Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Zeeverkenner

Radio-Holland historie

Bericht door Zeeverkenner »

Ik ben een kleinzoon van een radio-telegrafist. Hij heeft de 40-
jaar dienstverband bij Radio-Holland volgemaakt. Mijn opa was
Wim Bouwmeester (1900-1982). Een maand na mijn geboorte in
1963 is hij vanwege zijn gezondheid gestopt. Reken je terug dan
is hij ergens in 1923 in dienst gekomen bij RH.
Ik heb al zijn papieren en logboeken in bezit. Al zijn reizen heeft
hij bijgehouden. Hij was ook medeauteur over Radiotelegrafie (3
delen) .
Misschien kan ik u verder helpen? Wellicht andersom ook.

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Radio Holland Historie

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo,

Zelf heb ik als telegrafist gevaren van 1954 tot 1963. Ik heb je grootvader toen wel gekend/ontmoet als ik op de inspektie in Rotterdam kwam. Het boek waaraan hij heeft meegewerkt heb ik nog steeds. Later toen ik zelf aan de wal kwam bij RH in Rotterdam heb ik wel verhalen over hem gehoord. Hij was schijnbaar nogal driftig van aard en als hij echt kwaad was gooide hij zijn hoed op de grond en ging hij erop dansen......:-) Ik ken nog wel mensen die hem aan de wal meegemaakt hebben en er meer over zouden kunnen vertellen als je dat wilt. De schepen waarop ik gevaren heb staan op mijn website http://www.fvaneeuwen.nl en wel onder 'Interests' en 'Marine'

Groetjes,

Ferry
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Radio Holland Historie

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Dick,

Dit is een scan van deel I van de 'Technische handleiding voor radiotelegrafisten' met de naam van de grootvader erop. Ook deel II is in mijn bezit. De 9e druk is van 1951. Ik zat op school van 1952/54. Evenals je opa was ik bij RH Rotterdam (toen 250 medewerkers) aan de wal ook enige jaren Assistent Inspecteur. Dat was heel wat, er waren er maar een paar van. Het 'voetvolk' die elke dag scheepje op, scheepje af gingen - dat heb ik ook een paar jaar gedaan - waren de Assistenten van de Inspecteur en de monteurs. Dat 'van de' was een subtiel verschil! Nog een paar jaar later ben ik Technische Inspecteur geworden - daar was er maar één van - en nog wat later Inspecteur van de vestiging Rotterdam. Zo, dan weet je meteen hoe de hiërarchie in elkaar stak. Ik zal eens bij de Oud Roest Club van RH vragen of ze nog een exemplaar 'over' hebben, als je dat wilt tenminste.

Groetjes,

Ferry

Afbeelding
Zeeverkenner

Re: Radio Holland Historie

Bericht door Zeeverkenner »

Hallo Ferry,
Erg leuk om iets over die boeken te horen. Al heel wat jaartjes hoopte ik die exemplaren eens bij de Slegte tegen te mogen komen.
Van de Oud Roest Club van RH heb ik nog nooit gehoord. Wie weet wat er nog aan 'sterke' verhalen over mijn opa boven water kan komen...
Wie rond 1963 hem reeds kende als collega, heeft inmiddels ook een 40-jarig dienstverband achter de rug.
Hij heeft er veel over verteld over de beginjaren van RH en WW2. Maar ik was te jong omdat allemaal te onthouden en de juiste vragen daarover te kunnen stellen. Een zo'n vraag is waar hij nooit over had verteld: Wat deed hij bij RH aan de wal in 1940-45? Duitse schepen inspecteren?

En wist je dat hij aan een oor doof was? Hij heeft met een oor zijn telegrafistenjob uitgevoerd...
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Radio Holland Historie

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Dick,

Ik heb geïnformeerd bij de Oud Roest club en waarschijnlijk zijn er nog boeken die dubbel zijn. Dat wordt nu uitgezocht. Het kan even duren want deze club van vrijwilligers komt alleen op woensdagen bij elkaar. Zij knappen het bij RH aanwezige historische materiaal op en er is ook een bibliotheek. In mei was er in de vertrekhal van de HAL nog een reünie van 800 Radio Hollanders. Je kunt als je wilt lid worden van deze club die officieel de Stichting Historisch Materiaal heet. Zie hun web site: http://www.pdrhl.nl Dat uitzoeken doet trouwens mij oom Wim van Eeuwen die voor de oorlog al bij RH werkte. Als ik het hem vraag weet ik zeker dat er iets aan gedaan wordt. Hij kende jouw grootvader, maar weet weinig over hem te vertellen, hij zat toen in de lagere rangen. In de oorlog zat je grootvader waarschijnlijk op non-actief thuis dacht hij. Over mijn oom Wim heb ik trouwens een pagina op mijn web site:

http://www.xs4all.nl/~eeuwen/willem_van_eeuwen.htm


Groetjes,

Ferry
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Radio Holland Historie

Bericht door ferryvaneeuwen »

Oeps, de link naar de Oud Roest club is fout! Het moet zijn:

http://www.pdrh.nl

Ferry
Zeeverkenner

Re: Radio Holland Historie

Bericht door Zeeverkenner »

Ik heb me geabonneerd bij de oud-roestclub.

Ik kan me niet voorstellen dat mijn opa de oorlogsjaren thuis heeft doorgebracht. Waar leefde hij dan van? En dan is het ook vreemd dat hij niet is tewerkgesteld in Duitsland.
De Rotterdamse haven was sperrgebiet en ik kan me voorstellen dat Radio-Holland gedwongen een speciale taak had. Zou opa daarvoor ingezet zijn en omdat hij in 1941 was getrouwd en 2 kleine kinderen had (41,44), gekozen hebben voor zekerheid? En dus na de oorlog gezwegen?
JPB

Radiohut Zeesleepboot "HOLLAND" - ITT zender.

Bericht door JPB »

Ben op zoek naar gegevens en / of schema's van de ITT zender, vermoedelijk type 1400, die geplaatst is in de oude radiohut van de historische Zeesleepboot Holland.
Te bekijken in de fotogalerie op de website:

http://members.home.nl/j.p.biersteker/


onder Radiohut, page 2.
Alle apparatuur in de radiohut is in werkende staat behalve deze ITT zender en ik hoop door deze oproep ook deze set weer aan de praat te krijgen.
Bekijk en beluister(o.a. Noodverkeer,Kustvaarder in Nood),de website eens, ook al kunt U mij niet aan de gevraagde gegevens helpen.
Middels de gelijknamige stichting proberen we het schip voor het nageslacht te behouden.
Hyperlink naar de site van onze stichting ( Holland - PESK ) en veel andere links naar maritieme sites.
Veel kijk- en luisterplezier
Hans Biersteker.
P.s. tips voor uw partners: Bekijk ook eens :
http://www.poesiealbumsite.com/
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Hans,
Prachtig, dat zo'n varend monument als de "Holland" op deze wijze behouden wordt.
All the best
Jos
Bert (R.I.P.)

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Afbeelding


Met een nieuwe "KOP" kan ze weer een tijd vooruit Hans.

Ligt momenteel bij Niestern Sander te Delfzijl in dok.


Gr .Bert.Romeling,


Plaats reactie