Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

Wat dacht je van een schoteltje onder een stevig luik in die bunker van Theo. Luik openen als het ergste voorbij is en je hebt contact met de hele wereld. Kost wel 1.50 euro per minuuut. Misschien denk ik te simpel. Morgen schijnt de zon weer en we zien wel.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny »

Ook een mogelijkheid... :mrgreen:
Maar dan heb je weer wat meer nodig dan een simpele accu...
Techniek via een sat werken veranderd sneller dan het model van mijn onderbroek.
Dan is een simpele HF set langer bruikbaar en dus goedkoper.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

...zou er op dat hele eiland nou niemand zijn met een "gewone" satelliettelefoon: een mobieltje, waarmee je rechtstreeks via een satelliet kunt bellen...zelfs onze marine niet ???
Ik denk dat die Charles Bransson (of hoe heettie??) zowat alleen maar van dat soort tulluvoonz op zak heeft....
Maar ja...dan zijn gesprekken iets van €15/min geloof ik...maar dat zou voor Charly of de marine geen probleem zijn, tóch ?
Bijlagen
Naamloos2.jpg
Naamloos2.jpg (57.33 KiB) 5874 keer bekeken
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------
Satellietverbindingen... Ik heb er niet zo erg veel verstand van, maar één ding weet ik wel: ik kijk hier uitsluitend tv via de satelliet, maar vooral in de zomer raak ik tijdens een zware onweersbui gegarandeerd een poosje het beeld kwijt. Die bui hoeft dan niet eens vlak boven ons te zijn; dat kan ook wat verder naar het zuiden zijn tussen mijn schotel en de satelliet in. Het is niet het onweer, maar de zware regenval die stoort. En wat is bij een hurricane vaak nog erger dan de wind, vooral in de nasleep van de orkaan? De haast onvoorstelbare hoeveelheden regen.
Vandaar dat ik veel meer zou vertrouwen op een doodgewone, ouderwetse HF-installatie zoals die bijvoorbeeld op elke ambassade stond en misschien nog wel staan. Ik heb zo'n set aan boord gehad die oorspronkelijk bestemd was geweest voor een ambassade en waarmee ik elke frequentie kon maken die ik maar wilde. Wat maakt dat nou toch uit om iets dergelijks op elk van de eilanden te zetten? Hoeveel zijn het er, zes? Bouw een stevig, hurricaneproof politiebureau, gemeentehuis, administratiekantoor, kan niet schelen wat en richt daar een klein crisiscentrum in. Echt waar: ik begrijp het niet zo goed dat ze zoiets niet hebben.

--------------------------
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

Het publieke telefoon net en internet is goed deels onbruikbaar, ook geen wonder veel van de leidingen lopen bovengronds en die zijn uiteraard weggestormd. Voor Irma was er al een kleine honderd man marine en mariniers op St. Maarten en een man of dertien mariniers op Saba en St. Eustatius. Neef van me, marinier, heeft de storm uitgereden op Saba. Die jongelui hadden uiteraard comms gear bij zich en en hebben gewoon contact met de buitenwereld. Zijn vrouw wist gelijk al na de storm dat ze er goed doorgekomen waren. Gisteren overigens hoorde ik op Laser 101 (radiostation St.Maarten) dat er mensen van buiten het eiland telefonisch live in belden met dit radiostation........
Live life to the fullest!
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door K.Brouwer »

Aan een HF/MF installatie heb je niet veel als je vlakbij zo'n hurricane zit. Als je de radio aanzet hoor je op alle frequenties een hoop statisch geknetter en niets anders, dus een verbinding is op dat moment niet te doen. Wel natuurlijk als hij/zij gepasseerd is. Met een satelliet verbinding weet ik het niet, ben er toen nooit zo dichtbij geweest. Maar zou er wel rekening mee houden dat je een poosje geen verbinding kunt maken.

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny »

Je hoeft ook niet tijdens de storm contact te onderhouden, maar je moet contact kunnen maken na de storm.
En dan werkt een oude lange draad met een accu en een HF set altijd.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik heb het kunnen weten dat een satelietverbinding tijdens regen slecht is. Ik heb genoeg mensen zien ploeteren om op de camping een goed TV beeld te krijgen als de schotel wordt afgeschermd door een nat bladerdek. Dus flinke regen heeft hetzelfde effect.
Gelukkig nooit in een orkaan gezeten. Wel door het ontstaan gebied. Even wat verantwoording nemen en het OBS telegram ook buiten de normale wachturen verzenden. Tien minuten werk en weer verder pitten.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik heb er niet zo erg veel verstand van,
Ik hep ter dus GEEN verstand van en moet bij dit soort gesprekken altijd aan het volgende denken:
1) Op de Reuzen van Heusden stond vroegaah kennelijk een hele dikke radio handel, want de diverse Sparksen zaten altijd te meieren dat "ze" als relay zender moesten werken voor andere Nederlandse schepen als we in de Oost zaten, dit had waarschijnlijk meer met de "de-du-de-da-de-da-da" en de de rechter pols te maken dan met de telefonie...EN..
2) Als we op de Afrikaanse Oostkust zaten hadden we vaak een zeer heldere Simplex telefonie verbinding met RH!
3) Maaaar als we de Noordzee op kwamen kachelen onderweg naar Wilhelmshafen en je bekant op het dak van Radio Holland kon spugen.......DAN zaten die radiogolluffies vaak behoorlijk in de knoop. :lol: :lol:

NU.........kijk ik naar die CNN lieden in Florida- midden orkaan Irma- met een doppie in hun oor en die praten met Jan Rap en z'n maat EN sturen TV beelden over.........dus ...ZO moeilijk kan dit nooit zijn, als die Yanks dat kunnen :roll: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny »

2] en 3] Hebben alles te maken met de frequentie waarop je uitzend.
Hoe dichterbij je bij je beoogd radiodoel komt hoe lager je in frequentie moet gaan.
Andere kant vd wereld, gewoon frequenties rond de 15 MHz gebruiken, Europa, ergens tussen de 6 en 8 MHz.
Noordzee, middengolf.
Jaaaaaren terug zat ik met 20 Watt te kleppen met Taiwan op 20 meter draad op 5 meter hoogte.
Wel in de 20 meter band.
Je hebt niet heel veel nodig...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie