Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1923
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Silent Key

Bericht door Vaerderij » 07 mei 2015 17:09

Silent Key

Verleden week werd bekend dat sparks Frits Dekker (geb. 1946) op 11 januari j.l. is overleden.

Frits voer, als radio-officier, onder andere op: de Heemskerk, Houtman, Straat Florida, Straat Fushimi, Straat Nassau en Straat Napier.
Frits was een graag geziene gast op de Algemene Ledenvergaderingen van de K.J.C.P.L. en K.P.M. en tijdens de (K.P.M.) Kumpulans
in Zeist, Breda, Haarlem en Groningen.
Anne Mulder

pascal
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 nov 2010 14:21

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door pascal » 07 mei 2015 18:04

En zo een boel berichten over seinsleutels. Ook erg interessant. :-D
PeterD schreef:De Junker op de foto die hierboven staat is er een voor de professionele wereld. Te herkennen aan het gebogen pieleke dat tegen de ribbels van de draaiknop aankomt.
In de onderkant van de draaiknop zitten gaatjes waar een kogeltje in gedrukt wordt.
Dit alles om een eenmaal afgestelde sleutel niet te laten verlopen.
In de amateurwereld circuleert een eenvoudiger versie, zonder dat pieleke en kogeltje.
Dan heb ik de professionele versie. Ik heb wel het eindnokje eraf gebroken :oops: omdat de afstand van het contact mij nog te groot was.
Ik heb het liefste het contactmoment zo klein mogelijk, zodat ik niet als een houthakker de sleutel in moet duwen.. ;-)

@andrekik: Die sleutel heb ik er ook nog een paar van liggen. Van een bevriend radioamateur die ex-verbindingsofficier was, en daarvoor ook op de Cumulus (als ik mij niet vergis) als verbindingsman heeft gewerkt. Hij is een paar jaar geleden gestorven helaas, en ik heb namens de familie eea van de hand gedaan.
Maar die sleuteltjes heb ik nog. Ik dacht dat dat "amateursleuteltjes" waren gezien de constructie. :oops:

Die marconi sleutel ziet er niet verkeerd uit. Ik zou wel eens zo'n sleutel willen testen.. Volgens mij doen die het nog beter dan de Junker..
Ik heb de eerste jaren met Junkers geseind, maar sinds die vriend overleden is heb ik een Zweedse sleutel.
Ook niet onaardig, maar wel met het nadeel dat deze telkens weer opnieuw ingesteld moet worden omdat de instelling niet vast ingesteld kan worden,
zoals de Junker met dat kogeltje.

Afbeelding
Pettersson key

louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman » 07 mei 2015 19:43

pascal schreef:Ik heb het liefste het contactmoment zo klein mogelijk, zodat ik niet als een houthakker de sleutel in moet duwen.. ;-)
Mijn idee. Nog net een vloeipapiertje er tussen kunnen douwen, dan staat ie goed. Daar kwam ik wel achter toen ik in 71 nogal eens snel met Russen wilde werken.
Als je dan later de seinproef weer eens op zo'n logge koperen sleutel moest doen, was het altijd ff behelpen. Maar lukken deed het toch wel, tot en met de laatste proef in 78, toen ik al jaren niet echt meer de seinsleutel gebruikte maar meer het lulijzer.
Gratificatie 1978 was ook weer binnen :mrgreen:

sparks
Berichten: 109
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparks » 07 mei 2015 21:25

@Theo,

Na het stoppen van RH waren er zeker geen opleidingsplekken meer :?:

Gewoon rechtstreeks vanuit de schoolbanken het ruime sop op, in mijn tijd als je van zeevaartschool afkwam. Ik kan mijn certificaat niet meer vinden maar je had wel R/O klasse 1 & 2 of zoiets staat me bij. Als je 2 maanden gevaren had werd je zomaar klasse 1 verder geen verplichtingen. Ik heb het in mijn salaris niet gemerkt dat weet ik nog wel :evil:

Nou kwam er in die periode voor mijn gevoel ook heel weinig van de school waar ik zat. In mijn jaar 4 man afgestudeerd als R/O en ik ben als enige gaan varen. Van de 2 jaar daarvoor ook nauwelijks afstudeerders en volgens mij maar 2 gaan varen waar ik af en toe contact mee had.

Het was toen al duidelijk dat het vak er uit zou gaan en op de ZHA had men de opleiding Marionica/RO in het leven geroepen, zodat je met een jaar extra en stage bij clubs als Holland Signaal een bachelor kon halen.

Wat niemand je verstelde was dat je ook alleen de opleiding RO kon doen, de zeevaartschool zelf pushte vreselijk op die Marionica-opleiding. Toen ik daar na een haf jaar achterkwam ben ik subiet gestopt met Marionica want ik wilde toch alleen maar gaan varen en kregen mijn ouders een prachtige brief waarin dit toch op subtiele wijze werd afgeraden :lol:

Nooit spijt van gehad ik zat na 3 jaar op zee en de rest niet :lol:

louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman » 07 mei 2015 23:52

sparks schreef:Ik kan mijn certificaat niet meer vinden maar je had wel R/O klasse 1 & 2 of zoiets staat me bij. Als je 2 maanden gevaren had werd je zomaar klasse 1 verder geen verplichtingen. Ik heb het in mijn salaris niet gemerkt dat weet ik nog wel :evil:
Vraag ik me wel af wat er dan in die tijd nog aan eisen gesteld werd.... Na 2 maanden eerste klasser worden, zonder verdere eisen?
Je zou bijna zeggen: geen wonder dat het rap afgelopen was.

Gebruikersavatar
dick/brazil
Berichten: 1938
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door dick/brazil » 08 mei 2015 00:47

Volgens mij klopt dat niet.

In 1975? veranderde de wet voor het zeevaartonderwijs (in Nederland) en kon je als aspirant R/O kiezen tussen of tweede klas examen in den Haag, of het algemeen certificaat telegrafie via één van de Hogere Zeevaartscholen (de zogenaamde HBO opleiding), waarbij een rijksgecomitteerde aanwezig was (Ferry was er één van). De eerste examens nieuwe stijl werden in 1978 afgenomen.
Zowel het 2e klasse als het algemeen certificaat telegrafie hadden regeltjes wanneer je als chef of zelfstandig R/O dienst mocht doen.

De R/O (met 2e klas of alg. certificaat telegrafie) mocht dienst doen op een Hx (intermittent service) of H8 schip (8 uur wacht lopen), maar om als chef dienst te doen op een H16 of H24 schip, moest eerst ervaring opgedaan worden. Dat was ook conform de ITU-regeltjes zoals die in dat mooie blauwe manual stonden (de 1984 versie). Het was niet zo dat je vanzelf een 1e klas certificaat kreeg, dat heeft helemaal geen nut.
Je mocht wel na bepaalde ervaring aan boord als R/O, dienst doen als chef op een H16 of H24 schip.

Ik zal mijn certificaat opzoeken daar staan de regeltjes in beknopte versie op.
Volgens mij zijn die regeltjes gehandhaafd totdat het GMDSS systeem is ingevoerd (01/02/1999)

Ik kan me voorstellen dat schepen met een (pre) GMDSS installatie ontheffing kregen voor het voeren van een R/O, maar dan moest er een operator aan boord zijn met een GMDSS certificaat. Hoe dat precies is gelopen weet ik niet precies, maar er zal vast wel iemand zijn op dit forum die dit weet en die periode heeft meegemaakt.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2419
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door K.Brouwer » 08 mei 2015 03:25

Hallo dick/brazil,

Dit is wat ik mij nog herinner.

Kwam in 1990 op de Nayadic terecht (1986) waar dus geen marconist meer op zat ( had er dus wel op gezeten). Er moesten er toen 2 a/b zijn welke RTA op zak hadden. De installatie bestond toen uit
KG/MG zender/ontvanger en TOR. Satcom A (Telex/Fax/Telefoon) en 2x VHF. Dit was al GMDSS uitgevoerd. Na enige tijd (pakweg ruim een jaar) kregen we een Philips Satcom C opgestuurd met het verzoek om dit even op de voorgeschreven manier aan te sluiten. Nadat dit door ons gedaan was werd door de rederij via de Agent in Salerno gevraagd om ons voor GMDSS door de radioinspectie aldaar te laten keuren waarop de Agent antwoordde dat men dat gevraagd had doch dat niemand daar wist wat GMDSS was 8) . Op 17-10-94 m'n Marcom A gehaald na een 2 daagse cursus in R'dam. De Ned. regering vond onze RTA voldoende doch IMO ging daar niet in mee.Zodoende moesten we marcom A
cursus doen.Hieronder een foto van de radiohut van een zusterschip waar je alleen de zender/ontvanger en tor ziet.Moet nog ergens een foto hebben waar ook de Sat A opstaat...maar waar
is die....
D1000097.JPG
D1000097.JPG (384.18 KiB) 709 keer bekeken
Groeten, K.Brouwer

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7717
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Theo Horsten » 08 mei 2015 07:13

Sparks schreef:Als je 2 maanden gevaren had werd je zomaar klasse 1 verder geen verplichtingen.
Dat was vroeger - vijftiger, begin zestiger jaren - toch niet zo, als ik het wel heb. Ik herinner me maar een paar 1ste klassers waarmee ik heb gevaren. Een ervan in het bijzonder: op de Callisto een R/O die van de Koninklijke Marine kwam. Daar was hij telegrafist geweest en dus onderofficier. Hij had nogal wat dienstjaren en werd bij RH direct als 1ste klas. aangenomen. Ik meen me te herinneren dat daar nogal over werd gemord. Bij de KPM op de Tasman, een passagiersschip op het gezapige lijntje Priok-Benkulen-Padang (pise persa), waren er twee sparksen, beiden 2de klas. Die hadden nauwelijks iets te doen.

Of de Britten en Ieren ook 1ste en 2de klas kenden, weet ik eigenlijk niet. Nooit iets van gemerkt. Een sparky was een sparky, vooral op de tankers naar Taiwan. Daar hadden we graag iemand die, zodra hij zijn station op orde had, met de elec mee kon lopen, want die had op een lang-opgelegde tanker werk in overvloed. Waar we bij de Britse en Ierse R/O's voor Nederlandse schepen vooral op letten, was of, en zo ja in welke mate, ze representatief waren. Voor Spliethoff of Van Uden stak dat niet zo nauw; dan was het echt een kwestie van "we moeten die gozer nou eenmaal nog aan boord hebben, dus stuur maar een stel armen en benen dat nog steeds ademhaalt en niet zuipt". Maar bij Nedlloyd en vooral de Holland Amerika Lijn, was dat anders. Nedllloyd stond aanvankelijk zeer sceptisch tegenover Engelse radio-officieren. Later vroegen ze bij naam om bepaalde mensen.

Bij de HAL stak het zeer nauw omdat die voor de cruiseschepen waren en dus veel en nauw contact met de passagiers hadden. We hadden een Canadees in dienst, Bob Hogan. Geen familie van Paul "Crocodile Dundee" Hogan of misschien ook wel, want hij leek er een beetje op. Daarvan vroeg de Inspectie Kust- en Scheepsradio zich af hoe hij ooit een certificaat had kunnen halen. Hij was als "radio ham" begonnen, maar hoe hij ooit als sparks op de vaart was gekomen, bleef wat vaag. Er staat me iets bij van de Canadese Coast Guard. Hoe het ook zij, hij had een geldig Canadees certificaat en werd goedgekeurd en Nederlands gecertificeerd. Die kwam na enige tijd ook bij de HAL en was daar zeer gezien. Vooral bij de passagiers en in het bijzonder bij de vrouwelijke passagiers. Bob sprak met een zachte "drawl" en had het rugged uiterlijk van de Marlboro man. Steek dat in een mooi wit uniform en je kunt zo foto's maken voor een glossy over de cruisevaart. Ik denk dat Bob de dames wijsmaakte dat hij trapper in Alaska was geweest of zoiets. Frans sprak hij ook, dus dat was ook een heel sterk punt. Of hij daarnaast ook nog kon seinen, weet ik eigenlijk niet, maar dat was minder belangrijk. Het was een soort operette-R/O, zeg maar en dus geknipt voor de cruisevaart. Maar een bijzonder aardige kerel. Ik zou best eens willen weten hoe het Bob verder vergaan is. Het zou me absoluut niet verbazen als hij er uiteindelijk met een rijke Amerikaanse weduwe vandoor is gegaan. :?

