Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen » 05 nov 2014 18:18

Alleen het bruine kopgedeelte van het gebouw had vier verdiepingen, de begane grond eronder was een parkeerruimte, dat lijkt dus vijf verdiepingen. Rechts van de parkeerruimte en onder de kippenloop zat de ingang met hal en receptie. Het lange stuk van het gebouw naast het kopgedeelte had oorspronkelijk slechts drie verdiepingen met eronder ook weer parkeerruimte maar dat is later dichtgemaakt en kwam er dus een vierde verdieping bij.

In het kopse gedeelte zat een conciërgewoning van twee verdiepingen. Dat feit bepaalde eigenlijk dat het vier lagen werden anders zouden de plafonds in de woning wel erg hoog geworden zijn. Daarboven zat een vergaderzaal en weer daarboven een showroom.

Op de bovenste verdieping zelf zat de school. De verdieping eronder was voor Radarafdeling en de subafdelingen ervan. Daaronder zat de onderwaterafdeling, de scheepsautomatiseringsafdeling ( o.a. Lyngsoe en Norcontrol) en de kamer van een vertegenwoordiger van Japan Radio Company. Het dichtmaken van de begane grond was nodig omdat het hoofdkantoor in Amsterdam was opgeheven en intussen overgeplaatst werd naar Rotterdam. We kregen toen een gigantisch parkeer-, magazijn- en ook kantoorruimteprobleem vandaar dat het hard nodig was om het terrein achter ons aan te schaffen. We hadden in die tijd zelfs een eigen benzinepomp dat met pasjes werkte op het terrein.

Ferry

P.M. Noppeney

Bericht door P.M. Noppeney » 05 nov 2014 19:47

Ferry,

Bedankt voor de tip, knoop in de draadjes, kan i.d.d. een hoop narigheid voorkomen.

Groeten uit Den Helder,

Peter Noppeney
Kennis is macht, karakter is meer.

Sparkymul

Bericht door Sparkymul » 07 nov 2014 18:05

Oud Roest....

Ik ben de laatste jaren een paar keer verhuisd en heb steeds netjes een adreswijziging doorgegeven. Mutaties gingen via de PDRH-site en omdat ik geen terugkoppeling kreeg ook rechtstreeks naar de email adressen van de mannen achter Oud Roest. Ik heb nooit meer iets vernomen, geen Oud Roest meer ontvangen. Nooit een mededeling ontvangen dat dit blad niet meer werd samengesteld.
Mijn vraag .... Wordt Oud Roest nog periodiek samengesteld en naar de leden verzonden? Of is dit blad inderdaad al een lange tijd ter ziele? (Sinds wanneer dan?)

Sparkymul

andrekik
Contacteer:

Bericht door andrekik » 07 nov 2014 18:35

@ sparkymul.
Oud Roest is nog steeds actief. De website is vernieuwd maar werkt niet goed. De recente uitgave van Aug. 2014 staat op de site maar kan hem niet downloaden. Er is een e-mail adres voor o.a. doorgeven van mutaties: info@pdrh.nl

Andre

Coco E

Bericht door Coco E » 07 nov 2014 21:53

Om nog eens terug te komen op radarperikelen:
Rond de kerstdagen van 1967 was ik a/b van de Diogenes als aflosser voor de kustreis. Midden in de nacht werd ik gepord door de 2e stm die kwam melden dat de radar defect was. Een paar minuten later was ik op de brug. Daar was alles donker, er was niemand behalve de 2e stm en het was dicht van mist. Het schip lag stil. De radar stond aan en gaf, vond ik, een prima beeld met plenty echo's. Daar kon ik niets aan verbeteren.
Ik ging weer te kooi, hoewel de 2e stm nog zei dat de loods met zo'n radar niet verder wilde varen in deze mist.

