Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

Knisten schreef:@Andrekik, Had/heb een K1 visum.
Hey Knisten, paar jaar geleden, maart 2012, ontmoette ik een Nederlander op het Hollandse Consulaat in Houston tijdens het vernieuwen van een Nederlands paspoort. Hij was getrouwd met een Amerikaanse en woonde Oost van Lafayette, was jij dat?

Andre
Live life to the fullest!

Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparkymul »

H24 CP...

Er waren van die kuststations die in de List of Coaststations aangaven dat zij 24 uur open waren voor CP "public correspondence".
Ook YKM7, Lattakia Radio een Syrisch kuststation, dat eind zestiger jaren in de lucht kwam, gaf dit in deze bijbel voor de Sparksen aan.
Je heb een paar dringende zaken voor de agent en een opvarende moet met spoed naar de dokter dus appeltje eitje voor de sparks van dienst.
Ja ja... Op 28 december 1974 begon ik lekker vroeg met aanroepen op de 500 mc, geen sjoege. Dan maar de 2182 mc proberen geen sjoege.
Kanaaltje 16 geen sjoege... :evil: :evil:

Na uren afwisseld roepen op de 500 en 2182 met tussenpozen en op het randje wat was toegestaan eindelijk contact. :mrgreen:

Een bootje met de agent kon worden geregeld en Sparks kon met de patient, die behoorlijk ziek was, richting arts.

Er waren legio stations die pretendeerden 24 uur luisterwacht te houden maar die slechts korte momenten in de lucht kwamen.
In de regio was ook Beyrouth Radio/ODR een dergelijk station. Op de rede lagen vele roependen maar ODR bleef maar zwijgen.

Veel tijd ging verloren met het contact krijgen met deze zgn H24 stations. Je RH 1 teruggeven aan de ouwe met de opmerking
"het lukt niet" ging je aan je hart. Je bleef proberen soms ook tegen beter weten in.

Sparkymul
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

Terug naar de ouwe dat het niet ging deed je niet. Dat was echt je eer te na. Bij het naderen van Durban kwam de ouwe met het gebruikelijke telegram, eta, zoveel zuid Afrikaanse roepies, misschien nog wat sap voor de jongens beneden om de kar te laten draaien. Het gebruikelijke dus. De 500kc was onbruikbaar vanwege de luchtstoringen. Toch proberen maar Durban had uiteraard de volume/gevoeligheid terug gedraaid. Uitwijken naar de 2182 kHz. Prima verbinding. Het leek wel of de ouwe aan de PTT knop van de A3 zender zat, zo snel was hij boven. Wat het te betekenen had dat het telegram via de telefoniezender werd verzonden?
Hij zat me ook op de telegrafie af te luisteren. Hij was nog van het oude stempel die ooit een telegrafiecursus gevolgd had. We waren geen vriendjes.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door KJHvanBeek »

wie was dat Bob ?
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

Geen idee. Al zo lang geleden. Het was bij Houtvaart, op de Rotte. Had altijd een sigaret in een pijpje, getrouwd/samenwonend met een engelse.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door KJHvanBeek »

ik heb ook eens met zo'n kwijl gevaren.
dat was op de "Alca" van Rederij Vola Transport !
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparks »

Een zeeman die een sigaret uit een pijpje rookt, zal toch niet :?:

Er zat ook zo'n draak van een station in Peru was denk ik Paita. Moest je je iedere 24 uur melden als je voor de kust van Peru voer. Station had weinig vermogen en luisterde nauwelijks uit. Alleen 's avonds had je een kans soms maar zo meteen en soms zat je uren te roepen, werd wel eens laat en lukte ook wel eens niet. Toen de ouwe in de gaten had waarom ik daar vaak nog laat zat smokkelde hij wel eens een beetje met de positie :-D
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparkymul »

De kuststations van Peru waren een ramp. Mollenda Radio/OAB, Callao Radio/OAA en Talara Radio/OCP kon je aanroepen tot je een ons woog. Pas als je op hun lip zat had je kans. Deze stations hadden een vermogen van 0,1 kW en het waren toch de belangrijkste stations van Peru.

Met Paita Radio (OCB/OCN) heb ik geen contact gehad. Wellicht gold de verplichting om contact met dit station te hebben toen niet. Dat was in 1976 met de Safocean Adelaide.

Sparkymul
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik heb een reisje naar Peru en Chili gemaakt. Het jaarlijkse uitstapje van de Cinulia met nafta en smeerolie voor de marine van die twee landen. Ik kan me niet herinneren dat daar moeilijkheden waren met de kuststations.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman »

Ik heb eens zo'n geintje meegemaakt met Beira (toen het nog Portugees was). We hadden "free pratique" gevraagd maar niet gekregen. Nog met de loodsboot daar gewerkt op de 500 maar Beira zelf riep niet en gaf desgevraagd "QRU", terwijl de ouwe stond te springen om z'n antwoord.
Dus gingen we QTP, en op dat moment kwam Beira met z'n telegrammetje. Ikke ermee naar de ouwe, die laaiend was.
Kreeg ik de volgende dag te horen dat "ze twee dagen bezig geweest waren dat telegram naar ons te krijgen", en die ouwe natuurlijk wild "wat doe jij daar in die spreeuwenkast?".
Nou, ikke natuurlijk aan de hand van het dagboek lopen vertellen "toen niks, toen ook niks en toen ook niet en nu we tussen de pieren zitten hebben ze ineens een telegram".
Maar ja, het boterde wel vaker niet tussen die klojo en mij dus RH werd ook ingeseind. Ja hoor, ik wil het nog wel een keer uitleggen. Mijn woord tegen dat van hun.
Overigens heb ik met ODR in de jaren 60 en 70 nooit een probleem gehad. Roepen en meteen antwoord.


Plaats reactie