Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Knopenkees
Berichten: 231
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Knopenkees »

Was een lekker afzakkertje.....
R. Determeijer Amsterdam.jpg
R. Determeijer Amsterdam.jpg (20.15 KiB) 2299 keer bekeken

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

Hieronder een oude schoolsleutel (gekregen van een collega in Scheveningen) welke afkomstig zou zijn van een radio school uit Scheveningen of Den Haag. Daarnaast de welbekende Junker en de Marconi sleutel, beide sleutels zijn afkomstig van de Aegean Captain (ex-Marisa), welbekend van de aanvaring met de Atlantic Empress bij Trinidad in 1979, waarbij de Atlantic Empress uitbrandde en zonk. Omdat de radio installatie van RH was, verwijderden we alle radio apparatuur op Curacao voordat het schip naar de sloop vertrok. De radio apparatuur (minus de sleutels :lol: ) werd teruggestuurd naar Rotterdam.
sleutels.jpg
sleutels.jpg (237.81 KiB) 2295 keer bekeken
Hieronder mijn oude zeevaartschool pet met RH embleem. De RH knopen van zowel Determeyer als Cohen uit '64 en '65 zijn ook blank aan de achterkant. Het Zeevaartschool pet embleem van de Ruyterschool heb ik ook nog.
RH Pet embleem.jpg
RH Pet embleem.jpg (222.6 KiB) 2295 keer bekeken
Live life to the fullest!
Knopenkees
Berichten: 231
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Knopenkees »

Mooi, bedankt voor de afbeeldingen. De middelste seinsleutel is inderdaad heel bekend. Bij de Shell een versleten met PortesHead radio tijdens de Kerst.

Zeevaartschool Vlissingen. hhhmmmmm. Zoiets.
De Ruyterschool, Vlissingen.JPG
De Ruyterschool, Vlissingen.JPG (62.19 KiB) 2282 keer bekeken
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

Ja dat is hem Knopenkees. Zie hieronder, draag dit petje regelmatig.
Ruyterschool.jpg
Ruyterschool.jpg (328.76 KiB) 2273 keer bekeken
Live life to the fullest!
louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman »

Voor de goede orde: de bekende RH seinsleutels waren van het fabrikaat JUNKER. Even puntjes op de i zetten:
Een bericht van november 2014:

De Junker Morsesleutel M.T. is een van de oudste morsesleutels van de wereld. Tot op de dag van vandaag is deze wereldberoemde morsesleutel in gebruik bij actieve telegrafisten, en dat zijn niet uitsluitend radio amateurs.

De firma Junker werd door Joseph Junker, zeekapitein, in het jaar 1926 opgericht in Berlijn. Daar ontwikkelde hij onder anderen buizentesters maar ook een morsesleutel, waarop hij in 1931 een patent verleend kreeg en die tot op de dag van vandaag in die vorm wereldwijd gebruikt wordt. De Junker morsesleutel M.T. werd in de loop van de tijd meermaals aangepast.

In 1934 werd de productie verplaatst naar Bad Honnef aan de Rijn. En op die plaats sloot het bedrijf, als laatste handelend onder de naam JUNKER ELEKTRO-APPARATEBAU GMBH, een paar weken geleden haar deuren. De kantoren van de firma Junker zijn inmiddels overgenomen door een automobielbedrijf.
Knopenkees
Berichten: 231
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Knopenkees »

Nooit geweten. Heeft iemand hier meer informatie over ?

2004 De Morse-code krijgt er een nieuw teken bij: @. Wordt geseind als .--.-.
PeterD
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:20
Locatie: Huizen

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door PeterD »

Even graven in de namen van de leraren aan de Foelidwarsstraat van de klas van 1970.
Seinen en opnemen was Benne. Voorschriften de Graaf. Techniek Bloem en Landstra.

En er staat me bij dat de kantinebaas Ome Leen werd genoemd en de concierge was Nap

Directeur van het geheel Piet van de Driest, aka Rooie Piet.
Die bijnaam had niets te maken met een mogelijke politieke voorkeur, maar meer met zijn meestal rood aangelopen hoofd.
CW: the art in communication.
PeterD
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:20
Locatie: Huizen

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door PeterD »

De Junker op de foto die hierboven staat is er een voor de professionele wereld. Te herkennen aan het gebogen pieleke dat tegen de ribbels van de draaiknop aankomt.
In de onderkant van de draaiknop zitten gaatjes waar een kogeltje in gedrukt wordt.
Dit alles om een eenmaal afgestelde sleutel niet te laten verlopen.

In de amateurwereld circuleert een eenvoudiger versie, zonder dat pieleke en kogeltje.
CW: the art in communication.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

louis holleman schreef:Voor de goede orde: de bekende RH seinsleutels waren van het fabrikaat JUNKER.
Was dat zo? Ik ben toch regelmatig Marconi sleutels tegen gekomen. Vaak een Marconi voor de hoofdzender en een Junker voor de noodzender. Was daar een reden voor ?
louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman »

Ik zeg niet dat er geen andere sleutels dan Junkers gebruikt werden, het was wel dacht ik de meest voorkomende op RH schepen. Kan best zijn dat Marconi zenders incl. sleutels leverde, maar op de schepen waar ik gezeten heb stonden altijd 2 Junkers. Op mijn laatste schip had ik de Junker vervangen door een Katsumi en op de Ea (een schip met Hagenuk spullen) stonden ook twee Junkers. Ook op de A1 noodzender in de offshore DEBEG-container was een Junker aangesloten. Deutsche Grundlichkeit, denk ik dan maar 8)


Plaats reactie