Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

IHC Holland krijgt grote order van Boskalis
27 november 2007

IHC Holland gaat 2 sleephopperzuigers bouwen voor Boskalis. Het bagger concern uit Papendrecht krijgt het eerste vaartuig over twee jaar geleverd, het andere volgt in 2011.

De hypermoderne baggerschepen zullen wereldwijd inzetbaar zijn voor zowel grootschalige landaanwinning als de aanleg van havens en waterwegen. Met de opdracht voor de bouw van de twee sleephopperzuigers is een investering gemoeid van ruim 200 miljoen euro.

IHC Holland heeft vestigingen in Sliedrecht, Hardinxveld, Kinderdijk, Krimpen en Hendrik Ido Ambacht. Het bedrijf heeft een orderportefeuille met een waarde van 1,4 miljard euro.
RTV Rijnmond

Groet Nico.

Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

'Rotterdamse haven best beveiligde ter wereld'
28 november 2007

De Verenigde Staten hebben Rotterdam uitgeroepen tot een van de best beveiligde havens ter wereld. De Amerikanen zijn zo enthousiast over de beveiliging dat zestig andere havens in de wereld hetzelfde controlesysteem moeten gebruiken als ze lading van en naar de Verenigde Staten willen behandelen.

In de Rotterdamse haven worden sinds enige tijd alle containers gescand op nucleaire stoffen. Technologieconcern Siemens heeft daarvoor tientallen detectiepoorten geplaatst waar de vrachtwagens onderdoor moeten rijden.

De scanners hebben al een aantal verdachte containers ontdekt. Zo was er een lading radioactief besmet behangpapier dat tijdig werd onderschept. Er gaan dageljks 25.000 containers onder de scanners

RTV Rijnmond

Groet Nico.
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Joost.R schreef:
Wim van der Moolen schreef:Containerschip vast onder brug.
Afbeelding
foto: J.Wouters /Het Fotobureau.
Brug heel na botsing
door Kees den Exter


Maandag 26 november 2007 - GEERTRUIDENBERG - Het beweegbare deel van de brug over de Amertak in de provinciale weg tussen Made en Geertruidenberg heeft amper schade opgelopen toen het containerschip Levante zich vrijdagavond klem voer onder de brug vanwege een te hoge belading.
Zaterdagmorgen om vier uur konden zowel de brug als de Amertak weer worden vrijgegeven voor het wegverkeer en de scheepvaart. Dat was de conclusie na een inspectie door vertegenwoordigers van de provincie Noord-Brabant, beheerder van de brug, en Rijkswaterstaat, beheerder van de Amertak.

Een rekenfout van de kapitein van het containerschip Levante was de oorzaak van de aanvaring, zeggen de woordvoerders van de landelijke politiedienst KLPD en van Oosterhout Container Terminal (OCT), het bedrijf dat de Levante chartert.
OCT-woordvoerder John van Horne: "De kapitein van de Levante is misschien al wel duizend keer onder die brug doorgevaren. Dit keer heeft hij een rekenfout gemaakt. Hij voer met alleen maar lege containers. Het schip had de maximale ballast ingenomen. De kapitein had uitgerekend dat het schip 6,85 meter boven de waterspiegel zat. In werkelijkheid was het 7,05 meter."

De containers van de Levante drukten het beweegbare deel van de brug tien tot vijftien centimeter omhoog. Daardoor ontstond een soort stoeprand die direct na de aanvaring een auto die over de brug reed, lanceerde. De auto raakte total loss, de drie inzittenden kwamen met de schrik vrij.
Een mobiele kraan heeft vrijdagnacht vanaf de brug een aantal containers van het schip gehaald, dat daarna zijn reis richting Oosterhout kon voortzetten.
OCT-woordvoerder Van Horne: "Als de Levante drie uur later was gekomen, dan was er niks gebeurd. Er zit een niveau-verschil van een halve meter tussen hoog en laag water." Van Horne toont zich desalniettemin blij over de afloop: "Gelukkig zijn de inzittenden van de auto met de schrik vrijgekomen. De brug lijkt niet beschadigd en ook het schip is niet beschadigd. De verfrommelde containers waren gelukkig leeg. Want daar had voor hetzelfde geld dure lading in gezeten."

Ook blij was burgemeester Mathieu Meijer van Geertruidenberg, vrijdagnacht present bij de 'scheepsramp': "Je realiseert je op zo'n moment heel goed dat de gemeente Geertruidenberg op een eiland ligt. Het was natuurlijk mijn zorg dat de brug buiten gebruik zou raken."
Doordat het schip niet geladen was, lag het hoger op het water. Ook de hoge waterstand speelde mee. Niemand raakte echter gewond bij de aanvaring.
Doordat het schip niet geladen was, lag het hoger op het water. Ook de hoge waterstand speelde mee. Niemand raakte echter gewond bij de aanvaring.
bron: BN- De Stem.
sander
Berichten: 428
Lid geworden op: 17 feb 2005 23:13

Bericht door sander »

Bron: www.nu.nl
Aanvaring tussen meerdere schepen in Geulhaven
Uitgegeven: 29 november 2007 19:39

ROTTERDAM - In de Rotterdamse Geulhaven in het Botlekgebied heeft donderdagavond tussen meerdere schepen een aanvaring plaatsgevonden.

Volgens een politiewoordvoerder zijn bij de aanvaring "vermoedelijk tussen de drie en vijf schepen betrokken."

