Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7602
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten » 13 jan 2017 07:42

-------------------------------
Gustav Maersk
Domme pech. Hij wachtte op de loods bij Torre Cavallo, heeft toen een blackout gekregen en is vervolgens door wind en stroom zijdelings op de wal gedreven. Volgens de eerste berichten heeft hij geen schade opgelopen. Geen idee hoe diep het daar onder de wal is, maar je zou toch verwacht hebben dat hij een anker zou hebben gepresenteerd. Misschien was hij bang om in dat geval met het achterschip op de wal te komen met meer schade als gevolg. We horen het misschien nog wel.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door pe7eb » 13 jan 2017 14:50

Sleepboot gezonken in Leimuiderbrug

LEIMUIDERBRUG Er is vanochtend een sleepboot gezonken in Leimuiderbrug. Meerdere hulpdiensten, waaronder een duikteam, werden opgeroepen, maar niemand raakte gewond.

Rond 08.45 uur kwam een melding binnen van een zinkend schip. Sleepboot 'de Zeetijger' transporteerde silo's van Aalsmeer naar Oude Wetering, toen het ter hoogte van Leimuiderbrug in een winterse bui terechtkwam. Door de harde wind kwam het transport in de problemen en sloeg de sleepboot om.

Een oplettende voorbijganger zag het gebeuren en schakelde de hulpdiensten in, maar het ongeval bleek gelukkig mee te vallen. De drie opvarenden zijn op eigen kracht en zonder een nat pak te halen aan wal gekomen. De sleepboot wordt later geborgen.
Bron: RTV-NH
73 es gud dx de pe7eb eric k

Bob
Berichten: 3076
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Bob » 13 jan 2017 22:58

Meerdere hulpdiensten, waaronder een duikteam, werden opgeroepen, maar niemand raakte gewond.


Gelukkig maar, je weet het maar nooit met die moderne hulpdiensten.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 166
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door andrekik » 14 jan 2017 06:18

Theo Horsten schreef: Hij wachtte op de loods bij Torre Cavallo, heeft toen een blackout gekregen en is vervolgens door wind en stroom zijdelings op de wal gedreven.

Dank voor de aanvullende informatie Theo, toch een black out, wat loopt Maersk dan te neuzelen met "Initial findings do not indicate that any technical failure caused the incident" :?:

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7602
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten » 14 jan 2017 08:26

Ook dit is niet meer dan een persbericht, dus je weet maar nooit. Toch lijkt het me het meest voor de hand liggende scenario. Hij is op de wal gedreven, zoveel is wel duidelijk. Zelfs met een klein beetje vaart had hij onvermijdelijk meer schade opgelopen.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7602
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten » 15 jan 2017 08:36

HIER een aardige video van goed 4 minuten waarop het vlottrekken van de Gustav Maersk te zien is.
En HIER nog een kortere vanuit een ander standpunt.
Het kost weinig moeite en ook daar wordt gemeld dat het schip geen schade heeft opgelopen.

Het kan zomaar gebeuren. HIER nog zo'n geval, Hongkong, april 2014. Hier probeert hij wel om met stuurboordsanker de vaart eruit te halen tot hij weer achteruit kan slaan.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 329
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door OLAU-fan » 15 jan 2017 21:55

Plan voor snelle boten douane op Zeeuwse wateren

De tekst:
VLISSINGEN - De Rijksrederij en de Douane overwegen het patrouilleschip Jan van Gent voor de Zeeuwse wateren te vervangen door kleine snelle, op afroep beschikbare interventieboten. De Douane maakt van dit schip van de Rijksrederij, onderdeel van Rijkswaterstaat, gebruik om vanuit Vlissingen toezicht te houden.


Er is nog geen definitief besluit genomen. Volgens een woordvoerster van Rijkswaterstaat bekijken de Douane en de Rijksrederij de komende tijd welk scheepstype het geschiktst is voor inzet langs de Zeeuwse kust. Streefdatum voor invoering van de nieuwe werkwijze is 1 januari 2018.

In 2015 werden op de Waddenzee de grote patrouilleschepen uit de vaart genomen en vervangen door zogeheten FRISC's (Fast Raiding Interception Special forces Craft). Deze boten kunnen snelheden tot 80 kilometer per uur bereiken. De marine gebruikt de snelle vaartuigen onder meer in de strijd tegen de piraterij langs de scheepvaartroutes door de Golf van Aden en de Hoorn van Afrika bij Somalië. Verschil met de marine is dat de FRISC's die de douane gebruikt een stuurhut hebben.

Volgens Rijkswaterstaat zijn de gebruikers op de Waddenzee erg tevreden over de inzet van deze FRISC's.

Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2949
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door lp » 16 jan 2017 11:33

:? Weer problemen met de nieuwe Texelse boot. Dat krijg je als je je schepen niet in Nederland laat bouwen.
quo vadis

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30763
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen » 16 jan 2017 11:56

Zaterdag ramde de veerboot een steiger bij Den Helder.

HIER meer nieuws over de veerboot.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13253
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R » 24 jan 2017 22:31

Ulstein wins order by Acta Marine to build DP2 construction support vessel

Ulstein Verft AS has signed a contract for the building of a DP2 Construction Support Vessel (CSV) for the Netherlands based Acta Marine B.V. The vessel is primarily aimed at the offshore wind market and carries the new SX195 design from Ulstein Design & Solutions AS.
“We are expanding our services and fleet for offshore wind and chose Ulstein for our new construction support vessel. The dedicated SX195 design with the X-STERN, an integrated walk-to-work gangway system and 3D crane, and its accommodation, represents a next step in responding to the market needs,” says Rob Boer, managing director in Acta Marine.
ac1.jpg
ac1.jpg (50.59 KiB) 1921 keer bekeken
Ulstein Verft will be constructing the SX195 designed vessel for Acta Marine for delivery 2018
In-field flexibility, winter workability, safe transfer of people and cargo, optimized on-board logistics, high productivity and high comfort for charterers’ crews are of eminent value.

“This vessel will be the next level in the market and very well suited to operate in the offshore, and specifically the renewable, market. Furthermore, Ulstein Verft is renowned for its quality and on-time deliveries, and a vital part of the ship construction is carried out in a roofed and controlled environment", states Boer.
“We are very pleased that Acta Marine has chosen Ulstein for this project. We are looking forward to the cooperation and to deliver a new vessel to the growing renewables industry,” comments CEO Gunvor Ulstein at Ulstein Group.
ac2.jpg
ac2.jpg (41.87 KiB) 1921 keer bekeken
Sx195 Acta Jan17 Cartoon Sb Fore
The CSV vessel is measuring 93.4 metres in length and is 18 metres wide, and can accommodate up to 120 people in 80 cabins. It will be equipped with an SMST provided Dynamic Motion Compensated Gangway system, mounted on an integrated tower with height adjustment and a personnel/cargo lift. Additionally, the vessel features a 3D-motion compensated crane with 6t lifting capacity. Cargo area is 500 square metres indoors, and 500 square metres outdoors. The vessel shall provide for walk-to-work transfer of personnel and cargo, efficient and safe in significant wave-heights (Hs) up to 3.0 metres.
Acta’s new CSV can take on assignments in commissioning and construction in the offshore wind farm installation phase, and perform maintenance tasks on completed wind farms.
ac3.jpg
ac3.jpg (50.39 KiB) 1921 keer bekeken
The SX195 designed CSV vessel is designed by Ulstein and contracted by Acta Marine.
Besides carrying the X-BOW® hull line design, the vessel is also equipped with the X-STERN®, which increases the flexibility and operability while at the offshore wind farm. The hull shape increases comfort for the crew, with a substantial reduction in slamming, noise and vibrations.
“Together with Acta Marine, we have developed a state-of-the-art vessel, and we are ready to build a vessel that will serve the owner well in the offshore wind industry,” says Kristian Sætre, who is managing director at Ulstein Verft.
Ship owner Acta Marine supports clients on a world-wide basis in areas such as dredging, civil construction, offshore oil & gas and offshore renewables. The company is independent and family-owned and owns and operates a fleet of about 45 support vessels.
ac4.jpg
ac4.jpg (69.54 KiB) 1921 keer bekeken
Sx195 Acta Jan17 Sunset
Norway-headquartered Ulstein Group is a family-run company established in 1917, and specialised in ship design, shipbuilding, systems and services for the maritime market. Ulstein has previously delivered offshore wind designs for three built vessels, one working in installation support and service (ISV/SOV), the other two are dedicated Service Operation Vessels (SOVs). Complete overview Ulstein Group’s offshore wind references.
Source: Ulstein
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13253
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R » 09 feb 2017 11:14

