Radiohutten en wat er zo bij hoorde
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
KLM
Hallo Jolly,
Toen ik naar zee ging gebeurde dat al niet meer. Ten eerste was er bij RH zelf een permanent tekort ontstaan in die dagen en ten tweede - toen dit nog wel gebeurde - waren ze deze uitleenkrachten meteen kwijt omdat ze na enige tijd in dienst gingen van de KLM. De betaling en andere condities waren stukken beter bij de KLM, terwijl ze veel meer thuis waren. En niet te vergeten al die overnachtingen in de buitenlandse hotels samen met de crew en de stewardessen......
Wat Brugman op de Statendam betreft: Dat was wel een erg beperkte zoekaktie! Ik weet wel, het is zoeken naar een speld in een hooiberg, maar toch. Ben benieuwd of dat ook zo zou zijn gegaan als een passagier verdwenen was. Ik heb zelf nog op de Rijndam en Maasdam gevaren en weet ongeveer hoe het is. De aankomsttijden zijn heilig, vertraging kost handenvol geld en imagoschade.
Ferry
Toen ik naar zee ging gebeurde dat al niet meer. Ten eerste was er bij RH zelf een permanent tekort ontstaan in die dagen en ten tweede - toen dit nog wel gebeurde - waren ze deze uitleenkrachten meteen kwijt omdat ze na enige tijd in dienst gingen van de KLM. De betaling en andere condities waren stukken beter bij de KLM, terwijl ze veel meer thuis waren. En niet te vergeten al die overnachtingen in de buitenlandse hotels samen met de crew en de stewardessen......
Toen de marconisten bij de KLM moesten verdwijnen hebben ze een gigantisch mooie afvloeiregeling gekregen. Ik dacht dat ze maximaal nog drie jaar doorbetaald kregen na ontslag, alsmede een flink bedrag mee bij vertrek. Bij het sluiten van de deuren bij de Radio Holland was er totaal geen regeling getroffen - geen cent opzij gelegd voor zoiets dus - hoewel er al vele jaren bekend was dat het einde nabij was. Er werd alleen naar het arbeidsbureau verwezen en als je zonder werk kwam te zitten was dat je eigen schuld.De Douglas DC-3 PH-ALS "Specht", met Douglas fabieksnummer 1940 kwam in dienst van de KLM op 12 april 1937 en schreef 2 maanden later op 2 tijdstippen historie.
Op 5 juni 1937 werd zij de eerste Douglas DC-3 die op de Indiëroute de Douglas DC-2 verving. Vervolgens was 12 juni 1937, de dag waarop de Specht de terugvlucht uit Batavia aanving, de datum waarop het extra luchtrecht voor luchtpost werd afgeschaft, en was de Specht dus het vliegtuig dat de eer te beurt viel als eerste deze post zonder extra heffing te mogen vervoeren.
Tijdens de inaugural flight van 5 juni ex Schiphol, werd de foto hiernaast van de cockpit gemaakt. Op de voorgrond marconist Pestman. Aan het stuur zit gezagvoerder Scholte.
De Douglas DC-3 bezat 2 Wright Cyclone SGR-1820 motoren van 1000 pk elk. Het startgewicht bedroeg 10.885 kg en de maximum snelheid 290 km/u. Deze Douglas bezat nog geen drukcabine en had daardoor een plafondhoogte van 6.340 meter. Het vliegbereik was 2.100 km.
De DC-3 kon 21 passagiers vervoeren, maar op de Indië-route (zoals in dit geval) gingen er maximaal 11 mee
Wat Brugman op de Statendam betreft: Dat was wel een erg beperkte zoekaktie! Ik weet wel, het is zoeken naar een speld in een hooiberg, maar toch. Ben benieuwd of dat ook zo zou zijn gegaan als een passagier verdwenen was. Ik heb zelf nog op de Rijndam en Maasdam gevaren en weet ongeveer hoe het is. De aankomsttijden zijn heilig, vertraging kost handenvol geld en imagoschade.
