Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Bij de Raytheon Pathfinder radar, die je veel zag op schepen van de KPM, was de parabolische scanner niet uit gewoon plaatmateriaal geconstrueerd, maar uit een metalen rooster. Zo was de windbelasting kleiner en was er minder kans dat de antenne bij stormweer overboord ging.
Ook op de Schouten stond een Pathfinder. Die gaf weinig problemen totdat op zekere dag de 4e stuurman kwam melden dat het al enkele malen was gebeurd dat bij het aanzetten van de radar de zekering was doorgeslagen.
De machinekamer werd dan gebeld waarna een van de wtk’s de zekering kwam vervangen. De zekering zat in een kastje op de brug.
Wat de oorzaak kon zijn was niet te vinden in het radar manual van Raytheon en evenmin in het Leerboek der Radartechniek van M.J. van Duin. Maar gelukkig hielp het toeval een handje. Want dezelfde middag toen ik op het sloependek zat te relaxen klonk er een rauwe kreet uit de schoorsteen terwijl tegelijkertijd de radarantenne begon te draaien. Het probleem moest dus gezocht worden bij de radaromvormer want op dit schip stond die in de schoorsteen. Op mijn verzoek wilde de stuurman de radar wel opnieuw opstarten, terwijl ik ging zien wat er in de schoorsteen gebeurde. Dat was al gauw duidelijk. Als de radar werd aangezet werd er een regelbare weerstand voor de omvormer geschakeld die langzaam diende te worden terug geregeld door een zgn dashpot. De zware omvormer kwam dan netjes op toeren. Maar onze dashpot - van de firma Cutler Hammer - deed niet veel zodat de omvormer veel te snel inschakelde wat een geluid gaf alsof een kat op zijn staart werd getrapt. .Een reserve dashpot was niet voorhanden a/b, wel dashpot olie, maar het verversen van de olie had niet veel effect.
De volgende dag arriveerde de Schouten in Durban en was er gelegenheid om serieus naar een oplossing te zoeken. Maar halverwege de middag was ik nog niet veel opgeschoten en besloot ik om maar eens aan de wal de benen te gaan strekken. Waar in Durban de Schouten precies lag weet ik niet meer, maar deze keer kwam ik door een wijk waar veel kleine winkels en wat bedrijfjes huisden. Bij een zo’n bedrijfje was een aantal schildjes naast de deur aangebracht en op een van die schildjes prijkte de naam Cutler-Hammer. Gelijk naar binnen gestapt en mijn probleem met het Cutler Hammer spul uit de doeken gedaan. De aanwezige medewerkers luisterden geïnteresseerd naar mijn verhaal, maar een nieuwe dashpot hadden ze niet voor mij. Wel kreeg ik het gratis advies om de dashpot-olie door glycerine te vervangen, verkrijgbaar in een drugstore in dezelfde straat.
In deze drugstore vroeg ik de verkoopster een bottle glycerin, waarop een vrouw die achter mij stond in een schaterlach uitbarstte want het was niet glycerin maar glyceriiiiiin. Grappige meiden, die negerinnen.
Weer terug a/b de olie eruit en de glycerine erin, waarna de dashpot weer perfect zijn werk deed en de omvormer keurig op toeren kwam. Bij RH bestelde ik schriftelijk een nieuwe zuiger voor de dashpot, zodat ik t.z.t. de zaak weer in de originele staat kon brengen.
Terwijl de vaardagen verstreken hoorde ik niets van RH. De dashpot bleef functioneren als was hij herboren en ik vergat de hele geval. Tot ongeveer een jaar later de hwtk werd afgelost in Calcutta en de nieuwe hwtk langskwam om kennis te maken en tegelijk te vragen of een pakketje onderdelen dat hij in een la gevonden had misschien voor mij was bestemd.
Ja hoor, het waren de nieuwe dashpot onderdelen.
Groeten,
Koos van der Elst
Ook op de Schouten stond een Pathfinder. Die gaf weinig problemen totdat op zekere dag de 4e stuurman kwam melden dat het al enkele malen was gebeurd dat bij het aanzetten van de radar de zekering was doorgeslagen.
De machinekamer werd dan gebeld waarna een van de wtk’s de zekering kwam vervangen. De zekering zat in een kastje op de brug.
