Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 997
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Mooie ontknoping Kees.
Goed gedaan.

LXXIII
Johan/Zeepaardje

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

Jacob Bothof schreef: 05 dec 2018 11:36 Mij niet gezien op zo'n drijvende galerijflat. :mrgreen:
Mardi-Gras-new-carnival.5a1c92.jpg
Mardi-Gras-new-carnival.5a1c92.jpg (50.3 KiB) 9595 keer bekeken
Hoewel off topic toch even een antwoord Jacob, zo'n drijvend flatgebouw hoeft voor mij ook niet. Heb ook altijd gezegd dat een pass schip nix voor mij was, totdat ik een cruise deed in 2002 met Windjammer barefoot cruising op de Legacy.....cruisen op kleinere schepen zoals van Hapag Lloyd, Star Clipper, Costa en ook HAL met mooie itineraries is een geweldige ervaring en maar een keer koffer uit- en in-pakken. Probeer het eens Jacob, start met een ritje Noorse fjorden met Hurtigruten..........

Terug naar het topic, ter compensatie, hieronder de radio hut van de Amsteldiep (ex-Nieuwe Tonge) gebouwd 1960 door ome Kees (Verolme) en uitgerust door SRS.
Hoofdzender ST200B, Noodzender ST80, Autoalarm MP Pedersen AKR7, Hoofdontvanger BX925, Noodontvanger Hagenuk, RBZ Disa Marinetta, Radar Decca 404, RDF Lodestone, Brug telefonie (Grote meren) Canadian Marconi.
Amsteldiep Radio.jpg
Amsteldiep Radio.jpg (124.36 KiB) 9595 keer bekeken
Live life to the fullest!
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

Knopenkees schreef: 06 dec 2018 21:59 Navraag gedaan mbt bovenstaande foto : Tot zover bekend is dit de Radio Kamer / station van de Rotterdam van 1908. Opname uit de dertiger jaren.
Hartelijk dank voor de "ontknoping" Knopenkees!
Groeten
Live life to the fullest!
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

Een nadere toelichting met betrekking tot de Amsteldiep:

Het schip werd als Nieuwe Tonge gebouwd door de Hoop Lobith onder bouwnr. 233 en bij Verolme afgebouwd onder bouwnr 611.
Eigenaar: Nederlandsche Vracht- en Tankvaart Mij 's-Gravenhage, waarin Verolme een belang had. NT ging over in handen van de Reederij Amsterdam in '63 als Amsteldiep. Schip was uitgerust met een Stork HOTLO (Het Onding Trilt en Lekt Olie) met continue spoellucht brandjes en tijdens de reis van China naar Vancouver BC, groot cirkel door de Bering Zee, onder leiding van de fameuze gezagvoerder Jan Vollers, kregen we op 22 september 1964 ter hoogte van Dutch Harbor een carter explosie en als gevolg daarvan brand in de machine kamer. Bij de explosie liepen de HWTK en een olieman derde graads brandwonden op. Brand waren we snel meester met CO2, en de WTK's waren in staat het HOTLO orgel weer aan de gang te krijgen en op halve kracht door naar Vancouver. Brandwonden werden uitstekend behandelt door 1e stuurman Rutten met medisch advies van de Canadian Coastguard. Rutten kwam in '89 om het leven bij de ramp met de Maassluis waarop hij gezagvoerder was. Tussen de Amstelstad en Amsteldiep 11 maanden met hem gevaren, prima kerel. Hij had een lange staat van dienst, ontmoette hem weer tijdens service werkzaamheden in '72 bij Lago in San Nicolas Aruba op de Vlieland waarop hij als gezagvoerder voer.

