Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 1517
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Drentenier » 14 aug 2017 11:22

Groet,
Hans

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5735
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos » 14 aug 2017 21:42

Bij mij wil de link niet openen...de pc is wel druk bezig, dus ik denk dat de site een beetje te druk is.....
Ik ga er maar van uit dat het om de vastgelopen blokkendoos gaat...
Gezien wat de burgemeester heeft gedaan ?
Via een noodverordening mogen nog maar mondjesmaat kijkers op een paar stukjes dijk op grote afstand komen, omdat ze de hulpverleners in de weg zouden staan....
Inderdaad: stel je voor dat zo'n sleepboot ineens de dijk op vaart !! Dan staan die lui behoorlijk in de weg....

Ik denk dat hij voor zichzelf en z'n vrindjes een leuk vrij plekje wil......
Gotbetere !! Wat een l*lverhaal van zo'n "burgemeester". Dat zijn de bazen over alle hulpverleners: dus zo'n capo-di-capi moet wel héél veel weten over opsporin&vervolgingen, brandbestrijding&chemische analyses, Ziekenverpleging&ziekentransport en wat er zoal méér is

"Het volk op de dijk staat in de weg"

daar zakt m'n broek van af, zeg..
Wellicht kunnen ze met terugwerkende kracht nog boetes versturen naar de kijkers (en in de weg lopers) van de Santa Kyriaki...
Greetz!
Jan DB Vos

Johnny
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Johnny » 14 aug 2017 22:23

Inmiddels is die blokkendoos weer onderweg en de rust weergekeerd.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2419
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door K.Brouwer » 15 aug 2017 00:26

Hallo Jan, moet ik nu nog oppassen ook voor een boete omdat ik samen met m'n verkering en haar broer
zaterdag 's nachts rond twaalf uur bij die Santa Kyriaki heb rondgelopen. Herinner mij dat z'n roerkoning gebroken was.Zat toen op de zeevaartschool in Amsterdam en had een auto ter beschikking. We waren trouwens de enigen die daar rondspookten dus veel overlast veroorzaakten we niet 8) .

Groeten, K.Brouwer

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13321
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R » 17 aug 2017 15:37

South Korea’s leading container carrier HMM preps regular shipment via Arctic sea route

South Korea’s leading container carrier Hyundai Merchant Marine Co. (HMM) is preparing regular voyage via the Arctic sea, polar maritime passages that can drastically cut trip between Asia and Europe and become more accessible due to global warming.
The shipper is considering a trial operation from as early as 2020. A number of local logistics companies have ventured into the Arctic routes, but did not last due to lack of ships and crew expertise to navigate in the ice-packed waters.
arc 1.jpg
arc 1.jpg (73.37 KiB) 1538 keer bekeken
Image courtesy of HMM
The local shipping industry believes Hyundai Merchant Marine with a heavy fleet of vessels, human resources and ample commercial infrastructure is the candidate to become Korea’s first flag carrier running regular shipment via the Arctic sea route.

A market source said Hyundai Merchant Marine is planning to deploy 2,500 to 3,500 TEU (twenty-foot equivalent unit) vessels for shipment through the Arctic sea route. “A plan is being discussed to put a polar icebreaker before a commercial container vessel or use an ice-class vessel specially designed for ice navigation," the source added.

The new shipping route, the shortest maritime path linking Asia and Europe, stretches from Busan Port in Korea to the Kamchatka Peninsula in the Russian Far East to the Arctic sea and to Europe, a highly prospective alternative to the other maritime routes currently linking the two continents. Shipment can be shortened by 10 days compared with the Southern Sea Route currently used by Korean shippers.

Shipment from Busan to Rotterdam that takes 24 days can be shortened to 14 days when it is made via the polar route. The shortened pathway could help shippers save on fuel and other costs.
The route currently is available only for four months in the summer. An industry official said that ice melts faster nowadays due to global warming and voyage can become regular from 2030.
arc 2.jpg
arc 2.jpg (65.21 KiB) 1538 keer bekeken
Source: Pulse
Afbeelding

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5735
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos » 17 aug 2017 23:04

Deze link kreeg ik toegestuurd over die gestrande CSCL-Jupiter.....
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13321
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R » 21 aug 2017 19:18

Total’s ice-class LNG tanker Christophe de Margerie makes Arctic passage unaided

A tanker carrying liquefied natural gas has made the passage from Europe to Asia via the Arctic unaided, a maritime course that has become possible due to global warming, energy firm Total said Thursday.
It is “the first commercial vessel to travel alone the Northern Sea Route which permits reaching Asia in 15 days via the Bering Strait,” said the French firm.
mar.jpg
mar.jpg (76.04 KiB) 1274 keer bekeken
Caption: LNG carrier Christophe de Margerie - Image courtesy of Total
That is half the time it takes to travel to Asia via the Suez Canal, according to Total.

