Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nou Harry, nog niet helemaal.
Dat wist ik niet Dick.....toch weer iets "opgevangen" van een ouwe vonkentrekker :lol:
Weliswaar een nieuwe forumnaam maar toch getekend met de ouwe
Eeeeh Linke Louitje...weer terug van weg geweest........tjaaa op zo'n ouwe kolenboot als dit is't maar naks zonder een Sparks :lol: Aait vedan Louis!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparkymul »

Met Portishead Radio hebben wij bijna allemaal wel eens gewerkt. Zij hebben een mooie vernieuwde site met veel foto's, filmpjes en geluidsfragmenten.

https://portisheadradio.godaddysites.com/home

Even terug in de tijd....

Sparkymul 193
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Allen »

In this informal snapshot, a sailor sits in radio room, surrounded by radio equipment.
Surrounded by a variety of equipment, including radio receivers with semi-circular dials showing the
frequencies to which they could be tuned. A battle lantern, intended to provide light in emergencies
when the ship's lighting systems failed, is mounted on the bulkhead in the background.


Radio Hut001.JPG
Radio Hut001.JPG (71.42 KiB) 11797 keer bekeken
Grtn @Allen
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door v+d »

Luxe bedoening daar, op een koopvaarder woonde de sparks zo ongeveer in een gangkastje toch?
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jacob Bothof »

Dat gangkastje is altijd nog beter dan in de bezemkast met Boris Becker :lol:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Luxe bedoening daar, op een koopvaarder woonde de sparks zo ongeveer in een gangkastje toch?
Ik moet er even het " Algemene Plan" voor ontvouwen...( die ouderwetse tekeningen zijn net lappen behang-papier :lol: )maaar het staat me bij dat de "Resident Vonkentrekker" op de Reuzen van Heusden een redelijk riant vertrek bewoonde, direct naast de kaartenkamer op het brugdek en vanzelf naast zijn eigenste radiomeloochum-hut(je)....over " gemakkelijke werkomstandigheden" gesproken :roll: geen zorgen om de bus naar z'n werk te missen....hij had nota bene speciale zwarte rolgordijntjes voor " vals licht" 'snachts...die hij dus OOK overdag dicht kon trekken om even een tukkie te doen als toevalliger wijze het middagmaal met voorafgaande- EN navolgende spirituele innames ietwat "zwaar" was uitgevallen.Hij hoefde zich slechts wat aan te passen aan het patroon van die ouwe :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Beste mensen,

Voor het Buisman’s GS-museum in Zwartsluis, zijn wij voor de afdeling “Buisman vloot” bezig om communicatie apparatuur te verzamelen. (Zie onze forumpagina op: www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=1&t=7582)
We zijn begonnen met het Grote Vaart Schip: Ms Geertje Buisman, omdat we daar een redelijke inventarisatie van de communicatie apparatuur van hebben.

Een Philips BX925 ontvanger en een Beeldkast van de KH14/9 radar hebben we reeds in ons bezit. Let wel, de apparaten dienen enkel als display en hoeven niet perse te werken.
Ook zoeken wij een: Radiorichtingzoeker Funkpeiler TelegonIII/PST 397 (Telefunken)

Mocht U iets hebben, of iemand weten, die iets voor ons kan betekenen, laat het ons weten.
Of via dit forum, of via email: spekanna@hetnet.nl

Hartelijke groeten, Johan Spek (Zeepaardje).
Bijlagen
Oud Roest 2.jpg
Oud Roest 2.jpg (153.4 KiB) 11629 keer bekeken
Oud Roest 1.jpg
Oud Roest 1.jpg (152.66 KiB) 11629 keer bekeken
Kaartenkamer 1962 en 1969 Geertje Buisman.docx.jpg
Kaartenkamer 1962 en 1969 Geertje Buisman.docx.jpg (108.05 KiB) 11629 keer bekeken
Telegon III  1.jpg
Telegon III 1.jpg (166.75 KiB) 11629 keer bekeken
Telegon III PST397 Radiorichtingzoeker.jpg
Telegon III PST397 Radiorichtingzoeker.jpg (140.43 KiB) 11629 keer bekeken
Radiohut 1969 Geertje Buisman PEGJ.jpg
Radiohut 1969 Geertje Buisman PEGJ.jpg (114.29 KiB) 11629 keer bekeken
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Hee Johan,,

leuk je hier weer tegen te komen... Ik ben zelf pas ook weer aangesloten hier.
Dat de Reuzin van Zwartsluis ooit nog eens een eigen museum zou krijgen, nooit gedacht.

Helaas, ik kan je niet aan spullen verder helpen. Ook al heb ik het stationsnaambordje PEGJ wat er destijds hing gearresteerd na de verkoop, ik wil daar nog ff geen afstand van doen.
En aan een ouwe Humo zuiger die tot asbak is omgetoverd incl. ingeslagen letters "Geertje Buisman" heb je ook niks.

In elk geval, succes met je zoektocht!
Louis
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje »

Hallo Louis,

Je bent weer terug op het oude nest.
Ik ben hier net 2 dagen.
Daarbij zoek en mail ik stad en land af om wat historie bij elkaar te schrapen aangaande de "Buismanvloot".

Dankzij jou en Hajo is er een mooi overzicht van de communicatie apparatuur van de Geertje Buisman.
Van de coasters en binnenvaarders is dat helaas niet het geval.

Afijn, leuk je hier te horen en wie weet kom je nog eens iets of iemand tegen die iets voor ons kan betekenen.

Hartelijke groeten van Johan.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 »

Wie wat bewaart heeft wat.

Naar aanleiding van jouw bericht ging ik natuurlijk toch nog ff spitten op Kustvaartforum waar je destijds ook met je zoektocht bezig was.
En wat lees ik daar? "We zoeken spullen voor het oude radiostation, incl. handleidingen, enz."

Nou wil het toeval dat ik van die richtingzoeker een complete handleiding heb in het Engels. Beschrijving, onderdelenlijst, schema's, alles dus.

Tja, ooit meegenomen omdat er zeer waarschijnlijk ook een duitse variant van aan boord was en ik heb waarschijnlijk gedacht "laat die nieuwe mensen maar Duits lezen, dan neem ik de engelse versie mee voor mijn privé-bibliotheek".

Ik mail je wel hoe we dat gaan opsturen of je mailt mij maar :)
Louis


Plaats reactie