Bulkcarriers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 11 apr 2015 02:56

zo'n Camaro gehuurd. Bij ons was dat heel wat,
DAT... " bij ons was dat heel wat".......doet me denken aan een " vroege Canadese ervaring".........het wordt wel wat zig zaggen met een bulkfiets maar dat mag van Martje :lol:
Toen wij in de "very early 1980ties" in Calgary "Out West" terecht kwamen pasten wij ons aan bij de meeste daar toepasselijke gebruiken. In dit geval was dat het omruilen van een zeilboot op de Zeeuwse wateren voor een Camper om de Foothills van de Rockies te verkennen. Ik stommelde tegen een leuke deal aan van een ...althans in mijn ogen!... een kneiter van een GMC truck met een dubbele cabine en een zgn. " Long box" en dubbele achterbanden EN kneiter van een camper d'r op.......ready to go. De " pezine" kostte toen minder dan 30 ct Canadees/ltr. in Alberta , er lagen 2 stuks 100+ liter tanks onder en dat ding reed als een sportwagen dus " huppetaaah". D'r stond een ontiegelijke grote motor in onder een ontiegelijke grote motorkap en ik vondt het wel best. De truck had wat ellebogen stoom nodig "an de buut'n kaantuh" :lol: .dus al camperende had ik dat orgel al weer behoorlijk opgepoetst. Tijdens een zo'n oppoets sessie met een flessie koud bier er bij komt er een mede camper vogel langs lopen en maakt lovende opmerkingen over dat mooie spulletje en vraagt "What engine is in it"?..waarop ik slechts kon antwoorden BIG! :oops: .........er moest gekeken worden en toen bleek dat er een 8 cylinder 454 in stond met dubbele carburateurs.........aldus die gozer " The Bloody Biggest Chevy ever made!".......Die gozer viel van z'n geloof af dat er zo'n Dutchie rondreed in z'n kneiter van een truck en nog niet eens wist dat er een 454 in stond :lol: :mrgreen:
Dat ding reed.......dat wil je jaaa nait weet'n :mrgreen: ....ik was een keer ietsie afgeleid door " Baby has her Blue Jeans on"....net toen het stoplicht op groen sprong en ik een klappie brandstof gaf, maar de auto voor mij NIET. Toen ik door het gebrul van ega en dochters wakker werd stond die truck half in de kofferbak van een splinternieuwe Lincoln Towncar!! :lol:
" Bij ONS was dat heel wat" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30934
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen » 11 apr 2015 14:23

"What engine is in it"?..waarop ik slechts kon antwoorden BIG! :oops:
En dat voor een oud-massinist... :oops:

Ik zat al een paar maanden op de Eemhaven toen ze aan tafel weer over klepzuigertjes of zoiets begonnen.
Ik vroeg toen aan tweede wtk van Tol: "wat voor motor staat er hier eigenlijk in?" :)
Het reacties hierop waren uiteraard niet van de lucht. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 11 apr 2015 15:43

"wat voor motor staat er hier eigenlijk in?"
Ik heb me nooit ge-interesseerd voor karretjes met zuigers kleiner dan een voet Jos :oops: :lol:
All the best met je nieuwe stek, kan je mooi naar die huigende grote karren luisteren van die dikke bulkers daar bij de Hoogovens " op een stille zomerse dag" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 269
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Coco E » 14 apr 2015 23:06

louis holleman schreef: ....Tubman en James Benedict stonden destijds te boek als eigendom van Liberian National Shipping Lines...... de New Frontiers, New Horizon en New Adventure van een zekere Greyhound, ook allen liberiaanse vlag. Zelfde club?
Idd heette het Liberian National Shipping Lines, speciaal opgericht voor de bulkcarriers President William V S Tubman en James Benedict, met als aandeelhouders Verolme, de Liberiaanse overheid en een Israelische firma.
Er zou ook een Israelier meevaren, maar die was gemobiliseerd vanwege de Yom Kippur oorlog.
In mijn monsterboekje staan schip en rederij niet vermeld, dat hoefde niet vanwege die Liberiaanse vlag.
Anderzijds staat de Statue of Liberty van Grand Bassa Tankers uit Monrovia er wel in genoteerd, maar dat heeft niet de waterschout maar de kapitein gedaan.
Op het www vond ik nog een foto van de James Benedict, gebouwd op de werf van Verolme in Cork.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
James Benedict - Walter E Frost.jpg
James Benedict - Walter E Frost.jpg (212.98 KiB) 2355 keer bekeken

