Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Er schijnt nu een verzorgingsteam aan boord te zijn om de zeezieke bemanning bij te staan.
Uit doorgaans toch wel betrouwbare bron. :wink:

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/185453/Vr ... -Waddenzee

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door K.Brouwer »

Toch vreemd. Als een schip aan de grond zit, zit er geen of nauwelijks nog beweging in en is de zeeziekte snel over. Bestaat zo'n bemanning tegenwoordig alleen maar uit watjes?

Groeten, K.Brouwer
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d »

Koert, jij zegt het maar ik vraag mij dat eerlijk gezegd ook af.
Nu zal, als alles uitgevallen is, het wel geen pretje zijn op zo'n doodschip en rollen zal het ding wel niet veel meer.
Waarschijnlijk zit er toch wel beweging in of ze zijn echt koud en angstig, je weet maar nooit.
We liepen ooit eens met zo'n tanker in het ijs tegen een voorligger op, ook een tanker, je staat er echt van te kijken hoeveel mensen dan toch anders reageren als verwacht en voor getraind.
Dat trainen viel in onze tijd overigens wel mee, een beetje klooien met mooi weer in een sloepje en een brandweercursus bij de ROTEB in Rotjeknor.
Ik ben, achteraf, toch wel blij dat het nooit echt spannend is geworden , wij hadden een kurkenzwemvestje en geen overlevingspakken.
Zeker ben ik er ook niet van, dat alle sloepen wel bruikbaar zouden zijn en of onze, toen der tijd rode, Chinezen wel alles begrepen weet helemaal niemand :lol:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Je hebt "doeners" en je hebt "bevriezers" en je hebt "vluchters", heb ik dat fenomeen altijd genoemd
De doeners zijn de mensen die een fractie van een seconde de situatie inschatten, en reageren daar meteen op, en je hebt mensen die stokstijf blijven staan... De vluchters zijn weg, maar komen doorgaans wel terug; het is nou eenmaal een primaire reactie totdat de rede weer ingrijpt...
Die bevriezer kan dan nog weer in 2 groepen worden geclassificeerd: de ene deinst als verlamd achteruit en kan niets doen, en de tweede groep komt door een roep van een doener of het zien van de doener tot z'n positieven en 'doet' mee.
En de doener bij 1 incident kan de bevriezer zijn bij een 2e.
In de calamiteiten waarbij ik betrokken ben geweest was ik een doener...bij eentje op de centrale was ik een eerstegroeper van die bevriezers, moet ik bekennen: ik wist eventjes werkelijk niet wat er gebeurde.
Dat 'doen' of 'bevriezen' is bijna niet te voorspellen: elke situatie is een nieuwe uitdaging (zal ik maar zeggen)

Maar een collectief bevriezen vanwege een gronding is volledig nieuw voor mij, en zal wel weer een verplichte actie worden van overheden om in te kunnen grijpen: zeelui: da's immers het laagste allooi, die vooral van de drank en sigaretten moeten worden gehouden, die jaarlijks door overheden moeten worden getraind om enig vakmanschap te verkrijgen zodat ze buiten het zicht van deskundige overheden op oceanen niet tegen elkaar caramboleren, en die middels strenge controles van de drugstransporten moeten worden gehouden, en nu dus ook bij calamiteiten gepamperd moeten worden als zaken een beetje misgaan.... :?

...dat er nog niet een gecertificeerd bedrijf aan boord is gezet om de mk over te nemen.... :shock: :shock:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 382
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door renirie »

Containerschip de Demeter van duitse eigenaar onder nigeriaanse vlag gekaapt onder nigeriaanse kust.
Zes bemanningsleden waaronder de kaptein gegijzeld.

Info van vesseltracker

Hennie
keep on ringing the bells
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jinny »

Dat van je doeners enz klopt, in het Engels spreek je over de drie F's.
Fight
Flight
Freeze

En je kan slecht inschatten wie je bent..
Eea hangt ook af van de bekendheid met de materie waarmee je te maken hebt.
Leuk voorbeeld in de onderstaande jijbuis.
https://www.youtube.com/watch?v=vbiNndfNNKI

Zelf ben ik een doener over het algemeen.
Vorig jaar met de kermis hier op het dorp dacht een half dronken droppie onder mijn rok mij in mijn kruis te grijpen..
Die vond zichzelf terug onder de viskraam...
Mijn lief had waarschijnlijk bevroren..

Ik heb ooit ook eens met een brandende plastic 5l kan benzine in mijn handen gestaan, die schoot door een terugslag in de brand. (heel verhaal, maar ik weet iets van motoren en techniek)
Ipv los te laten en weg te hollen ben ik walmend en rookmelders ontwijkend naar buiten gewandeld.
De kan op de stoep gezet en gewacht tot iemand anders een brandblusser had gevonden..

Ik kan me niet heugen dat ik ooit op moment zelf in paniek ben geraakt.
Wel na afloop trillen en huilbuien..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Martinus »

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1001924 ... en-vergaan
Turks schip vermist in de Zwarte Zee
Jos Komen (R.I.P)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Kabels van 1,5 kilometer moeten vastgelopen vrachtschip lostrekken

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/185566/Ka ... lostrekken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Vastgelopen schip in Duits Waddengebied is losgetrokken

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/185588/Va ... sgetrokken
TonyfH
Berichten: 529
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door TonyfH »

En voor degenen die Duits kunnen lezen:

http://www.ndr.de/nachrichten/niedersac ... og416.html

Een hele rij berichten over deze stranding.

Teun.
Tot een volgende keer, Teun.


Plaats reactie