We hadden ook een paar meisjes, zo van de opleiding af. Daar wilde de HAL aanvankelijk niets van weten, tot we een keer van nood eentje moesten sturen en ze "nou, vooruit dan maar" zeiden. Leuke, spontane, goed uitziende meid. Die wilden ze bij de HAL vervolgens niet meer kwijt!
Ik vroeg die jongelui altijd even waarom ze in hemelsnaam nog aan die opleiding begonnen waren, wetend dat het een snel aflopende zaak was. Die zeiden stuk voor stuk dat ze dat hadden gedaan om nog even te varen zolang het nog kon en dat ze daarna weer terug naar school wilden voor een verdere opleiding elektronica of informatica.

Ja, dat was eigenlijk best een interessante tijd, die laatste paar jaar.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman » 08 mei 2015 09:36

1e en 2e klassers èn RH 1e en 2e klassers. Daar zat best nog verschil in.
Het officiele staatscertificaat kon 1e of 2e klas zijn. Dat maakte bij RH geen flaus aus, want je kreeg betaald naar dienstjaren.
RH had zelf een eigen eerste klas ingesteld. Was je RH 1e klas, dan kwam je in een hogere loonschaal terecht, met ook weer eigen tantiemes. Had je daar weer zoveel dienstjaren, dan KON je nog bevorderd worden tot Hoofd R/O, die zaten destijds op de grote passagiersschepen. Kon je er een gouden streep bijplakken en ik meen dat je een formele extra vergoeding kreeg.
In mijn tijd waren er maximaal zegge en schrijve 4 of 5 hoofd R/O's; in 1973 waren er nog twee over.
Behalve sneller opnemen en seinen moesten die 1e klassers ook meer van techniek weten. En een hoofd R/O moest natuurlijk het boekje "Goede omgangsvormen" van buiten kennen 8)

Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 480
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparkymul » 08 mei 2015 10:56

1e klasse RH...

Wilde men bij Radio-Holland bevordert worden tot 1e klasse RH dan moest men voldoen aan het volgende:

Het met goed gevolg afleggen van een schriftelijk theoretisch en praktisch examen;
Een mondeling theoretischen praktisch examen;
Een praktisch examen aan de hand van aanwezige toestellen.

Maar er moest een eerst seinproef worden afgelegd met een snelheid van 125 woorden verstaanbare taal per 5 minuten.
(Goed opneembaar en op schrift voldoende). Opnemen 125 woorden verstaanbare taal in 5 minuten met hoogsten 5 woorden fout.
Schrijfmachine opnemen 100 woorden/5 minuten.
Als niet aan deze vereisten werd voldaan dan kon men niet op voor het examen 1e klas RH.

Het examen:
Het schriftelijk examen bestond uit 4 delen voor techniek en radiotechniek. Twee onderdelen "Administratie". Internationale regelgeving
en RH-administratie. Het mondelinge deel omvatte vier technische onderdelen en 6 onderdelen voorschriften (ITU en RH).
Tenslotte nog een onderdeel in praktische bekwaamheid.

Ik heb mij in het verleden over het examen laten informeren. Het was een pittig examen en ik was er indertijd nog lang niet aan toe.

Sparkymul

PeterD
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:20
Locatie: Huizen

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door PeterD » 08 mei 2015 11:10

Ik denk dat het moet zijn 25 en 20 woorden per minuut.
125 en 100 zijn dan tekens per minuut.

Op de handpomp heb ik die snelheden nooit gehaald. Met de vibroplex en elbug geen enkel probleem.

