Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman »

Sparkymul, volgens mij heb jij ook megaveel uit je vaarjaren bewaard... :lol:

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

@Proet, m.b.t. de foto van de radiohut. De seinsleutel ziet er niet 'Nederlands' uit. Op Nederlandse schepen werd (in mijn tijd) voornamelijk Marconi en/of Juncker seinsleutels gebruikt. De seinsleutel op de foto is van andere makelij.
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

@dick
De ontvanger is een M.P. Pedersen B-310, de richting zoeker lijkt een Telefunken. De hoofdzender links kan ik niet plaatsen, maar de zender rechts heeft veel weg van een M.P. Pedersen. De seinsleutel werd vroeger gemaakt door M.P. Pedersen en later door Amplidan. Deze seinsleutel (twee stuks) werden ook standaard meegeleverd met de Sailor tandem stations.
M.P.Pedersen B310KV.jpg
M.P.Pedersen B310KV.jpg (165.63 KiB) 2992 keer bekeken
MP F2004-04-01.jpg
MP F2004-04-01.jpg (85.75 KiB) 2992 keer bekeken
Live life to the fullest!
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Coco E »

Sparkymul schreef:Op sommige schepen bleef je repareren.
En als je het zelf niet kon vinden dan moest je assistentie vragen "aan de R/O van een binnenliggend RH schip". Dat heb ik 1 keer aan de hand gehad, toen ik merkte dat de TDE zender a/b van de Schouten niet meer het volle vermogen van 125W haalde.
De Schouten zat toen in een dienst Zuid Afrika -Oost Afrika - PG v.v.

Na aankomst Mombasa ging ik op onderzoek uit in de zender en ontdekte dat de schermroosterspanning van de eindbuis van 1000V naar 600V zakte bij sleutel neer.
Maar met de voeding (gelijkrichter,transformator en zekeringen) leek alles in orde.
De kapitein, die zijn hut vlakbij de radiohut had en zijn deur altijd had openstaan, zag mij bezig, wilde weten wat er aan de hand was, en begon gelijk aan te dringen op assistentie van de wal.
Dat vond ik een beetje te overhaast.
De Maaslloyd lag ook in Mombasa en het leek mij beter om daar eerst te rade te gaan, zoals de dienstvoorschriften het voorschreven.
De collega daar had niet direct tijd maar zou in de loop van de avond langskomen.
s Avonds kreeg hij zoals gebruikelijk eerst een bier aangeboden. Toen kwamen ook de 2e en de 3e stm binnen om kennis te maken.
Het werd al gauw gezellig met het vertellen van sterke verhalen en diverse rondjes bier.
Rond middernacht stapten de stuurlieden op en ook de collega stond op om weer naar zijn schip te gaan. Dat dacht ik tenminste, maar hij wou eerst toch nog even naar de radiohut.
Daar stond het zenderpaneel nog uitgeklapt en lagen de universeelmeter en de schema's nog op tafel.
Na 5 minuten had hij de fout gevonden, op de volgende eenvoudige manier:

Terwijl ik de seinsleutel ingedrukt hield tikte hij met het heft van een schroevendraaier beurtelings op de zekeringen in het voedingspaneel. Bij de derde of vierde zekering klonk er een gesis. Deze zekering zat wel normaal in de klemmen, maar de contactovergang tussen zekering en klem was niet helemaal lekker. Een heleboel reparaties ben ik al vergeten maar deze is altijd blijven hangen.
Overigens: ik ging met ontslag precies op 1 januari 1968, voor zover ik weet was er toen nog geen formulier RH30f

Groeten,

Koos van der Elst
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

@Andre, werd M.P. Pedersen apparatuur ook gebruikt op Nederlandse schepen ? Die Scandinaviërs hadden best wel mooie apparatuur, zoals Skanti, SRA, Sailor, AP ?

@Koos, herkenbaar. de meeste problemen in de radio-apparatuur die ik ben tegengekomen zijn:
- slechte contacten, en/of broos geworden solderingen
- lekke of doorgeslagen condensators
- kapotte transistors in het opslinger circuit van de noodzender (die maakte van gelijkspanning, ac hoogspanning voor de eindbuis)
- buizen die vervangen moesten worden
- discrete componenten (zoals in het PLL-circuit van de R2000)
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Compass »

discrete componenten
:shock: :roll:

Kreeg je die ook in 'neutrale envelop' toegezonden?