Wat de oorzaak kon zijn was niet te vinden in het radar manual van Raytheon en evenmin in het Leerboek der Radartechniek van M.J. van Duin. Maar gelukkig hielp het toeval een handje. Want dezelfde middag toen ik op het sloependek zat te relaxen klonk er een rauwe kreet uit de schoorsteen terwijl tegelijkertijd de radarantenne begon te draaien. Het probleem moest dus gezocht worden bij de radaromvormer want op dit schip stond die in de schoorsteen. Op mijn verzoek wilde de stuurman de radar wel opnieuw opstarten, terwijl ik ging zien wat er in de schoorsteen gebeurde. Dat was al gauw duidelijk. Als de radar werd aangezet werd er een regelbare weerstand voor de omvormer geschakeld die langzaam diende te worden terug geregeld door een zgn dashpot. De zware omvormer kwam dan netjes op toeren. Maar onze dashpot - van de firma Cutler Hammer - deed niet veel zodat de omvormer veel te snel inschakelde wat een geluid gaf alsof een kat op zijn staart werd getrapt. .Een reserve dashpot was niet voorhanden a/b, wel dashpot olie, maar het verversen van de olie had niet veel effect.
De volgende dag arriveerde de Schouten in Durban en was er gelegenheid om serieus naar een oplossing te zoeken. Maar halverwege de middag was ik nog niet veel opgeschoten en besloot ik om maar eens aan de wal de benen te gaan strekken. Waar in Durban de Schouten precies lag weet ik niet meer, maar deze keer kwam ik door een wijk waar veel kleine winkels en wat bedrijfjes huisden. Bij een zo’n bedrijfje was een aantal schildjes naast de deur aangebracht en op een van die schildjes prijkte de naam Cutler-Hammer. Gelijk naar binnen gestapt en mijn probleem met het Cutler Hammer spul uit de doeken gedaan. De aanwezige medewerkers luisterden geïnteresseerd naar mijn verhaal, maar een nieuwe dashpot hadden ze niet voor mij. Wel kreeg ik het gratis advies om de dashpot-olie door glycerine te vervangen, verkrijgbaar in een drugstore in dezelfde straat.
In deze drugstore vroeg ik de verkoopster een bottle glycerin, waarop een vrouw die achter mij stond in een schaterlach uitbarstte want het was niet glycerin maar glyceriiiiiin. Grappige meiden, die negerinnen.
Weer terug a/b de olie eruit en de glycerine erin, waarna de dashpot weer perfect zijn werk deed en de omvormer keurig op toeren kwam. Bij RH bestelde ik schriftelijk een nieuwe zuiger voor de dashpot, zodat ik t.z.t. de zaak weer in de originele staat kon brengen.
Terwijl de vaardagen verstreken hoorde ik niets van RH. De dashpot bleef functioneren als was hij herboren en ik vergat de hele geval. Tot ongeveer een jaar later de hwtk werd afgelost in Calcutta en de nieuwe hwtk langskwam om kennis te maken en tegelijk te vragen of een pakketje onderdelen dat hij in een la gevonden had misschien voor mij was bestemd.
Ja hoor, het waren de nieuwe dashpot onderdelen.
Groeten,
Koos van der Elst
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Een interessante video m.b.t. nood- spoed- en veiligheidsverkeer met originele geluidsfragmenten opgenomen op de 500 kHz noodfrequentie.
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Die onderste foto lijkt me meer een stuurman die als diskjockey fungeert, Allen.
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
…en die streepies zijn wel errug helder....zouden het zilveren streepies zijn van de purser of zo....
Oost, west...ook best
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Ziet er inderdaad als de purser die het PA en entertainment system gebruikt, er onder zit een draaitafel. De P of T was een roro passagiers ferry.
Live life to the fullest!
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
Volgens mij zijn dit dezelfde streepies….
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
hallo
als je op het kmsm forum kijkt
kroonvlag juli 1965 om 09:01
dan zie je purser a.l.ziegler
3 zilveren streepen en ster
ik heb in 1966 op de oranje nassau
gevaren met purser de jong
hij had precies de zelfde streepen
gr dopppie
als je op het kmsm forum kijkt
kroonvlag juli 1965 om 09:01
dan zie je purser a.l.ziegler
3 zilveren streepen en ster
ik heb in 1966 op de oranje nassau
gevaren met purser de jong
hij had precies de zelfde streepen
gr dopppie
Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde
De Princess of Tasmania was een Australisch schip, nu kan ik zo gauw geen Australisch voorbeeld geven, maar op onderstaande link is de uitmonstering van een Canadese stuurman te zien.
http://www.ipahl.com/nauticus/mybio2.html
http://www.ipahl.com/nauticus/mybio2.html