Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob22

Bericht door Bob22 »

Hallo Cor,

Ik heb het toen "live" gehoord. Het deed me toch wel wat, hoewel ik al in 1965 gestopt was met varen.


mvg
Bob

Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Nog wat nostalgische krantenartikelen van PCH
T,sis soms wat moeilijk te lezen, maar met de leesbril op moet het wel lukken.

Afbeelding
23-10-1951

Afbeelding
14-07-1952
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door jdbvos »

Ja....dat was echt een ontroerend moment.....
Gek is dat...het voelde toch altijd als een link met thuis.
Net of er een navelstreng werd afgeknipt :cry:
Ik heb bij de PCH nog mijn marifonie-certificaat gehaald...nu kan dat "bij de bakker op de hoek".

En dat allemaal door "het mobieltje" !(bij wijze van spreken)
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Voor de laatste berichten van PCH, telefonie en telefonie, kun je ook bij mij terecht. Daar vind je ook de "wekker" van Nordeich radio die me ook nog altijd kippenvel bezorgt. Om te luisteren of te downloaden, klik HIER.

Hier de man die dat laatste bericht uitseinde:

Afbeelding

Naar aanleiding van de sluiting schreef ik ze destijds een lange brief om ze te bedanken voor de vele jaren van goede service. Daar kwam een heel leuk contact en een vrij intensieve briefwisseling uit voort. Ik vroeg of ze soms een of ander foldertje voor me hadden als souvenir - ik had een hele oude uit de zestiger jaren - maar in plaats daarvan kreeg ik dat prachtige gedenkboek: Het wakend oor- een eeuw Scheveningen Radio.

Voor nóg meer nostalgie en nog meer kippenvel, moet je HIER klikken.

Nog even die correspondentie nagekeken: ik kreeg ook een brief van de man op de foto hierboven. Dat is Theo Scholten. Hij voer van 1956 tot 1962 bij de Holland-Amerikalijn, Van Ommeren, V.N.S., KNSM en daarna vier jaar achter elkaar bij Anthony Veder. In 1962 kwam hij bij PCH.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door jdbvos »

Mooi, Theo...
Dat jij dat bewaard hebt !
Dat "brings back memories"

Ik zie steeds meer berichtjes van je met foto's....heb je intussen breedband-aansluiting ????
Ab Plugge

Bericht door Ab Plugge »

bedankt Theo,
inderdaad met kippevel naar het laatste PCH morsebericht geluisterd. ik ben in 1969 gestopt als marconist en verbaas me erover dat het kunnen verstaan van morse blijkbaar nooit slijt. het seinhandje zal wel wat minder snel geworden zijn...
mvg
Ab
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Theo,
Bedankt voor de bijdrage van de morse berichten.
Kon nog steeds bijna alles opnemen na 52 jaar
gr uit Breda Cor
Il parle Il a parle
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Graag gedaan. Ik vind het de moeite waard om dat soort dingen te bewaren. Dat zal sommigen mogelijk wat vreemd in de oren klinken, maar vaak helpt het om tijdens het schrijven een bepaalde sfeer te creëren die past bij datgene waar ik mee bezig ben. Het gaat pas goed als ik helemaal "in" het verhaal zit. Daar kunnen foto's en vooral ook muziek uit de tijd waar het om gaat bij helpen, maar dergelijke geluidsfragmenten ook. Kun je begrijpen wat ik moet doen als ik over een bordeel schrijf. :roll:

Ja, ik heb als sinds dit voorjaar breedband. Eindelijk maar toch. De provider - de Griekse telefoondienst - moest hier in het dorp vijf klanten hebben, wilde het uit kunnen. Die waren er niet. Uiteindelijk is het gelukt: 2 hier in het dorp en 3 in het naburige, dat kon ook, alleen moest mijn vriend, de directeur van het telefoondistrict, dan wel wat creatief boekhouden. :)
Als je de cijfers ziet in vergelijking met bijvoorbeeld Nederland, dan geloof je het bijna niet. Van de jongeren tussen de 15 en de 30 jaar of daaromtrent, heeft maar 25% toegang tot het internet. Over ouderen wordt al helemaal niet gesproken.
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Bericht door Derk Gotink »

Bedankt Theo,

"DAN" was inderdaad een goed en meewerkend radiostation.
Had een krachtig en overheersend signaal vooral in nood situaties.
Als sleepboot marconist had je daar toch een zekere eerbied voor.
Norddeich liet ons, als ze wisten dat het goed ging, ons mondsjesmaat toe.
Daar bedoel ik mee:
Het Noodverkeer werd stukje voor stukje overgedragen aan de betreffende sleper, of het nu Bugsier was of een andere maatschappy maakte niet uit.

Hulde voor:
ScheveningenRadio PCH
Norddeich DAN
Landsend GLD

Dit natuurlijk bekeken door de bril van een slepers Sparks

Gr Derk
Morse is uit !!
Mayday is in !!
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nou, Derk, als je dat nog eens op je gemak wilt beluisteren - rustig achter de pc en niet op een slingerende en stampende sleepboot - dan vind je HIER een SOS van Nordeich als DAN-DDD.


Plaats reactie