The Offshore Renewables Award To The SOV Vessel Windea La Cour

Siemens Wind Power, BS Offshore and Ulstein have received the OSJ Offshore Renewables Award 2017 for the SOV vessel Windea La Cour.
The Offshore Renewables Award is awarded to a company, project or product that has made a significant contribution to the development of the offshore renewables market during 2016.
The Windea La Cour was nominated, and eventually won, the award, partly due to its X-STERN aft hull. Reports show that vessels servicing the offshore wind turbines operate backwards at least 50-70 per cent of the time after having arrived at the wind farms. The video below was shot at the vessel's sea trial, where the backing abilities were tested.
xb.jpg
xb.jpg (120.98 KiB) 1703 keer bekeken
Shortlisted for the award were:
Palfinger’s turbine blade access system, the PBA, for which Senvion recently became the first customer
Windea La Cour, a turbine maintenance vessel for BS Offshore/Siemens, the world’s first X-STERN hullform vessel
Barge Master’s Gangway system for personnel and cargo. The Barge Master Gangway Model 3.0 compensates vessel motions in significant wave heights of up to 3m
Voith for the Voith Linear Jet. The VLJ is a new type of propulsor combining the best properties of conventional propellers with the best properties of conventional waterjets.
Another Ulstein designed vessel, the ALP Striker, was shortlisted for the 'Support Vessel of the Year' Award.

Video X ..stern
Source: Ulstein
Afbeelding

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2122
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jacko » 09 feb 2017 13:45

Gaat lekker in de containervervoer en offshore.

Groet
Hans
Bijlagen
20170209_134500.png
20170209_134500.png (90.46 KiB) 1661 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13253
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R » 16 feb 2017 23:53

America’s Tropical Shipping Orders Complete MAN Diesel & Turbo Packages

Tropical Shipping, the largest provider of reliable logistics solutions to the Bahamas and Caribbean, has ordered a series of MAN propulsion packages in China to complement an expansion of its vessel fleet.
The company has ordered 4 × 1,100-teu container vessels, each equipped with an MAN B&W 6S60ME-C8.5 main engine, complete with TCA66-21 turbocharger and an SCR (Selective Catalytic Reduction) module to achieve Tier III compliance. The propulsion package also features 3 × MAN 6L23/30 Holeby GenSets with MAN TCR14 turbochargers, as well as the latest generation of CP propellers, the VBS1550-5 Mk5, which is a five-bladed design combined with the MAN Alpha rudder-bulb concept.
tr.jpg
tr.jpg (39.08 KiB) 1425 keer bekeken
Respective graphical representations of the 300- and 1100-teu newbuildings ordered by Tropical Shipping

Tropical Shipping has also ordered 2 × 300-teu container vessels, each powered by 1 × MAN 27/38 engines, with TCR turbochargers. The new vessels are due to enter service from June 2018 on.
Bjarne Foldager, ‎Vice President – Promotion & Sales, Two-Stroke Business –MAN Diesel & Turbo, said: “The marine market is currently very challenging but, in winning orders like this, we see some green shoots of recovery. Tropical Shipping has chosen to expand its fleet with proven technology from our portfolio and I am confident they will be served well by it.”
The ME-C engine
MAN Diesel & Turbo initially introduced electronic, fuel injection control on its large bore, ME-C engines, which are a more compact form of their ME-B counterparts. The ME-C range’s electronic controls are characterised by:

fully integrated electronic control
low SFOC
superior performance parameters
appropriate fuel injection pressure and rate shaping at any load
improved emission characteristics
smokeless operation at any load
lower NOx on command.
These advantages are gained by the use of variable, electronically-controlled timing of fuel injection and exhaust valves during operation. Additionally, all software and hardware are upgradable for the lifetime of the engine.
man.jpg
man.jpg (63.64 KiB) 1425 keer bekeken
The MAN B&W 6G60ME-C9 ultra-long-stroke engine, a close relation to the 6S60ME-C prime mover ordered by Tropical Shipping for its 1,100-teu newbuildings.

About Tropical Shipping
Tropical Shipping has operated its freight-shipping service between Canada/South Florida and the Caribbean and the Bahamas for over a half-century. The company delivers comprehensive cargo-transportation services, including dry, refrigerated, and less than container load. Currently, with a fleet of 15 vessels, Tropical Shipping provides direct services to Florida, the Bahamas, and the Caribbean.

Source: MAN Diesel & Turbo
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13253
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Joost.R » 16 feb 2017 23:56

Fincantieri wins contract award from NCL for the construction of 4 new generation cruise ships

Fincantieri was awarded an order from Norwegian Cruise Line Holdings Ltd. for the construction of 4 new generation cruise ships with an option for additional 2, for the Norwegian Cruise Line (NCL) brand. The value of each ship is approximately 800 million euros, with one delivery per year from 2022 to 2025, stretching to 2027 in case of confirmation of the option.
ncl.jpg
ncl.jpg (119.75 KiB) 1423 keer bekeken
Passenger ship Norwegian Escape - Image courtesy of NCL (for illustrative purposes only)

Cassa Depositi e Prestiti (CDP) and Sace, together with a pool of export credit lenders, have played a crucial role for the success of the order and the ship owner’s decision, giving Fincantieri the chance to offer an appealing technical, commercial and financial package, still subject to some conditions.

