Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door KJHvanBeek »

Zullen we nou nog feest hebben ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de club ?

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

De eerste opwelling is om het feest maar te annuleren. Het wordt echter georganiseerd door de Stichting, wel in samenwerking met de RH Marine Group. De uitnodiging was ook verstuurd namens de Stichting ondertekend door de secretaris Henk Middelkoop. Je zou het dan misschien wel door kunnen laten gaan maar de lol is er volgens mij toch wel vanaf. Een feest met een rouwrandje. Dat hebben ze dan maar weer, net voor de eindstreep, mooi voor elkaar gekregen.......
NL Times schreef:The four deliveries the U.S. is currently investigating involves Imtech subsidiary Radio Holland delivering sensitive military equipment such as radar and navigation systems to Iranian companies.

Radio Holland was taken over by investor Parcom and family business Pon after Imtech was declared bankrupt. According to the newspaper, these two new owners may be facing fines running into the millions of euros.
Intussen worden de messen al geslepen. En die Amerikanen gaan door tot het gaatje.......
Arnoud Oprinsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 jul 2008 21:20
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Arnoud Oprinsen »

En dat zo kort voor het 100-jarig bestaan van de maatschappij.
Maar och; wie zal er over een paar jaar nog over praten? 'n enkele "Kombuizer" misschien.
"Time flies"!
1-2-3 In Gods naam !
Menigeen vaart veel langer dan eerder was gedacht.
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

Dit is al een tijdje aan de gang, het is de club in de Emiraten (RH-Dubai).

HIER een artikeltje in Seatrade van begin dit jaar.

Mooi bierglas Ferry!

Groeten, Andre
Live life to the fullest!
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Mooi bierglas Ferry!
Dat ga je krijgen André als de verveling toeslaat......

Ik ben benieuwd hoe die affaire afloopt. Dat zijn de bekende lijken die na een overname nogal eens uit de kast plegen te vallen. Die durfinvesteerder Parcom en familiebedrijf Pon zijn er maar mooi mee en zitten nu waarschijnlijk met dichtgeknepen billen te wachten welke eventuele sancties er zullen volgen. Zou dat misschien gevolgen kunnen hebben voor de Amerikaanse vestigingen? Ik zag dat het bedrijfspand in Houston alvast te koop staat...... Waar komt die captain Clarke vandaan?

Bij de start in de States heb ik Willem (Bill) Jochem afgestaan die altijd al erg op Amerika kickte. Hij heeft helaas zijn jongste zoon daar nog verloren. Bij mij was hij chef SUASY, de onderwaterafdeling die o.a. veel bemoeienis hadden met al die hydrografische echoloden van Rijkswaterstaat. Ook mijn achterneef Kees van der Zouwen, die toen de baas was in Vlissingen, heeft nog een hele tijd in zijn eentje in New Jersey gezeten. De van Eeúwens, het werd toen geschreven met een accent aigu, kwamen oorspronkelijk van Flakkee uit Den Bommel waar ik trouwens nog steeds familie heb wonen.

Afbeelding

Na de oorlog werd ik elke zomer daar uitbesteed, hadden ze thuis even rust....... :) Mijn tante Lena (Watgeefjoedurrom) Wesdorp - van der Zanden (91) woont nog steeds op de 'stee' en runt in haar eentje de boerderij van ruim 40 ha. Niet kapot te krijgen.......
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

Ferry zei: Ik zag dat het bedrijfspand in Houston alvast te koop staat...... Waar komt die captain Clarke vandaan?
Was vorige week op de New Orleans Workboatshow en hoorde daar, in de RH-booth, dat het pand waarschijnlijk verkocht is. Wij hadden op de peak van het GMDSS gebeuren zo'n 120 man personeel in USA en Canada (Vancouver). Houston was het hoofdkantoor en centraal warehouse. Het bedrijf is dusdanig ingekrompen dat die ruimte niet meer nodig is, er is minimale voorraad, alles "just in time". En dan maar hoog opgeven "First time Fix".......... Capt. Clarke is ook al weer een jaar weg, een grote blaf, wazige achtergrond en of hij ooit als Capt. gevaren heeft is een vraagteken.
De man die nu het bedrijf runt is een Schot met een goede achtergrond als REO en in de service, zowel als technicus en als branch en serivice manager. Het is te hopen dat die een tijdje blijft.

Ja we begonnen indertijd met een klein groepje, Jochem in NY, van Haasteren in Norfolk, Hollemans in New Orleans en ik in Houston. Hollemans is na een half jaar afgelost door v.d. Zouwen. Kende v.d. Zouwen al van de Ruyterschool, ik was tweedejaars en hij kwam terug voor zijn 1ste klas. Daarna hebben we hier in Houston Kamminga ook nog een tijdje gehad in een onduidelijke adviserende functie.

Je weet in ben Brue-naar, mijn vrouw (rip) kwam uit Sommelsdijk, na de bouw van de Grevelingendam werd ons uitgaans wereldje verruimd :-D. Daardoor ben ik redelijk bekend geworden met Flakkee.
Mijn avatar is de RTM Veerpont Zijpe, in de zomer van '63, wachtend op de start van de parktijkcursus in september, heb ik daar twee maanden als stoker op gewerkt. Prachtig kolen gestookt stoom bedrijf met twee Schotse ketels en triple expansie machine en nog wat andere ongijn. Mocht af en toe ook manouvreren met die triple. Uiteindelijk heeft het Deltaplan met de Philipsdam deze veerdienst overbodig gemaakt. Leuke tijden.

