Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
pascal
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 nov 2010 14:21

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door pascal »

ferryvaneeuwen schreef:Terwijl de commerciële zenders op lage frequenties met gigantisch vermogens en antennesystemen werkten bleken de amateurs op de hogere frequenties en met lage vermogens, tot ieders verbazing, moeiteloos grote afstanden te kunnen overbruggen en deden dat al jaren voor Marconi dat deed. Het gevolg was wel dat al gauw de amateurbanden stukje bij beetje werden gereduceerd tot de mini stukjes band die ons nu nog resteren.
Ehmmmm...??? Ik dacht dat Marconi de eerste pionier was op het gebied van radio experimenten,
en hij dus eigenlijk de eerste (onofficiële) zendamateur was?
wikipedia schreef:Marconi begon rond 1890 op de zolder van Villa Griffone te experimenteren met radiogolven. Na vele pogingen slaagde hij erin om met zelfgebouwde toestellen signalen draadloos te versturen over een afstand van anderhalve mijl (2400 meter).
wikipedia schreef:Marconi was niet zozeer een man van de wetenschap maar veel meer een geestdriftig amateur die erin slaagde veel meer praktische toepassingen te vinden dan gerenommeerde wetenschappelijke onderzoekers.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Guglielmo_Marconi

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Wikipedia schreef:Radio Amateurs carried out the first short wave transmissions over a long distance before Guglielmo Marconi.
We hadden het niet over radio experimenten maar het ging over lange afstandsverbindingen op frequenties boven de 2 MHz. Marconi was inderdaad zelf ook een radio amateur. De eerste amateurverbindingen werden in 1921 gemaakt en in 1922 waren er al honderden Amerikaanse stations in Europa te horen. Marconi kwam pas in 1923 met zijn eerste trans-Atlantische verbinding in de lucht. Dat ging wel met een vermogen van 25 kW terwijl de radio amateurs het met veel kleinere vermogens van 10 tot 100 Watt moesten doen.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Wat de radioverbindingen betreft van Marconi, daar kom ik nog op terug. Ik heb nogal wat materiaal verzameld over die periode en ik ben e.e.a. aan het rangschikken om er een kort verhaal van te maken. m.i. zijn er meerdere radio-pioniers geweest, waarvan Marconi misschien de bekendste is geworden, maar misschien niet helemaal terecht. Zoals ook betreft de uitvinder Samuel Morse, niet helemaal terecht de uitvinder is van het morse-alfabet... Maar als ik dit jaareind voldoende tijd kan vrijmaken, kom ik hier op terug.

Die SKanti TRP5000 was een zeer goede kortegolfzend/ontvanger. Op één van mijn laatste reizen mee kunnen werken, en met veel plezier (en gemak). Had graag zo´n set mee willen nemen naar Brazil, maar daar waren de Braz. autoriteiten het niet mee eens. Ik heb wel een Drake TR-7 in de container weten te smokkelen ... :roll:

Ik betwijfel echter of de TRP5000 boven de 30Mhz operationeel te maken was. Die 30 Mhz was in die tijd toch een limiet voor HF-apparatuur. Hoogstwaarschijnlijk gebruikten ze in de Carib frequenties in de buurt van de 27 Mhz, om hun illegale praktijken gaande te houden. Ben regelmatig in Colombia geweest, en daar gebruikten de 'San Andresitos' (Colombiaanse smokkelaars, met eigen een eigen winkelketen...) 11 meter (27Mhz) en 2 meter (145 Mhz) apparatuur op een illegale wijze.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoor

Bericht door ferryvaneeuwen »

Dick schreef:waarvan Marconi misschien de bekendste is geworden, maar misschien niet helemaal terecht.
Daar ben ik het geheel mee eens. We horen graag nog van je!

Nog even terug naar de Skanti TRP5000.
We kregen in die jaren de opdracht van Buitenlandse Zaken om alle ambassades wereldwijd van radio- en telexapparatuur te voorzien. Dat was een leuke opdracht, 140 maal kassa. Over de prijs werd niet onderhandeld want er was haast bij. Skanti kon de productie nauwelijks aan. We begrepen dat er ergens in de wereld een calamiteit was geweest waarbij het uitvallen van de communicatie een cruciale factor was geweest. Kennelijk was de stroomvoorziening naar een ambassade met opzet uitgeschakeld waardoor er geen verbinding meer was met Den Haag. Sorry, storing....

In mijn herinnering betrof het de TRP400, maar als jij het hebt over een vrijgemaakte TRP5000 voor een ambassade dan moet het wel deze zender zijn geweest. De levering was in combinatie met een foutcorrigerende (Forward Error Correcting of FEC) Telex Over Radio. Normaliter draaide de zaak op het net, maar als de spanning - bijvoorbeeld in tijden van conflicten - werd afgesloten kon er overgeschakeld worden op een 24 V 200 Ah akkubatterij zoals aan boord van de schepen ook gebruikelijk was. Bovendien waren de meeste ambassades voorzien van een noodaggegraat. De antenne was een Logperiodic richtantenne die uiteraard op NL werd uitgelijnd.
image.jpeg
image.jpeg (37.38 KiB) 2964 keer bekeken
Buitenlandse zaken had zo ten alle tijden rechtstreeks onafhankelijke kontakt met all ambassades. Vooral in spanningsgebieden was dit van belang. Ik weet niet of je de bossen antennes, ook nu nog, op het dak van het ministerie in Den Haag ooit gezien hebt. Inmiddels is dit concept sinds de intrede van de satellietcommunicatie volledig achterhaald.

In ieder geval hebben een aantal technici hier leuke reisjes, naar bijna alle hoofdsteden van de wereld, aan overgehouden.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Je ziet toch vaak log-periodische antennes op ambassadas. Log-periodische antennes hebben t.o.v. andere antennes, goede antennewinst, breedbandig en goede voor- achter verhouding.
Heb zelf een 5 elelements log-periodische antenne gebruikt als zend-amateur en kreeg vaak hele goede RST rapporten. Een bekend Amerikaanse (Texaanse) zend-amateur, zei: "You´re always the first and last ham radiostation I can hear from Europe."
Nu stond die antenne op 24 hoogte en met z´n voeten vrijwel in het zoute water van de Oosterschelde.
Afbeelding
Zag er ongeveer zo uit.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Het was zomaar een prent om een indruk van een richtantenne te geven, geen logper. Ik heb het plaatje inmiddels vervangen door een echte die loopt van 3 - 30 MHz.
pascal
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 nov 2010 14:21

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door pascal »

ferryvaneeuwen schreef:Dat ging wel met een vermogen van 25 kW terwijl de radio amateurs het met veel kleinere vermogens van 10 tot 100 Watt moesten doen.
Alweer een heel stuk wijzer geworden. :-)
Het blijft interessant lezen in dit onderwerp. :-)
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Radio Holland is weer eens leuk in het nieuws.
DFT schreef:De interne controledienst van Imtech vond begin dit jaar tijdens een steekproef onder de honderd vestigingen van Radio Holland alleen al 198 'mogelijke' schendingen van Amerikaanse en Europese exportregels. Het voormalige bestuur van Imtech vond het op basis van intern en extern advies niet nodig om al deze zaken te melden aan de Amerikaanse autoriteiten, meldt een zegsman
Onbegrijpelijk dat ze zich hiervoor geleend hebben, zeker als je bedenkt dat dit soort zaken de nare eigenschap hebben uiteindelijk in de openbaarheid te komen, er zijn dan teveel mensen bij betrokken. Dat muisje zou nog wel eens een hele lange staart kunnen krijgen.

Jammer dat de naam Radio Holland weer is ingevoerd, want die is nu voorgoed besmeurd. Met dank aan de bezielende leiding. De titel 'Koninklijke", die ze waarschijnlijk in december voor de bedrijfsnaam zouden mogen zetten in verband met het 100 jarig bestaan, kunnen ze nu ook wel op hun buik schrijven. Ik herken die club gewoon niet meer, wat een drama......
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door KJHvanBeek »

Tranen in mijn ogen Ferry.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ja Karel dat kan je wel zeggen.....

Ik ben benieuwd wat er gebeurt met de 10 vestigingen in de VS. Ze hadden daar eerder een bedrijf Seacoast Electronics Inc., overgenomen om een entree bij de Amerikaanse marine te krijgen. Van kwaad tot erger.........


Plaats reactie