Eén schip lekt de lichtontvlambare vloeistof methanol. De zegsman liet weten dat dit geen direct gevaar oplevert, omdat het spul in het water terechtkomt. "Het is nog niet bekend wat de verdere gevolgen zijn."
(c) A
Groeten Sander
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

maandag 26 november 2007
Duwboot ramt brug: geen gewonden.
SPIJKENISSE - De politie heeft de 50-jarige schipper van een duwboot bekeurd die zondagnacht tegen de Spijkenisserbrug voer.
Nadat de boot tegen de middenpeiler botste, braken de koppeldraden van vier duwbakken met kolen.
Die dobberden erna stuurloos rond. Ze werden korte tijd later opgepikt door een ander schip. In de tussentijd raakten ze geen andere boten en raakte niemand gewond.
Nadat de bakken losraakten, werd het scheepvaartverkeer op de Oude Maas gewaarschuwd goed op te letten.

Bron: Algemeen Dagblad.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

De Nul sleept contract van 100 miljoen euro in de wacht.

BRUSSEL - Baggermaatschappij Jan De Nul uit Aalst heeft een contract van ongeveer 100 miljoen euro in de wacht gesleept voor de uitbreiding van containerterminal Port Botany aan de Australische oostkust.
'Het hele uitbreidingsproject heeft een waarde van 1 miljard Australische dollar (590 miljoen euro) en ons aandeel bedraagt ongeveer 100 miljoen euro', aldus area-manager Guido Cockx van het baggerbedrijf. 'Het gaat om één van de grotere contracten voor onze groep'. De belangrijkste contracten voor het bedrijf zijn die in het Midden-Oosten.
Belangrijk, aldus Cockx, is het feit dat de werken aan Port Botany zowel baggeren als civiele werken betreft. Het contract werd in de wacht gesleept samen met de Australische joint venture partner 'Baulderstone Hornibrook'.
Afbeelding
De werken aan de containerterminal starten begin volgend jaar en zouden drie jaar duren. Voor het uitvoeren van de werken wordt hoofdzakelijk met Australisch personeel gewerkt, zo bepaalt de lokale wetgeving.
Port Botany, op ongeveer 12 kilometer van Sydney, wordt uitgebreid met 60 hectare. Daarvoor wordt acht miljoen kubieke meter zand opgespoten. Er komen vijf nieuwe loskades, met plaats voor de grootste containerschepen ter wereld. De haven ligt naast de startbaan van de luchthaven van Sydney, die ook op gewonnen land is gebouwd.
De Nul voerde eerder al werken uit in Australië, maar dan voornamelijk aan de westkust.

Bron: Vaart.nl
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Vijf doden bij brand op cruiseschip.
zondag 2 december 2007 13:00.

(Novum/AP) - Een brand op een cruiseschip in de Nijl heeft zondag aan vijf Egyptenaren het leven gekost. Twee Egyptenaren zijn gewond geraakt en 43 Franse toeristen moesten worden geëvacueerd.

De oorzaak van de brand, die uitbrak toen het schip in de buurt van Luxor voor anker lag, was niet direct bekend.
Bron: Elsevier.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Viel me nu pas op.

Waterproducerende olietanker
door: Thomas van de Sandt

woensdag 28 november 2007
Landen met een waterschaarste hoeven niet altijd volledig hun eigen drinkwater te produceren, aldus Royal Haskoning. Een extra waterzuivering aan boord en een olietanker of een ander bulk transportschip is te gebruiken om drinkwater te importeren.



"˜Tankers varen nu al terug naar het Midden-Oosten met zeewater als ballast. Wanneer je in plaats daarvan zoet water uit bijvoorbeeld de Rijn of de Maas inneemt, kun je dat onderweg zuiveren tot een goedkopere grondstof voor de productie van drink- of industriewater. Verontreinigingen met olie uit de tanks is geen probleem. Die zijn met de waterzuivering te verwijderen', zegt René Hoeijmakers van Royal Haskoning in Dubai.



Volgens het Nijmeegse ingenieursbureau kan het systeem financieel zeker uit, omdat het niet veel extra hoeft te kosten. "˜De schepen varen toch al en nemen al water in. De investering op het schip blijft beperkt tot een compacte geavanceerde waterzuivering. De afnemer van het water, de overheid of een industrie, is uiteindelijk de belangrijkste partij. Deze bepaalt de prijs en kwaliteit van het water', aldus Hoeijmakers.
Zeker één transportbedrijf en een potentiële afnemer hebben al interesse getoond in het concept.

Technisch Weekblad

Groet Nico.
Kapitein Rooibos

Bericht door Kapitein Rooibos »

Reactietje op forum "journalisten en de scheepvaart"
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Brugwachter werkt voortaan in stilte

zaanstad -
Brugwachters moeten geconcentreerder werken en de kans dat ze afgeleid worden moeten tot een minumum teruggebracht worden. Dat is een van de bevindingen van onderzoeksbureau DHV dat de centrale brugbediening in Zaanstad onderzocht.

De deur zit voortaan dicht in de ruimte waar de brugwachters hun werk doen en hij gaat minder vaak open voor mensen die even een kijkje nemen en daarbij de concentratie verstoren. De onderzoekers concludeerden dat het soms te onrustig was en dat het werk juist een sfeer vereist waarin de brugwachters zich optimaal kunnen concentreren. Het bedienen van enkele bruggen tegelijk met monitoren als venster is geen werk dat je doet terwijl je een praatje maakt. Daarom worden de werkprocessen voortaan strak omschreven. Ook krijgen de brugwachters meer opleiding dan nu gewoon is.

Bron: NHD 2 december 2007

Het is nog geen 5 december en toch is het Zwartepieten reeds begonnen.

Moi,
Anne


Plaats reactie