Toen ik s morgens weer op de brug kwam was de mist opgetrokken en bleek dat we niet op zee maar op de Weser ten anker lagen. Toen ik opmerkte dat we vannacht dan toch maar verder waren gevaren zei de stuurman dat we hier vannacht ook al lagen, dat de mist net was opgetrokken en dat we anker op gingen.
Ook was er via de VHF al verzocht om radarassistentie in Bremen.
Het was toen wel duidelijk dat de T/R cell het begeven had, omdat de rivieroevers niet te zien waren, maar wel objecten op grotere afstand. Ik liet het verder maar zo, RH had tenslotte geen onderhoudscontract met deze radar.

In Bremen kwamen direct 2 technici a/b voor de reparatie, maar 's middags toen ze allang weg waren, kwam de 2e stm toch weer vragen of ik nog eens naar de radar wilde kijken. Het beeld was zo te zien niet veranderd. Nog steeds de symptomen van ontvangerverlamming.
De stuurman bleek een nieuwe T/R cell bij zijn spares te hebben, en nadat die was geplaatst was het beeld helemaal zoals het hoorde te zijn.

Zowel de Duitsers, de 2e stm als ikzelf hadden het niet best gedaan, maar uiteindelijk was op papier alles in orde, de radar werkte weer naar behoren, en dat gaf ons uiteindelijk toch een zekere voldoening.

Groeten,

Koos van der Elst

dick/brazil
Contacteer:

Bericht door dick/brazil » 08 nov 2014 00:49

"Rust roest, maar roest rust niet" wordt er wel gezegd. Mijn persoonlijke ervaringen met de 'Oud roest' club zijn ook niet erg positief, zelfs ronduit negatief. Op diverse e-mails die ik in het recente verleden gestuurd heb, kreeg ik geen enkel antwoord.

Ook vind ik de presentie op het internet van deze club wel heel erg magertjes. Ja er is misschien niet veel overgebleven van RH´s historisch materiaal, maar wat er is is niet zichtbaar, of alleen maar als referentie in een saai lijstje.
Waarschijnlijk heeft de digitale presentie niet de hoogste prioriteit, maar over een aantal jaar is er niemand meer die weet hoe het ook alweer zat, en gaat een groot deel van de kennis , verhalen , geschiedenis en historie van RH en geschiedenis van de Nederlandse R/O verloren.
Waar zijn de PDRH´s, manuals, formulieren, werkvoorschriften, foto´s, plaatjes, tekeningen e.d. ?

Alleen apparatuur voor het nageslacht bewaren is misschien wel een goed initiatief, maar dan ontbreekt er toch nog een stuk van de geschiedenis, de man achter de apparatuur, de organisatie aan de wal. Hoe een en ander in elkaar stak en hoe het functioneerde als één geheel. Nu komen hier op dit forum regelmatig stukjes van deze herinneringen boven drijven, maar het zou aardig zijn als dit op een gestructureerde wijze op één plaats geconsolideerd zou kunnen worden.

Daar zijn misschien andere mensen voor nodig dan restaurateurs van oude radio-apparatuur.
Sparkymul en Louis zijn echte 'bewaarders' en hebben nog aardig wat authentiek materiaal wat misschien gebruikt kan worden.
Het is zo maar een gedachte, maar misschien zijn er onder ons, die wat zouden kunnen betekenen in dit streven om het verhaal van RH en de R/O´s wat completer te krijgen, en dit op een duidelijker manier kan registreren dan dat het nu gebeurd.

louis holleman

Bericht door louis holleman » 08 nov 2014 07:12

Ik kan Dick zijn verhaal alleen maar onderschrijven. Helaas, ik heb een aantal jaar geleden (!) ook een paar keer geprobeerd via email contact te krijgen zonder dat er op gereageerd werd. NB Henk Middelkoop (3 jaar mee in de klas gezeten), Sjaak Tessers (op de praktijkcursus mijn leraar radar en ik meen ook radiotechniek) hebben nooit ergens op gereageerd. Tja, wat denk je dan? La ma zittuh. Ooit een correctie doorgegeven van de apparatuur van een schip waar ik op gevaren heb, ook dat was niet interessant genoeg om te vermelden.
Rust roest inderdaad, zou je zeggen :(

andrekik
Contacteer:

