Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum

Frans de Lijster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Frans de Lijster »

Zojuist op Havenvrienden Rotterdam over de Rijndelta:

Afbeelding

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Kreeg ik zojuist toegestuurd door m'n Oogkaarkse (Hoogkerk) naamgenoot....
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (100.32 KiB) 7666 keer bekeken
Oost, west...ook best
Jancorjoh
Berichten: 790
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jancorjoh »

USCG, Multiple Vessels Responding to ‘Significant’ Fire on Vehicle Carrier in Pacific Ocean; Master Reported Intent to Abandon Ship

December 31, 2018 by Mike Schuler
4435shares
SINCERITY_ACE.jpg
SINCERITY_ACE.jpg (53.77 KiB) 7354 keer bekeken
SINCERITY_ACE
MV Sincerity Ace. File Photo: MarineTraffic.com / Rainer Petzold

The U.S. Coast Guard and several commercial vessels are responding to a reported ‘significant’ vessel fire on the vehicle carrier Sincerity Ace approximately 1,800 nautical miles northwest of Oahu on the high seas, Monday.

One commercial vessel, the Green Lake, is on scene and assessing possible assistance and rescue options, with three additional commercial vessels and a Coast Guard HC-130 Hercules aircrew en route, according to the Coast Guard.

The Coast Guard Joint Rescue Coordination Center (JRCC) in Honolulu received notification from JRCC Japan at 1:04 a.m. of the situation. Watchstanders in Honolulu immediately issued a SafetyNet broadcast requesting the assistance of vessels in the area and directed the launch of the Hercules from Air Station Barbers Point.

The master of the Sincerity Ace reported a significant vessel fire, with ongoing firefighting efforts and an intent to abandon ship, the Coast Guard said.

The crew was able to launch one of the life rafts, and four of the 21 mariners abandoned ship with lifejackets, according to the Coast Guard. It is unconfirmed if they reached the life raft upon entering the water. The remaining 17 crew are reportedly continuing to fight the fire.

Weather is reported as 17-foot seas with winds at 26 mph.

“The distance involved here requires any and all available support, we thank the crews of the commercial vessels for volunteering to assist and have Coast Guard air support en route,” said Petty Officer 1st Class Les Elliott of JRCC Honolulu.

“We are thankful no injuries have been reported but are cognizant a lot is happening, and that may change at any time,” said Elliott.

Major fire on vehicle carrier Sincerity Ace in Pacific Ocean about 1,800nm NW of Oahu. Master has signaled intent to abandon ship. 21 crew members, 4 have abandoned ship in lifejackets with status unknown. Several merchant vessels responding. Vessel sailing from Japan to Hawaii.

— Mike Schuler (@MikeSchuler) December 31, 2018

The 650-foot (199-meter) Sincerity Ace is a Panamanian-flagged car carrier and was on a voyage from Yokohama, Japan to Honolulu, Hawaii. The ship was built in 2009.

Of the responding commercial vessels, the Green Lake is a 655-foot U.S.-flagged car carrier traveling from Japan to the U.S. mainland. The second vessel is a Panamanian-flagged LNG tanker, the 968-foot SM Eagle on a voyage from the U.S. mainland to Korea. Two additional vessels, a car carrier, and a tanker are also en route.

The Coast Guard said it is also launching a second Hercules from Air Station Barbers Point. Both aircraft are equipped with self locating datum marker buoys to track positions and additional search and rescue equipment such as life rafts and survival gear that can be dropped to survivors.

In addition to the Coast Guard aircraft, the U.S. Navy will be providing a fixed wing aircraft to assist in search efforts.

The Coast Guard reported that the responding commercial vessels are part of the AMVER, or Automated Mutual-Assistance Vessel Rescue System, a worldwide voluntary reporting system sponsored by the United States Coast Guard. It is a computer-based global ship reporting system used worldwide by search and rescue authorities to arrange for assistance to persons in distress at sea.
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2198
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Drentenier »

270 containers overboord geslagen bij Wadden, sommige met giftige stof

Zie: https://nos.nl/artikel/2265891-270-cont ... -stof.html
MSC_ZOE.jpg
MSC_ZOE.jpg (78.59 KiB) 7096 keer bekeken
De MSC Zoe werd in 2015 het grootste containerschip ter wereld, samen met de zusterschepen MSC Oscar, MSC Oliver en MSC Maya. Het schip heeft een capaciteit van 19.224 TEU. (Bron: Wikipedia)
Groet,
Hans
Peter Noppeney
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2018 22:10

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Peter Noppeney »

Vraag mij af hoe een schip zoveel containers kan verliezen, zulk extreem weer was het niet.Misschien dat een deskundige kombuizer hier meer over kan vertellen.
Groeten uit Den helder

Peter Noppeney
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Ik ben geen expert op dat gebied, Peter, maar wel op de AbelTasman, NLs eerste échte containerschip, gevaren.
Toen de schepen containers mee begonnen te slepen, werden ze met kettingen met speciale hefboom-spanners aan dek-, én aan elkaar-, en kruiselings gezekerd: die dingen zaten muurvast gesjort, en vielen echt niet 'zomaar' overboord....
Op die AT zaten er stalen stangen met een spanner kruiselings aan de containers, en tussen de op elkaar gestapelde containers speciale lockers: een pasplaat met een 45' draaibare piramide die precies in de gaten paste, en na die draaiing dus vast zat....
Na aankomst in een haven kwam er een lockerploeg in een speciale bak onder zo'n gantrykraan die mbv speciale gereedschappen lostikken, en een andere gedeelte van die ploeg de spanstangen verwijderde. Pas dán kon het lossen beginnen.
Na het beladen werden alle dekcontainers weer op dezelfde manier gezekerd.
Die procedures waren tijdrovend, maar ik weet niet meer hoeveel tijd dat nam, maar enige uren duurde dat wel...
Die AT was in mijn ogen een AJGCB (AllerJessusGroteContainerBoot) maar nam minder dan 10% (=1860) van de huidige containerschepen mee, dus kun je nagaan hoeveel tijd ze op die moderne bakken tijd kwijt zouden zijn...
Ik heb echt wel slecht weer meegemaakt met containers, en echt wel groen water aan dek, maar ik heb nog nooit een container overboord zien gaan.

Nu heb ik het idee dat de ruimte tussen de containers op die moderne schepen héél veel kleiner is geworden, en ze hooguit op de buitenste stapels nog die lockers gebruiken. Je begrijpt dan zelf ook wel dat zo'n setje lockers die containers dan niet vasthouden: die breken gewoon af, en uiteraard op de meest belastte onderste lockers, en valt zo'n hele stapel over de muur.
Ik ben ervan overtuigd dat, wanneer ze die kruiselingse spanstangen weer invoeren, en alleen nog containers overboord gaan onder zeer extreme omstandigheden.
Vermoedelijk wordt op die lockertijd/ploegen behoorlijk is bezuinigd. Of wellicht is de ruimte aan dek er niet eens meer...

Als je foto's van dergelijke calamiteiten ziet, zijn het altijd van die buitenste stapels. Daaruit blijkt voor mij dat die containers dan niet meer allemaal aan elkaar gelocked zijn, en dus 1 groot blok zouden vormen...

Hieronder die kettinglockers op de Waalekerk, en daaronder nog eentje van de (na de 1e laag licht geladen) lege containers op het achterschip van de AT.
Daar zijn allen de zwaarder belastte onderste laag met kruisstangen gezekerd, en de lege met de lockers. Op het voorschip waren minstens 2 lagen kruiselings gezekerd met stangen, en de bovenste met kettingen (én allemaal met lockers...) Als je goed kijkt zie je onder de bovenste container nog nét zo'n lockerstangetje uisteken; als je die mbv een hamertje met een (steel van 25 m) die 45' verdraait is de locker los
Zie jij dergelijke zekeringen nog op foto's van die huidige containerschepen ?
Bijlagen
Waalekerk 11.JPG
Waalekerk 11.JPG (119.8 KiB) 6871 keer bekeken
Waalekerk 13.JPG
Waalekerk 13.JPG (191.31 KiB) 6871 keer bekeken
Abel Tasman-3.jpg
Abel Tasman-3.jpg (174.6 KiB) 6871 keer bekeken
Oost, west...ook best
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Roy »

Duidelijke en begrijpelijke uitleg Jan !.
Maar waarom hebben de huidige generatie open containerschepen geen hogere geleidingen aan dek ?. Als ik die "MSC Zoe" zo eens bekijk steken de containers er een behoorlijk stuk bovenuit. Bovendien, hoeft dan helemaal niet meer gesjord te worden.
Voor de goede orde, ik heb zelf nooit op cellulaire containerschepen gevaren, maar als tijd inderdaad geld is, lijkt het mij toch een juiste investering om zware geleidingen aan dek te bouwen. Het lijkt mij dat na de laatste behandelde container het schip ook direct zee klaar is.
Klopt m'n be-redenatie een beetje ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Wim Plukker »

Als je wat rond googled is daar heel veel over te vinden. (aangepast WPL)

Voor het sjorren zijn natuurlijk gewoon regels dus sjoemelen lijkt me voor zo'n gerenommeerde club niet aannemelijk.
Sjorren of lashen met stangen kan vanaf zo'n lash platform tot 3 max 4 hoog. Betekent dat er op die "MSC Zoe" tot 5-6 hoog gesjord kan worden en 2-3 lagen vertrouwen op twistlocks. Misschien nog iets bovenop om een blok te maken. Bij wat er nog staat zijn de bovenste lagen mooi gelijk. Bovenop natuurlijk de lichtste of zelfs lege containers bovenop dus dan gaat het meestal goed. Hier hebben ze net te laat maatregelen genomen om het slingeren te beperken hoewel je je kan afvragen in hoeverre dat kan in de huidge TSS's.

Containerschepen met ook guides bovendeks heeft Hr Vossnack mede bedacht en gebouwd voor de Nedlloyd. Zie : https://www.maritimequest.com/freighter ... d_asia.htm
Geen succes omdat gantry operators tot boven de guides moesten doorhieuwen voor ze weg konden katten. En je kunt ook geen guides en luiken tegelijk hebben (die schepen van NLL waren open) en er zit nou eenmaal een max aan hoeveel containers je op elkaar kan zetten. Vond nog veel meer info maar het is hier bedtijd.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"


Plaats reactie