Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

@ Knisten,

Check mijn profiel......
Gepensioneerd van Radio Holland, 3 jaar als sparks, daarna waldienst service: 14 jaar Antillen, 1 jaar Nederland en 24 jaar USA.
Dus na mijn R/O periode weinig gevaren, af en toe meevaren tijdens reparatiewerk op zowel Amerikaanse en andere vlag schepen.

Greetz

Andre
Live life to the fullest!

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Louis, Gefeliciteerd met je verjaardag ! Saúde!
louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman »

Tks Dick. Je komt maar een afzakkertje of opstekertje halen in Ambuggie 8)
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Cor Leliard »

Louis alsnog gefeliciteerd.
Wat heb je gisteren voor wijntje genomen, zeker geen " Chateau Migraine"
gr Cor
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparkymul »

Hoi Louis,

Ook nog van harte...

Ik ben even uit de running, het zit niet altijd mee, ik kan helaas alleen aan het water. Maar toch proost vanuit Warder NH

Charles Mul
Sparkymul
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door KJHvanBeek »

Alsnog proficiat, ik heb een Radlertje op je gedronken.
PeterD
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:20
Locatie: Huizen

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door PeterD »

Afgelopen dinsdag avond in het nieuwe afdelingsonderkomen van de VERON 't Gooi een lezing gegeven met de titel "PCH en PIRA, een radioreis rond de wereld".
Dit was een vervolg op de lezing die Hans Remeeus 3 weken ervoor had gehouden over PCH.
Dankzij dit topic heb ik mijn geheugen kunnen opfrissen en waardevolle aanvullingen gevonden.
Dank daarvoor.

Ennuh, als je met de ogen van nu terugkijkt besef je dat we maar wat zaten aan te klojen.
Een jonge amateur vroeg me na afloop waarom we niet veel meer via internet deden. :cry:
CW: the art in communication.
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Knisten »

Zit zo maar een beetje op "ons" topic te bladeren, in afwachting van trip naar Minnesota (overlevings- of poolpak mee, ivm met de aldaar heersende weersomstandigheden) en kwam nog een paar dingen tegen.
@Louis, nog van harte gefeliciteerd - beter laat dan nooit - en proost. Vwb telegrammen naar Rusland, die gingen in mijn geval altijd naar Sovtrans Nakhodka of Sovtrans Moscow. Wij voeren in een langdurig charter voor Sovfracht met graan tussen of Australie, of Canada en Russland. Vladivostok was toen nog gesloten voor buitenlandse schepen, dus werd het altijd Nakhodka, met de bepaling dat ook Pyongyang in N.Korea kon worden, maar dat heb ik nooit meegemaakt. Onze 1ste stuurman, een Joegoslaaf uit Slovenie, werd door de Aussies "spiderman" genoemd. Dit ivm zijn uiterst nauwkeurige controle na het schoonmaken van de ruimen. Die Aussies hadden er geen moeite mee of het schip af te keuren als de lading niet gereed was. Dat bleef altijd weer spannend. Idem dito wanneer je in Nieuw Zeeland Methanol moest laden voor Europa op een chemicalientanker. Dat tanken wassen was dan echt een hele klus. Ging vaak dag en nacht door en voeren dan vaak 's nachts met de dekverlichting vol aan. Aardige reizen.
@PeteD Vraagje. De callsigns PCHR1, PCHR2 en PIRA komen mij niet bekend voor. Is die laatste soms een schip onder Antilliaanse vlag ? En wat zijn de eerste 2 taatjen ? :) Ben reuze benieuwd en ik hoop dat jouw lezing zich op een algehele belangstelling kan beroepen. Altijd leuk om over iets te vertellen wat je leuk vindt. Je onthoudt toch vaak alleen een leuke en goede dingen.
@Andrekk, Had/heb een K1 visum.
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
PeterD
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:20
Locatie: Huizen

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door PeterD »

Hey Knisten,

Helaas, ik kan je vraag over de Taatjes niet beantwoorden.
Hoewel ik woon in een straat met de familie Westland, Rebel, Vos, Visser en Kos ben ik nog steeds een immigrant.

PCHR-1 was een algemene roepnaam voor relay gevende schepen.
PCHR-2 was een algemene roepnaam voor relay vragende schepen.
PIRA was de Wissekerk.
Nog net een Nederlandse roepnaam. Vanaf PJ werd het Antilliaans.
Met PIRA zat ik overigens wel redelijk aan het eind van de verkeerslijst van PCH, dus meestal een latertje.

De lezing was een redelijk succes. Ik dacht dat het druk was omdat het de eerste avond in ons nieuwe clubgebouw was, maar pas na afloop van de lezing vertrok er een grote groep. Veel positieve reacies en voor een aantal een eye-opener

Grappig dat Peter S. een broer van je is.
Wij hebben er ooit ons diner voor ons 25 jarig huwelijk gegeven.
En als we ergens anders uit eten gaan, dan geven we voor onszelf een cijfer "op de schaal van Beau".
Beau is de norm. Een heel enkele keer geven we een 9, maar meestal lager.

73/cu

Peter
CW: the art in communication.
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparks »

Over schoon gesproken, wat dacht je van USDA-lading voor de States.

tijd op lijntjes Chili-VS gezeten was altijd voor laden inspectie en alle opnemers ijken. Heel wat met ijsemmertjes en portofoon door de ruimen lopen zwerven terwijl de 2e op z'n gemakkie in de machinekamer de opnemertjes afstelde. Bij aankomst de nodige kilo's papier overhandigen wat dan de uitdraai van de temperatuur van ieder opnemertje per uur van de hele reis was en dan maar afwachten wat geaccepteerd werd of niet.

Maar goed daar was ik dan weer niet bij, want dan zat ik me weer scheel te typen op walpasjes omdat de opgestuurde zogenaamd niet met de post aangekomen waren, was ook iedere reis standaard. De bemanning had andere prioriteiten zullen we maar zeggen.


Plaats reactie