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 14 apr 2015 23:47

foto van de James Benedict, gebouwd op de werf van Verolme in Cork.
Zal ik " barsten" als dat niet een bulkfietsje is..........ZOooooo van de bouwtekeningen van " De Reus van Heusden"........die Ome Cor wist wat hij deed.........ALS....oooh "ALS" de toen heersende " goegemeente" die man eens aan alle kanten hadden bijgestaan i.p.v. zieklijk en jaloers had tegengewerkt.........DAN was ...slechts als voorbeeld.......... DAN was dat grote gegraven dok in Rozenburg nog 2 keer zo groot geweest EN hadden er twee naast elkaar gelegen!! :oops:

aaahwel!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

louis holleman

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door louis holleman » 15 apr 2015 00:29

Ja Harry, ome Cor wist het wel. ALS ALS ALS.
Als mijn tante klootjes had gehad, was ze m'n oom geweest, zeg ik altijd maar.

Maar i.d.d., Tahama of President William V.S. Tubman. De ene had tengen, de andere ruimen :mrgreen:

Maar weet jij nog iets over die Greyhound bootjes New Horizon/Frontiers/Adventure? Ze waren als bulkfietsjes ergens voor gebouwd en dat werd ineens anders. Zijn toen onder Liberiaanse vlag gekomen, volgens mij ook door Verolme gebouwd maar ik kan dat fout hebben.

En ik heb ook op twee Liberiaantjes gevaren. De eerste werd ingeschreven in mijn monsterboekkie door de ouwe, de tweede geloof ik niet eens meer. Heb nog wel twee zwaar door zilvervisjes aangetaste Liberiaanse certificaten voor dienst op Liberiaanse schepen. Maar die papiertjes waren al niet zilvervisjes bestendig, je zal ooit maar in Liberiaanse dollars gespaard hebben :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30934
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen » 15 apr 2015 00:33

Dit lijkt inderdaad een copie van een reusje van Heusden, maar dan een slaggie groter en geen tengen maar ruimen.
Als alles op schaal nagebouwd is zullen de hutjes etc ook wel groter geweest zijn. :)
IDNo: 6417683 Year: 1964
Name: JAMES BENEDICT Type: Bulk carrier Flag: LBR DWT: 31095
Builder: Verolme Cork Location of yard: Cork
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15.5
72 SAMOS GLORY - 79 ELIAS K. - 81 ELKA
BU Kaohsiung 11.5.84 [Kuo Kwang Iron & Steel Co] - fire-damaged 2.10.83
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30934
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen » 15 apr 2015 00:49

Ik heb het effe voor je opgezocht, Sparks. :wink:

IDNo: 5378036 Year: 1961
Name: VENI Type: Bulk carrier Flag: NOR DWT: 24269
Builder: Verolme
Location of yard: Alblasserdam
68 NEW HORIZON - 79 ORIENT HORIZON
BU Gadani Beach 7.6.83 [Karim Shipbreaking Co] - fire-damaged 2.1.83
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 15 apr 2015 04:18

Zijn toen onder Liberiaanse vlag gekomen, volgens mij ook door Verolme gebouwd
Eeeh Sparks, JossieUno heeft het al even voor je opgesnord...........ik weet van dat soort zaken weinig af......in die jaren was ik een nette en oppassende en hard werkende Massinist op oliepotten van Den Christelijken Nederlandse Langen Omvaart die probeerde om niet Rood te staan en zijn steentje bij te dragen dat die Reusjes van Ome Cor met allerlei ouwe "armen en benen meloochumpies" in de vaart bleven EN poen voor o.a. Ome Cor himself opleverde.............ik "keek" zelfs niet naar schepen als het Rood-Wit en Blauw nait op de kont wapperde. Pas later ging mijn naive lampie uit EN ging het nuchtere lampie an en realiseerde ik mij dat o.a. Ome Cor zelf niet zo kieskeurig was met de kleur van het op de kont wapperende beddelaken........." als het maar poen opbracht" :lol: :mrgreen:
Maar een eerste klas scheepsbouwer wassie! waarvan akte!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Bob
Berichten: 3093
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Bob » 15 apr 2015 17:33

Het devies van Verolme was: "Kritisch overnemen".

Het ging niet altijd goed. Op de Reza Shah the Great liet ooit een stalen balk in een tank los. Gelukkig was de tank gevuld met water en niet leeg met een gasluchie.
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Westerling
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2011 17:58

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Westerling » 22 okt 2015 18:48

Toch gevonden de berichten over de "James Benedict" Heb dit schip als 4e wtk v bij de werf in Cork uitgehaald met de 1e reis in november over de Noord Atlantic naar Seven Islands in Canada om ijzererts te laden. Stuurlieden wisten zich geen raad met de plaats van de ballasttanks en schip pikte het ene paaltje na het ander. HWTK was een malloot met alpinopet op en z'n Belgische vrouw aan boord..... De 2e wtk was voor geen gat te vangen en wist overal een oplossing voor.De oliebrander van de Cochranketel had het begeven en we hadden toch stoom nodig om o.a. de HFO te verwarmen.Geen nood, gewoon een kolenvuurtje stoken in de ketel en we konden weer verder!!Voor de rest Chinesche bemanning met een "Number One"in de MK.Ik kwam van de nette HAL en maakte kennis met een zooitje ongeregeld als officieren via Vinke R'dam.Na 9 maanden had ik het wel gezien . Als ik echter wilde blijven had ik promotie naar 3e wtk kunnen maken werd mij voorgehouden want een aantal anderen gingen met mij van boord......

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30934
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen » 23 okt 2015 00:22

een zooitje ongeregeld als officieren via Vinke R'dam
Ach, als je écht nergens meer terecht kon dan had je altijd nog altijd de jongens van Vinke op de Parklaan 28. :wink:
Maar ik ben daar toch goed terecht gekomen bij Nedgulf Tankers. :-D
Je moet je natuurlijk wel een beetje aanpassen als je de nette HAL gewend bent.
Ik heb op de Gulftankers met oud HAL wtk's gevaren die daar heel enthousiast waren en nooit meer terug wilden.
Toen de wtk van de wacht die bij de HAL gevaren had het aantal klappies doorgaf en de zeewatertemperatuur en ik hem uitnodigde in mijn hut om een potje na de wacht te pakken sprak hij de legendarische woorden: "Dit is voor het eerst in mijn leven dat ik bij een stuurman in de hut zit". :-D
En dat beviel zo goed dat ik de volgende dag in zijn hut werd uitgenodigd voor een potje. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

louis holleman

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door louis holleman » 23 okt 2015 10:42

Jos Komen schreef:Toen de wtk van de wacht die bij de HAL gevaren had het aantal klappies doorgaf en de zeewatertemperatuur en ik hem uitnodigde in mijn hut om een potje na de wacht te pakken sprak hij de legendarische woorden: "Dit is voor het eerst in mijn leven dat ik bij een stuurman in de hut zit". :-D
Heel herkenbaar; ik kan me niet herinneren dat bij de HAL er een wtk naast een stuurman stond of zat, laat staan dat ze samen iets dronken. Ze woonden wel allemaal samen in 1 groot onderkomen maar daar hield het ook op. Je zou bijna zeggen dat voor die mensen de tanker-met-midscheeps moet zijn uitgevonden...

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30934
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen » 23 okt 2015 12:50

Nogmaals de James Benedict. :wink:
James Benedict.jpg
James Benedict.jpg (137.74 KiB) 1667 keer bekeken
Foto van shipspotting.com
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Douwe J.
Berichten: 1757
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Douwe J. » 05 nov 2015 14:00

Tower Bridge  1965 + .jpg
Tower Bridge 1965 + .jpg (87.8 KiB) 1434 keer bekeken
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30934
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen » 11 dec 2015 12:47

De Jean Schneider, mooi bulkfietsje. :wink:
Jean Schneider.jpg
Jean Schneider.jpg (119.42 KiB) 1058 keer bekeken
Maar werd omgebouwd tot boorschip.
Er schijnt nu nog steeds driftig geboord te worden met het schip. :wink:
Danwood Ice.jpg
Danwood Ice.jpg (89.49 KiB) 1058 keer bekeken
IDNo: 5171189 Year: 1959
Name: JEAN SCHNEIDER Type: Ore carrier Flag: FRA DWT: 19687
Builder: A&C de France Location of yard: Dunkirk
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
[1974 cv to drilling ship, 13708gt] - 74 DANWOOD ICE - 90 DEEPSEA ICE - 98 FALCON ICE - 02 FRONTIER ICE - 07 ABAN ICE
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 24 gasten