De Kefalonia Sky (ex-Olympian, ex-Amsteldiep) werd in '78 in Brownsville Texas gesloopt als gevolg van niet economisch te repareren schade aan de onvolprezen hoofdmotor.
Live life to the fullest!
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Roy »

Mooi kompleet overzicht !.
Van de wieg tot het graf zogezeit. Bovendien, een m.i. mooie bulkcarrier bovendien.
Alleen; de "Amsteldiep" was niet van de N.V. Reederij Amsterdam maar van de moedermaatschappij S.M.N.
De Reederij Amsterdam zijn wel altijd de managers van de "Amsteldiep" geweest, tot het schurrefie overging in H.B.T.
Van de 23 schepen die tot de vloot van de Reederij Amsterdam gerekend werden, waren er 9 geen eigendom maar van de S.M.N. De "Amsteldiep" was dus beslist geen uitzondering!. :wink:
De "Amsteldiep" was wel een snel schip naar maatstaf van een bulkfiets gerekend t.w. 16 knopen. En dat met maar 10.000 apk.'s Niet slecht dunkt me.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

roy schreef: 08 dec 2018 18:54 Van de 23 schepen die tot de vloot van de Reederij Amsterdam gerekend werden, waren er 9 geen eigendom maar van de S.M.N. De "Amsteldiep" was dus beslist geen uitzondering!. :wink:
m.v.g., Roy
Roy, in mijn tijd bij de Reederij (eind juni 64 - begin juni 65), bestond de vloot uit 10 schepen, waarvan de oudste van 1952 (Amstelkroon) en de jongste van begin 1964 (Amstelhof). Alle oude schepen w.o. Liberties en Empires waren toen al lang weg en vervangen door nieuwbouw.
Ik heb altijd de indruk gehad dat de Reederij (als dochter van de SMN) de schepen onder management had en dat alle schepen eigendom waren van de Nederland. De Amstelkroon (bouwjaar 52) en Amstelmeer (bouwjaar 56) werden in resp. 68 en 69 verkocht en vervangen door de Amstelpark 67 en Amstelllaan 70. Het hele handeltje ging in 70 over naar de HBT.

Ik begon mijn periode bij de Reederij op de Amstelstad in Duinkerken en stapte begin september 64 in Moji met zowat de hele bemanning over op de Amsteldiep. Goedkope manier van aflossen, de Amstelstad ging naar Rotterdam met een lading sojabonen.
De Amsteldiep was een trilbak en in ballast was het niet te harden, de reis voordat ik a/b kwam was de radar scanner kapot getrild en uit de mast gevallen en de bevestingspunten van de streeflatten op de benedenbrug braken geregeld af.
De hoofzender ST200 was een gecombineerde MF/MHF/HF zender met A1/A2/A3, in deze zender braken met regelmaat de porceleinen assen en dekken van de bandschakelaar. Kreeg vrijwel in iedere niet-Chinese haven een partij onderdelen a/b. In ballast was het vrijwel onmogelijk telefonie gesprekken te voeren.
Voordat ik er af ging in het dok in Hamburg juni 65, hebben we de porceleinen assen vervangen door meer flexibele assen van pertinax. Tijdens de reis van Australie naar Hamburg via Noorwegen, moest je met een tang de verschillende dekken van bandschakelaar oplijnen, een tijdrovende procedure, hoogspanning af/bij, zender open/dicht en dan maar hopen dat het kuststation je niet naar een andere band stuurde.

Als je op de plaat voor de hoofdmotor stond zag je het hele achterschip flexen op de maat van de omwentelingen.
Kan me niet herinneren dat we die 16 knopen ooit gezien hebben............

Afgezien van de problemen heb ik met veel plezier bij de Reederij gevaren, prima bemanning en stapmaten en veel geleerd.
Cheers, Andre'
Live life to the fullest!
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Roy »

Interessante weetjes André !.
Die 16 knopen was destijds een opgave van de rederij, wat dus achteraf een zeer optimistische weergave blijkt te zijn...………….. :roll:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

roy schreef: 09 dec 2018 08:27 Die 16 knopen was destijds een opgave van de rederij, wat dus achteraf een zeer optimistische weergave blijkt te zijn...………….. :roll:
Roy, in mijn boek Nederlandse Koopvaardijschepen in beeld Deel 10, Wilde vaart 2, staat ze ook 2x vermeld, maar met dienstsnelheid 14,5 mijl.
Ome Cor (of Cees) stelde het natuurlijk allemaal graag wat rooskleuriger voor :lol:
Louis
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jacob Bothof »

Of kwamen die extra knopen uit de verzameling van KnopenKees :-D
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Roy »

Ik zal het toch maar in m'n vlootlijstje van de Reederij Amsterdam / S.M.N. aanpassen naar 14½ knopen. Dit komt inderdaad een stuk realistischer over dan die oorlog speed van 16 knopen...…….. :roll: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie