Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Wat nog kan spelen: de beroemde foto met de Zeenimf en dat RCA AAT stamt echt uit de begintijd. Noch Hajo (sparks ca 1962) noch ik (1969/1970) kunnen zich die spullen herinneren.
Vergeet niet dat de Geertje twee tonnages had, als open en als gesloten shelterdecker. Bij het kleinste tonnage viel ze onder de KHV, v.w.b. de radioreglementen.
Het kan dus zijn dat ze in het begin als echte coaster heeft gevaren en dan was een Zeenimf - die uiteraard op 24V draait - goed genoeg als noodinstallatie. Waarschijnlijk werd die dan ook voor reguliere gesprekken gebruikt, het ding was voor een stuurman makkelijker te bedienen dan die MT250. Het RCA AAT was dan geinstalleerd om als GHV schip ook mee te kunnen. Dat is later weer vervangen door die Redifon, en zoals ik Johan al eerder schreef, die omvormer stond daar gewoon niet toen ik aan boord was. Volgens mij stond ie toen links onder de Renovas tafel.

Tot slot, zo feodaal als RH was met betrekking tot "hoe dient de sparks zijn administratie te zijn?", zo laks waren ze m.b.t. archivering van hun eigen spullen. Daar heb ik destijds met Ferry ook nogal eens over gediscussieerd. Hele archieven zijn gewoon in de kliko gedonderd :lol:
Louis

Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

@ andrekik

Tot op heden heb ik 3 ex-RO's kunnen traceren tw.:
Hajo Steegstra (maart 1962 - april 1964);
Bert v. d. Ent (april 1964 - juli 1964), thans redactie-lid van het periodiek "Oud Roest" van de Stichting Historisch Materieel Radio-Holland.;
Louis Holleman (april 1969 - augustus 1970).
Hun inbreng, om de historie van de Geertje Buisman te achterhalen, is inderdaad van onschatbare waarde.
En ik ben hen daar ook zeer dankbaar voor.

@ Sparks316

Louis, je opmerking over het gebruik van de Zeenimf a/b van de Geertje Buisman is zeer plausibel.
In het, jou welbekende, tijdschrift "Stand By" van juni 2011, wordt in het hoofdstuk "Mist en Champagne" het volgende vermeld:
"De komende negen maanden gaat ze , (Geertje Buisman), tegen vaste huurprijs in time-charter varen voor de KNSM in een stukgoederen lijndienst op Finland".
Het vaarschema, gedistilleerd uit de scheepstijdingen in de kranten van toen, bevestigd dat haar eerste reizen vanaf november 1958 tot juni 1959 enkel en alleen naar Finland gingen.
Navraag daar omtrent bij de "Kroonvaarders" levert niets op, die zijn alleen gefocust op de eigen schepen en niet op de chartertjes. (gelukkig hebben we daar een foto van, Geertje Buisman met de 'Roggenbrood strepen" in de schoorsteen.)

Tja, RH en "Oud Roest", ik heb me voor genomen om daar, als vriend van de stichting, een keer langs te gaan om kennis te maken.

Hout Moet
LXXIII
Johan/Zeepaardje
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Mocht je dat lukken, bij Oud Roest op visite gaan en mocht je ze tegenkomen doe dan de groeten aan Henk Middelkoop en Hans v/d Pennen, met hen beiden heb ik destijds in Rotterdam de opleiding bij RH gedaan. Zo ook Sjaak Tessers, die toen leraar praktijkcursus was.
Louis
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Allen »

'tWas geen radiohut, maar hij trok wel vonken, toch?
Er staat ook een videootje op, met voor sparks mooie piepjes.

>>> HIER
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Voor de SPARKS'en onder ons.

Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dat zit met de Alarmsignalen en het SOS.

Alarm en SOS.jpg
Alarm en SOS.jpg (102.96 KiB) 6500 keer bekeken

Ik ben benieuwd.
LXXIII
Johan/Zeepaardje
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Johan,
500 kHz en 2182 kHz moet je ff helemaal scheiden. Op telegrafie was het 500, op telefonie 2182. Hooguit kon een kuststation beslissen of een relay van een SOS niet alleen op 500 maar ook op 2182 ging.
Die telegrafiestrepen moesten dus 4 sekonden zijn, vandaar de klok-indeling. Dan 1 sekonde pauze en weer 4 sekonden op je sleutel leunen.
ALs je het goed deed en je AAT werkte en ontving goed dan moest het kreng afgaan na 10 strepen (staat me nu nog bij). In totaal een minuut lang, dus 12 strepen.
Had je haaaaaaast, dan kon je het alarmsein overslaan en direkt aan je SOS beginnen, maar dat was zeker buiten de officiele wacht periode niet aan te bevelen.
Het telefonie alarmsignaal bestond uit achter elkaar uitgezonden toontjes van ik meen 1300 en 2200 Hz, een tadu-tadu signaal eigenlijk. Ook daar waren alarmontvangers voor die dan na zoveel sekonden reageerden. De alarmgever was ook een automaat die dat precies geregeld uitzond.
Ook bij het telefoniesignaal moest het een halve of hele minuut lang uitgezonden worden, anders werkte het AAT niet.
Maar als schip zond je een alarm+SOS uit op 500 kHz of op 2182, niet op beide. Je luisterde doorgaans ook niet op twee frequenties.
En AAT's bestonden dus ook alleen voor 500 of 2182.
Tussen alarmsein en het eigenlijke noodbericht hield je (als de tijd ervoor was) gauw 1 of meer minuten aan. Eerst de aandacht trekken, dan pas berichten.
So far so good?
Louis
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Louis,

Zoals te doen gebruikelijk is het me nu duidelijk.

Hartelijk dank.

LXXIII

Johan/Zeepaardje.
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Louis,

Optioneel had de "Zeenimf" een "automatic telephony alarm equipment".
De Telephony Alarm, type TN 5703, TN 5703A, TN 5917 of TN 5917A.
Die maakt inderdaad 1300 en 2200kHz via R.C. oscillatoren en heeft een "free running multivibrator, producing a repeating block-signal with a frequency of 120 cycles/minute".


Zijn die Zeenimfen nog ergens verkrijgbaar?

Hout Moet
LXXIII
Johan/Zeepaardje.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het AAT-alarm...
Op een van de tankers van Nedgulf kon het AAT-alarm worden overgezet naar de brug.
Sparks "even" ergens een potje na de wacht doen achteruit en ik zat dan met die teringherrie als het afging.
Ik kon het zelf niet uitzetten op de brug, daarom moest de matroos van de wacht als die toevallig op de brug was naar achteren rennen, of ik moest de vetput bellen of ze aub op zoek wilden gaan naar die sparks. :roll:
Dat geluid was zo doordringend dat die ouwe uiteraard ook wakker werd, dus gezelliger werd het er niet op. :wink:
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

NEE! Het AAT kon niet omgezet worden: het had een bel in de radiohut, één op de brug en één in de slaaphut van de sparks. Schepenbesluit xxx van yyy. Klaar uit.
Op de Reuzin van Zwartsluis hadden de stuurlui een handdoek om de bel op de brug gebonden, daar hoorde je hooguit nog "krrrrrr".
Louis


Plaats reactie