Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------
De Sanchi is gezonken, maar de VDR is geborgen. Misschien kan die enige opheldering geven over wat er gebeurd is.

Jos Komen (R.I.P)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Voormalige minister van Defensie Jeannine Hennis heeft weer een baan bij haar héél vroegere baas, later haar 'ondergeschikte' , en wel in de rang van kapitein-luitenant bij de Marine.....
Vroeger heeft ze het tot korporaal geschopt, en nu -zonder enige verdere studie !- tot kapitein-luitenant.

Tsja, waarom zou je nog naar school gaan ?
Je wordt lid van een politieke partij, en je verdere kostje is (letterlijk !) gekocht !

Hoe kom je aan je strepen ??? Nou: zó dus....
Beginrang, natuurlijk...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Otter »

Hoe meer strepen hoe groter de zak!!
Wie onder weg is, vorderd
Gebruikersavatar
hgb1967
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 okt 2008 23:37
Locatie: Terwolde
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door hgb1967 »

Otter schreef: 20 jan 2018 18:15 Hoe meer strepen hoe groter de zak!!
De muts bedoel je zeker in dit geval :wink:
Hans

Net als mensen willen katten wel eens tegen de muren opvliegen. Het verschil is dat zij dat ook kunnen.
ed fowler
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 dec 2017 23:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ed fowler »

En wat ik ook niet snapte was dat Ivo Niehe in z'n uitzending met een gesprek met Prinses Magriet niet met een woord heeft gehad dat zij de beschermvrouwe is van onze koopvaardij ! Het magrietje staat toch niet voor niets op het anker van m'n oude pet.
Groetjes Ed Bartels- Fowler
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R »

Arctia Ltd. ready to support Canada

The Finnish shipowner Arctia Ltd. is moving forward to support Canada in icebreaking and towing services. The company has responded to the Canadian Government’s Request for Information and Industry Consultation for Interim Icebreaking and Towing Capability for the Canadian Coast Guard, and continues to follow the tendering process. Arctia’s purpose-built icebreaker fleet is promptly available, and can serve the Canadian industry and Arctic communities within weeks.
bb.jpg
bb.jpg (68.83 KiB) 7597 keer bekeken
“We were quite surprised yesterday reading the news stating that negotiations will be launched with one interested supplier for the conversion and lease of existing supply vessels. We have understood that the open tender for interim icebreaking services is still open and does not cover any conversion costs“, states Tero Vauraste, the President and CEO of Arctia Ltd.

Arctia Ltd. participates in the Canadian Government’s tender for interim icebreaking solutions. The company is ready to charter its icebreakers to the Canadian Coast Guard and explore cooperative solutions to help Canada avoid the so-called icebreaker gap within the formal purchasing process. The Government’s public tender issued in November 2016 states that the Canadian Coast Guard may require additional icebreaking capacity provided by one (1) to five (5) icebreakers at various times over the next number of years.

“We have extensive experience in the North American Arctic. All our icebreakers have diesel-electric propulsion and they are designed specifically for challenging and long-lasting icebreaking operations. They need no conversion for operations in the Canadian Arctic. This is a clear advantage compared to our competitors. We are the only operator in the world that can provide multiple powerful heavy and medium heavy polar class icebreakers promptly and on a commercial basis“, Vauraste explains.

Arctia Ltd. is a Finnish shipowner specialized in icebreaking, ice management and towing. The company currently has eight icebreakers in its fleet, including IB Polaris, the first Liquefied Natural Gas (LNG) powered icebreaker in the world. Finnish multipurpose icebreakers have been proven effective in the Canadian Arctic. Just this July, the Finnish MSV Nordica transited the Northwest Passage (NWP) from Vancouver, Canada, to Nuuk, Greenland, in 24 days with researchers and a Canadian Coast Guard officer on board. This transit set the record for the earliest crossing of the NWP. The Nordica now holds the records for both the earliest and latest season transits of the NWP.

Along with the Nordica, its sister vessel MSV Fennica has served in ice management tasks in the Beaufort and Chukchi Seas in 2007 and from 2012 to 2015. Arctia’s converted IB Otso has worked on the north-eastern coast of Greenland.

