Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R »

Container fire on the Yantian Express now under control

On 3 January, a fire broke out in one container on the deck of the Yantian Express and spread to additional containers. In the meantime, efforts to extinguish the fire have made continuous progress under the direction of the salvage company Smit and in cooperation with the Hapag-Lloyd crew on the scene as well as Hapag-Lloyd’s emergency-response team in Hamburg. These combined efforts have allowed the fire to be largely contained and brought under control.
se.jpg
se.jpg (65.51 KiB) 14127 keer bekeken
Caption: Container ship Yantian Express - Image courtesy of Sebastian Fuchs

On Wednesday evening, a Hapag-Lloyd crew of five safely transferred back from the ocean-going tug “Smit Nicobar” to the “Yantian Express”. The “Yantian Express” is currently being towed at a slow speed by the “Maersk Mobiliser” and continues to be about 800 nautical miles off the coast of Canada. A third ocean-going tug is on its way to the “Yantian Express” and is expected to begin assisting the activities on 13 January.

At this time, it is not possible to make a precise estimate of any damage to the “Yantian Express” or its cargo. Hapag-Lloyd is working in close cooperation with all relevant authorities.

The 7,510 TEU “Yantian Express”, which is 320 meters long and sails under German flag in the East Coast Loop 5 (EC5) service, was built in 2002 and was on its way from Colombo to Halifax via the Suez Canal.

source : Hapag-Lloyd

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2198
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Drentenier »

Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (51.42 KiB) 14091 keer bekeken
Commentaar overbodig :(
Knipsel2.jpg
Knipsel2.jpg (113.41 KiB) 14091 keer bekeken
Her zullen wel zusterschepen zijn maar toch slordig.
Groet,
Hans
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Goed gezien, Joost !
En idd: slordig...
Maar dat hebben we bij veel reporters al gezien....

Ook de Zoe is al niet meer interessant; de voorgenomen experimenten met de containers, wél....
Ik vraag me af wat er mis is met bergen van de containers ipv het bedenken van experimenten... Of weet iedereen al wat er in zit....?
Zoals iedere zeeman weet: "machine-parts", kunnen net zo goed wapens&munitie zijn, en "Kitchenware" radioactief afval, want er is zo goed als niemand meer die de lading checkt.
Effe containers doorlichten ter controle op aanwezigheid van drugs of mensen, en de zaak wordt verscheept...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

De Zoe arriveert in Bremen....
Tsjonge, wat een schade. Containers finaal geplet, zelfs...
Zo zwaar beladen containers (een 20' is max 25T, en een 40' 50T) staan aan dek hooguit als onderste rij aan dek ivm stabiliteit....
En die dingen zijn ontworpen voor stapelen met max gewicht tot een x-aantal (ik meen 6)
https://www.youtube.com/watch?v=utnkLMsljmk

Trouwens, inparkeren van een ferry doen ze ook niet meer kalmpjes aan...
https://www.youtube.com/watch?v=EFxVL7MHqf4
Oost, west...ook best
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Koos »

Wim Plukker schreef: 03 jan 2019 16:43 Containerschepen met ook guides bovendeks heeft Hr Vossnack mede bedacht en gebouwd voor de Nedlloyd.
Geen succes omdat gantry operators tot boven de guides moesten doorhieuwen voor ze weg konden katten. En je kunt ook geen guides en luiken tegelijk hebben (die schepen van NLL waren open) en er zit nou eenmaal een max aan hoeveel containers je op elkaar kan zetten.

M.v.g.

Wim
Wim: Verhaal van die gantry operators gaat niet helemaal op naar mijn optiek en ervaring in deze.
Ben ten tijde van die Nedlloyd open concept schepen ook betrokken geweest en bouwbegeleiding gedaan bij een dergelijk open concept schip bij VSH.
Weliswaar een kleiner schip (ruiim 1800Teu) maar toch een aanzienlijke feeder en ook vaak ingezet geworden op de langere trajecten door charteraars.
Omtrent dat verhaal van die kraandrijvers heb ik destijds bij de bouw al gelijk de tekentafel ongelijke gridstacks laten tekenen.
Dus de beide "punten" in langszijden op ongelijk hoogte tov. de overliggende zijden..
Een beetje inleven in de gedachten van een kraandrijver hoe een doosje tussen 4 op gelijke hoogte liggende geleidingen te vogelen valt niet mee en brengt je dan zelf ook op wat meer initiatieve gedachten.
Vandaar de ongelijke geleidings hoogte waardoor de kraandrijver de doos tegen 1 kant zijdelings licht kon laten vallen en op die kant gebekt zat en dan wat naar beneden bij zakken de lager gesitueerde geleidingen tegen kwam en de doos daar dan zonder problemen bekte en verder naar beneden kon (heb net een foto geplaatst bij Topic "Containerschepen" van de tewaterlating van die boot en kan je dat al bij sommige grids waarnemen).
Eenmaal daarin wat dus best snel ging, hadden ze allemaal zo door, dan leek het wel vrije val en vlogen soms de vlammen van de geleidingen af.
Doos los en weer omhoog voor de volgende en ook geen cones of twistlocks nodig wat zat gelijk opgesloten tussen de geleidingen.
Eruit ging helemaal als de rook, pak beet want kon geen kant heen en kon ook toch wel al heel snel naar de wal katten.
Bij betreffend schip dus de hoek geleidingen dwarsscheeps tussen associated containers was 10 cm gehouden en werd uitgevoerd middels massieve stalen blokken van 10 cm tussen de rij- hoeklijnen te lassen.
Ergo: dwarsscheeps tussen de containers dus 10 cm ruimte en geleidingen van dik hoeklijn.
Bij de Nedlloyd schepen was dit T-staal tussen de div. rijen en gebeurde het vaak dat bij scheef zakken containers de lijfplaat werd ontzet en gelijk twee rijen onbruikbaar werden.
Hadden ze daar hooppies problemen mee en veel oponthoud en kon je er ook nog eens slecht bij voor reparatie.
Zal verband gehouden met de max. beschikbare scheepsbreedte bij hun.
Hadden wij dus wat minder last van en bij geval van scheef vallen en beschadigen hoeklijn lijfplaat werd in ieder geval de daarnaast staande rij niet beinvloed dat die er niet meer uit kon.