Groeten, Andre
Live life to the fullest!
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Kamminga kreeg ik als parachutist binnen vanuit Singapore waar hij niet te handhaven was vanwege zijn autoritaire houding tegenover het lokale personeel en hij zag geen kans om dat af te leren. Vooral het Chinese deel pikte dat niet langer. Hetzelfde verhaal met Kamp vanuit Scheveningen die daar ook weg moest. Die kwam vanuit de visserij in een volslagen andere wereld terecht. Rotterdam was er wel goed voor, ik zou ze wel even op het goede spoor zetten.....

Sommelsdijk heette Sommelsdiek en Middelharnis Menheerse. Ze hebben een gezamenlijke kern en zijn daarmee het enige tweelingdorp in Nederland. Als ik daar 's zomers zes weken in Den Bommel gebivakkeerd had sprak ik als ik weer thuis kwam Flakkees. Dit tot grote ontsteltenis van mijn ouders. Één keer kwam ik zelfs met hoofdluis thuis. Mijn moeder meteen janken want ze was er altijd zo trots op geweest dat we de oorlog zonder hoofdluis waren doorgekomen en nu dit. Tja, ik liep daar ook in zo'n blauwe overall compleet met klompen rond en trok daar de hele ganze dag op met die boerenjongens. Dat leert dan snel aan en nam je gauw dingen als hoofdluis over.

Ik had toen nog geen idee dat daar min of meer precies op die plek mijn roots lagen. Ik stapte op dezelfde plekken rond, want zo groot is dat dorp ook nu nog niet, als mijn voorouders. Vandaar zeker dat ik me daar altijd zo buitengewoon goed thuis voelde. De geesten van mijn voorouders keken waarschijnlijk goedkeurend toe. Best wel apart.
image.jpeg
image.jpeg (24.53 KiB) 4193 keer bekeken
Mooi verhaal over je ervaringen als stoker op een veerpont! Ik vroeg me al af wat voor contraptie dat was. Zelf voer ik altijd met de 'Prinses Beatrix' over van Numansdorp naar Den Bommel.
image.jpeg
image.jpeg (88.01 KiB) 4193 keer bekeken
De trein werd ten onrechte de Moordenaar of Moordenaartje genoemd omdat ongelukken bijna altijd door andere weggebruikers werd veroorzaakt. Het blijft toch vreemd dat zo'n trein door de stad rijdt.

Het eerste traject ging dan met dat kolengestookte treintje van de Rosestraat in Rotterdam naar Numansdorp. Ik ruik nog steeds die lucht van die rook als de wind weer eens verkeerd stond.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Den Bommel ... Het is even geleden dat ik daar voor het laatst was. Wij kwamen daar uien laden. In die tijd kon het daar dan druk zijn, als al die uien naar Engeland moesten. Ik weet nog dat we zelf moesten laden, want Den Bommel beschikte niet over bootwerkers. Dat betaalde extra voor ons en dat was in die tijd, toen ik nog geen 100 gulden per maand verdiende, erg welkom. Wij hebben toen niet alleen onze eigen kop-en-kontboot geladen, maar eerst het schip dat voor ons moest laden. Daar was de gehele bemanning, inclusief kapitein-eigenaar en stuurman, dronken. :shock:
Dat uien laden ging dag en nacht door en ik weet ook nog heel goed dat ik gebroken was toen we eindelijk klaar waren. Van werkhandschoenen had je nog nooit gehoord en dan al die netzakjes uien door je klauwen laten gaan ...
Ach, je maakte zo nog eens iets mee. :-D
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Het was inderdaad maar een heel klein haventje zonder faciliteiten, dat klopt wel. Het was voor mijn oom altijd dubben wat hij zou planten, uien, penen of aardappels, andere smaken kenden ze niet. Tarwe wilde niet echt op die zware zeeklei. Uien, penen en aardappels heten daar op zijn Flakkees juun, pejen en aerpels. Hij ging dan het hele eiland rond om andere boeren een beetje uit te horen, praatte wat met de zaadleveranciers, nou ja het waren pootuitjes en pootaardappels en geen zaad, en ging dan meestal iets anders planten dan de meeste boeren deden. Hij gokte daar dikwijls goed mee want als iedereen juun ging planten dan bracht dat uiteindelijk een stuk minder op en de pejen door de schaarste juist meer. Hij liet ze dan ook nog eens, net als de aardappels, extra lang in de opslag liggen om de prijs nog verder op te drijven.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

ferryvaneeuwen schreef: Het eerste traject ging dan met dat kolengestookte treintje van de Rosestraat in Rotterdam naar Numansdorp. Ik ruik nog steeds die lucht van die rook als de wind weer eens verkeerd stond.
Ferry je bedoelt als de wind de goede kant op stond. Ik zal als ik bij een kolengestookte stoommachine kom, altijd beneden de wind er langs gaan. Heerlijk.

Ik zal eens even zoeken waar een trein dwars door de stad rijdt, nu nog.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie