Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R »

Rotterdamse raad wil af van kolenoverslag haven

Als het aan de Rotterdamse gemeenteraad ligt, wordt de kolenoverslag in de haven afgebouwd. De gemeenteraad heeft hiertoe dinsdag een voorstel aangenomen.

De motie van GroenLinks werd gesteund door PvdA, D66, CDA, NIDA, Partij voor de Dieren, ChristenUnie en SP.
Het college van burgemeester en wethouders moet met een plan komen om de steenkolenoverslag af te te bouwen. De haven is een van de belangrijkste doorvoerpunten van steenkool naar met name Duitsland.
Volgens GroenLinks komt het besluit van de raad op een cruciaal moment, omdat het Havenbedrijf het huurcontract met Europa’s grootste overslagbedrijf EMO met 25 jaar wil verlengen. GroenLinks-raadslid Arno Bonte noemt dit ''onbestaanbaar".
''Als we klimaatverandering tegen willen gaan en de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs willen halen, dan zal Rotterdam afscheid moeten nemen van steenkolen'', aldus Bonte die het voorstel indiende. Hij verwacht dat de haven in 2030 kolenvrij zal zijn.
Banen
Het Havenbedrijf Rotterdam stelt woensdag in een reactie dat de plannen ten koste kunnen gaan van veel banen, zonder dat het klimaat hiermee wordt geholpen.
Nu bestaat nog 6 procent van de overslag in Rotterdam uit kolen. Direct en indirect zijn er zo'n duizend banen mee gemoeid.
De kolen worden onder meer gebruikt door de staalindustrie om hoogovens op de juiste temperatuur te krijgen. Volgens het havenbedrijf, dat voor een groot deel eigendom is van de gemeente, is er momenteel nog geen andere brandstof voorhanden waarmee dit ook kan.
Nodig
Kolen zullen voorlopig dus nog wel even nodig zijn, denkt het bedrijf. Als je de haven van Rotterdam kolenvrij maakt, dan verplaatst de overslag ervan zich waarschijnlijk naar een andere haven.
''Milieuvoordeel is er dus niet'', zegt ook vakbond FNV die vreest dat vijfhonderd tot zeshonderd gezinnen de dupe worden. De bond vindt dat de gemeente Rotterdam deze gezinnen moet compenseren door te storten in een speciaal kolenfonds, als dit voorstel wordt doorgezet. ''We spreken dan over een bedrag tussen de 130 miljoen en 156 miljoen euro.''
Het havenbedrijf verwacht overigens wel dat het kolenvolume in Rotterdam de komende jaren omlaag zal gaan. Dit komt doordat er nu ook nog veel kolen worden afgenomen door kolencentrales. Door de overgang naar duurzamere vormen van energie, zoals zon en wind, neemt die vraag waarschijnlijk af.
Door: ANP

Jos Komen (R.I.P)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nieuws van de marine.


https://marineschepen.nl/
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Ik blijf dat toch discutabel vinden....
Ondanks het feit dat een dergelijke transito bijna niet meer rendabel is....

...omdat 'men' tegen het verstoken van kolen is, het ook niet meer willen overslaan....
Dan stel ik voor dat 'we' in NL ook geen plastic meer moeten overslaan: da's vele malen vervuilender dan kolen !
Geen overslag meer van wat voor plastic ook !
Kunnen alle havens per direkt worden gesloten !
Wat dat wel niet een bezuiniging op arbeidskosten oplevert !
En dan heb ik het nog niet eens over de geweldige verbetering voor het globale milieu wat dat oplevert, als het op 4 landen na kleinste land ter wereld weigert om plastic over te slaan....

Dit is toch gewoon pure chantage ?? Organisaties in NL zijn het er niet mee eens dat in Du nog steeds kolen worden verstookt, en dus moet NL die niet meer doorvoeren....
Als ik het voor het zeggen had in Du zou ik meteen alle doorvoer via nl stopzetten, en de eigen havens uitbreiden, of dat via het bijzonder daartoe bereid zijnde Antwerpen of Le Havre doen....
Albertkanaal onder NL langs verlengen naar de Rijn, iedereen tevreden...tóch ?
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Henk van der Moolen »

Recht voor zijn raap Jan.
Zonder steenkool geen cokes, zonder cokes geen ijzer. Zonder ijzer geen staal. Zonder staal geen enz.enz.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Fluks
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Fluks »

In Antwerpen rolt men nu over de grond van het lachen.Groet,Arie.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Henk van der Moolen »

En wat dacht je van Amsterdam Arie? Dat heeft ook een kolenopslag waar nog veel meer kolen opgeslagen kunnen worden voor doorvoer.
Alleen hebben ze daar een gemeenteraad die net zo dom is dan die van Rotterdam. :mrgreen: :mrgreen:

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Fluks
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Fluks »

Ik heb 10-12 jaar geleden duizenden tonnen kolen van overslagbedrijf Rietlanden naar centrales aan de Neckar in Duitsland vervoerd. Groet,Arie.
Jancorjoh
Berichten: 790
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jancorjoh »

Insurer Ordered to Pay $1 Billion Over 2002 Prestige Oil Spill
prestige.jpeg
prestige.jpeg (88.93 KiB) 5713 keer bekeken
November 16, 2017 by gCaptain
prestige tanker
The sinking of the Greek tanker released an estimated 63,000 tonnes of foul-smelling black fuel along the Galicia coast and forced the closure of the country’s richest fishing grounds.

A Spanish court has ordered a British P&I insurer to pay a whopping $1 billion fine over the 2002 Prestige oil spill.

The single-hulled oil tanker Prestige broke in half and sank off the northwestern coast of Spain after being denied a port of refuge after a tank was damaged in a storm. The wreck is estimated to have spilled some 63,000 tonnes of oil, fouling Spain’s Galicia coast and closing some of the country’s richest fisheries. The incident is considered one of Europe’s worst-ever environmental disasters.

A Spanish court on Wednesday ordered the London Steam-Ship Owners’ Mutual Insurance Association, aka the London Club, which insured the ship, to pay up to $1 billion in damages.

The London Club said it was aware of the judgment and “remains concerned at the direction that the Spanish court has taken generally.”

The Prestige’s captain, Apostolos Mangouras, was initially clear of criminal wrongdoing, but in January 2016, Spain’s Supreme Court overruled and convicted him of recklessness resulting in catastrophic environmental damage. Mangouras was sentenced to two years in prison, and the ruling opened the door to damage claims against him and the insurer.

The total damage bill has been estimated at over 4 billion euros.
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R »

MV Glen Sannox - UK’s first LNG passenger ferry launched on the Clyde .

The UK’s first liquefied natural gas (LNG) passenger ferry was launched yesterday (Tuesday 21st November 2017) on the Clyde by First Minister Nicola Sturgeon.
The 102-metre, roll-on/roll-off vehicle passenger ferry, named MV Glen Sannox, can operate on liquefied natural gas (LNG) and marine gas oil (MGO). LNG is significantly cleaner and will help to reduce emissions to meet ambitious Scottish Government targets.
gl.jpg
gl.jpg (75.68 KiB) 5551 keer bekeken
The innovative dual fuel vessel was launched at Ferguson Marine Engineering Limited’s (FMEL) Port Glasgow shipyard and is the first of two LNG ferries being built as part of a £97 million contract on behalf of Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL).

MV Glen Sannox is designed to carry 127 cars or 16 HGVs or a combination of both and up to 1,000 passengers. The vessel is due to be delivered in Winter 2018/2019.

First Minister Nicola Sturgeon said: “Ferguson Marine Engineering Ltd makes a significant contribution to the Scottish industrial sector and to the Inverclyde economy.

“These state of the art ferries are more sustainable, therefore contributing to Scotland’s world-leading climate change goals. They are also capable of carrying more vehicles and benefiting the communities that rely on them.”

Jim McColl, chief executive, Clyde Blowers, which owns FMEL, said: “The successful launch of the MV Glen Sannox marks an important milestone in Ferguson Marine’s journey to becoming a world-class shipyard. As this is the first ferry in the UK capable of being run on liquefied natural gas (LNG) and marine gas oil, not only has this been an extremely exciting and ambitious project for both FMEL and CMAL, but it has been an extremely complex one as well.

“FMEL and CMAL have worked closely together on the highly challenging engineering issues arising from the unique nature of the dual fuel ferry project. The experience and knowledge gained during this project will be of enormous benefit to the competitiveness of Scottish shipbuilding in the future as technology continues to develop to meet tightening clean energy legislation.”

Kevin Hobbs, chief executive, CMAL said: “We welcome the launch of Glen Sannox, marking a major milestone in the construction of this highly innovative vessel. The use of LNG in maritime transport is a sign of our ongoing commitment to exploring new fuel technologies for ferries, as well as a wider commitment to innovation in Scotland and consideration for the environmental impact of transport.”

Robbie Drummond, CalMac’s Service Delivery Director said: “The launch of any vessel is an exciting time in its construction and we are pleased to see the first of the new ships being built at Port Glasgow reach this important milestone. As the end-customer for the MV Glen Sannox, we are looking forward to welcoming her to our fleet in due course.”
VIDEO

Source: CMAL
Jos Komen (R.I.P)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hijskraan op schip dreigt om te vallen in Maartensgat

https://www.ad.nl/dordrecht/hijskraan-o ... ~a39b5ec4/


Plaats reactie