Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door OLAU-fan »

In aanvulling op het bericht van vandaag waarin Rederij Waddentransport door plannen van Gemeente Harlingen ernstig in de bedrijfsvoering zou worden gehinderd, c.q. onmogelijk gemaakt:

Rederij Waddentransport schrijft er over op hun website: http://www.waddentransport.nl/

De tekst van het artikel:
Harlingen met mond vol tanden in rechtszaak Willemshaven

11 april 2017

HARLINGEN De gemeente Harlingen kon gisteren bij de Raad van State geen enkel cijfer of recent onderzoek overleggen waaruit de behoefte aan een nieuwe jachthaven in de Willemshaven blijkt.

Het hoogste rechtscollege boog zich over de juistheid van het bestemmingsplan op verzoek van Rederij Wadden Transport van Fred Lakeman. Voor hem is er in de nieuwe plannen voor de Willemshaven geen plek meer, vindt de gemeente.

Maar een goede onderbouwing hiervoor lijkt te ontbreken. Op de vraag of er voldoende gekeken is naar Lakemans belangen, stond de gemeeente met de mond vol tanden. Ondanks aandringen van Terschelling, Vlieland, en het ministerie van Defensie om Lakeman een ligplaats te gunnen, gaf het Harlinger gemeentebestuur niet thuis. Volgens Lakeman is de jachthaven een prestigekwestie van het bestuur geworden. Dat heeft de hakken in het zand gezet en kan blijkbaar alleen nog door de Raad van State worden teruggefloten.

Op kritische vragen van de Raad had de gemeente niet echt duidelijke antwoorden. Dat de havendienst en het loodswezen een ligplaats hadden afgewezen was de gemeente woordvoerder onbekend. Over de kosten van een verplaatsing van Wadden Transport wist hij niets.

Lakeman wil garanties van de gemeente en niet langer op de schopstoel zitten. Hij vindt het gevaarlijk om naast een jachthaven afgemeerd te liggen. Verder wees hij op de monopoliepositie die Doeksen zou krijgen als hij niet kan terugkeren.

Rechter Janny Krannenburg riep gemeente en Lakeman op om zo snel mogelijk om tafel te gaan zitten. Binnen zes tot twaalf weken doet zij uitspraak.

Jancorjoh
Berichten: 790
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jancorjoh »

Dry Dock with Norwegian Tanker Capsizes at Polish Shipyard

April 27, 2017 by Mike Schuler
A floating dry dock housing the Norwegian tanker Hordafor V capsized at the Nauta Shipyard in Gdynia, Poland, April 27, 2017.
hordafor_v_nauta_0645_800-768x512.jpg
hordafor_v_nauta_0645_800-768x512.jpg (92.61 KiB) 4932 keer bekeken
A floating dry dock holding a Norwegian tanker capsized Thursday afternoon at the Nauta Shipyard in Gdynia, Poland.

The Nauta Shipyard said in a statement that the dry dock began listing at about 1:30 p.m. local time on Thursday and came to rest practically on its side at a depth of about 10 meters.

Inside the dry dock is the Norwegian-flagged tanker Hordafor V, which is owned by Hordafor AS and operates in the aquaculture market.

Reports say there were personnel on board at the time of the accident however everyone was able to escape uninjured. Pollution prevention equipment has been deployed to mitigate harm to the environment.

The cause of the accident is under investigation.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Niemand gewond, dus dat is een kwestie van "Telefonowanie Apeldoorn!", zoals ze in Gdansk zeggen en dan kijken wie hier de schuld van moet krijgen.
Wat een ravage, zeg. :shock:
Wat moeten ze nou doen: eerst die tanker eruit halen en stabiel maken en dan het dok, of het dok met tanker en al rechtop zetten? Ik heb werkelijk geen idee. De Hordafor V werd in 1997 bij Slob in Papendrecht gebouwd als Crystalwater. 2683 dwt. 80 meter lang, 11 meter breed.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Tsja...wat is wijsheid...
Ik vermoed dat je idd het beste eerst het schip bergt/verplaatst, en dan het dok....
De zijkant van het dok zal het gewicht van het schip bij kantelen van het geheel wellicht niet kunnen dragen: daar is zo'n constructie niet op gemaakt...en daarbij: hoe krijg je dat schip weer terug in het midden...?
Het dok ziet er al heel oud uit, en het schip is ook al 20 jaar oud...
Vraag me af wat de verzekering gaat zeggen...."technical total-loss", komt spontaan bij me opborrelen...verzekeringen betalen, en iedereen is weer tevreden.
Maar ook dan zal die rommel toch opgeruimd moeten worden, en vanwege de continuïteit van de werf: op zo kort mogelijke termijn....

Wat denken jullie ? Zijtankje lekgeraakt ? met daarna het omvallen/verschuiven van het schip ??
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Wat denken jullie ? Zijtankje lekgeraakt ?
DE eerste woorden die bij mij opkomen...( 3 puntjes! :lol: )dus naaa " 'tis alleen maar blik, dus geen probleem" zijn:
" Structural failure". En DAT is mogelijk i.v.m. de verregaande diminution in de ballast tanks/en/of werkdek en vervolgens een in-klappen van wat er over was van de huid van het dok. Bedenk hierbij dat dit mogelijk was "in combinatie MET" de misschien "minder goede" konditie van het werkdek van het dok en/of de punktie daarvan door een of meerdere dokblok(ken), wat zomaar kan gebeuren als er een onjuiste blok zetting plaats vindt met dus extra hoge belasting op een " dun plekkie" in het dek en vervolgens een domino effect waar ze dus " van de regen in de drup" terecht kwamen.Het blijft dus nog wel even de vraag " wie was er eerst de kip of het ei?"
Ballast tanks bij een oud(er) droogdok roesten niet alleen "als de pieten"als ze niet goed zijn geconserveerd, maar er ligt ook veelal een laag met slik in waar je " U-Gij en Meneer" tegen zegt.
Eens per 5 jaar bij de dikte metingen-indien correct uitgevoerd en niet mee gesjoemeld!!!-zou dit boven water ( of liever onder de roest vandaan!) moeten komen, maar jaaa...die Poolse begonia's spreken ook zo hun eigen bloemige taal. :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Lemans »

aannemende dat de noor helemaal naar de zijkant verschoven is, lijkt de tanker niet veel smaller dan het dok. dus heel ver uit het midden zal die niet staan. je zou het met een kraan kunnen proberen. aan de lage kant optillen tot de tanker met zijn tanktop boven water uitkomt en dan ook de andere kant van het dok afzinken. moet de tanker wel zelfstandig kunnen drijven.
gr A
Frans de Lijster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Frans de Lijster »

Haarscherpe webcam bij de Berghaven in Hoek van Holland:

https://www.webcam-hoekvanholland.nl/

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door leo-shof »

Er staan nog 71 andere web-cams op en ook waterstanden AIS en nog meer
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Wim Plukker »

"Beauty is in the eye of the beholder"
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door leo-shof »

Zaterdag middag
bron vermelding.jpg
bron vermelding.jpg (48.5 KiB) 7348 keer bekeken
Image1.jpg
Image1.jpg (95.19 KiB) 7385 keer bekeken
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO


Plaats reactie