Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Ik blijf dat toch discutabel vinden....
Ondanks het feit dat een dergelijke transito bijna niet meer rendabel is....

...omdat 'men' tegen het verstoken van kolen is, het ook niet meer willen overslaan....
Dan stel ik voor dat 'we' in NL ook geen plastic meer moeten overslaan: da's vele malen vervuilender dan kolen !
Geen overslag meer van wat voor plastic ook !
Kunnen alle havens per direkt worden gesloten !
Wat dat wel niet een bezuiniging op arbeidskosten oplevert !
En dan heb ik het nog niet eens over de geweldige verbetering voor het globale milieu wat dat oplevert, als het op 4 landen na kleinste land ter wereld weigert om plastic over te slaan....

Dit is toch gewoon pure chantage ?? Organisaties in NL zijn het er niet mee eens dat in Du nog steeds kolen worden verstookt, en dus moet NL die niet meer doorvoeren....
Als ik het voor het zeggen had in Du zou ik meteen alle doorvoer via nl stopzetten, en de eigen havens uitbreiden, of dat via het bijzonder daartoe bereid zijnde Antwerpen of Le Havre doen....
Albertkanaal onder NL langs verlengen naar de Rijn, iedereen tevreden...tóch ?
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Henk van der Moolen »

Recht voor zijn raap Jan.
Zonder steenkool geen cokes, zonder cokes geen ijzer. Zonder ijzer geen staal. Zonder staal geen enz.enz.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Fluks »

In Antwerpen rolt men nu over de grond van het lachen.Groet,Arie.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Henk van der Moolen »

En wat dacht je van Amsterdam Arie? Dat heeft ook een kolenopslag waar nog veel meer kolen opgeslagen kunnen worden voor doorvoer.
Alleen hebben ze daar een gemeenteraad die net zo dom is dan die van Rotterdam. :mrgreen: :mrgreen:

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Fluks »

Ik heb 10-12 jaar geleden duizenden tonnen kolen van overslagbedrijf Rietlanden naar centrales aan de Neckar in Duitsland vervoerd. Groet,Arie.
Jancorjoh
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jancorjoh »

Insurer Ordered to Pay $1 Billion Over 2002 Prestige Oil Spill
prestige.jpeg
prestige.jpeg (88.93 KiB) 5721 keer bekeken
November 16, 2017 by gCaptain
prestige tanker
The sinking of the Greek tanker released an estimated 63,000 tonnes of foul-smelling black fuel along the Galicia coast and forced the closure of the country’s richest fishing grounds.

A Spanish court has ordered a British P&I insurer to pay a whopping $1 billion fine over the 2002 Prestige oil spill.

The single-hulled oil tanker Prestige broke in half and sank off the northwestern coast of Spain after being denied a port of refuge after a tank was damaged in a storm. The wreck is estimated to have spilled some 63,000 tonnes of oil, fouling Spain’s Galicia coast and closing some of the country’s richest fisheries. The incident is considered one of Europe’s worst-ever environmental disasters.

A Spanish court on Wednesday ordered the London Steam-Ship Owners’ Mutual Insurance Association, aka the London Club, which insured the ship, to pay up to $1 billion in damages.

The London Club said it was aware of the judgment and “remains concerned at the direction that the Spanish court has taken generally.”

The Prestige’s captain, Apostolos Mangouras, was initially clear of criminal wrongdoing, but in January 2016, Spain’s Supreme Court overruled and convicted him of recklessness resulting in catastrophic environmental damage. Mangouras was sentenced to two years in prison, and the ruling opened the door to damage claims against him and the insurer.

The total damage bill has been estimated at over 4 billion euros.
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R »

MV Glen Sannox - UK’s first LNG passenger ferry launched on the Clyde .

The UK’s first liquefied natural gas (LNG) passenger ferry was launched yesterday (Tuesday 21st November 2017) on the Clyde by First Minister Nicola Sturgeon.
The 102-metre, roll-on/roll-off vehicle passenger ferry, named MV Glen Sannox, can operate on liquefied natural gas (LNG) and marine gas oil (MGO). LNG is significantly cleaner and will help to reduce emissions to meet ambitious Scottish Government targets.
gl.jpg
gl.jpg (75.68 KiB) 5559 keer bekeken
The innovative dual fuel vessel was launched at Ferguson Marine Engineering Limited’s (FMEL) Port Glasgow shipyard and is the first of two LNG ferries being built as part of a £97 million contract on behalf of Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL).

MV Glen Sannox is designed to carry 127 cars or 16 HGVs or a combination of both and up to 1,000 passengers. The vessel is due to be delivered in Winter 2018/2019.

First Minister Nicola Sturgeon said: “Ferguson Marine Engineering Ltd makes a significant contribution to the Scottish industrial sector and to the Inverclyde economy.

“These state of the art ferries are more sustainable, therefore contributing to Scotland’s world-leading climate change goals. They are also capable of carrying more vehicles and benefiting the communities that rely on them.”

