Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Vandaag in het Financieel Dagblad ...
Voormalige maritieme divisie Imtech schrapt 240 arbeidsplaatsen.

Bij een reorganisatie bij RH Marine, het voormalige Imtech Marine, gaan wereldwijd bijna 240 arbeidsplaatsen verloren, circa 10% van het totale aantal werknemers. De maritieme divisie van de failliete technisch dienstverlener Imtech kwam vorig jaar oktober in handen van familiebedrijf Pon Holdings en investeerder Parcom.

Bij Imtech Marine zijn er ook in 2011 en 2013 reorganisaties geweest. Een van de plannen die nu voorligt is om RH Marine op te splitsen in twee afzonderlijke bedrijven (RH Marine en Radio Holland), met een groepsholding daarboven.
Al met al toch nog een langzaam sterven. Triest, hoor.

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Theo schreef:Al met al toch nog een langzaam sterven. Triest, hoor.
Helaas ware woorden.

Het konden weleens de laatste stuiptrekkingen zijn. Al struikelend gaan ze eind dit jaar over de eindstreep van het 100 jarig bestaan. Dat zal een feest worden. Misschien dat ik later wat details zal geven over het hele degeneratieproces van het bedrijf dat dan als werktitel meekrijgt: "Hoe sloop je langzaam maar zeker een goed renderend bedrijf."

Een paar jaar geleden stond de teller van het personeelsbestand wereldwijd op 730. Als ik goed reken zijn dat er nu 2400 dus toch nog een opleving gehad? Dat splitsen van zo'n bedrijf is puur het verzetten van organisatorische schotten. Waarschijnlijk wordt het nu opgesplitst in een rendabel en een verliesgevend deel, een klassieke manoeuvre. Mag iedereen twee keer raden wat er dan gaat gebeuren......
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

Ferry weet jij hoe de afrekening was met TOR? Ging het per woord, een vast bedrag, de tijd die het overseinen in beslag nam. Het was een aardig grote installatie, een paar strekkende meter inclusief de zender. Ik heb de apparatuur op de Keizersgracht zien staan, en de pogingen gezien om contact te maken met PCH. Het ging niet en ik moest toen met de sleutel tekst en uitleg geven en krijgen waarom. Wel leuk, het mocht natuurlijk niet vanuit de binnenstad met een telegrafiezender werken.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door cor »

Hallo Ferry ik heb op de Japara ook een paar kustreisjes meegemaakt ik heb er
4 reizen op gemaakt drie reizen achter elkaar 28-10-1961, afrika reis, 07-03-1962 en
07-08-1962 India Birma reis aan boord zat toen marconist P.v.d. Meulen en op 20-05-1964
een India reis zat Marconist C.J.d Waard er op.

Cor Boer
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoord

Bericht door ferryvaneeuwen »

Bob schreef:weet jij hoe de afrekening was met TOR?
@Bob - Goeie vraag! Taksenverrekening per woord is natuurlijk onmogelijk. Zoals jij al suggereerde moet het gebeuren op basis van tijdmeting. De enige mogelijkheid is dat bij PCH bij de start van een bericht een klok ging lopen die bij einde bericht deze weer stopte. Er zaten start- en stopsignalen in het systeem waarvan waarschijnlijk gebruik is gemaakt. Overigens spraken we niet over TOR maar over SITOR: SImplex Teletype Over Radio.

Op welke frequentie werd getracht verbinding met PCH te maken? Waarschijnlijk in de 2 MHz band. Dat RH meedoet met het opzetten van een illegale verbinding kan ik nog wel begrijpen maar dat het ambtelijke PCH zich hiervoor leende verbaast mij toch wel. Minder ambtelijk dan ik dacht......

