renewables Service Vessel 3315. The Scotland-based offshore wind service provider recently awarded
Damen a construction contract looking towards a launch in early 2017.
da.jpg
da.jpg (110.78 KiB) 2028 keer bekeken
“For the last couple of years we’ve been working on this new design with Damen Shipyards Hardinxveld,”
says Delta Marine General Manager Dave McNaughtan. “We came up with concepts – gave them to Damen,
who would put those ideas on the drawing board.
They gave their expertise – adding the engineering for example – and then came back to us.”

"Client feedback is very important to us," says Damen Shipyards Hardinxveld Managing Director Jos van Woerkum.
"It has been great to work so closely with Delta Marine to develop this new design."

The new design evolved from that of a conventional multi-cat vessel, he continued:
“We have changed the design by moving the wheelhouse forward and leaving the aft deck open.
Crucially, we’ve managed to keep it under the 500-tonne mark.
This was a critical factor – one that will help keep the costs down.”

The Renewables Service Vessel 3315 will be able to take on a lot of the work larger
offshore construction vessels currently perform, Mr Naughton said.

The vessel will have full DP2 capability with two large HS Marine cranes and a four-point mooring system.
Its wide deck will enable Delta Marine to install a cable-lay carousel, work-class ROVs or cable trenching machines onboard.

The hull will be fabricated in Poland and the final outfitting process will be done by Damen Shipyards Hardinxveld in the Netherlands.
No price was disclosed for the order.

Source: damen.com
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13718
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R » 23 okt 2015 20:25

Bahri buys two very large crude tankers.

Saudi Arabia’s Bahri has purchased two 321,200-dwt Very Large Crude Tankers (VLCCs) from Daewoo Shipbuilding & Marine
for $78 million each after the vessels failed to sell over the summer.
ba.jpg
ba.jpg (179.17 KiB) 1847 keer bekeken
Blue Topaz and Blue Pearl (both built 2010) were officially offered for sale on Tuesday,
with the sale reported by brokers on Thursday. Prior to the sale, both vessels were managed by Korea Line,
according to shipping registers.

Daewoo had looked to sell the vessels privately over the summer to a specific buyer,
but the unnamed counterparty was unable to meet the asking price, brokers say.
The owner offered inspection opportunities to all other interested parties in September.

The acquisition will bring Bahri’s VLCC fleet up to 34 vessels,
plus 10 newbuildings under construction at Hyundai Samho in South Korea.

Source: splash247.com
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32110
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen » 24 okt 2015 23:07

Dit is weliswaar geen actueel nieuws, maar ze zijn hier al jarenlang mee bezig. :evil:
Binnenvaarttankers in en naar Nigeria.
HIER de link naar het binnenvaartforum.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Jancorjoh
Berichten: 680
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jancorjoh » 29 okt 2015 14:11

De containermarkt moet wel heel slecht zijn dat Maersk Triple-E's gaat opleggen.

http://www.marinelink.com/news/triplee- ... 00092.aspx

Oscar Aardse
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Oscar Aardse » 31 okt 2015 13:54

Een ietwat vreemd verhaal gevonden op "Marine Log"
link - http://www.marinelog.com/index.php?opti ... Itemid=231
Ik vraag me af wat ik me er bij moet voorstellen: Brandstof opslaan in een "fishhold", en hoe wordt dat dan schoongemaakt voordat er weer vis in opgeslagen wordt? Weet iemand met enige kennis van de visserij hier iets zinnigs over te zeggen? Is dat misschien een ruimte waarin levend aas wordt opgeslagen?

Groeten,
OA

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen » 31 okt 2015 15:14

Oscar schreef:Brandstof opslaan in een "fishhold
Niets bijzonders hoor, dat is bij de tonijnvisserij een vrij normale zaak. Je zou toch denken dat je het aan de sushi zou moeten kunnen proeven.....
Even more shockingly, he claimed that in some fleets it was standard practice to use tuna storage freezers for extra diesel storage. This meant that when a ship was low on fuel, officers could refill their diesel tanks from the freezer. Once empty, the freezer was filled with fresh tuna. If the tanks are were out, the diesel and chemical detergents used would most likely end up in the ocean.”

Plaats reactie