Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
dick/brazil
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door dick/brazil » 05 sep 2018 23:38

Wie van de hier aanwezige sparksen nog een weerberichtje wil nemen, hier WX de JMC

Zeepaardje

Bericht door Zeepaardje » 14 sep 2018 14:32

ZEENIMF a/b Ms. "Geertje Buisman" (PEGJ).

Op een, Radio Holland, foto uit 1958 van de Radiohut zien we links de ZEENIMF installatie.
ZEENIMF; Radiohut Geertje Buisman.jpg
ZEENIMF; Radiohut Geertje Buisman.jpg (54.64 KiB) 524 keer bekeken
Instruction Manual 2  ZEENIMF.jpg
Instruction Manual 2 ZEENIMF.jpg (138.16 KiB) 524 keer bekeken
Zeenimf; ZR-5803M en RZ-5804E.jpg
Zeenimf; ZR-5803M en RZ-5804E.jpg (80.03 KiB) 524 keer bekeken
De configuratie toont als bovenkast een Transmitter, type ZR-5803M en als Onderkast een Receiver/Direction Finder, type RZ-5804E.

Er bestond ook een configuratie met als Onderkast een Receiver/Direction Finder, type RZ-5804G.
Zeenimf; ZR-5803M en RZ-5804G.jpg
Zeenimf; ZR-5803M en RZ-5804G.jpg (63.73 KiB) 524 keer bekeken
Waarschijnlijk is de ZEENIMF, die eigenlijk bestemd was voor Coasters, Jachten en Vissersschepen, vervangen door een Reserve/Noodzender RENOVAS type ZR-5558.
Radiohut 8.jpg
Radiohut 8.jpg (61.52 KiB) 524 keer bekeken
En dan de onvermijdelijke vragen waar de wetenschappelijke afdeling van het Buisman-museum gaarne een antwoord op zou willen krijgen:

1. Was deze Zeenimf geplaatst als tijdelijke noodvoorziening?
2. Werd de Zeenimf ook gebruikt a/b van de Coasters: Roelof Buisman, Herman Buisman, Francois Buisman en Nanning Buisman, dan wel op de binnenvaartschepen: Derk Buisman en Gesina Buisman?
3. Is er ergens nog een Zeenimf installatie die beschikbaar gesteld kan worden voor het Buisman museum? (Hoeft niet te werken, wordt gebruikt als display). De handleiding (Manual), hebben we via een gulle gever reeds in ons bezit.

Hout Moet,
LXXIII
Johan/Zeepaardje.

andrekik
Contacteer:

Bericht door andrekik » 14 sep 2018 17:46

@ Johan/Zeepaardje

Hi Johan, heb je contact gehad met de Stichting historisch materiaal RadioHolland? Denk dat die je wel verder kunnen helpen en/of materiaal in bruikleen geven.
Te zien aan de antenne connectie van de Zeenimf lijkt het erop dat hij er bijgeplakt is voor het geval ze zonder R/O voeren? (Coastwise).
Seinsleutels zijn ook ludiek opgeborgen.
De zender rechts van de Zeenimf is een RCA ET-8025 MG noodzender voor middengolf telegrafie, wel bekend van de RCA 4U. Zie geen antenne leiding, wellicht werd die omgestoken van de Zeenimf.
De omvormer onder de tafel staat daar wat knullig, behoorlijk in de weg, lijkt niet aangesloten of geinstalleerd, vraag me af of de tas rechts onder van een technicus is, die de omvormer nog moet installeren.
Mijn vader was havenmeester in Bruinisse en de Geertje Buisman heeft daar eind 60 begin 70 geladen. Heb jaren geleden nog eens contact gehad met een ex-sparks die toen a/b was en bij mijn ouders thuis op de koffie is geweest. Helaas weet ik de naam niet meer, dat zou een goede bron van informatie zijn. De Stichting kan je misschien ook helpen bij het opsporen van sparksen die op die boot hebben gevaren.
Geertje Buisman haven Bruinisse..jpg
Geertje Buisman haven Bruinisse..jpg (66.1 KiB) 496 keer bekeken

Zeepaardje

Bericht door Zeepaardje » 14 sep 2018 22:49

@ andrekik,

Ja, ik ben reeds lid geworden van de stichting "Oud Roest" van Radio Holland.
De foto komt bij hen vandaan. Toen Radio Holland ophield te bestaan, is helaas heel veel administratief materiaal verloren gegaan.
Zelfs veel kaarten waarop de apparatuur per schip werd bijgehouden zijn verloren geraakt.

Ik kan een heel eind meegaan met je "Coastwise" verhaal. (Proefvaart). Ook de tas kan zijn van een installatiemonteur en niet van een Sparks.
Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat de foto voorafgaande aan een proefvaart, vanuit Emden, is genomen.
Volgens mij is het apparaat op de foto, rechts van de zeenimf de RCA AR-8601 AAT (Automatisch Alarm Toestel). Standaard in een RCA 4U.
Later vervangen door vermoedelijk een Redifon AL 27.

Ms. Geertje Buisman heeft van 16 tot 21 maart 1968 in Bruinisse aardappels geladen voor Haifa.
Foto is uit een artikel van Dhr. A. Koppejan in De Blauwe Wimpel.
Bruinisse 1968 Blauwe wimpel 2016 blz 334.jpg
Bruinisse 1968 Blauwe wimpel 2016 blz 334.jpg (65.3 KiB) 429 keer bekeken
Dank voor de foto die je geplaatst hebt, die kende ik nog niet.
Zie ook mijn forumpagina over "Kustvaart Onderneming Zwartsluis N.V." op:
www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=1&t=7582

Hout Moet
LXXIII
Johan/Zeepaardje.