@Cor - De kustreizen die ik op de Japara gemaakt vonden plaats in juli 1963. Daarna heb ik nog een kustreis met de Andijk en de Mijdrecht gemaakt. Ik had ontslag genomen en moest de tijd tot begin augustus met kustreisjes volmaken.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik dacht dat de verbinding op de 4 of 6 Mc geprobeerd werd op een normale A1 scheepsfrequentie. Uiteraard niet vol vermogen, omdat anders het water in de Keizersgracht ging koken en dat valt op. Van uit A'dam een slechte verbinding met Ymuiden, uiteraard gedeeltelijk via Kootwijk, terwijl er de dag ervoor een goede verbinding was met een schip in de Stille Oceaan, seinde PCH.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik heb wel een idee waarom die verbinding niet werkte. Ik weet niet op welke verdieping de SITOR en de zender stonden maar op welke verdieping dan ook is er in zo'n grachtenpand geen goede aarding voor de apparatuur te realiseren. Alle kasten zijn bij zenden met een slechte aarding zoals dat genoemd wordt 'heet'. De vraag is of er wel gebruik is gemaakt van afgeschermde kabels waarvan de 'braiding' aan beide zijde goed met het metaal van de kasten verbonden werd. Liep de binnenleiding van de zendantenne soms ook nog door het hele pand naar het dak?

Dat zijn allemaal kritieke punten en als er onvoldoende voorzorgsmaatregelen worden getroffen zal dit gegarandeerd aanleiding geven tot hoogfrequent overspraak. In tegenstelling tot buizen met een grote roosterruimte hebben transistors maar weinig ingestraalde hoogfrequent spanning nodig om ze dicht te drukken. Die labgasten hadden waarschijnlijk nog nooit een schip gezien en zeker niet hoeveel zorg wij aan boord bij de nieuwbouw besteedden aan een goede hoogfrequent aarding van alle apparatuur en een correcte aarding van alle bekabeling, ik bedoel dus geen electriciteits aarde!

Aan de andere kant kan hetzelfde euvel ook bij PCH zijn opgetreden of misschien zelfs bij beiden. Zoiets moet het geweest zijn want dat spul werkte onder normale omstandigheden altijd goed.
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparkymul »

Kleine aanvulling op de TOR afrekening...

Het ging inderdaad zoals Ferry schreef...

Aan het einde van een telexbericht vanaf het schip moest de “Clear Button” worden gebruikt en aan het kuststation werd dan de tijd gevraagd en de kosten.
Als op het schip de clear button werd ingedrukt klonk op het kuststation een signaal en werd de timer automatisch stopgezet.

De TOR-frequenties voor de Nederlandse schepen waren overigens:

4168 6249,5 8332 12485 16648 22166 kHz
4170 6257 8338,5 12499 16659 22183 kHz

Sparkymul
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

Het is natuurlijk al een aardig pikheetje geleden. 1967 vermoed ik. Nog voor de verhuizing naar de Jan Rebel. De hele mikmak stond opgesteld op een tafel op de begane grond, een stukje boven straatnivo. De aarde was wel goed. Elke tafel had een flinke koperen strip die ergens aan aarde lag. De antenne ging door een open raam naar de lichtschacht. Een ruimte van 2 bij 2 meter schat ik die tot bovenin open was. In veel grachtenpanden had je zo iets. Ook de school. Hierdoor kon licht en frisse lucht binnen komen. En wij konden op de school ook de meiden van de buren zien. Dat was een of ander instituut voor opleiding tot coupeuse. Af en toe moest er gepast worden. Vergaten ze de gordijnen dicht te doen dan raakten wij in de seinzaal van slag. :oops:
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door ferryvaneeuwen »

Een opmerkelijk bericht tot ons gebracht door de onvolprezen Joost R. Maersk Tankers zorgt voor een primeur met tekenen van een contract met Sea IT die hun aan Maersk aangepaste BlueCORE™ real time IT systeem op alle ongeveer 100 tankers zal installeren. De schepen kunnen dan beschouwd worden als 'remote office locations' die wereldwijd met elkaar en de kantoren 24/7 kunnen communiceren. Maersk heeft dan alle schepen continue aan een touwtje en zit als een spin in het web. De schepen krijgen ook Wi-Fi aan boord om zo draadloos toegang tot het systeem te krijgen.

Tja, daar verbleekt die seinsleutel van ons toch wel enigszins bij...... Voor meer bijzonderheden zie het bericht van Joost hier Ik neem aan dat dit de eerste stap is naar een omschakeling van de hele vloot naar dit systeem, waarbij andere rederijen dan niet kunnen achterblijven, neem ik aan. Voor het Zweedse Sea IT, als dit een succes wordt, breken er ongetwijfeld gouden tijden aan.


Plaats reactie