The 300-meter (984-foot) vessel, the Christophe de Margerie, was launched in June and is the first ice-class LNG tanker that can travel the northern route without escorting icebreakers from July to November.
It left Snovhit in Norway on July 27 after taking on LNG and is traveling to the port of Boryeong in South Korea.
The vessel is the first of 15 that Total and its partners have ordered to transport gas from the Yamal peninsula along Russia’s arctic coast.

Global warming has made the northern passage along Europe and Asia navigable for longer periods in recent years, although merchant vessels have until now needed icebreakers to accompany them.

Source: JapanTimes
Afbeelding

Jacob Bothof
Berichten: 216
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jacob Bothof » 22 aug 2017 13:54

jhb1.jpg
jhb1.jpg (148.59 KiB) 1100 keer bekeken
foto uit de ouwe schoenendoos van mijn (RIP) vader.
Ook vroeger ging het wel eens mis in het Nauw van
Rilland-Bath.Alleen liep hij toen niet vast op de schorren
maar op een iets diepere zandbank :x

Jancorjoh
Berichten: 666
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jancorjoh » 20 sep 2017 22:49

In het nauw van Bath gebeurt wel eens wat.

il Tanker Grounds on Scheldt River After Run-In with Bulk Carrier

September 20, 2017 by Mike Schuler
MT Seatrout aground on Scheldt river. Photo: Port of Antwerp Authority
DKKT0eNW0AA5a5z-800x600.jpg
DKKT0eNW0AA5a5z-800x600.jpg (61.32 KiB) 817 keer bekeken
A 188-meter oil tanker ran aground on the Western Scheldt while departing the Port of Antwerp on Wednesday following a close encounter with a bulk carrier, according to reports.

The Port of Antwerp posted pictures showing the German-flagged MT Seatrout aground at low tide near Bath, Netherlands. After closing the port to vessels less than 200m, tugs helped refloat the tanker at high tide and the ship was brought to Vlissingen for inspection.
The MT Seatrout after refloating.
DKLAdG5XcAEJYgJ-800x600.jpg
DKLAdG5XcAEJYgJ-800x600.jpg (49.09 KiB) 817 keer bekeken
According to some media reports, the Seatrout may have had a close encounter or even a minor collision with a bulk carrier which led to the grounding.

A look at AIS shows the Seatrout was outbound on the Scheldt when it ran aground at the Bath corner at about 03:43 UTC:
Seatrout-800x465.jpg
Seatrout-800x465.jpg (38.4 KiB) 817 keer bekeken
The second vessel in the incident has been identified as the 225-meter MV Usolie, a Liberian-flagged bulk carrier.

AIS data from the Usolie shows it was also outbound on the river and in the vicinity of the grounding at the same time as the incident (03:43 UTC):
Usolie-800x451.jpg
Usolie-800x451.jpg (35.23 KiB) 817 keer bekeken
Both vessels were in ballast the time of the incident, AIS showed.

As of 19:00 UTC showed that the MV Usolie had already left the Scheldt for its next destination.

So far no damage has been reported to either vessel.

Coincidentally, MT Seatrout ran aground in nearly the exact same location where the large containership CSCL Jupiter ran aground in August.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen » 20 sep 2017 22:57

In het nauw van Bath gebeurt wel eens wat.
Wel eens?
Het aantal scheepsrampen daar is niet op de vingers van twee handen te tellen. :(
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7715
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten » 28 sep 2017 11:27

ICE GLACIER.jpg
ICE GLACIER.jpg (152.03 KiB) 610 keer bekeken
----------------------

Sinds de olieramp die de Griekse kust in de buurt van Athene trof door het zinken van de kuis verrotte chemicaliëntanker AGIA ZONI nu net veertien dagen geleden, staat alles in de Griekse havens op scherp. Gisteravond zijn de kapitein en de hoofdmachinist van de reefer ICE GLACIER in Keratsini (Piraeus) gearresteerd nadat er tijdens het bunkeren wat olie in zee was gelekt. Het ging om een olievlek van ongeveer 70 vierkante meter. De schoonmaakploegen waren razendsnel ter plaatse. Bij de AGIA ZONI duurde dat drie dagen... :roll:
Dat schip was 45 jaar oud en zonk spontaan terwijl het ten anker lag. Wie er meer van wil weten, kan HIER klikken.
Wat zal dat een gelazer geven voo die mannen van de ICE GLACIER en wat zal dat een hoop geld kosten. Ik heb met ze te doen.