Grt
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

@Bert;
ha ha ha, ja in een grote bruine envelop, zonder verdere aanduidingen :wink:

Passieve discrete (elektronische) componenten, zijn weerstanden, condensators, diodes e.d.
Actieve discrete (elektronische) componenten; zijn transistors e.d.
In de moderne elektronica worden die op printplaten gemonteerd.
Door de miniaturisering komen discrete componenten steeds minder voor, alles wordt geïntegreerd in IC´s (integrated circuits=geïntegreerde schakelingen)
louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman »

Ach ja, die PCB's (printed circuit boards), da was nog 's makkelijk... Circuitje kapot? Uitschuiven en een nieuwe erin. Jaja. De firma Raytheon had volgens mij voor elk PCB wel 100 varianten. Het wemelde dan ook van de RH circulaires waarin allerlei varianten besproken werden. Ik had een Raytheon 1020 (meen ik) radar aan boord en daar was een PCB-tje kapot. Bestel je toch gewoon een nieuwe, Holleman? Ja wacht effe, maar ik heb hier revision 51 en intussen zitten ze al aan rev. 251, met hier en daar compleet andere componenten, en die past alleen maar op....
Het ging om een trafootje (wat nog los in te solderen was), maar inmiddels was dat trafootje veranderd in een ander type maar ook in compleet andere layout. Eh, dus ik kan dat niet zomaar ff wisselen. Ik noemde het dan ook graag "de rommelzolder van Raytheon".
Wat daar niet aan papierwerk voor brieven naar RH ASD en RH Spore voor nodig was om e.e.a. soepel te laten verlopen... En intussen deed die radar dus zolang niks.
Ennuh, die RH30f kan ik me ook helemaal niet herinneren...

PS: heb je al gezien hoe de koers van Imtech recentelijk omhoog aan het springen is? Komt vast door de jaarcijfers van RH :mrgreen:
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

@Dick
MP Pedersen zag je uitsluitend op Deense schepen (Deense Esso, Maersk). Op de Antillen sleutelden we regelmatig aan deze apparatuur.
De Holland van Doeksen heeft/had een MP Pedersen RDF. Wat er op de Wijsmuller sleepboten stond weet ik niet. Als de foto die Proet geplaatst heeft inderdaad van een Wijsmuller sleper is dan zouden die MP Pedersen spullen hebben.
Er werd aardig wat radio apparatuur gemaakt in Scandinavie en veel zware zenders (athans voor RH begrippen).
Elektrisk Bureau (EB1500), Elektromekano (S1250), Nera (MS18, MS19), SRT (ST1400, ST1600), SRA MT1200 en niet te vergeten SP Radio, Skanti en Dancom.
Dan heb je Terma die aan het eind van de 50 jaren radars maakte voor kleinere schepen, zagen we nog al eens op Deense coasters in de Caribbean. 9 inch radars die er uit zagen of ze in een garage gebouwd waren, maar wel met 100% spares a/b. Terma is daarna al snel over gegaan op Defensie en VTS en is nu een grote goed draaiende club.
Helaas is er van de radio apparatuur weinig terug te vinden. De Duitse seefunk website heeft aardig wat info omdat Debeg en Hagenuk de Scandinavische apparatuur onder eigen naam op de markt brachten. Een paar interessante Deense websites zijn:

http://www.spklubben.dk/

http://www.peel.dk/

Groeten

Andre
Live life to the fullest!
P.M. Noppeney
Berichten: 251
Lid geworden op: 18 dec 2006 21:00
Locatie: Den Helder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door P.M. Noppeney »

Ferry en Louis

Hier even een update m.b.t. mijn speurtocht naar het ontbrekende voedingskabeltje van de oude Sailor RT142. Na lang zoeken op internet een bedrijf gevonden dat de stekker nog had liggen. Men was zelfs zo goed om een kabeltje op de juiste 12 volt aansluitingen te solderen. Er komt geluid uit de kast.
Ga morgen de antenne plaatsen en aansluiten. Het enige dat nu nog ontbreekt is een manual, dit is tot nog toe nergens te vinden. Vraag me o.a. af hoe de frquentie schaal werkt? Ik blijf zoeken.
Nogmaals bedankt voor jullie hulp.

Groeten uit Nieuwediep

Peter Noppeney
Kennis is macht, karakter is meer.


Plaats reactie