Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman »

Liefst een paar duizend of een paar tienduizend km verderop en dan met het minste vermogen. Blèren met een kilowatt in SSB zoals vroegah op de 27 Mc in Italie is geen sport.
Maar "die tik" - zoals dat vroegah door scheepsgenoten genoemd werd - heb je en houdt je.

Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparkymul »

Dank...

Cornelis dank voor de URL. Het bracht weer veel herinneringen naar voren. Ik vond meteen ook andere fragmenten daar op youtube en was voor een uurtje onder de pannen. Ik heb weer veel uit de oude doos kunnen opsnuiven.

Sparkymul
C.Donner
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 jul 2014 21:26

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door C.Donner »

Sparky.... voor mij was een uurtje niet genoeg.... :-D
PeterD
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:20
Locatie: Huizen

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door PeterD »

Bob schreef: ......................................Zou dat ook nog met de huidige apparatuur gebeuren, dat er iemand op een zoldertje zit met een wat nu een moderne ontvanger en zender is en een verbinding via de ether probeert te maken met een gelijkgestemde een paar honderd kilometer verder op?

Bob
Ja hoor, daar zijn er nog heel veel van. Dat heet zendamateur.
En ze zitten niet alleen op zolderkamertjes, er zijn regelmatig expedities (dxpeditions) naar landen of plaatsen waar geen amateurs zitten.
Kijk voor een paar voorbeelden maar eens op
http://www.tromelin2014.com/
http://www.amsterdamdx.org/
http://www.navassadx.com/

Die mannen geven per persoon tienduizend dollar of meer uit om onder primitieve omstandigheden verbindingen met de rest van de wereld te maken. En als zo'n expeditie in de lucht is, dan wil je niet weten wat een verschrikkelijke pile-ups er dan te horen zijn.
CW: the art in communication.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik bedoelde eigenlijk zou de huidige apparatuur nog over 60 jaar werken, zoals bijv. de BC348 het nu nog steeds doet?

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door KJHvanBeek »

Nee
PeterD
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:20
Locatie: Huizen

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door PeterD »

Bob schreef:Ik bedoelde eigenlijk zou de huidige apparatuur nog over 60 jaar werken, zoals bijv. de BC348 het nu nog steeds doet?

Bob
Ah, verkeerd begrepen.
Kweenie, en ik ben over 60 jaar 123 jaar oud. Dus zal het wel niet meer meemaken.

Overigens wordt die oude apparatuur natuurlijk wel vertroeteld. En als je dat met de huidige apparatuur doet, werkt het dan misschien nog wel.
Ik heb op zolder nog een oude RH ontvanger, een BX925 en de opvolger 8RO50 met bijbehorende zender, maar die staan daar meer mooi te wezen dan dat ze het nog doen.
Msschien doe ik het nog wel eens weg als ik een hevige aanval van opruimeritus heb.
CW: the art in communication.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Er zijn een aantal probleempjes waar je rekening mee moet houden om oude radio-apparatuur werkend te houden;
1) (elektrolytische) condensators, beginnen te lekken, en moeten vervangen worden. Ook koolstofweerstanden hebben niet het eeuwige leven. Soldeerverbindingen en corrosie van connectors kunnen problemen veroorzaken.
2) de radiobuizen kunnen soms niet meer vervangen worden, omdat er geen nieuwe buizen beschikbaar zijn.

Volgens mij is er nog een fabriekje in het voormalige Oostblok, wat een aantal radiobuizen produceert zoals de 807 tetrode.
Maar zoals het ook met oude muziekdragers betreft (compact cassette, LP´s), komt er misschien nog een revival.
Ook worden er nog steeds LF-amplifiers met buizen gemaakt, dus wie weet ?
Afbeelding
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

Tot 1985 heb ik gewerkt op een Decca zender volledig uitgerust met radiobuizen. In de zenders de beroemde 807. In de laatste jaren kwamen de buizen uit India. We konden er heel wat aan. Alleen al 180 buizen in de eindtrappen van de zenders. Lekker warm in de zomer!

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparkymul »

Voorinschrijving....

Ik trof deze informatie op het internet...

Voorinschrijving!

Het feit is dat de Stichting Historisch Materiaal Radio-Holland op 6 december 2016 een boek over “100 jaar Radio-Holland” gaat verwezenlijken. Wilt u zeker zijn van een exemplaar doe dan mee aan de Voorinschrijving!

Wat zijn de kosten van voorinschrijving?
Voor Nederland bedraagt de voorinschrijving € 37 (boek + portokosten) en krijgt u een exemplaar van het boek toegestuurd. Dit is gebaseerd op de prijs van het boek € 29,95 en de portokosten € 6.95 in Nederland.
Voor buitenlandse inschrijvers binnen Europa bedragen de kosten € 50 en buiten Europa € 64,50 waarbij de bezorging d.m.v. tracing & tracking op uw huisadres zal plaatsvinden.

Het boek “100 jaar Radio-Holland” een toegankelijk en rijk geïllustreerde boekwerk in 2 talen (Nederlands/Engels). Anekdotes, belangrijke onderwerpen en persoonlijke noten worden deels in kaderteksten weergegeven, deels opgenomen in de grote lijn. Het streven is op iedere pagina minstens 1 afbeelding te plaatsen. We maken ook gebruik van spreads over 2 bladzijden. Er wordt, waar mogelijk, van nieuw en nog niet gepubliceerd beeldmateriaal gebruikgemaakt. Niet alleen het maritieme verleden maar ook de diversificatie van de wal activiteiten zullen uitgebreid aanbod komen. De auteur is historicus Anton Kos. Voor een uitgebreide synopsis van het boek zie onze website pagina “100 jaar R.H.”
Hoe doet U mee?

Door uw bijdrage te storten op IBAN-rekeningnummer NL84 INGB 0006 8594 15 (BIC INGB2NLA)
• ten name van Stg Historisch Materiaal Radio-Holland , onder vermelding van “Boek 100j RH” te samen met “uw adres”.
• Stuur aub een email naar onderstaand email adres zodat we u ook elektronisch kunnen bereiken
Vertel het a.u.b. voort aan uw (ex-)collega’s of personen waarvan u denkt dat men geïnteresseerd is in het boek.

Tot slot
Heeft u specifieke vragen over het beoogde boek, email ons dan naar rh100jaar-jubileum-boek@xs4all.nl.

Wij kijken uit naar uw deelname aan de voorinschrijving

Bestuur Stichting Historisch Materiaal Radio-Holland


Plaats reactie