Jim McColl, chief executive, Clyde Blowers, which owns FMEL, said: “The successful launch of the MV Glen Sannox marks an important milestone in Ferguson Marine’s journey to becoming a world-class shipyard. As this is the first ferry in the UK capable of being run on liquefied natural gas (LNG) and marine gas oil, not only has this been an extremely exciting and ambitious project for both FMEL and CMAL, but it has been an extremely complex one as well.

“FMEL and CMAL have worked closely together on the highly challenging engineering issues arising from the unique nature of the dual fuel ferry project. The experience and knowledge gained during this project will be of enormous benefit to the competitiveness of Scottish shipbuilding in the future as technology continues to develop to meet tightening clean energy legislation.”

Kevin Hobbs, chief executive, CMAL said: “We welcome the launch of Glen Sannox, marking a major milestone in the construction of this highly innovative vessel. The use of LNG in maritime transport is a sign of our ongoing commitment to exploring new fuel technologies for ferries, as well as a wider commitment to innovation in Scotland and consideration for the environmental impact of transport.”

Robbie Drummond, CalMac’s Service Delivery Director said: “The launch of any vessel is an exciting time in its construction and we are pleased to see the first of the new ships being built at Port Glasgow reach this important milestone. As the end-customer for the MV Glen Sannox, we are looking forward to welcoming her to our fleet in due course.”
VIDEO

Source: CMAL
Jos Komen (R.I.P)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hijskraan op schip dreigt om te vallen in Maartensgat

https://www.ad.nl/dordrecht/hijskraan-o ... ~a39b5ec4/
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Op dit moment zit ik te kijken naar een (herhaling van gisteravond) tenenkrommende documentaire over door de overheden gefacilieerde milieu-misdaden...
Heel veel daarvan was destijds al jaren bekend; wij allemaal hebben het wel eens gezien of zelf meegemaakt....
En eveneens hoe je je mond moest houden om te voorkomen dat jij, of nog erger: het schip, op eoa blacklist kwam....

Vlgs mij heb ik hier errugunz al eens een klein balletje opgegooid over hoe ik door het kopen van een oude Russische geigerteller (a USD 10) er bij toeval achter kwam dat de toch al zwaar vervuilde brandstoffen nu ook radioactief was, waarmee zeeschepen werden opgezadeld om dat in alle onwetendheid ff globaal en buiten alle controle om te 'verwerken'...
Even een groffilter schoonmaken resulteerde in al tot spontane blaarvorming op je handen, maar nu had je voortaa bij de kerst meteen al lichtgevende ballen !
Ik heb toen in dat bericht bewust weggelaten over het hoe, waarom, en gevolgen ervan, maar nu na deze reportage zeg ik het nu...
Ik meldde dat, en toonde het aan bij zijn verschijnen, aan iemand van de havenpolitie in Rotterdam. Resultaat: de geigerteller werd onmiddelijk door een inspecteur in beslag genomen, en werd gemaand, op straffe van vervolging voor het in bezit hebben van verboden apparatuur, dergelijke laster niet meer uiten...
30 a 35 jaar geleden....
en ik zie nu dat het tot in het parlement (Opstelten, Pronk, Smit-Kroes, zijn genoemde namen) van al die zaken op de hoogte was. Resultaat: juist die bedrijven werden benaderd voor het samenstellen van de milieuwetgeving...!!!

En het gebeurt nog steeds hoor, alleen wat geraffineerder en nog stiekumer dat toen. En nog steeds met medeweten van (zeer) hooggeplaatsten...met als reden: behoud van werkgelegenheid....
...van die paar ingewijdden die bij zo'n bedrijfje werkt ??? Ik denk eerder dat de reden de Zwitserse account van de 'hooggeplaatste' is...
Maar wat in de docu niet vermeldt werd is, dat veel van die 'hooggeplaatsten' onder chantage en/of (zelfs levens-)bedreigingen "meewerken"...

..zoals iemand hier vaak als onderschrift gebruikt: nil nove sub sole....

putdiepe zucht....
...ik wordt te oud voor deze ongein: ik wordt er niet goed van...
Ik ga ter afleiding maar ff kijken hoe vol m'n grijze, groene, zwarte en rode vuilniscontainers zijn; vanmiddag komt de reinigingsdienst langs....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jinny »

Jan, ik heb de doku gemist, maar het verbaast me niks...
Echt niks..
En ja, geigentellers zijn nog lang verboden waar geweest, dwz, zo werd het gebracht.
Dat oa de Baco in IJmuiden die dingen ook verkocht, gewoon legaal.....
Maar de Russische tekst zal het 'm gedaan hebben..

In de jaren '80 kwam het schuim van de zeepsopfabriek nog een halve meter hoog voor ons huis door de egalamentsloot drijven.
Dat loosde ondanks (of misschien door gebrek aan) alle controle en wetgeving gewoon via via op het Groot Noord Hollands kanaal.

Het was mij al eerder opgevallen dat de 'kleine man' aan veel strengere regels moet voldoen dan de grote jongens..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie