Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 246
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny » 16 feb 2018 17:32

Sterker, ik heb zo een peilsysteem zelf gebouwd en in huis staan..
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 485
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Erikdepooter » 19 feb 2018 16:15

Hans schreef:
De handtekening van het gezag, was die misschien van kapitein M. Hus?
Jazeker! Maarten Hus. Goeie vent.
De mentor was Toon. P Margadant, als 2e stuurman. Die wel om kon gaan met mijn wispelturig gedrag. En een goeie vriend was , waar ik bovendien groot respect voor had.
ik heb eigenlijk alleen maar goede herinneringen aan de Kara en zijn bemanning.

En Pascal:
De gyrorepeater, wat doe je daar mee?
Dat is in feite gewoon een dochterkompas van het gyrokompas. Zelfde stand en zelfde fout, vandaar dochter (al heeft mijn dochter gelukkig niet mijn grootste fouten overgenomen :mrgreen: ). Zo kon je dus de rechterboordhoek omrekenen naar een werkelijke richting en die vervolgens plotten in de kaart.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

pascal
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 nov 2010 14:21

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door pascal » 19 feb 2018 18:02

Dank je wel voor de uitleg Erik. :-) Weer wat wijzer geworden...

Sparks1946
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2011 22:23

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks1946 » 19 feb 2018 22:12

Ha Erik,

Ja ik dacht al dat ik die handtekening herkende.

Zeker, Maarten Hus, zeer aangenaam mens.
Heb met hem gevaren op de Vlieland en op de F-schepen.


Groet,

Hans van den Toorn

herman/aus5
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 mei 2018 12:07

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door herman/aus5 » 29 mei 2018 23:26

CQ ex RH Marconisten:
Heeft U met de Radar RCA type CR-103 gevaren?
Ik heb met deze radar gevaren op het KJCPL Victory schip Tjibodas/PHZI.
Deze radar was vrij temperamentvol en gebruikte veel buizen.
Ik zou graag uw ervaringen willen horen.
73, Herman Willemsen ex Marconist RH
Kiama NSW Australia
email: hermanusw@gmail.com

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik » 30 mei 2018 04:00

herman/aus5 schreef:
29 mei 2018 23:26
CQ ex RH Marconisten:
Heeft U met de Radar RCA type CR-103 gevaren?
Niet mee gevaren Herman, maar in de eind 60-er en begin 70-er jaren heel veel service werk aan uitgevoerd in Curacao/Aruba.
Was niet onbetrouwbaarder of slechter dan de andere buizen radars in die tijd. We werkten daar aan alle merken radars.
Nogal wat problemen met AFC. RH heeft daar later een modificatie voor gemaakt met een manual tune pot naast de display, zo'n multiturn potmeter in apart kastje. De CR103 had een "schoenendoos" als display en de CR101 en CR104 hadden grote vrijstaande display units. Ik heb nog service manuals van de CR101 en CR103.
Wanneer zat jij op de Tjibodas? Ben daar ooit op bezoek geweest in October '65 of Maart '66 in Mombasa of Tanga, stond een 4 of 5U op naar ik meen. Ik voer in die tijd op de Karakorum.
Groeten, Andre

herman/aus5
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 mei 2018 12:07

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door herman/aus5 » 30 mei 2018 07:26

Hello Andre,
bedankt voor de informatie. Ik zat op Tjibodas van 1961-1962 en voer Singapore-Hong Kong- Japan.
Wat bedoel je met moeilijkheden met AFC. Het is zo lang geleden, dat ik alles bijna vergeten ben.
H.groeten, Herman

herman/aus5
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 mei 2018 12:07

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door herman/aus5 » 30 mei 2018 07:31

Andre,
ja, op de Tjibodas stond een RCA 4U.
Uitstekende apparatuur, behalve de radar.
Werd de "buizenvreter" genoemd. En dat is waar.
HG
Herman

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik » 30 mei 2018 18:10

Herman,

In die tijd waren radars en ook de pas uitgekomen VHFs een goudmijn voor de service bedrijven.

AFC is automatische frequentie controle van het klystron. Regelde automatisch de reflector spanning van het klystron voor optimaal signaal. Op andere radars in die tijd had je een tune knop op de indicator, maar niet op de CR103 (vandaar die latere RH modificatie). Als er problemen met de AFC waren dan begon het beeld te sweepen, waardoor je beeld kreeg in sectoren. Instabiele spanning (scheeps en/of omvormer), slechte buizen, magnetron, klystron, TR en ATR en/of verlopen componenten waren hier vaak de oorzaak van. AFC had een apart kristal, sommige techniekers krikten dan de kristal stroom op waardoor de AFC dan lokte. Deze hoge kristalstroom had dan weer ten gevolge dat het kristal langzaam maar zeker achteruit liep en hetzelfde euvel kwam weer terug, meestal een dag na vertrek. Vandaar het gezegde “garantie tot de uiterton”.
Het was in die tijd zaak dat je buizen had van een goede fabrikant. Onze inkopers bij RH kochten de goedkoopste buizen in die ze konden vinden en vaak was dat van dubieuze bedrijven in het oostblok. We hadden een partij magnetrons van het type 725A (zonder magneet, magneet zat ik de radar en werd hergebruikt, CR101, KH14 series), deze waren zo slecht dat we er twee of drie meenamen om er zeker van te zijn dat er een goede tussen zat. Derhalve een hoop service uren, kassa (althans op buitenlandse schepen). We kregen ook een partij klystrons 2K25, deze gebruikten een schroef instelling voor de mechanische afstelling, dit mechanisme was dusdanig slecht, dat de afstelling tijdens trillen langzaam terug liep. Hele partij teruggestuurd naar Amsterdam. En die troep kwam ook op de schepen terecht als reserve voorraad.

Al of geen “slechte buizen”, toch mooie tijden Herman,

Fyi heb ook nog een service manual van de 4U.

Het ga je goed daar in OZ, mvg Andre

herman/aus5
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 mei 2018 12:07

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door herman/aus5 » 30 mei 2018 21:01

Bedankt Andre,
ja, het waren goede tijden. Ik heb net een jaarlijkse reunie bijgewoond van
KJCPL/KPM personeel. Er zaten 3 ex Radio-Holland Marconisten aan mijn tafel.
Goede herinneringen en sterke verhalen.
Jij ook het allerbeste en groeten,
Herman

KJHvanBeek
Berichten: 553
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door KJHvanBeek » 30 mei 2018 21:02

Wie waren dat Herman ?

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik » 31 mei 2018 16:41

KJHvanBeek schreef:
30 mei 2018 21:02
Wie waren dat Herman ?
Voor de reunie waar Herman het over had zie HIER, bevat een lijstje van aanwezigen, het groepje wordt ook daar steeds kleiner.
Groeten.

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 284
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Coco E » 31 mei 2018 23:59

herman/aus5 schreef:
29 mei 2018 23:26
Heeft U met de Radar RCA type CR-103 gevaren?
De Straat Bali, waar ik vijf maanden op heb gevaren, had ook een RCA CR103 radar. In Singapore bracht ik eens alle reserve buizen naar de RH inspectie om ze te laten testen, want ze hadden daar een buizentester en de reservebuizen zagen er onbetrouwbaar uit. Ik kreeg toen een hele set nieuwe buizen mee terug. Als de radar defect was dan was het ook meestal een buis die het begeven had, en één keer was er een probleem met de antennemotor.

Van de radars waar ik mee te maken heb gehad (Kelvin Hughes, Decca, Raytheon en RCA) vond ik die CR103 van de Straat Bali de prettigste. Inwendig was alles overzichtelijk en je kon overal gemakkelijk bij. Alleen de kapitein was er niet tevreden over want het bereik was maar 20 mijl en het beeldscherm was klein, hij had veel liever een moderne radar gehad en was niet eens blij als ik het apparaat na een defect weer aan de praat had gekregen.
Om het beeld wat te vergroten was er een voorzetlens voor het scherm gemonteerd. Verder was de lichtsterkte niet zo best, daarom was het scherm ook nog voorzien van een “hood“.

De indicator was gevat in een pedestal d.m.v. twee bevestigingspunten, waardoor de schermhoogte instelbaar was. Als die bevestigingspunten niet stevig genoeg aangedraaid waren dan kon het gebeuren dat bij het aanraken van een knop of schakelaar door het gewicht van de lens de indicator voorover zakte, tot genoegen van de stuurlieden maar tot grote ergernis van de kapitein.
Zo maakte deze radar met zijn beperkte prestaties toch veel goed door een hoge amusementswaarde.

Groeten,

Koos van der Elst

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik » 01 jun 2018 03:02

Coco E schreef:
31 mei 2018 23:59
herman/aus5 schreef:
29 mei 2018 23:26
Heeft U met de Radar RCA type CR-103 gevaren?
Van de radars waar ik mee te maken heb gehad (Kelvin Hughes, Decca, Raytheon en RCA) vond ik die CR103 van de Straat Bali de prettigste.
Niet met Marconi en/of BTH gevaren Koos?

herman/aus5
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 mei 2018 12:07

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door herman/aus5 » 01 jun 2018 09:15

Coco E. en Koos van der Elst,
bedankt voor de reactie en groeten,
Herman Willemsen
Kiama NSW Australia

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 284
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Coco E » 02 jun 2018 13:06

andrekik schreef:
01 jun 2018 03:02
Niet met Marconi en/of BTH gevaren Koos?
De Marconi radiolocator kan ik me nog herinneren van de twee weken stage die ik in 1961 liep bij de radardienst van RH in Rotterdam. Deze installatie had een ingebouwd scoopje en stond op een buitenlander die aan de Parkkade lag.
Na een hele middag vergeefs foutzoeken gingen de technicus en ik om vijf uur maar naar huis. Voor mij was dat een kwartier met de tram en een uur met de bus. Morgen verder gaan, was de gedachte. Maar de volgende dag zei de technicus dat hij s avonds naar het schip was teruggegaan en de radar alsnog werkend had gekregen.

De Duivendrecht had een BTH radar, maar het onderhoud deed de 2e stuurman omdat RH met Van Ommeren geen onderhoudscontract voor de radar had afgesloten. Het zal wel goed gegaan zijn met die radar want de stuurman vroeg nooit om assistentie tijdens de vijf maanden dat ik a/b was.

Op de Skadi van rederij Peter & Steven hadden ze ook geen onderhoudscontract voor de radar. Op een ochtend vroeg ik aan de 3e stuurman waarom de radar niet bijstond want er was aanleiding genoeg om die aan te zetten. Die deed het al een paar dagen niet meer zei hij. Het was een Kelvin Hughes. De transceiver zat op de brug. Zowel de zender als de ontvanger leek normaal te werken, alleen was er geen beeld. Ik bood aan om gewapend met een neonlampje naar boven te gaan om te zien of er iets uit de antenne kwam. Op het stuurhuis geklommen, keek ik onder aan de ladder van het mastje naar boven maar zag geen antenne, die bleek er bij stormweer een paar dagen eerder afgewaaid te zijn.

Groeten,

Koos van der Elst

Plaats reactie