Verder ter voorkoming van te hoge stackload dit schip uitgerust met uitschuifbare pallen op dekhoogte.
Deze bevinden/bevonden zich in zware plaat huizen in de dwarsscheepse grids per rij en konden naar behoefte worden uitgeschoven waardoor de onderliggende lagen werden ontlast en van daaruit weer opnieuw kon worden gestapeld.
Zal nog wel eens wat tekeningetjes en/of foto's proberen op te duikelen.
Fijne dag
Koos
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Koos »

Heren,
Hier nog een plaatje van de ongelijke geleidings toppen van de grids.
Zal nog weleens een betere opname opzoeken, maar hier duidelijk te zien.
En ook de afstandblokken (10 cm) tussen opsluit hoeklijnen van de onderlinge rijen.
Gr. Koos
Bijlagen
Grid met ongelijke top geleidingen Atlantic Lady.jpg
Grid met ongelijke top geleidingen Atlantic Lady.jpg (362.21 KiB) 9953 keer bekeken
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Geep »

Als ik bovenstaande termen en begrippen lees, kan mijn Maritieme Encyclopedie, wel overboord gooien.
Blijven de vloeken, nog het zelfde?
Vrgr. Geep
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Koos »

Niet doen Geep.
Kom je best nog wel mee uit de voeten.
Valt toch wel mee zeker, maar ik heb ze ook niet verzonnen maar destijds ook aan moeten leren.
Ergo: Een Grid is dat dwarsscheepse gevaarte waar in onderhavig geval de containers tussen moeten worden geschoven in de daaraan bevestigde hoeklijn geleidingen.
Bij het andere gebakje wat een zooi van die containers heeft afgegeven bij Terschelling, staan ook zg. Grids dwarsscheeps.
Maar daar is meer ruimte tussen de containers en die gevaartes omdat de luiken open moeten kunnen.
Bij dit "verlies bootje" dienen die Grids dus om aan te kunnen zeevasten met stangen en kettingen etc. zijnde dus de sjorringen.
En ook voor de Lash jongens (de sjorders) zodat ze erbij kunnen.
Stackload betekent eigenlijk stapel belasting. Dus het gewicht wat de container kan verdragen.
Dat geld dus eigenlijk ook voor de tanktop tpv. onderzijde ruim.
Stapel je nou een stelletje containers op elkaar dan krijg je de optelsom en mag je als ik het nog goed heb maximaal 6 lagen containers met max. gewicht op elkaar zetten.(volgens mij ook al eerder door Jan Vos genoemd dacht ik in dit Topic.
Dit ter voorkoming dat de container hoekpalen van de onderste container pijn in de rug krijgen en spontaan artrose krijgen en gaan knikken met alle gevolgen van dien.
Denkelijk niet geheel onmogelijk dat dat ook bij onze "Zoe" heeft plaats gevonden maar daar vermoedelijk veroorzaakt door omstandigheden van buitenaf waardoor er mogelijk gewichts vermeerdering heeft plaats gevonden agv. onverwachte plotselinge bewegingen om het maar even simpel te verwoorden.
Verder werken ze op containerschepen met locatie (plaats) aanduidingen zijnde Bay/Stack/Row.
Maar die leg ik je later nog wel eens uit als daar behoefte aan is.
Dus straks op het bedje naar het plafond duizelend starend zie je nu dus allemaal B/S/R/ voorbij schieten.
Slaap lekker.
Gr. Koos
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Geep »

Koos bedankt, alle beetjes onder de kale kop helpen! Of ik het ooit nog nodig hebt, betwijfel ik!
Als koksmaat, heb ik trossen gesplitst, ook sleeptrossen, en gewone touwtjes, kurkenzakken,
(zoals ik) deurmatten en leguanen gevlochten, (ook voor scheepsmodelletjes) tot de snor van ‘n sleepboot.
Ook zo’n touwtje om z’n kont.
Schiemannen & boeten. Is het enige wat mijn vader mij ooit geleerd heeft.
Hij was bootsman op de zeesleepvaart.
Voor zijn andere hobby’s, heb ik geen termen, beschikbaar!
Vrgr. Geep
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R »

Euronav sells Suezmax Felicity for offshore project

Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN) (Euronav) announced earlier today that the Company has sold the Suezmax vessel Felicity (2009 – 157,667 dwt) to a global supplier and operator of offshore floating platforms.
en.jpg
en.jpg (63.84 KiB) 9231 keer bekeken
Caption: Crude oil tanker Felicity - Image courtesy of Dennis Adriaanse.

A capital loss on the sale of approximately USD 3.0 million will be recorded in Q4 2018. The cash generated on this transaction after repayment of debt will be USD 21.1 million. The vessel has been delivered to her new owners and will be converted into an FPSO and therefore leave the worldwide trading fleet. Euronav will announce Q4 results on Thursday January 24th, 2019.

Paddy Rodgers, CEO of Euronav said: “Once again Euronav has demonstrated a capability to generate value for our stakeholders as part of our approach on fleet renewal. This is the eighth vessel we have successfully introduced into an offshore project. It reflects our reputation for providing high quality operational tonnage for the offshore sector.”

Source: Euronav


Plaats reactie