Edit: Ik had het niet goed gelezen. Driewerf shame on me. :oops: :(
CW: the art in communication.

louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman » 08 mei 2015 11:26

Ik herinner me van het staatscertificaat 1e klas dat je aan 25/20 woorden pm moest komen i.p.v. de 20/16 voor 2e klas.
Dat zal voor 1e klas RH wel net zo hebben gelegen.
In de jaren 60 was het ook bij RH verplicht een officieel diploma machineschrijven (130 aanslagen/min) te hebben. In het eerste leerjaar kregen we dus per week ook typelessen, op de welbekende Erika's waarmee de leraar naar school kwam in zijn stationcar. Haalde je dat niet, dan was er volgens mij een mogelijkheid toch iets van een papiertje te krijgen waarmee je had aangetoond 100 aanslagen te kunnen halen.
Hoe dat op de zeevaartscholen en particuliere instituten geregeld was weet ik niet, maar uiteindelijk kwam je toch bij RH in dienst en had je weinig andere keus. In die jaren hadden alleen Wijsmuller en de Stoomvaart Mij. Zeeland eigen sparksen. Ja, je kon ook naar 't buut'nland gaan :mrgreen:

Gebruikersavatar
dick/brazil
Berichten: 1938
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door dick/brazil » 08 mei 2015 13:30

@Theo;
Ook in de UK hadden ze 1e en 2e klasse certificaten. Het systeem was vastgelegd door de ITU. Die regels ('Radio regulations' genoemd) werden voorgesteld, bediscussieerd en goedgekeurd tijdens de 'World Radiocommunication Conferences'. Die regels werden dan gepubliceerd in het 'Manual for Use by the Maritime Mobile and Maritime Mobile-Satellite Services (Maritime Manual)'.

Section II – Categories of operator’s certificates
S47.19 § 6 1) There are four categories of certificates, shown in descending order of
requirements, for personnel of ship stations and ship earth stations using the frequencies and
techniques prescribed in Chapter SVII. An operator meeting the requirements of a certificate
automatically meets all of the requirements of lower order certificates.
S47.20 a) First-class radio electronic certificate.
S47.21 b) Second-class radio electronic certificate.
S47.22 c) General operator’s certificate.
S47.23 d) Restricted operator’s certificate.

Mocht je meer willen te weten komen, dan is hier het e.e.a. terug te vinden.

Die RR´s (Radio Regulations) moest je goed in je kop hebben zitten voor het examen.

PeterD
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:20
Locatie: Huizen

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door PeterD » 08 mei 2015 15:09

pascal schreef:En zo een boel berichten over seinsleutels. Ook erg interessant. :-D
Op www.pa3egh.nl vind je nog een heleboel meer sleutels.
Ik heb Jan wel eens ontmoet en daarbij vertelde hij me dat hij van elke sleutel die hij heeft ook het verhaal erachter weet/wil weten.
Dus o.a. waar de sleutel is gebruikt en wie de eigenaren zijn geweest.

De Swedish Key die op je foto staat heb ik ook. Zelfs het houten kratje heb ik er nog bij. Seint prima.
CW: the art in communication.

Bob
Berichten: 3107
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob » 08 mei 2015 17:55

dick/brazil schreef: Die RR´s (Radio Regulations) moest je goed in je kop hebben zitten voor het examen.
En het eerste wat de Graaf, leraar praktijkschool Amsterdam zei: "Alles wat je geleerd heb aan voorschriften kan je vergeten". De voorschriften aan boord van de nederlandse schepen, waren anders dan de internationale voorschriften. Een klein voorbeeld: Het adres voor een cadeautelegram was RK5A. Dit betekende Radio Holland Keizersgracht 562 Amsterdam. Goed voor 5 woorden zoals hier geschreven maar RK5A is slechts 1 woord.
Op het examen moest je met goudfranken rekenen, aan boord met guldens. Een MSG had geen scheepstaks, ook iets onbekends in de internationale wereld.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3393
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Cor Leliard » 08 mei 2015 18:04

Hallo Bob en anderen natuurlijk,
Als ik dat allemaal lees met de voorschriften etc, ben ik toch benieuwd hoe de telegrammen van marine schepen
aan "burgers "werd verrekend.
Vanaf de ORFB/ TNA Kamina heb ik enkele telegrammen naar PCH gestuurd en vele ,enkele honderden naar OST.
Op de opleiding voor telegrafist hebben we nooit iets te horen gekregen of gehoord over de "burger berichten"
Hoorde alleen een beetje hoe het werkte aan boord. Zoals later bleek was dat ook vol fouten.
Maar de berichten en cadeaux kwamen aan. En de rekeningen ?????????
gr uit Breda Cor
Il parle Il a parle

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], doppie, Google [Bot] en 36 gasten