The need for icebreaking services is one of the many things that Canada and Finland have in common. Icebreakers in the Baltic Sea on Finnish waters are utilized at a low rate, around 30 to 40 percent annually, mainly just during the harshest winter months. Sharing icebreaker assets with Canada would raise this rate and bring affordable strategic icebreaking options to both Finland and Canada.

Arctia Ltd. will organize a showcase event for media and interested experts in Ottawa in the morning of Thursday, February 1st, coinciding with the Northern Lights 2018 Conference. The company’s President and CEO Mr. Tero Vauraste will describe Finnish icebreakers’ experience in the North American Arctic and answer questions about Canada-Finland cooperation potential in icebreaking.

Source: Arctia
Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door OLAU-fan »

Voor de laatste keer werd vandaag de veerpont Schulpengat ingezet tussen Den Helder en Texel. De eilandbewoners en vele toeristen zijn 26 jaar lang met het schip heen en weer gebracht. Vandaag was er gelegenheid om afscheid te nemen van het trouwe 'werkpaard'. Het Schulpengat kon bijna alle stormen aan. Hoe hard het ook waaide, het schip bleef varen. Oud-Kapitein Alfed Schaatsenberg kijkt met plezier op alle jaren varen terug. "Het was een geweldig schip. Hiervoor hadden we het Molengat. Dat was een vrij ruw schip. Maar dit schip was geweldig."

Het schip lijkt richting de sloop te gaan. Er heeft zich geen koper voor het Schulpengat gemeld. "Het schip heeft zijn best gedaan.", zegt oud-kapitein Schaatsenberg, "Dat dit het einde is, is jammer. Maar zo gaat het in het leven."

Bron: http://www.nhnieuws.nl/nieuws/218563/Ve ... ldig-schip
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R »

Voor de laatste keer werd vandaag de veerpont Schulpengat ingezet tussen Den Helder en Texel.
"Het was een geweldig schip ............ "Het schip heeft zijn best gedaan."

Nederlandse kwaliteit gebouwd 1990 bij Verolme Scheepswerf Heusden.
schg.jpg
schg.jpg (107.63 KiB) 7422 keer bekeken
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Lupo »

Loodsboot Pollux heeft gisterochtend flinke schade opgelopen bij een aanvaring op zee. De Nederlandse kotter kwam ten noorden van Westkapelle in aanvaring met een bulkcarrier van 229 meter lang. De loodsboot kon nog wel op eigen kracht naar Vlissingen varen. Twee bemanningsleden raakten lichtgewond.

@mariusdenobel
Het is net geen pakje boter die Pollux, maar wat een deuk zeg!

De aanvaring vond plaats rond 4.15 uur, in de nacht van zaterdag op zondag. De Pollux lag bij het loodsstation Steenbank, twaalf mijl van de kust van Westkapelle vandaan, waar loodsen van schepen wisselen. De Nord Taurus, een onder Panamese vlag varende bulkcarrier, kwam vanuit Gent met bestemming Moermansk (Rusland).

Toen de Nord Taurus de Pollux links wilde passeren, ging het mis en voer de Nord Taurus tegen de Pollux aan. De 81 meter lange loodsboot liep daardoor flinke schade op. Aan bakboordzijde zit een grote deuk en ook het stuurhuis raakte beschadigd.

Ook het stuurhuis van de Pollux raakte beschadigd door de aanvaring. Ook het stuurhuis van de Pollux raakte beschadigd door de aanvaring.
Twee bemanningsleden van de Pollux lagen op het moment van de aanvaring te slapen en vielen door de klap uit hun bedden. Ze liepen kneuzingen en schrammen op. De Pollux gaat naar de scheepswerf voor reparatie. Bastiaan Bijvank van het Loodswezen verwacht dat de reparatie zeker twee maanden in beslag neemt. "Gelukkig hebben we reservecapaciteit in de vorm van een reservevaartuig, dus de Pollux hoeft niet halsoverkop gerepareerd te worden."

De Nord Taurus is na de aanvaring gecontroleerd en kon in de loop van de dag haar reis hervatten.


Plaats reactie