Bericht door andrekik » 08 nov 2014 15:59

Oud Roest

Inderdaad was het lastig communiceren, vergde een paar jaar om mijn e-mail adres verandert te krijgen.
De website wordt overhaald, werkt nog niet optimaal. Er is een nieuwe site beheerder, denk dat de vorige beheerder niet meer in staat was om het naar behoren bij te houden. Op de site onder "leden" zijn de gedigitaliseerde uitgaven van PDRH beschikbaar van 1958 t/m 1971. Neem aan dat de eerdere en latere edities ook nog volgen.

Historie van een bedrijf als RH bewaren en beschrijven is niet makkelijk. Wat is er aan historie beschikbaar op het web van andere soortgelijke bedrijven zoals SRS, Becker, Marconi, Redifon, SAIT, Hagenuk, Debeg etc? Dan doet pdrh.nl het nog niet zo slecht, vooral met links naar de persoonlijke sites van ex-R/Os.
Welke facetten van een complex bedrijf als RH zijn interessant? Mijn interesse ligt in de hoek van de techniek en schepen in de meest ruime zin. Ben niet geinteresseerd in de vaak niet noodzakelijke en omslachtige administratieve procedures en processen waar je bij RH gek van werd.

Tijdens het 85 jarig bestaan van RH is er een gedenkboek uitgegeven "Wireless over the Waves", hardcover, 96 paginas. Hierin wordt de historische ontwikkeling van het bedrijf vrij goed omschreven, het is twee-talig. Heb geen idee of dit boek nog beschikbaar is.

Hieronder plaatjes van de omslag en voorkant van het boek
RH1a.jpg
RH1a.jpg (112.56 KiB) 1226 keer bekeken
RH2a.jpg
RH2a.jpg (138.52 KiB) 1226 keer bekeken

Sparkymul

Bericht door Sparkymul » 08 nov 2014 19:58

Andre... Dank voor je informatie over Oud Roest...

Ik heb mij weer aangemeld als lid alhoewel ik mijzelf nooit had afgemeld. Ik hoop dat de aanmelding lukt en dat “Oud Roest” weer bij mij op de mat zal vallen...

Er is inderdaad redelijk veel informatie over ons mooie beroep op internet te vinden. Er is heel veel bekend over de technische kant. De meeste apparatuur passeerde al uitgebreid de revue.
Bepaalde details over het werk aan boord werden echter nog niet of niet geheel uitgelicht. Ik vind dat ook deze zaken van het beroep ergens vastgelegd zouden moeten worden. De vraag van “Sparks wat deed je nu eigenlijk?” zal dan minder worden gesteld. :)

Sparkymul

Coco E

Bericht door Coco E » 13 nov 2014 22:01

Radiohut van de Seinelloyd.
Wat betreft het bedienen van de apparatuur was je gauw klaar met het Proces Verbaal van Overname want de MT250, BX925 en BC348 kwam je in de jaren 60 overal tegen op de schepen.
De radar was een Kelvin Hughes met 1 transceiver en twee indicators.
De reis ging naar Nieuw Zeeland via Panama, Tahiti, Samoa en Noumea.

Tijdens de kustreis in Nieuw Zeeland begon kapitein Van As steeds vaker te mopperen over de radar, hij wilde er meer op zien en op grotere afstand.
Ik verving alles wat met zendvermogen en ontvangergevoeligheid te maken had, maar het plaatje bleef hetzelfde.
Tenslotte zat er niets anders op dan assistentie van de wal in te roepen in Auckland.
De technicus die a/b kwam keek 1 seconde naar het beeld en begon toen een splinternieuw magnetron uit zijn koffertje op te diepen. Ik zei hem dat ik het magnetron al vervangen had, maar daarover haalde hij alleen maar zijn schouders op. Hij bouwde het magnetron uit, en monteerde het nieuwe exemplaar.
Radar aangezet en we hadden weer een prima beeld. Reparatie geslaagd, kapitein tevreden.
Aldoende leert men.
Dus toen we in Singapore kwamen heb ik alle radiobuizen, die er ook gebruikt uitzagen, naar de inspectie gebracht, waar ze een buizentester hadden.
Ik kreeg er de volgende dag een hele set splinternieuwe buizen voor terug.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Seinelloyd.JPG
Seinelloyd.JPG (50.81 KiB) 1052 keer bekeken

louis holleman

Bericht door louis holleman » 13 nov 2014 22:36

Koos, je zal wel een hele set buizen "gebruikt, maar nog goed" hebben gehad. Dat was bij RH behoorlijk gebruikelijk. Je keilde een buis pas weg als de gloeidraad het niet meer deed of zoiets. "Weet je wel wat die dingen kosten?"
Ik herinner me wel 2 of 3 reserve magnetrons, 'gebruikt maar nog OK"... ja ja, maar hoe OK, dat stond er nooit bij. Ja, je had nog iets van beeld, maar daar hield het ook zo ongeveer op.

Coco E

Bericht door Coco E » 13 nov 2014 23:42

Ik had eigenlijk zo'n vermoeden dat het magnetron uit de installatie al eerder vervangen was door het reserve magnetron, en dat men het reserve magnetron had laten zitten. Als dat meerdere malen gebeurt dan verouderen beide magnetrons gelijktijdig. Er werd toen geen logboek bijgehouden waarin serienummers en branduren werden genoteerd.

Op de thuisreis was er een paar dagen voor aankomst Rotterdam nog een probleempje met een van de 2 indicators. Het afbuigjuk van de beeldbuis draaide niet omdat de Bowdenkabel tussen synchromotor en juk gebroken was.
Daar kon ik helaas geen oplossing voor bedenken. Niemand a/b voer een fiets, waar eventueel een kabel van geleend had kunnen worden.
De laatste dagen van de reis hadden we dus nog maar 1 werkende indicator.

Groeten,

Koos van der Elst

Sparkymul

Bericht door Sparkymul » 14 nov 2014 10:00

“Gebruikt maar nog goed”

Op sommige schepen bleef je repareren. De apparatuur stond er vanaf de nieuwbouw en die was zo’n 20 jaar oud voordat je aan boord stapte... Je kon het vaak al op de brug zien waar de apparatuur gezellig was meegetjet. Apparaten waren hardgroen dichtgeverfd. Soms kostte het moeite om ze open te krijgen.

Andere schepen bleef alles min of meer werkend en dan kon je “onderhoud” plegen. Daar kon je aan de gang om de apparatuur te leren kennen. Je trok de apparaten open, je keek, onderzocht maakte met name de voedingsunit stofvrij. Bij een reparatie had je dan minder verrassingen.
De omvormers werden gecontroleerd. Zijn de borstels nog wel lang genoeg? Je schuurde de collector met polijstpapier wat op als er diepe groeven in zaten. De nippels, ik bedoel de smeernippels, werden bijgevuld.
De stylus van het echolood werd gecontroleerd, de zendtand van het apparaat werd wat bijgesteld.
Her en der wat lampjes vervangen, zaken bijgesteld, relais’ gecontroleerd etc etc.
.
Een terugkerend fenomeen was onderhoud aan de Radiologische Meetapparatuur. De pendosismeters moesten op nul worden ingesteld. Het moest maandelijks want je wist maar nooit. De koude oorlog was nog in volle gang.

En ja, de reservebuizen werden gecontroleerd door ze in de apparaten te plaatsen. Maar waren de reservebuizen wel nieuw? De doosjes waren al vele malen geopend en ik had vaak mijn twijfel of ze wel zo nieuw waren. Vaak was ook mijn gedachte... “Gebruikt maar nog goed” tenminste voor de korte tijd dat je ze in het apparaat testte.