----------------------
AGIA ZONI.jpg
AGIA ZONI.jpg (41.47 KiB) 610 keer bekeken
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

v+d
Berichten: 4819
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d » 28 sep 2017 12:05

Ach, als je dat leest verandert er maar weinig. Ik ben nu 75 jaar en het komt nog steeds voor dat ze voor zo'n barrel een bemanning vinden. Je zou toch denken dat een goede zeeman wel van spannend houdt maar weet dat je niet ver zwemt, dus wil je toch op zo'n roestbak niet varen?
Maar sinds dat geintje met dat Amerikaanse vrachtschip, dat met gare ketels een orkaan opzocht, begin ik te geloven dat we vaak mazzel hebben gehad. Ik werkte beneden de waterlijn, dus ik weet er verder geen zak van hoe dat boven allemaal geregeld werd.
Ik heb er altijd wel vertrouwen in gehad zelfs op tankers, maar achteraf...
Jammer voor de boys op dat witte schip, een klein beetje olie morsen is gewoon pech maar geen misdaad.
Met een ongekeurd barrel bewust doorvaren is toch wel een actie die ruikt naar misdaad vind ik.

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2173
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jacko » 28 sep 2017 12:32

Tijdens bunkeren in Las Palmas met de Eemland zo,n 50 jaar geleden ging het ook een keer mis.
Overloper door de ontluchtingspijpen.🤤🤤🤤
Niemand die zich daar druk om maakte 🤔🤔🤔 zaagsel over het dek gestrooid , en wat er de haven in liep, jammer dan.
Nu mag je niet meer met je verfpotje buitenboord komen.

Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom » 28 sep 2017 15:39

Ik heb er altijd wel vertrouwen in gehad zelfs op tankers, maar achteraf...
Nou Jan......nou je dat ZO zegt!!Mijn blindelingse vertrouwen onder de waterlijn kreeg op reeds jeugdige leeftijd een behoorlijke deuk achter de toen nog ietwat natte en groen uitgeslagen oortjes.Nou moet ik er wel direct bijzeggen dat dit in de dagen was ik Orkanen en zware stormen " wel spannend" vondt....en dus " Ignorance toch wel duidelijk erg bliss was"...maaar TOCH:
" We knorden met een Reusden's Heusje, sorry ik bedoel een "Heusden's Reusje" vol geladen met die heerlijk sniffende Ras Tanurah crude en Ome Cor z'n Mannetje volle bak door de POTdikke mist in het Kanaal onderweg naar Wilhelm z'n Hafen. MIST zo dik dat je het kon snijden EN de midscheeps dus NIET zag. Nou was er op die mederne Reusjes sowieso al geen moer te zien "in de midscheeps"...alleen het dekhuissie van de pompkamer......maar je snapt wel wat ik bedoel. :roll: Onze fluit maakte over uren.om ons heen werd er OOK dapper geblazen EN de stuurman stond met de neus omlaag en de kont omhoog IN het Radarkassie te gluren en met een geel potloodje streeepies en kruisjes op het scherrummpie te zetten.Ik stond op de SB brugvleugel dat hele gebeuren te bekoekeloeren terwijl er een " iets anders en groot's" al fluitend en geheel onzichtbaar HEEEEL vlak en HEEEEL snel voorbij kwam in tegengestelde richting dat is!! ......terwijl ik bedacht dat DIT toch wel DONDERS linke en mistige soep was en dat het wellicht TOCH wel verstandiger zou zijn om een paar klappies kasssie-er an te doen! :roll: Maaar jaaa.....je bent wild en je jongt wel eens wat, DUS maar gauw een koud pilsje genomen..........daaar losten we toendertijd de meeste problemen wel mee op! :lol:
zelfs op tankers, maar achteraf...
'tjaaaa..........dat "achteraf"

Tijdens het opvissen uit het mistige verleden van bovenstaande ervaring werd ik even behoorlijk gestoord toen de direktie mij naar de ontbijttafel sommeerde voor een vers gekookt eitje....gedachtig die vroegere hofjood waar ik toen mee voer " op mijn boot goed vreten"...maar NU raak ik falikant en drastisch van koers af! :lol:
Dat in de dikke mist en Engelse Kanaal gebeuren zit nog steeds redelijk vers op de restanten van wat eens een " hard drive" was, zo OOK:
a) Dikke mist - wat zeg ik POT dikke en echte Japanse mist!,ergens in Japan op de binnenzee, vlak bij een stekkie dat lijkt op Mishubishi, maar zal wel anders heten, waar we vol geladen verstrengeld raakten met een anders Japans drijvend object.
b) Klaarheldere nacht en vers geladen IN Ras Tanurah op de ankerplek, waar we NA het laden maar vast waren begonnen met het trekken van de eerste zuiger onderweg naar Japan.Ankerop en "boem is ho" met de OOK geladen Griekse " Savina"; hetgeen een ZEEEER kostbare dokking in Singapore op leverde.....kostbaar voor ondergetekende dus, want mijn vrouw ging 3 weken lang in Singapore " shoppen en stappen" terwijl ik me het lazerus werkte.
c) In Suez...om de Noord ten anker komende om op het konvooi te wachten.......DUS ook geladen...was er een schermutseling met een " ander ijzeren en drijvend object"...

en zoooo schieten er dan diverse ervaringen door het brein, ervaringen uiteraard waar " wij" dus vanzelf absoluut NIKS aan konden doen!Hier en daar een deukie.......wat maakt het ook uit,WANT.....
Nou zeg ik dus sinds afgelopen Zondag verder eventjes helemaal NAKS nada njet over "navigatie in de mist van 3den "....want afgelopen Zondagmiddag knetterde ondergetekende- tijdens de Zondagmiddag zeilboot races- bekant met een 7 mijls vaartje met de hele handel op de Canadese rotsen, ware het niet dat de mist net even tijdig optrok en die donderse rotsen liet zien.......de dagen van " ignorance IS bliss" zijn reeds lang voorbij, maar de dagen van " ter plekke hevig in de broek schijten" dus nog niet.Met behulp van een razendsnelle GIJP manouvre, stroopte ik het er af.Je reputatie IS net zo goed als je laatste klussie!!! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Harry G. Hogeboom op 28 sep 2017 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7715
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten » 28 sep 2017 15:58

-----------------------
Voor wat betreft die oude AGIA ZONI II...
The reputable Norwegian register DNV-GL had identified 10 serious infringements by the Agia Zoni in 2008.
This prompted its owner to withdraw it from the Norwegian register and place it under the Greek legal framework, which stipulated that its seaworthiness would be monitored by Shipping Ministry inspectors.

The certification of seaworthiness granted by Greek inspectors expired in July of this year and its owner – a group of companies linked to the Kountouris family – received a two-month extension. However, experts say the Greek state has neither the workforce nor the means to conduct specialized checks on old ships of this type.

According to a statement on Thursday by the maritime workers’ union PEMEN, the ship was “extremely dangerous to safe navigation.”
“The engine room where it started taking on water had been roughly patched up in order to close gaping holes,” PEMEN claimed.
Furthermore, the Hellenic Register of Shipping announced on Thursday that the tanker had not been inspected and does not have any certificates issued by the Hellenic Register of Shipping.
Nou kunnen we wel roepen dat die Grieken ook niks goeds kunnen doen, maar ik vrees dat dit probleem wel iets verder strekt dan alleen Griekenland. Of ben ik dan te achterdochtig?
Werken die classificatiebureaus dan helemaal niet samen? Als een eigenaar zijn schip bij DNV-GL weghaalt omdat die te veel aanmerkingen hebben, kan je dan zomaar naar een ander gaan? Controleert er dan helemaal niemand meer?
-------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 166
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door andrekik » 28 sep 2017 17:19

Voor wat betreft die oude AGIA ZONI II...
Ongelooflijk Theo en enorm slordig van die Grieken, volgens Equasis had het schip zijn laatste inspektie oktober 2008! En er is verder niets te vinden onder welke klasse en of instantie het schip voer. Neem aan dat ze alleen lokale reizen maakte.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 23 gasten