Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparks »

Ach zonder goed eten geen goed functionerend schip en dus ook geen goed functionerende radiohut :-D

Tja 365 dagen Chinees lijkt me niet alles. 5 maanden pogingen om een behoorlijke Europese maaltijd te maken door een Indonesische kok is ook niet alles kan ik je mededelen :roll: Zeker niet als het ook nog eens een weekmenu betreft wat iedere week exact hetzelfde is. Betreffende kok had hetzelfde probleem met data kan ik je ook mededelen en wel zodanig dat ik samen met 2 matrozen de vissen behoorlijk ziek gevoerd heb denk ik :lol:

Erger was dat de stores en ook een deel van de potten en pannen niet bepaald schoon waren. Ik kreeg het de man niet aan zijn verstand dat daar misschien toch eens iets aan moest gebeurden, onze 1e stuurman die ook enig Indonesisch bloed in de aderen had kon hem dat gelukkig wel heel goed uitleggen. Heel vreemd dat toen alles eens goed geboend was we opeens allemaal aan de schijterij waren :shock: :?:

Gelukkig werden we de laatste 1,5 maand gered door een Italiaanse kapitein die namens de reder waaraan ons potje verkocht was meevoer om het schip te leren kennen. De man was hobby-kok verveelde zich af en toe stierlijk en maakt met enige regelmaat en weinig middelen de meest fantastische pastamaaltijden :-D En dan te bedenken dat hij onze pasta zwaar inferieur vond, hoe zou het dan in Italie wel niet gesmaakt hebben :lol:

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Knisten »

Over het algemeen altijd met Filipino's in de civiele dienst gevaren en dat werkte goed. Kwart-voor-twaalf effe de trap afvallen om te kijken of de koelkast in de bar voldoende "voorzien" was en dan stond er een steward met een grote schotel met allerlei snacks en knagerijen. Jofel.
Paar dingetjes: Op de dagelijkse menu-kaart stond bij ontbijt steevast "Fried eggs to order". Je moest van goede huize komen om een gekookt eitje of scrambled eggs te krijgen. :roll:
Kappie, een Zweed, lustte per-se geen cabbage. Dat stond toch wel een paar keer per week op het menu. Wanneer het eten dan uitgeserveerd werd heb ik maandenlang de vraag gehoord: "But sir, no cabbage?" alsof ie het in Keulen hoorde donderen.
Die kreet is later een geheel eigen leven gaan leiden en werd te pas en te onpas gebruikt.
Time for the last traffic-list :wink: and some ship's architecture.
Hear you later

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

Een geheel chinese bemanning, behalve de officieren. De kok uiteraard ook een chinees, deed zijn best maar bakte weinig van aardappeltjes met groente en een lapje vlees. Er is toen scheepsraad gehouden en de kok mocht toen vaker chinees eten klaar maken voor ons. Het was verdraaid goed. Loempia's kende hij niet, niet zo verwonderlijk, het is een nederlandse uitvinding en de kok kwam uit China. In Engeland is hij de wal opgestuurd om bij een collega te leren hoe je spring rolls moest maken. Nou dat hebben we geweten. De grootste borden waren te klein voor loempia hapje vooraf. Maar wel lekker.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
PeterD
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:20
Locatie: Huizen

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door PeterD »

Afgelopen weekend een uurtje of 9 meegetoeterd in de PACC contest.
En gelukkig blijkt CW nog niet dood.
Dat doet me deugd. :-)
CW: the art in communication.
Arnoud Oprinsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 jul 2008 21:20
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Arnoud Oprinsen »

Een heel andere vraag:
Was laatst aan het lezen in de oude publikaties v.h. "PDRH" tijdschrift.
Zag daar nog een "omslagfoto" door mij ingezonden, van een zittende Boeddha in Japan.(PDRH No. 2/oct. 1955)
In PDRH No. 9 mei 1956, las ik een advertentie van marc. P. Vleesch duBois voor de verkoop van een lakens uniform.
Deze Vleesch duBois was destijds op inspectie Tg. Priok geplaatst. Hij logeerde net als ik in het Logeergebouw aan de Gunungse Hari in Djakarta (onderkomen van de Gouvernements Marine-personeel/Zeevaartschool en marconisten PKZ (Priokradio).
Op dat laatste was ik ook geplaatst, wachtend op terugkeer naar Nederland voor verlof.
Tussendoor nog een reisje gemaakt op een Japanse (Maru-) boot die als herstelbetaling naar Priok was gekomen. De japanse bemanning moest teruggebracht worden naar Singapore.
Marc. Vleesch du Bois is daar (Djakarta) nog gehuwd. Hij was ouder dan ik (nu 88). Maar ben zijn naam en ook persoonlijk nooit meer tegengekomen.
Gezien de leeftijd is het natuurlijk heel goed mogelijk dat hij is overleden.
Is er onder de "Kombuispraat-lezers"misschien nog iemand die nog iets naders kan vertellen over deze ex-collega?
Ben benieuwd! Gegroet. Arnoud
Menigeen vaart veel langer dan eerder was gedacht.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Jos plaatste in het topic Mooie coasterjes een foto van de coaster Pieter Hubert uit 1952. Dat schip werd verkocht naar Engeland, later naar Griekenland en nog later naar Libanon. Daarbij veranderde uiteraard telkens het call sign, maar toen ik de link naar de geschiedenis van het schip op Marhisdata volgde, viel het me op dat het schip in Griekenland vijf verschillende eigenaars en ook vijf verschillende namen had, maar dat de roepletters maar twee keer werden veranderd, namelijk SVYM en SV3754. In Libanon had het schip vier verschillende eigenaars en vier verschillende namen, maar daar hield het telkens dezelfde roepletters ODPZ.