Ik heb vele groene RH 30f’s opgemaakt... De ouwe vond het maar best hij bleef tekenen.

Sparkymul

Coco E

Bericht door Coco E » 15 nov 2014 12:34

Sparkymul schreef: Ik heb vele groene RH 30f’s opgemaakt
RH30f kan ik me niet meer herinneren, Sparkymul, wel een groene RH49. Koolborstels, accu's, antennes en b.v. het seinrelais van een TDE hield ik wel in de gaten, maar voor de rest bleef ik liever overal van af, wijzer geworden door een paar leerzame gebeurtenissen:

Toen we in 1961 in Rotterdam binnenkwamen met de Skadi (Vermaas' Scheepvaartbedrijf) had ik reparatie aangevraagd voor de telefoniezender.
De Skadi was toen een half jaar oud en de telefoniezender was mijns inziens OK, maar de kapitein zei dat bij de kustvaart, waar hij vandaan kwam, de telefonieverbindingen beter waren.
De technicus die a/b kwam kon ook niets vinden. Toen kwamen nog een paar collega technici langs.
Die vonden dat de antennestroom van de Renovas wat te laag was. Ze zouden dat varkentje gelijk even wassen. Maar het ging lang duren en op een gegeven moment vloog ook nog met een knal een zekering eruit. Het dreigde laat te worden. Het was ook vol in het radiohutje en ik ben -met een beetje leedvermaak- voortijdig naar huis gegaan.

Een paar jaar later kwam ik in Singapore op de Schouten terecht. Een technicus van de inspectie zou een klusje doen aan de transceiver van de Raytheon radar. Hij opende het paneel en zette een grote schroevendraaier klem, waarmee hij een microswitch gesloten hield.
Tijdens de werkzaamheden stootte hij tegen deze schroevendraaier die vervolgens dwars door het dure klystron heenging. Dat was jammer en het was daarbij ook nog zo erg warm.

En in Antwerpen moesten de transducer spoelen van de MS26B worden vervangen door 2 man van de inspectie Rotterdam. Het schip was toen 10 jaar oud.
Het werd een langdurige klus voor 2 man, waarbij er ook nog een onderdeel kapot ging, wat weet ik niet meer. Bij SAIT is toen een nieuw onderdeel opgehaald.
Dat kon eigenlijk niet omdat reparaties op schepen in Antwerpen door SAIT uitgevoerd moesten worden. Op de terugweg naar Rotterdam in de prive auto van de technicus zei deze dat hij als R/O ook wel eens transducer spoelen had vervangen.

Groeten,

Koos van der Elst

proet
Contacteer:

Wie weet wie

Bericht door proet » 17 nov 2014 12:59

De bijgaande foto zou een radiohut van een sleepboot van Wijsmuller moeten zijn.
En de marconist is ???

Herkent iemand de marconist en zou iemand wat kunnen vertellen over de radiohut?
Marconist Foto Coll. Sleepvaart Museum.jpg
Marconist Foto Coll. Sleepvaart Museum.jpg (170.19 KiB) 817 keer bekeken
Groet,

Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl

Sparkymul

Bericht door Sparkymul » 17 nov 2014 16:15

Aardige foto... Welk schip? Ik weet het niet...

Moet wel ergens in een haven zijn, niets staat zeevast... Volgens mij een gezellig moment met familie en vrienden. Ik kan mij deze momenten ook wel herinneren. Een praatje en een biertje en even de hand aan de sleutel...

@ Koos, Hier een fotootje van een paar (groene) Onderhoudsrapportjes RH 30 f... Zo heb ik er velen gemaakt...

Groet,

Sparkymul
Bijlagen
onderhoudsrapport.JPG
onderhoudsrapport.JPG (46.12 KiB) 792 keer bekeken

Plaats reactie