Bulkcarriers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen » 29 mar 2014 23:32

Mooi toch, het Witte Huis op een voetstuk geplaatst. :)
Een potje na de wacht met de wtk was er toch niet bij op die Ossies, ieder bemanningslid zou wel eens een spion voor de Stasi kunnen zijn.
Gezellige boel daar, alles wat je zei kon tegen je gebruikt worden.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

pythagoras
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 feb 2005 08:54
Locatie: Greece

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door pythagoras » 31 mar 2014 09:27

Ik geloof dat op de Oost duitse scheepvaart (koopvaardij) dat thema
Stasi niet zo een sterke rol speelde
O.K de Meeste officieren waren gedwongen maar niet fanatiek
lid van de Partei
Zij moesten lid zijn anders konden zij het vak niet leren
De bemanning van hoog tot laag waren zeevarende in
hart en nieren
En zij hadden hun vrijheid ze mochten ook hun vrouwen
mee aan boord nemen
hier bestond ook geen vlucht gevaar
Heb deze schepen regelmatig gezien in b.v Mombassa

Op de Passagier schepen Volker Freundschaft en de Arkona
lag de situatie duidelijk anders
Daar werd heel streng gecontroleerd en geinformeerd omdat
veel Passagiers probeerde te vluchten in buitenlandse havens
Men heeft later de route verandert en alleen nog havens aangedaan
van bevriende gelijk denkende landen


Fotos van DSR forum
Bijlagen
schwedt.jpg
Potje na de Wacht op de Schwedt
schwedt.jpg (120.29 KiB) 2143 keer bekeken
Poolbar.jpeg
Poolbar.jpeg (254.68 KiB) 2143 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen » 31 mar 2014 13:15

Ik heb in 1973 met gevluchte Ossies bij Bornhofen gevaren, en volgens hen heerste er een zeer onaangename sfeer op die Oostduitse schepen.
Ze moesten altijd goed oppassen wat ze zeiden tegen wie dan ook.
Ze konden inderdaad overal in groepjes de wal op, maar als je deserteerde wisten ze thuis je familie wel te vinden.
Nu zijn dit inderdaad slechts enkele voorbeelden, misschien hadden ze op de verkeerde schepen gezeten. :wink:
Bij Bornhofen vond ik de onderlinge verhoudingen zelf ook niet zo geslaagd, maar dat zal wel aan mij gelegen hebben.....
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3693
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil
Contacteer:

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Mart Hoogedoorn » 31 mar 2014 18:10

Tijdens het einde van het communisties regiem lag ik op de oude werf in lisboa een scheepje om te bouwen.Ook lagen daar enige russiese vissersschepen ter reparatie.Op zekere dag werd de hamer en sikkel vlag vervangen door de nieuwe russiese vlag.Voor de werfpoort stond een biertent/caravannetje, ferquent bezocht door de litaus/russise bemanning en uiteraard door ons.Nogal stugge norse lieden dachten wij. Dit veranderde zienderogen na die vlagverandering,en later werd ik zelfs uitgenodigd een vodkaatje te komen nuttigen daar aan boord.Die mannen en vrouwen veranderden in happy zeelieden nu zonder ''commisar'' en ook verdween er zeer zeker wat vis naar de restaurantjes in de buurt,uiteraard om de onkosten van dat biertentje te dekken :roll: :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

pythagoras
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 feb 2005 08:54
Locatie: Greece

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door pythagoras » 22 apr 2014 10:48

CMB, Compagnie Maritime Belge, is a maritime group with its registered offices in Antwerp.
The company was founded in 1895.

Bocimar International NV provides shipping of dry bulk goods, such as coal, ores, and grains.
The company is based in Antwerpen, Belgium.
Bocimar International NV operates as as subsidiary of CMB NV.


Foto van CMB site
Bijlagen
Vlag+CMB-BOC-180x79.jpg
Mineral Antwerpen "9224740"
IDNo: 9224740
Year: 2003
Name: MINERAL ANTWERPEN Keel:
Type: Bulk carrier Launch Date:
Flag: PAN Date of completion: 3.03
Tons: 87495 Link: 1878

DWT: 173000 Yard No: 1146
Length overall: 289.0 Ship Design:
LPP: 279.0 Country of build: KOR
Beam: 45.0 Builder: Daewoo SB & ME Co
Material of build: Location of yard: Okpo
Number of
screws/Mchy/
Speed(kn): 1D-14.5
Vlag+CMB-BOC-180x79.jpg (7.58 KiB) 1910 keer bekeken
24-25.jpg
24-25.jpg (88.12 KiB) 1910 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen » 05 jun 2014 22:39

Stad Antwerpen.jpg
Stad Antwerpen.jpg (62.55 KiB) 1770 keer bekeken
IDNo: 5337575 Year: 1960
Name: STAD ANTWERPEN Type: Bulk carrier Flag: BEL DWT: 16040
Builder: H.C.Stulcken Sohn Location of yard: Steinwerder
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-12
71 PACSUN - 77 RIO HAINA
BU Pusan 6.2.83
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen » 21 jun 2014 16:23