Zijn de regels voor roepletters niet voor elk land hetzelfde en kunnen die behalve aan de naam ook aan het official number gekoppeld zijn? Een andere verklaring zie ik namelijk niet.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

In Nederland was het zo dat de roepletters afhankelijk waren van de naam van het schip. Schepen met een beginnend met een A stonden vooraan in de lijst (PC..), begon de naam met een Z dan stond de roepnaam helemaal achterin (PI..). De alfabetische naamlijst kwam niet altijd overeen met de alfabetische roepnamen lijst. De Rotterdam, alfabetisch na de Rotte/PHEL had als callsign PHEG. Kreeg het schip een andere naam dan veranderde de roepnaam ook. Door die alfabetische volgorde van scheepsnaam en callsign ontstond er soms verwarring, zoals tussen de Rotte/PHEL (my. Houtvaart)en de Rotti/PHEM (my. Nederland). Varen deze schepen bovendien nog zo beetje dezelfde route dan is er gauw een foutje gemaakt bij het kuststation. Ik heb als telegrafist op de Rotte/PHEL, hemel en aarde moeten bewegen om een telegram van, ik meen Houston radio, in ieder geval een Golf station, te krijgen wat bij hun in de lijst stond voor de Rotti/PHEM. Zowel de naam als het callsign scheelde maar 1 letter. Bovendien spraken de Yanken de naam Rotte uit als Rotti. Gelukkig wist ik de naam van de onze agent. Toen geloofde ze dat het telegram voor ons was en niet voor de Rotti.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

@Theo, et al;
Nu behoorde naast de naam en roepletters van het schip nog een een account-code, die door de kuststations werd gebruikt om taksen naar de juiste instantie door te belasten. Nu was dat voor de schepen waarop ik gevaren heb NA01 (Netherlands Antilles 01).

Dus de scheepsnaam was gekoppeld aan de roepletters en de roepletters gekoppeld aan een bepaalde account-code.
Mocht een schip nu van naam veranderen , maar dezelfde roepletters behouden, dan kon dit alleen als de account-code hetzelfde bleef. (logisch lijkt mij)
Het e.e.a hing gewoon af wie die account-code beheerde, en het wel of niet noodzakelijk achtte om de roepletters te wijzigen.
Zoals uit je voorbeelden duidelijk naar voren komt, dat ze in sommige landen gewoon wat flexibeler waren, en het op een meer pragmatische manier oplosten.

zie hier
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Erikdepooter »

Zo wordt wel duidelijk, dat er vroeger nogal wat verwarring door ontstond. En er dus ook wel mee werd gesjoemeld. Sinds iedereen zijn (onveranderend) IMO-nummer zichtbaar moet voeren is dit een stuk moeilijker en is al die naamsverwarring ook verleden tijd. (zie ook topic "mooie tankers"; welke Markland was het nou??)

Schermafdruk controle op uitgegeven IMO-nummer:
Bijlagen
Schermafdruk IMOcheck.jpg
Schermafdruk IMOcheck.jpg (54.45 KiB) 5778 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Knisten »

@Bob en Dick
Was het niet zo dat GHV schepen in Nederland in den beginne een vier-letter* callsign hadden en de plezier- en binnenvaart een combinatie van twee letters en vier cijfers ? Daar staat me iets van bij. Later, toen er schepen kwamen met vrijstelling tot het aan boord hebben van een R/O en na de invoering van het GMDSS werd de toewijzing van roepletters minder transparant en zag je ook GHV schepen met een uit twee letters en vier cijfers bestaand callsign. Als het schip werd omgevlagd van bijvoorbeeld Singapore naar Liberia veranderde uiteraard wel het callsign, maar vaak bleef de accounting-code gehandhaafd. De schepen waar ik op heb gevaren hadden meestal de AAIC BE02 (SAIT). Lang niet alle landen gebruikten een alfabetische lijst, zoals Nederland dat wel had. Dat * vier-letter callsign kon ook bestaan uit een letter, een cijfer gevolgd door twee letters, bijv. S6EE, A8LO, D5MZ etc. waarbij opgemerkt mag worden dat het eerste in dit rijtje wel mijn voorkeur had. Lekker makkelijk, negen puntjes en één streep :)

@Erik,
Waar komt die 166 vandaan als check in het IMO nummer ? Dat hoor ik graag van je, alvast bedankt !

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten


Plaats reactie