Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Jan,

de segmentkleuren op die klok waren groen (voor telefonie) en rood (voor telegrafie).
Er bestonden klokken waar alleen de rode segmenten op stonden, volgens sommigen bestonden er ook klokken waar alleen de groene segmenten op stonden (ik heb die nooit gezien maar dat zegt niks); maar blauwe? Misschien op Russische or Chinese schepen :mrgreen:
Ja, ik heb wel modellen gezien met blauwe segmenten maar volgens mij waren die allemaal "made in CCCP"....

Edit:
Natuurlijk heb ik wel klokken gezien met blauwe segmenten, net nog even met Google gezocht en wat blijkt: met name Engelsen maakten ook blauwe segment klokken. Natuurlijk, ze rijden links, drinken lauw bier, werken met een 12-tallig stelsel en dus wilden zij blauwe segmenten. Engelser kan gewoon niet.

Ik weet eigenlijk niet eens of er een ITU bepaling was voor de kleur, alleen de plaats van die segmenten was volgens mij bepaald.
Louis

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

Yep...kzietut…
Hoe ik dan bij blauw kom ??? Waarschijnlijk was dat 'alcoholvrije biertje' tijdens een fietstochtje vanmiddag wellicht niet zo alcoholvrij....
...en nou gaan ze me zeker ook vertellen dat die sparksen geen smurfen waren....
Maar van een kleine bloemlezing van enkele schepen waar ik de vonkentrekkers kiekte... Alex Weinberg op de Abel Tasman maakte voor een berichie van mij ketak met de nieuwe TOR voor thuis én een telegrammetje...
Er zijn nog een paar fotootjes van "De klok", maar die zijn nóg meer verbleekt dan deze plaatjes....
Bijlagen
Abel Tasman-20.jpg
Abel Tasman-20.jpg (117.34 KiB) 4923 keer bekeken
Noordzee 10.jpg
Noordzee 10.jpg (106.07 KiB) 4923 keer bekeken
Waalekerk 17.JPG
Waalekerk 17.JPG (123 KiB) 4923 keer bekeken
Oost, west...ook best
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Nou Jan, er bestaan/bestonden wel degelijk klokken met blauwe telefoniesegmenten, ik heb er zat van gezien.
Daar hoef je niet eens blauw voor te zijn.
Maar ik herinner mezelf alleem maar groene segmenten. Ik ben ooit diverse malen op Engelse schepen geweest bij de sparks op bezoek en ik weet zeker dat als ik toen blauwe segmenten had gezien, ik ogenblikkelijk vragen had gesteld.
Ik heb zelf jaren geleden een "remake" van een engels Smith uurwerk heb gekocht als horloge (kostte toen ook iets van dik 300 euri) maar de foto's van zowel het origineel als de remake tonen groene segmenten. Dus engels fabrikaat betekende niet automatisch blauw.
Waar en waarom die blauwe segmenten zijn ontstaan is me dus evenmin duidelijk.
Louis
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Nog ff over die foto op de Waalekerk, ik dacht ogenblikkelijk: die klok is een paar graden scheef gemonteerd. Toen keek ik beter en zag dat de 8 aan de verkeerde kant zat, dus de foto is horizontaal gespiegeld. Draaien en de klok zit weer goed. Ik vond het ook al niks voor RH om zulk werk te leveren 8)

En de Noordzee, is dat de sleper van Smit van destijds? Ruim radiostationnetje, hoor!
Louis
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 997
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

The US Government mil-specifications for the Chelsea clock, notes "the dial has accurate 4 secondmarks in red around the outside edge, over which the sweep seconds hand passes, enabling the radio operator to accuratelytransmit the 4 second alarm signal provided by the International Telecommunication Convention and the International Conferenceon Safety of Life at Sea." And later, it indicates that, "also marked in red on the dial, clearly and forcibly calling attentionto the radio operator thereto, are the two 3 minute silent periods which must be observed by all radio stations at 15 and45 minutes past each hour." Thus, the red marks on the dial edge are for the seconds alarm, and the red sector triangles for3 minute radio silent periods on the 500 kcs. distress frequency. Later models featured additional green sectors at the topof each hour and 30 minutes past each hour for the monitoring of the 2182 kcs. distress frequency.