Mooie bulkfiets, gebouwd in Italië. :wink:
White River.jpg
White River.jpg (56.4 KiB) 1635 keer bekeken
IDNo: 5388938 Year: 1958
Name: WHITE RIVER Type: Bulk carrier Flag: LBR DWT: 15930
Country of build: ITA Builder: Ansaldo Location of yard: Sestri Ponente
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14.5
76 WHITE ROVER - 80 WHITE RIVER
BU San Esteban de Pravia 9.1.82
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

yuklammau
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2014 20:50

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door yuklammau » 31 aug 2014 21:13

image.jpg
image.jpg (144.32 KiB) 1438 keer bekeken
herkent iemand deze?gemaakt in December 1969.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen » 31 aug 2014 21:25

Ik zou het moeten weten, want ik zat van 16/9/69 tot 17/3/70 aan boord van de Goeree.
Ik weet nog wel dat we met de kerst 1969 in Algiers lagen. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

louis holleman

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door louis holleman » 31 aug 2014 21:27

Ja, de Goeree wordt aangevallen door de O-13 van de Kanninklijke Marine. De Goeree vertrok weer voor de volgende reis, de O-13 daar heeft niemand ooit meer iets van vernomen.

En die vorige foto, De bulkcarrier White River, gebouwd door ANSALDO (weet U nog, van de Fyra treinen), na 25 jaar probleemloos varen uiteindelijk toch gesloopt. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5584
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door jdbvos » 31 aug 2014 22:36

ANSALDO (weet U nog, van de Fyra treinen), na 25 jaar probleemloos varen uiteindelijk toch gesloopt
Ze konden hét dus wél !
Greetz!
Jan DB Vos

yuklammau
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2014 20:50

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door yuklammau » 01 sep 2014 08:21

Nou Jos, dan heb ik je eten verzorgd.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen » 01 sep 2014 08:48

De bemanning was toen Chinees. we hadden uitstekende koks aan boord. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen » 01 sep 2014 11:54

Ben je afkomstig uit Hongkong, Yuklammau?
Bij de civiele dienst kwamen alle Chinezen daar vandaan.
Ben ook wel benieuwd wat je functie was in de kombuis.
Als derde stuurman deed ik de volledige salarisadministratie in Hongkong dollars voor de Chinese bemanning.
In mooie grote vierkantstaten.
En werd mijn hut aan het einde van de maand bestormd omdat ze dachten dat er foutjes in de afrekening zaten. :wink:
Maar het klopte altijd, ik was destijds een hele secure pennenlikker.
Mijn privéboekhouding was andere koek, ik stond iedere maand rood op dat schip.
Lang liggen in mooie staphavens, ik was dat niet gewend op de tankers waar ik voorheen op gevaren had. :)
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen » 01 sep 2014 17:05

Deze reizen heb ik destijds op de Goeree gemaakt.

16/9 aan boord in Bilbao, staal en pijpen laden voor Marsa el Brega en Benghazi.
26/9 vertrokken.
3/10 van Marsa el Brega naar Benghazi.
16/10 tot 23/10 dokken op Malta.
23/10 naar Cagliari op Sardinië en daarna Almeria (Spanje) porseleinklei laden voor Cleveland Ohio.
4/11 van Almeria naar Cleveland.
15/11 te Cleveland.
28/11 van Cleveland naar Duluth, om daar het laatste graan uit de silo’s te laden voordat alles daar dichtvroor.
Daarna naar Baie-Comeau om af te laden.
12/12 vertrek Baie-Comeau naar Algiers.
5/01 vertrek Algiers naar Bougi om het restant te lossen.
17/01 van Bougi naar Baltimore. (graan)
3/02 van Baltimore naar Santander.
De reis daarna graan laden in Norfolk.
7/3 van Norfolk naar Glasgow.
17/3 werd ik afgelost in Glasgow.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 269
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Coco E » 03 sep 2014 23:49

Jos Komen schreef: Als derde stuurman deed ik de volledige salarisadministratie
Ook a/b van de Statue of Liberty deed de derde stm de gageadministratie totdat we een kapitein kregen die van de Caltex -zoals dat toen nog heette- kwam. Van Ommeren liet gepensioneerde kapiteins instromen die afkomstig waren van andere rederijen, onze 1e stm was daar zichtbaar niet blij mee.
Maar goed, deze kapitein zei dat bij Caltex de sparks de gageadministratie deed, daarom moest de 3e stm de handel aan mij overdragen. Op het kantoor van Van Ommeren werd alles nog eens nagekeken en dan kwamen er later nogal eens correcties terug. Die kapitein lustte wel een drankje, maar zijn drankrekening was altijd 0,0 daar begreep ik toen nog niets van. De hofmeester begreep het wel maar gaf geen inlichtingen.

Omdat het hier over bulkcarriers moet gaan staat hieronder een foto van de President William V S Tubman, onderweg van Buchanan naar Baltimore met ongeveer dertigduizend ton ijzererts.
Dit schip was echt Liberiaans eigendom en voer met Liberianen maar met een Nederlandse etat major + 1 Israeli die de Liberiaanse stuurmansleerlingen moest opleiden.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
5MZS op zee.jpg
5MZS op zee.jpg (73.39 KiB) 1140 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: A.Kuiper/J.Pessoa/BR, Bing [Bot], Google [Bot] en 20 gasten