Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Die brief is zeker een curiosum, Ferry. Ik heb hem onmiddellijk opgeslagen. Ja, dit soort zuiveringen werden overal doorgevoerd. Hoeveel onschuldige slachtoffers daarbij zijn gevallen, zullen we nooit weten. Het was natuurlijk een uitgezochte gelegenheid om deze of gene een loer te draaien.
Jammer dat die Enigma in het duister is verdwenen.

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Foto's van mijn zus Rieneke, die jarenlang bij Scheveningen Radio gewerkt heeft. :wink:
All the best
Jos


Afbeelding
Vond nog wat fotootjes, een van mezelf achter de toenmalige marifoonpost, er waren geloof ik twee van zulke posten. Dit was in 1965 of 1966!


Afbeelding
Deze is genomen op de z.g. landlijn, daar werden de berichten via een telex apparaat verder verwerkt en verstuurd. Deze is gemaakt rond 1972.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Reza Shah The Great

Bericht door ferryvaneeuwen »

Bob,

Ik geloof dat ik het op een ander item al eens verteld heb, maar ik was toen de eerste RH-telegrafist. Voor Dammers en van der Heide, die de management van het schip deden, was het bijna onmogelijk om telkens op tijd een R/O uit de hoge hoed van de vrije markt te toveren en daarom heeft men toen besloten om RH te vragen hun schepen voortaan te bemannen.

Reza Shah The Great

RH stelde toen als voorwaarde dat dan het radiostation onder RH-contract zou komen te vallen. SRS kwam toen zo technisch buiten spel te staan. Daar was de opwinding groot dat ze mij naar dit schip stuurden vanwege het feit dat mijn oom daar de directie voerde. Hij belde me toen om te vragen waarom ik naar dit schip gestuurd was. Kennelijk dacht SRS dat dit een plaagstoot was van RH. Ik heb hem toen verteld dat ik gewoon op het eind van mijn verlof zat en dat dit volgens mij puur toeval was. Volgens mij geloofde hij het verhaal niet. Aan de andere kant kan het best wel een plaagstootje geweest zijn. Geen idee.

Afbeelding
Let op de zeevaste opstelling van de schrijfmachine!

Weet jij nog wat het typenummer van de zender was en de grootte van het vermogen? De Mohammed had trouwens dezelfde radioinstallatie aan boord.

Ferry
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

SRS

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hierboven werd gevraagd hoe het SRS verder is vergaan. Ik heb daarom nog eens mijn oom Wim van Eeuwen geraadpleegd die tenslotte de oprichter was van SRS. Ze zijn oorspronkelijk begonnen in 1947 in Vlaardingen aan de Koningin Wilhelminahaven. Zij betrokken toen een verdieping van de timmerfabriek van de gebroeders van der Zand. De start werd mede mogelijk gemaakt omdat het merk Mackay vrij was. Radio Holland behandelde alle schepen met RCA-apparatuur. Mackay wilde niet bij de zelfde club komen waar hun grote concurrent al bij zat. Mackay was de tweede leverancier van scheepsradioapparatur en hiermee groot geworden tijdens WWII. Bovendien bediende SRS de meeste Noren en andere Scandinavische schepen. Omdat alle apparatuur de trap opgesjouwd moest worden werd omgekeken naar een andere behuizing. Deze werd gevonden in Rotterdam aan de Schiemond. Daaraan heb ik nog herinneringen omdat ik nogal eens mee ging met mijn oom naar de schepen. Dat gebeurde met zo'n schitterende Citroen Traction Avante.

Afbeelding

Ik genoot van de sfeer op de schepen en eigenlijk ben ik daardoor verslingerd geraakt aan het vak.

Behalve kustvaart- en visserijschepen installeerden zij bijvoorbeeld alle radioapparatuur op de Waling Van Geest (b.v. Geeststar) bananenschepen en kregen zij tevens het beheer en onderhoud erover.

Afbeelding

Ook de internationale kosten of liever taksenverrekening van telegrammen en telefoongesprekken van deze rederij verzorgde SRS in eigen beheer.

Op het hoogtepunt had SRS 70 man in dienst, dus best wel aardig. Ter vergelijk: Alleen al Inspektie Rotterdam, waar ik later de baas van werd, had in z'n beste tijd 250 man in dienst. Zelf heb ik persoonlijk bij RH nooit enige hinder ondervonden dat mijn weggelopen oom een concurrent van RH werd, integendeel.

In 1962 is mijn oom uitgekocht door ITT en heeft hij meteen een doorstart gemaakt op het vliegveld Zestienhoven in Hangar 7 met de oprichting van International Avionics Service. Electronica is electronica maar het was toch een heel ander vakgebied. Alles is in die sector zwaar gecertificeerd dus hij moest allerlei luchtvaartdiploma's om service te mogen geven. Aan de reparatie van scheepsapparatuur werden totaal geen eisen gesteld, elke beunhaas mocht er naar believen aan sleutelen.

Er was grote behoefte aan zo'n steunpunt in NL, vooral bij Engelse luchtvaartmaatschappijen die toen veel in Duitsland vlogen. De Engelse douane gaf zoveel trammelant met het invoeren van defecte apparatuur en het weer uitvoeren ervan dat IAS onmiddellijk alle business van die zijde kreeg. Zoals ik me de Engelse douane herinner spreekt mij dit wel aan. Alleen al de gemene koppen van de leden van de Zwarte Bendes die een schip met groot plezier overvielen spraken boekdelen. Dus breek me de bek niet open over de toestanden van twee weken op de Engelse kust varen.....

Tevens had hij het volledige vertrouwen van Bam "Bob" Schreiner van het gelijknamige vliegbedrijf. Voor Schreiner heeft hij ook veel in het buitenland gewerkt onder andere in Indonesië en Iran. Schreiner bevoorraadde daar de booreilanden, alsmede transfer van personeel. In 1975 heeft hij het bedrijf aan Allan Air op Schiphol verkocht en hield het toen voor gezien.

Het is hem niet bekend wanneer SRS is opgehouden te bestaan of misschien ondere een andere naam binnen een concern nog een tijdje voortleefde. Uit een onderzoek op het internet vond ik onder andere iets over de "Historie Stichting Pensioenfonds Alcatel Nederland" en daar blijkt dat in 1984 Ships Radio Service als deelnemer voorkomt .

Ik heb dit wat uitgebreid opgeschreven omdat ik er op mijn web site nog iets over SRS wil zetten en dan is bijna een kwestie van inplakken!

Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Interessant.
Bedankt, ferry.
Bob22

Bericht door Bob22 »

Hallo Ferry,

Ik weet alleen nog dat het een zweedse zender was, niet de MT250. Ik meen dat het uitgangsvermogen in de buurt van de 500 watt lag, voor die tijd een enorm vermogen.

mvg

Bob
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Wenken

Bericht door ferryvaneeuwen »

Zoals militairen het Handboek Soldaat kregen, werd ons tijdens de opleiding een uiterst nuttig en handzaam boekje met praktische wenken overhandigd om ons als echte heren te leren gedragen. En om ons voor nautische mischief te behoeden. Ik had het altijd in de radiohut bij de hand en 's nachts lag het onder mijn hoofdkussen. Ook als ik de wal op ging had ik het paraat met een elastiekje over bladzijde 18 zodat ik dat eventueel in geval van nood nog even snel kon raadplegen. Een geruststellende gedachte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ferry
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Goh Ferry je mocht nog wel roken. :lol:
Bob22

Bericht door Bob22 »

Hallo Ferry,

Ik ken dat handboek niet. In ieder geval heeft het geen indruk op me gemaakt. (Nu wel). Wie was de auteur. Leyengraaf???
Roken mocht, maar zoals op blz 18 al wordt gewaarschuwd, te veel een punt maken is slecht. Er zijn telegrafisten ontslagen omdat ze een puntje te veel hadden gezet.

mvg

Bob
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Wenken

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Bob,

Ja er waren natuurlijk altijd lieden die dit boekje zogenaamd nooit gekregen hebben of liever het bestaan ervan verdrongen hebben......;-)

Op de praktijkcursus in Rotterdam kwam ook een dokter een aantal keren les geven. Hij toonde dan foto's van allerlei enge ziektes en die mochten door de klas rouleren. "Draai het vuur onder de kroketten maar uit", zoals Wim Sonneveld in een conference van Simon Carmiggelt zei.

Het was een ouderwetse deftige arts compleet met hoed en wandelstok. Wijzend op de gevaren van het stappen sprak hij droogjes: Zeelui stoppen hun pik in plaatsen waar ik nog niet eens mijn wandelstok in durf te steken. Hij maakte dan tegelijk suggestieve bewegingen met zijn wandelstok. Dat was wel lachen geblazen toen.

Het boekje is overigens anoniem.

Ferry


Plaats reactie