Waar die blauwe segmenten vandaan komen is mij ook een raadsel. Je komt ze tegen bij zowel Engelse, Duitse, Russische en Chinese klokken.
Iets met kleurenblindheid of omgevingsverlichting? Wie het weet mag het zeggen.
RRC met rode en  blauwe segmenten 2.jpg
RRC met rode en blauwe segmenten 2.jpg (35.41 KiB) 4889 keer bekeken
RRC met rode en groene segmenten.jpg
RRC met rode en groene segmenten.jpg (57.95 KiB) 4889 keer bekeken
Hout Moet,
Johan.
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 997
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

U vraagt en wij draaien.
Bijlagen
Waalekerk.jpg
Waalekerk.jpg (122.77 KiB) 4888 keer bekeken
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 997
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Nou vooruit dan, nog een paar met afwijkende kleuren.
Het zijn Russen, daarom zullen ze wel rood zijn.
RRC met rode en rode segmenten.jpg
RRC met rode en rode segmenten.jpg (84.65 KiB) 4754 keer bekeken
RRC met rode en rode segmenten als polshorloge.jpg
RRC met rode en rode segmenten als polshorloge.jpg (160.92 KiB) 4754 keer bekeken
Hout Moet.
Johan.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

Ik begon al aan mezelf te twijfelen...
Maar het vermiljoen/aquamarijn bestaat dus tóch...

Maar die Noordzee was (samen met haar halfzusje de Oostzee) in mijn opinie de lelijkste khv-boot waarop ik ooit heb gevaren. En was van Noordlijn/Equator uit Emmen (vroeger Delfzijl)
Ik vond het een gedrocht, iig... Toch was het het grootste khv-schip (onder de 75m regeling) ooit, is mij ingefluisterd
Let bijv eens op de diepgang "closed"....daar krijgt menig ghv-bootjie spontaan de hik van
Bijlagen
noordzee Durban 18.JPG
noordzee Durban 18.JPG (114.28 KiB) 4718 keer bekeken
Noordzee Sydney 44.jpg
Noordzee Sydney 44.jpg (113.1 KiB) 4718 keer bekeken
Noordzee Sydney.jpg
Noordzee Sydney.jpg (139.36 KiB) 4718 keer bekeken
Noordzee-ruim- en tankplan.jpg
Noordzee-ruim- en tankplan.jpg (372.29 KiB) 4718 keer bekeken
Oost, west...ook best
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Tja, die 75m regeling. Voor toen een KHV schip, voor de ITU bleef ze GHV, vandaar een sparks en telegrafiespullen.
Durban-Sydney, dan zat je dus een maand te slingeren op die prauw...
Louis
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos »

askutwelheb, was het een goeie 20 dagen....en idd: veel geslinger...er komt nogal wat deining vanaf die zuidpool, en dan nog het 'lokale weer' met bijbehorende zee. Maar de tijd was incl ca 1/2 dag voor het afzetten van een containertje tbv 'de wacht' op Amsterdam Island (of was het St.George ??) Nog een mooi doel voor Floortje Dessing: 1 van de meest desolate en depressieve eilanden die ik ooit meemaakte. Als je 't over "het einde van de wereld" hebt...nou: dáár kun je dat zien !
Beroerder was Kobe-Panamakanaal (niet de reis van de foto's) met alleen maar slecht weer: de mooiste dag was Bft7.... 41 dagen ! :shock:
Met de Spaarnekerk deden we er onder soortgelijke omstandigheden (Nagoya-Pancan) slechts 30 dagen over... :roll:
En dát op pakjesboten ! Dat zijn meer tanker- of bulkfiets-vaartijden, tóch ?
De NLse naamgever van die Pacific was behoorlijk sarcastisch met z'n 'Stille Oceaan'.......... :-D
Zelfs de schroef moet hebben getwijfeld tussen dienst doen als helikopter of als diepzee-duikboot :lol:
Hoe vaak de aspinal er wel niet uitklapte.... :roll:
Oost, west...ook best


Plaats reactie