Bulkcarriers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door K.Brouwer »

Zien jullie nu echt dat "bruggie midscheeps" over het hoofd?? Vandaar dat Jos er zo verlekkerd naar zit te kijken :wink: .

Groeten,K.Brouwer

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Nee Koerd....en zelfs ruimte voor het pingpong gebeuren,wat binnen voortgezet kon worden op regenachtige dagen, plaats genoeg daar :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Voor de liefhebbers een bulkfietsje gebouwd in Heusden. :)
Donnington.jpg
Donnington.jpg (117.43 KiB) 2422 keer bekeken
IDNo: 7403548 Year: 1975
Name: DONNINGTON Flag: GBR
DWT: 11999
Builder: Verolme Location of yard: Heusden
07 SIDER GENOVA - 11 ZEHRA VIII
BU Aliaga 24.2.13
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maar deze heeft wel iets.
WAT heptie dan precies Jos?........mooie tankers??......nou jaa vooruit dan maar!!!........maaaaaar " Mooie bulkfietsjes"???.......je zou d'r toch van in de war raken..........en DAN een bulkfietsje uit Heusden.......nou wil ik Joost absoluut niet kwetsen........dus luister ik naar m'n moeder(R.I.P.) en hou m'n klep dicht :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Ogden Exporter.jpg
Ogden Exporter.jpg (91.74 KiB) 2314 keer bekeken
JA ZEKER...Mooie bulkfietjes.mischien niet van buiten,maar wij hoefden geen zeewacht door te persen in de havens.Gewoon wtk van de wacht in je hut om de drie dagen,dus twee nachtjes vrij en de wal op voor wie de poen daarvoor had (en daar had ik genoeg van)en ja ook een shopping middag.....niet zo gek die bulkers kon ik het lang op uithouden zoals 16 mnd op de Ogden exporter als weer vrije jongen zonder vaste woon of verblijfplaats:lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

WAT heptie dan precies
Tja, moeilijk uit te leggen, Harry.
Je ziet het of je ziet het niet.
Jij ziet het dus duidelijk niet. :lol:
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door v+d »

Nou ja, zonder al die pijpenwirwar aan dek is het spulletje wel overzichtelijker :wink:
Vind een kippenloopje met telefoonhokjes toch wel handiger of kun je op die bulkdingessen onderdeks van de poop naar de bak en v.v. :roll:
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik ben eens op bezoek geweest op een tanker zonder kippenloop. Onderdeks was een tunnel tussen midscheeps en achteruit. Wel zo comfortabel bij slecht weer. Het was een engels schip. Naam, ?.???, ik meen dat de naam begon met een A.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dit is de tunnel van de Johannes Frans, een ertstanker.
De akoestiek lijkt me uitstekend als het schip leeg is, geladen zal het wel wat doffer klinken.
(Mijn professionele mening als Tunnelsinger). :)
Maar er gaat toch niets boven een kippeloop. :wink:
Tunnel Johannes Frans.jpg
Tunnel Johannes Frans.jpg (31.97 KiB) 2187 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Bulkcarriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------Afbeelding

Ik maakte eens een reis met een roro-container-landingsboottanker en die had ook een tunnel, van de machinekamer naar het voorschip. Dat kwam goed uit, want we hadden een grote partij rollen draad op het rorocontainerdek liggen en als je daar overheen probeerde te klauteren, brak je bijkans de benen. Die rollen waren in Hamburg door een daarin gespecialiseerde ploeg bootwerkers gestuwd en gesjord, waarna we welgemoed op weg gingen naar St. Croix, Virgin Islands en na lossing door naar San Juan, Puerto Rico. Het was niet zulk fraai weer en al boven de eilanden gingen die rollen vrolijk aan de haal, heen en weer, eerst zachtjes, maar allengs, naarmate er meer ruimte kwam, met steeds groter geweld. Omdat het nog krap 5000 mijl was naar San Juan, Puerto Rico, besloot ik IJmuiden aan te lopen, alwaar wij bij de bunker in de Haringhaven dat sjorren nog maar eens overdeden. Wij waren dan wel niet gespecialiseerd, zoals die in felgele pakken gestoken en gehelmde Duitsers, maar daar stond tegenover dat wij als konijnen door die rollen kropen om de sjordraden en -einden op de juiste plaatsen en in de juiste richting aan te brengen. Dat hadden die specialisten niet nodig gevonden.
Zij waren met een man of twaalf, wij met z'n vieren: ikzelf als gezagvoerder-chef-sjorder, PC de eerste stuurman, Leif de Noorse Wichmann-garantiemachinist en Paul de tennisleraar-chef-hofmeester. We hadden nog drie man aan boord: de hoofdwerktuigkundige, een Dominicaanse tweede stuurman die na aflevering van het schip kapitein zou worden en een Dominicaanse tweede machinist die bestemd was om hoofdwerktuigkundige te worden. Die beide heren voelden zich veel te hoog om door rollen draad te kruipen terwijl de zuster van onze hoofdwerktuigkundige de gelegenheid te baat had genomen om haar broer te komen bezoeken en hem eens stevig de les te lezen over bepaalde familieaangelegenheden. Die kon dus ook niet voor konijn spelen. Toen we laat in de namiddag klaar waren met sjorren, hadden wij de knieën werkelijk door de spijkerbroeken, was de hoofdwerktuigkundige dronken en zijn zuster witheet en het familieprobleem nog altijd niet geregeld, maar die rollen zaten zeevast.

Die roro-container-landingsboottanker was bestemd voor de vaart in de Carieben en voor deze uitbrengreis hadden we een certificaat waarin werd bepaald dat we bij meer dan 6 Beaufort niet mochten varen, maar een haven of veilige ankerplaats moesten opzoeken. Dat was natuurlijk een wassen neus, want waar vind je zo'n haven op een dergelijke reis? Toen we Ouessant passeerden, was het iets van 5 Bf. en de weerberichten waren goed, maar halverwege de golf kregen we 7 tot 8 en toen zag je het kreng buigen. Ook in die mooi verlichte, helderwit gelakte tunnel kon je dat duidelijk zien. Daar ging ik regelmatig even kijken of er soms knieplaten waren waarvan die mooi witte lak begon te barsten, maar dat was gelukkig niet het geval. Vanaf ongeveer The Berlings kregen wij fraai weer en via Las Palmas voeren wij verder heel plezierig naar San Juan.
Tot zover mijn tunnelervaring.

Over die reis zijn nog een paar leuke dingen te vertellen, maar die komen nog wel eens. De woorden "een sherrytje voor mijn zuster" beklijfden en werden zelfs min of meer gevleugelde woorden, maar hoe dat zo kwam, voert hier nu te ver. :wink:


Plaats reactie