Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Boetes en beroepsverboden voor directeuren Seatrade

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/191564/B ... ade-update

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Erikdepooter »

Mm.
Destijds in Kaohsiung liepen er diverse slopers rond met een arm minder of een halve voet. En dat kwam echt niet van een ruw potje voetbal.

Ze maakten zich ook niet druk om asbest. En wij ook niet, als bemanning.
Gaan we nu met terugwerkende kracht hypocriet lopen doen?
Vroeger gingen alle grotere schepen naar dit soort ontmantelingslocaties. Vanwege de betere prijzen voor het staal.
Het enige waar ze pagus voor waren was gas. Want ook al was je "safe for hot work", dat was nog geen garantie dat er niks gebeurde.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom »

diverse slopers rond met een arm minder of een halve voet
Daar heppik er VEEL van gezien in de souk in Jeddah, waren die slopers daar naartoe verhuisd dan?? :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door leo-shof »

Brand geblust op ULCS ‘Maersk Honam’ met hulp van Boskalis


De brand aan boord van de Maersk Honam.
Op het Ultra Large Container Ship Maersk Honam is op 6 maart een zware brand uitgebroken in de Arabische Zee. Vrijwel alle containers aan de voorkant van het schip zijn weggesmolten. De brug op het middenschip bleef gespaard. Er zijn drie bemanningsleden overleden en één wordt er nog vermist. Boskalis heeft de brand met succes geblust. Smit Salvage en Ardent hebben opdracht gekregen voor de berging.
Toen de brand uitbrak was het schip 900 zeemijlen ten zuidoosten van Salalah (Oman) en 800 zeemijl van Mumbai. De bemanning slaagde er niet in om de brand te blussen en konden van boord stappen op het containerschip ALS Ceres die in de buurt was.
Boskalis Salvage blust de brand met zes schepen
Boskalis salvage werd benaderd om de brand te blussen en het schip en haar lading te redden. Zo’n 30 collega’s zijn direct vanuit Singapore en Nederland gemobiliseerd en de operatie is in partnership en in nauw overleg met de scheepseigenaar uitgevoerd. Met de inzet van een zestal schepen, uiteenlopend van grote zeeslepers tot kleinere sleepboten is de brand geblust. Daardoor is slechts een klein deel van de lading verloren gegaan en voorkomen dat het schip zou zinken.

Schip wordt in noordelijke richting gesleept
De afgelopen dagen is er gericht bluswerk aan boord van het schip verricht, de stabiliteit van het schip gecontroleerd en een sleepverbinding tussen het containerschip en een zware zeesleper gelegd. Inmiddels wordt het schip voorzichtig in noordelijke richting gesleept en in afwachting van instructies wordt het schip naar een nog aan te wijzen haven gebracht waar de lading gelost kan worden.
Ultra Large Container Ship Maersk Honam
De Maersk Honam is één van de grootste containerschepen ter wereld met een capaciteit van 15.282 teu. Toen de brand uit brak op het schip waren er 7.860 containers aan boord. Het schip is in 2017 gebouwd en vaart onder de vlag van Singapore en was onderweg van Singapore naar Suez. De bemanningsleden zijn afkomstig uit India, de Filipijnen, Roemenie, Zuid-Afrika, Thailand en het Verenigd Koninkrijk.
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jacob Bothof »

16 maart,
Weer brand op containerschip
Aan boord van de Maersk Kensington brand uitgebroken in het ruim.
Waren onderweg van Salaha, Oman richting Suez.Bemanning in veiligheid , hebben zelf de brand in het ruim
met CO2 geblust. Schip ligt voor anker bij Salaha , heeft assistentie van de kustwacht terplaatse.
Bouwjaar 2007 , vaart onder Amerikaanse vlag.
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R »

Large container ships collide in Karachi Port; Reports for 21 floating containers; Port temporarily closed

Two heavy loaded ships collided at Pakistan's Karachi port on Monday.
The Hapag-Lloyd's 8,000-TEU container ship Tolten while entering the port collided with berthed 6,350-TEU container ship Hamburg Bay at South Asia Port Terminal, one of South Asia's busiest seaports.
K 1.jpg
K 1.jpg (45.53 KiB) 7491 keer bekeken
As a result of the collision 21 containers fall into the water.
According to local media reports Tuesday morning, the containers have yet to be recovered from the water.
The South Asia Port Terminal (SAPT) will open for traffic once the floating containers, which were carrying imported cars and freight worth millions of rupees, have been recovered.
The Karachi Port Trust will start the recovery operation today (Tuesday).
Moreover, the ships have been docked at Karachi Port and the damaged parts will also be fixed.
K 2.jpg
K 2.jpg (62.48 KiB) 7491 keer bekeken
Caption: Floating containers at Karachi Port after a collision between the container ships Tolten and Hamburg Bay, Monday 19 March 2018 - Image courtesy of Hassan Jan
The administration of the deep port, however, managed to avert possible damage to the cranes installed at the berth through a timely operation.
Operations at the SAPT, which were suspended after the accident, will resume after the containers are removed from the sea through a special operation by the Karachi Port Trust.

VIDEO

Source: GeoNews
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Het gaat in steeds rapper tempo, die ongelukken met die AJGCS'n (Aller Jesses Grote Container Schepen)......die 2 die elkaar 'aanzogen' in de rode zee, al een stuk-of-wat met grote branden, eentje die een kudde gantrykranen ondersteboven voer, en nu 2 die in een haven elkaar het leven zuur maken...
Zulke kolossen zijn alleen maar handelbaar 'op snelheid', en de wind heeft er zoveel vat op dat je in havens al havenslepers nodig hebt van formaat ZwarteZee aan trek/duwkracht...

Zoals de Ouden al zeiden: wie wind zaait, zal storm oogsten...
In vertaald naar dit gegeven: wie megaschepen bouwt, krijgt mega-ongelukken

Denk aan die haast niet te blussen branden in 1 ruim: dat zijn in dat ene ruim aan containers de hoeveelheid die de AbelTasman maximaal vervoerde ! (1830 TEU)

Bedenk me nu ineens: Hoe gaat een autonoom varend schip (waarvan ik dus denk dat ze er wél komen !) dergelijke zaakies oplossen ???
Daarentegen: kan zo'n coaster-aantal aan bemanning, en zonder eveneens megacalamiteitenbestrijdingsmiddelen (3 x woordwaarde), er wel wat aan doen.....??
Zorgen dat je een vluchttasje met de belangrijkste zaakjes paraat hebt staan, Justin Case ? Back to '40-'45 ???
Misschien weer van die speciale vlotjes langs de railing (Jesses, ik ben de naam van die vlotjes van ww2 kwijt: ....die "een-of-andere-persoonsnaam-vlotjes"
weltwelwait magtzegn
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door hondasevenfifty »

De mega containerbakken krijgen in Rotterdam ook speciaal opgeleide senior loodsen die met dit soort op de simulator trainen en vooral leren wat er niet mee kan en wat de limieten zijn , havensleepboten met 80 ton BP zijn al heel normaal en dan nog als het echt gaat waaien dan mogen ze niet naar binnen of ze blijven langs de kant liggen.

Wat ik er van zag op de radar track in Karachi had die zeker geen training gehad of alles wat met voortstuwing en boegschroeven te maken had was uitgevallen als je sleepboten hem niet houden dan maak je benen en ga je terug vanwaar je kwam.

ach ter lering en vermaak kunnen ze weer een programma draaien op de simulatoren waar ook ter wereld.
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Jancorjoh
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jancorjoh »

hondasevenfifty schreef: 21 mar 2018 18:30 De mega containerbakken krijgen in Rotterdam ook speciaal opgeleide senior loodsen die met dit soort op de simulator trainen en vooral leren wat er niet mee kan en wat de limieten zijn.
In dit geval was het de loods, buiten dat hij medisch ongeschikt was, totaal verboden om welk schip dan ook te beloodsen.

Update: Container Ships Collision At Karachi Port

By MI News Network | In: Shipping News | Last Updated on March 22, 2018

Following collision of container ships in Karachi Port on Monday, Karachi Port Trust (KPT) had ordered an investigation and suspended port operations until fallen containers were cleared from the water.

However, according to an anonymous source (a high ranking KPT official), London Underwriters and their lawyers are underway to claim KPT for recovery of damages to Hapag Lloyd container ship TOLTEN when she collided with a ship berthed at SABT.

According to the source, the pilot on board the ill-fated container ship is not only medically unfit but also not licensed to handle any ship, the reason being he has been deceiving KPT by using an expired COC (certificate of competency), on which basis, the license is issued (thus deceiving the authorities by using an expired license is a criminal offence).
HAPAG-LLOYD.jpg
HAPAG-LLOYD.jpg (77.28 KiB) 6908 keer bekeken
Image Credit: Waqar Latif Chishti

In most of the countries, pilots need a valid COC and the port authority is responsible for checking the same. The underwriters are very much surprised by this development and have contacted Capt. Anwar Shah ex. DG port and shipping Pakistan regarding the same. The pilot was taken to PNS Shifa for his medical which is mandatory after an accident but was refused, and eventually the medical was held at Jinnah Hospital at 2 AM. The results of the tests are still awaited.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Erikdepooter »

Jan schreef:
Jesses, ik ben de naam van die vlotjes van ww2 kwijt
Ik herinner me van de Zeevaartschool dat deze Automatisch Opblaasbare Vlotten (AOV's) RFD- of Bombard-vlotten werden genoemd. Maar omdat dat merken zijn ben ik toch weer aan het twijfelen.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)


Plaats reactie