These ships will form the backbone of the future NCL fleet, being about 140,000-tons, almost 300 meters long, and accommodating 3,300 guests. The order is based on a prototype project developed by Fincantieri, which enhances the consolidated features of NCL’s signature offering of freedom and flexibility, qualified by an innovative configuration for an enhanced passenger experience. In addition, focus was set on energy efficiency, with the twofold aim of optimizing consumption at sea and reducing environmental impact, compliant with all the most recent regulations on this matter.

“This new class of ships will continue Norwegian Cruise Line brand’s legacy of introducing meaningful innovation to the cruise industry”, said Frank Del Rio, President and CEO of Norwegian Cruise Line Holdings Ltd. “This order continues to highlight our disciplined newbuild program, extends our growth trajectory well into the future, enhances our already attractive earnings profile and drives expected long-term returns for our shareholders”.

Commenting the announcement, Giuseppe Bono, CEO of Fincantieri, said: “This outstanding result allows us to include a new prestigious client in our portfolio, which confirms Fincantieri’s ability to develop with a flexible approach leading-edge solutions for every segment and demand of the modern cruise industry. We are very proud of the project for these ships: we developed it internally and we presented it to the shipowner, which appreciated it so much to order an entire class”. Bono concluded: “Different stakeholders of the export chain have contributed decisively to achieve this goal and they have gained our full recognition. The remarkable value of the order has to be added, obviously, on top of these factors: the Group will benefit from it under economic and workload terms and the order will further extend the utilization horizon of our shipyards, not comparable with any other industrial segment. We are also honored to significantly support the growth of our country’s economy, which, as we all know, requires a considerable effort to regain its role in the world market”.

Norwegian Cruise Line Holdings is one of the top cruise companies in the world. Besides NCL, it operates the Regent Seven Seas Cruises brand, to which Fincantieri has delivered in Sestri Ponente (Genoa) the ultra-luxury ship Seven Seas Explorer in 2016 and is now building a sister ship with delivery expected in 2020 in Ancona, as well as Oceania Cruises, for which the group has built in the yard of Sestri “Marina” and “Riviera”, respectively in 2011 and 2012.

Source: NCL
Afbeelding

Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1853
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Dag hollands glorie

Bericht door proet » 17 feb 2017 21:09

Baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis schrijft in totaal 840 miljoen euro af vanwege de sterk verslechterde marktomstandigheden in de offshore-energiesector en de zwakke vooruitzichten. Dat meldde Boskalis vrijdag na het slot van de beurshandel in Amsterdam.

Deze last houdt bijna uitsluitend verband met het service gerelateerde deel van de offshore olie- en gasactiviteiten van Boskalis en betreft voor ruim 365 miljoen euro een afwaardering op schepen, ruim 380 miljoen euro op goodwill en circa 90 miljoen euro op het onderdeel Smit Lamnalco.

Volgens Boskalis wordt de last verwerkt in de cijfers over 2016. Het bedrijf benadrukt dat de financiële positie sterk blijft en dat ruimschoots wordt voldaan aan de bankconvenanten.

Ook zal de afschrijving geen invloed hebben op de hoogte van het dividend. De eerder afgegeven verwachting voor de onderliggende nettowinst blijft gehandhaafd.

Nettoverlies

De afboeking zal wel leiden tot een nettoverlies in 2016, liet een woordvoerder desgevraagd weten. De consensus van analisten ligt nu nog op een plus van 256 miljoen euro onder de streep. Hij gaf aan dat Boskalis geen verdere afschrijvingen op bezittingen meer verwacht.

Het bedrijf stelt dat er in de service gerelateerde offshore-energiemarkt een structurele onbalans bestaat tussen vraag en aanbod, met name bij zwaar zeetransport.

Marges

Hierdoor staan de bezetting en marges onder druk, wat ertoe heeft geleid om zowel de waarde van de schepen die aan de onderkant van de markt opereren als de goodwill te corrigeren. Een belangrijk deel van de afboeking hangt samen met de in 2013 overgenomen zeetransporteur Dockwise.

Boskalis publiceert op 8 maart cijfers over 2016. Dan zal ook een strategische update voor de periode tot en met 2019 naar buiten worden gebracht. Er wordt dan onder meer stilgestaan bij de "interessante" mogelijkheden die Boskalis ziet in het hogere segment van de offshore-energiemarkt.
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl

Frans de Lijster
Berichten: 984
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Frans de Lijster » 22 feb 2017 18:19

Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 22 gasten