Ferry
Telex over radio
In het midden van de jaren 60 werkte ik op het Radiolab van RH in A'dam. Op zekere dag werd op een grote tafel een TOR installatie opgesteld. Een flinke K.G. zender met een draadje naar buiten als antenne. Het was de bedoeling om met Scheveningen Radio verbinding te maken, waarschijnlijk voor een proef. Per telefoon was afgesproken wanneer en welke freq. Mooi dat het niet werkte. Ik werd er bij geroepen om als oud telegrafist via morse verbinding te maken. Ging uitstekend. PCH meldde dat hij de vorige dag een TOR verbinding had met een schip in de Pacific, ging fantastisch goed. Maar dit op minder dan postduivenafstand ging totaal niet. Dan is het leuk om met het ouderwetse punten en strepen systeem tot een goed resultaat te komen. Ze konden toch niet om ons, vonkenboeren, heen.
mvg
Bob
In het midden van de jaren 60 werkte ik op het Radiolab van RH in A'dam. Op zekere dag werd op een grote tafel een TOR installatie opgesteld. Een flinke K.G. zender met een draadje naar buiten als antenne. Het was de bedoeling om met Scheveningen Radio verbinding te maken, waarschijnlijk voor een proef. Per telefoon was afgesproken wanneer en welke freq. Mooi dat het niet werkte. Ik werd er bij geroepen om als oud telegrafist via morse verbinding te maken. Ging uitstekend. PCH meldde dat hij de vorige dag een TOR verbinding had met een schip in de Pacific, ging fantastisch goed. Maar dit op minder dan postduivenafstand ging totaal niet. Dan is het leuk om met het ouderwetse punten en strepen systeem tot een goed resultaat te komen. Ze konden toch niet om ons, vonkenboeren, heen.
mvg
Bob
Helaas de vonkenboeren zijn uitgeschakeld en dat het in de Pacific wel ging kan vele oorzaken hebben.Bob22 schreef:Ik werd er bij geroepen om als oud telegrafist via morse verbinding te maken. Ging uitstekend. PCH meldde dat hij de vorige dag een TOR verbinding had met een schip in de Pacific, ging fantastisch goed. Maar dit op minder dan postduivenafstand ging totaal niet. Dan is het leuk om met het ouderwetse punten en strepen systeem tot een goed resultaat te komen. Ze konden toch niet om ons, vonkenboeren, heen.
mvg
Bob
Nu ben ik het wel mee eens dat het punten en strepen systeem er altijd wel uit te halen is, de beste filters zijn trouwens je oren.
Hallo Jan,
Inderdaad zijn je oren de beste filters voor morseseinen. Je kon feilloos het juiste station volgen tussen alle andere piepies in. Maar waar het eigenlijk hier om ging dat ze moesten terug vallen op de oudste radioverbinding, ondanks hun moderne apparatuur. Klein triomfje, want er stond wat ir. en ing. omheen.
Prettige jaarwisseling
groeten
Bob
Inderdaad zijn je oren de beste filters voor morseseinen. Je kon feilloos het juiste station volgen tussen alle andere piepies in. Maar waar het eigenlijk hier om ging dat ze moesten terug vallen op de oudste radioverbinding, ondanks hun moderne apparatuur. Klein triomfje, want er stond wat ir. en ing. omheen.
Prettige jaarwisseling
groeten
Bob
Een google op "Radio Holland Tweede Wereldoorlog" levert niet op wat ik zoek en daarom lijkt dit me de meest geschikte plek voor de volgende vragen:
- Hoe verging het Radio Holland tijdens de Tweede Wereldoorlog?
- Van waaruit werd het bedrijf toen geleid? Was het hoofdkantoor verplaatst naar Engeland, Amerika of Curaçao zoals dat bij veel rederijen het geval was?
- Bepaalde Radio Holland ook in die jaren nog steeds welke marconist naar welk schip ging of deed de Shipping dat?
- Uit het een volgt waarschijnlijk het ander wel, maar met wie had een marconist bijvoorbeeld in New York te maken? Of aan de andere kant van de konvooiroute, in Liverpool?