Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparkymul »

Gevonden op Facebook...

Het aantal inschrijvingen voor de RADIO-HOLLAND reunie (volgend jaar mei) is nu de magische grens van 500 gepasseerd!

Inschrijven is nog steeds mogelijk via http://www.pdrh.nl/Pagina/start%20NL.htm

Sparkymul

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

Overgenomen van de FB pagina van Harry Lorwa, de venue en datum zijn bekend:

100 JAAR RADIO HOLLAND !!! EEUW-FEEST !!!
Aan alle "Radio Hollanders",
Met dank voor je vrijblijvende aanmelding via onze website (http://www.pdrh.nl). We kunnen je melden dat de datum en locatie van de Radio Holland reünie in het kader van het 100 jarig bestaan is vastgesteld en zal plaatsvinden op:
ZATERDAG 13 MEI 2017 OP DE S.S. ROTTERDAM te Rotterdam van 10:00-17:00 uur.
Reserveer deze dag in je agenda.
De deelname prijs wordt € 55 per persoon.
Hoe je je definitief kunt inschrijven en meer informatie omtrent de locatie en het evenement krijgt je toegestuurd via het december nummer van ons blad "Oud Roest" wat U in de 3e week van december in je brievenbus zal aantreffen (ook niet vrienden van onze Stichting krijgen een exemplaar toegestuurd)
Rond deze tijd zal ook de informatie op onze website aangepast zijn.
Met vriendelijke groet
Henk Middelkoop
Secretaris Stichting Historisch Materiaal Radio-Holland
Rotterdam.jpg
Rotterdam.jpg (46.56 KiB) 5379 keer bekeken
Live life to the fullest!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
    • Afbeelding

      Weet iemand zo uit het blote hoofd wanneer de "OCEAAN POST" voor het eerst werd uitgezonden? Het steekt niet op een jaar, hoor. Ongeveer is genoeg.
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Drentenier »

Groet,
Hans
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Hans. Alleen ... hoe weet ik nou dat dit de eerste of een van de eerste uitgaven was? :shock:
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Drentenier »

Tsja, da's een goeie, Theo :shock:
Op Google kan ik er niets over vinden.
Maar in De Maasbode van 11 april 1925 wordt reeds over de Oceaanpost gesproken.
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (111.11 KiB) 5074 keer bekeken
Dat is dus nog veel vroeger als 1936.
Mogelijk kan Ferry van Eeuwen hier meer over zeggen maar die zie ik nooit meer op Kombuispraat.
Groet,
Hans
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dan weet ik genoeg, Hans. Het ging mij er even om hoeveel jaar voor de oorlog de Oceaanpost aan boord werd ontvangen. Dat was in 1939, begin 1940 in feite de enige mogelijkheid om de ontwikkelingen met betrekking tot de oorlogsdreiging te volgen. Of zouden ook toen al de voetbaluitslagen belangrijker zijn geweest dan het wereldnieuws? Voor mijn stukkies over "Varen in oorlogstijd" probeer ik me een indruk te vormen in hoeverre de zeevarenden begin 1940 die dreiging voelden. Ik vind dat tot dusver nergens beschreven.

Ferry heeft tien dagen nadat hij de kont tegen de krib had gegooi dnog één keer ingelogd op Kombuispraat, maar daarna nooit meer.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nam jij op de Carchester regelmatig de pers voor ons, Hans? :wink:
Ik kan me herinneren dat we bij Tradax soms de Oceaanpost kregen bij Nederlandse sparksen.
Weliswaar zonder dat fraaie briefhoofd, maar het ging tenslotte om de inhoud. :wink:
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Drentenier »

Dat zal ongetwijfeld het geval zijn geweest, Jos, maar ik kan me dat van de Carchester niet meer helder voor de geest halen.
Zo gauw er Nederlandse bemanningsleden aan boord waren behoorde dat echter tot de dagelijkse routine, dus dat zal op dat schip ook wel gebeurd zijn. Want als je het niet gedaan had, door wat voor oorzaak dan ook, kreeg je uiteraard van diverse kanten de wind van voren :lol: .
Aangezien Tradax een contract had met SAIT beschikte ik daar niet over papier met dat Oceaanpost briefhoofd. Gewoon blanco A4 voldeed ook prima; het ging immers om de inhoud en niet om het mooie papier waar het op getypt was.
En zoals Theo al memoreerde, de voetbaluitslagen, die waren uiteraard van groot belang :-D .
Groet,
Hans
Jos Komen (R.I.P)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nu we het toch over de Oceaanpost hebben....hoe zat het eigenlijk als je in een haven lag?
Ik kan me herinneren dat we bij de ene Sparks wél tijdens verblijf in een haven ons dagelijkse krantje kregen en bij een ander niet, of alleen maar de voetbaluitslagen in een verkorte editie. :wink:


Plaats reactie