Zeepaardje

Bericht door Zeepaardje » 14 sep 2018 22:59

Overzicht RCA 4U
Overzicht RCA 4U.jpg
Overzicht RCA 4U.jpg (101.68 KiB) 425 keer bekeken
Johan/Zeepaardje.

andrekik
Contacteer:

Bericht door andrekik » 14 sep 2018 23:06

@ Johan/Zeepaardje,

Je hebt gelijk Johan, dat is inderdaad het Autoalarm AR8601 met het beruchte/beroemde stappen relais
Ik heb hier nog een schema en beschrijving van dat apparaat. Blijft de vraag waar is de noodzender?
Groeten
Andre

andrekik
Contacteer:

Bericht door andrekik » 14 sep 2018 23:20

Foto 4U.
RCA 4U.jpg
RCA 4U.jpg (125.66 KiB) 417 keer bekeken

Zeepaardje

Bericht door Zeepaardje » 15 sep 2018 00:31

@ andrekik

Die Zeenimf werd daar waarschijnlijk ook voor gebruikt en werd later vervangen door de Renovas ZR 5558.
Radiohut 1969 Geertje Buisman PEGJ.jpg
Radiohut 1969 Geertje Buisman PEGJ.jpg (92.19 KiB) 404 keer bekeken
LXXIII
Johan/Zeepaardje

Jinny

Bericht door Jinny » 15 sep 2018 10:21

Allemaal buizenwerk.....
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Zeepaardje

Bericht door Zeepaardje » 15 sep 2018 10:53

Vandaar de naam: Buisman.

Sparks316
Contacteer:

Bericht door Sparks316 » 15 sep 2018 10:58

Wat nog kan spelen: de beroemde foto met de Zeenimf en dat RCA AAT stamt echt uit de begintijd. Noch Hajo (sparks ca 1962) noch ik (1969/1970) kunnen zich die spullen herinneren.
Vergeet niet dat de Geertje twee tonnages had, als open en als gesloten shelterdecker. Bij het kleinste tonnage viel ze onder de KHV, v.w.b. de radioreglementen.
Het kan dus zijn dat ze in het begin als echte coaster heeft gevaren en dan was een Zeenimf - die uiteraard op 24V draait - goed genoeg als noodinstallatie. Waarschijnlijk werd die dan ook voor reguliere gesprekken gebruikt, het ding was voor een stuurman makkelijker te bedienen dan die MT250. Het RCA AAT was dan geinstalleerd om als GHV schip ook mee te kunnen. Dat is later weer vervangen door die Redifon, en zoals ik Johan al eerder schreef, die omvormer stond daar gewoon niet toen ik aan boord was. Volgens mij stond ie toen links onder de Renovas tafel.

Tot slot, zo feodaal als RH was met betrekking tot "hoe dient de sparks zijn administratie te zijn?", zo laks waren ze m.b.t. archivering van hun eigen spullen. Daar heb ik destijds met Ferry ook nogal eens over gediscussieerd. Hele archieven zijn gewoon in de kliko gedonderd :lol:
Louis

Zeepaardje

Bericht door Zeepaardje » 16 sep 2018 14:39

@ andrekik

Tot op heden heb ik 3 ex-RO's kunnen traceren tw.:
Hajo Steegstra (maart 1962 - april 1964);
Bert v. d. Ent (april 1964 - juli 1964), thans redactie-lid van het periodiek "Oud Roest" van de Stichting Historisch Materieel Radio-Holland.;
Louis Holleman (april 1969 - augustus 1970).
Hun inbreng, om de historie van de Geertje Buisman te achterhalen, is inderdaad van onschatbare waarde.
En ik ben hen daar ook zeer dankbaar voor.

@ Sparks316

Louis, je opmerking over het gebruik van de Zeenimf a/b van de Geertje Buisman is zeer plausibel.
In het, jou welbekende, tijdschrift "Stand By" van juni 2011, wordt in het hoofdstuk "Mist en Champagne" het volgende vermeld:
"De komende negen maanden gaat ze , (Geertje Buisman), tegen vaste huurprijs in time-charter varen voor de KNSM in een stukgoederen lijndienst op Finland".
Het vaarschema, gedistilleerd uit de scheepstijdingen in de kranten van toen, bevestigd dat haar eerste reizen vanaf november 1958 tot juni 1959 enkel en alleen naar Finland gingen.
Navraag daar omtrent bij de "Kroonvaarders" levert niets op, die zijn alleen gefocust op de eigen schepen en niet op de chartertjes. (gelukkig hebben we daar een foto van, Geertje Buisman met de 'Roggenbrood strepen" in de schoorsteen.)

Tja, RH en "Oud Roest", ik heb me voor genomen om daar, als vriend van de stichting, een keer langs te gaan om kennis te maken.

Hout Moet
LXXIII
Johan/Zeepaardje

Sparks316
Contacteer:

Bericht door Sparks316 » 16 sep 2018 15:05

Mocht je dat lukken, bij Oud Roest op visite gaan en mocht je ze tegenkomen doe dan de groeten aan Henk Middelkoop en Hans v/d Pennen, met hen beiden heb ik destijds in Rotterdam de opleiding bij RH gedaan. Zo ook Sjaak Tessers, die toen leraar praktijkcursus was.
Louis

Allen

Bericht door Allen » 20 sep 2018 23:31

'tWas geen radiohut, maar hij trok wel vonken, toch?
Er staat ook een videootje op, met voor sparks mooie piepjes.

>>> HIER
Grtn

Plaats reactie