Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Sparks316
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 » 04 sep 2018 19:14

Jan,

de segmentkleuren op die klok waren groen (voor telefonie) en rood (voor telegrafie).
Er bestonden klokken waar alleen de rode segmenten op stonden, volgens sommigen bestonden er ook klokken waar alleen de groene segmenten op stonden (ik heb die nooit gezien maar dat zegt niks); maar blauwe? Misschien op Russische or Chinese schepen :mrgreen:
Ja, ik heb wel modellen gezien met blauwe segmenten maar volgens mij waren die allemaal "made in CCCP"....

Edit:
Natuurlijk heb ik wel klokken gezien met blauwe segmenten, net nog even met Google gezocht en wat blijkt: met name Engelsen maakten ook blauwe segment klokken. Natuurlijk, ze rijden links, drinken lauw bier, werken met een 12-tallig stelsel en dus wilden zij blauwe segmenten. Engelser kan gewoon niet.

Ik weet eigenlijk niet eens of er een ITU bepaling was voor de kleur, alleen de plaats van die segmenten was volgens mij bepaald.
Louis

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos » 04 sep 2018 19:32

Yep...kzietut…
Hoe ik dan bij blauw kom ??? Waarschijnlijk was dat 'alcoholvrije biertje' tijdens een fietstochtje vanmiddag wellicht niet zo alcoholvrij....
...en nou gaan ze me zeker ook vertellen dat die sparksen geen smurfen waren....
Maar van een kleine bloemlezing van enkele schepen waar ik de vonkentrekkers kiekte... Alex Weinberg op de Abel Tasman maakte voor een berichie van mij ketak met de nieuwe TOR voor thuis én een telegrammetje...
Er zijn nog een paar fotootjes van "De klok", maar die zijn nóg meer verbleekt dan deze plaatjes....
Bijlagen
Abel Tasman-20.jpg
Abel Tasman-20.jpg (117.34 KiB) 985 keer bekeken
Noordzee 10.jpg
Noordzee 10.jpg (106.07 KiB) 985 keer bekeken
Waalekerk 17.JPG
Waalekerk 17.JPG (123 KiB) 985 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Sparks316
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 » 04 sep 2018 20:00

Nou Jan, er bestaan/bestonden wel degelijk klokken met blauwe telefoniesegmenten, ik heb er zat van gezien.
Daar hoef je niet eens blauw voor te zijn.
Maar ik herinner mezelf alleem maar groene segmenten. Ik ben ooit diverse malen op Engelse schepen geweest bij de sparks op bezoek en ik weet zeker dat als ik toen blauwe segmenten had gezien, ik ogenblikkelijk vragen had gesteld.
Ik heb zelf jaren geleden een "remake" van een engels Smith uurwerk heb gekocht als horloge (kostte toen ook iets van dik 300 euri) maar de foto's van zowel het origineel als de remake tonen groene segmenten. Dus engels fabrikaat betekende niet automatisch blauw.
Waar en waarom die blauwe segmenten zijn ontstaan is me dus evenmin duidelijk.
Louis

Sparks316
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 » 04 sep 2018 20:32

Nog ff over die foto op de Waalekerk, ik dacht ogenblikkelijk: die klok is een paar graden scheef gemonteerd. Toen keek ik beter en zag dat de 8 aan de verkeerde kant zat, dus de foto is horizontaal gespiegeld. Draaien en de klok zit weer goed. Ik vond het ook al niks voor RH om zulk werk te leveren 8)

En de Noordzee, is dat de sleper van Smit van destijds? Ruim radiostationnetje, hoor!
Louis

Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje » 04 sep 2018 20:44

The US Government mil-specifications for the Chelsea clock, notes "the dial has accurate 4 secondmarks in red around the outside edge, over which the sweep seconds hand passes, enabling the radio operator to accuratelytransmit the 4 second alarm signal provided by the International Telecommunication Convention and the International Conferenceon Safety of Life at Sea." And later, it indicates that, "also marked in red on the dial, clearly and forcibly calling attentionto the radio operator thereto, are the two 3 minute silent periods which must be observed by all radio stations at 15 and45 minutes past each hour." Thus, the red marks on the dial edge are for the seconds alarm, and the red sector triangles for3 minute radio silent periods on the 500 kcs. distress frequency. Later models featured additional green sectors at the topof each hour and 30 minutes past each hour for the monitoring of the 2182 kcs. distress frequency.

Waar die blauwe segmenten vandaan komen is mij ook een raadsel. Je komt ze tegen bij zowel Engelse, Duitse, Russische en Chinese klokken.
Iets met kleurenblindheid of omgevingsverlichting? Wie het weet mag het zeggen.
RRC met rode en  blauwe segmenten 2.jpg
RRC met rode en blauwe segmenten 2.jpg (35.41 KiB) 951 keer bekeken
RRC met rode en groene segmenten.jpg
RRC met rode en groene segmenten.jpg (57.95 KiB) 951 keer bekeken
Hout Moet,
Johan.

Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje » 04 sep 2018 20:47

U vraagt en wij draaien.
Bijlagen
Waalekerk.jpg
Waalekerk.jpg (122.77 KiB) 950 keer bekeken

Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje » 04 sep 2018 21:09

Nou vooruit dan, nog een paar met afwijkende kleuren.
Het zijn Russen, daarom zullen ze wel rood zijn.
RRC met rode en rode segmenten.jpg
RRC met rode en rode segmenten.jpg (84.65 KiB) 944 keer bekeken
RRC met rode en rode segmenten als polshorloge.jpg
RRC met rode en rode segmenten als polshorloge.jpg (160.92 KiB) 944 keer bekeken
Hout Moet.
Johan.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos » 04 sep 2018 23:48

Ik begon al aan mezelf te twijfelen...
Maar het vermiljoen/aquamarijn bestaat dus tóch...

Maar die Noordzee was (samen met haar halfzusje de Oostzee) in mijn opinie de lelijkste khv-boot waarop ik ooit heb gevaren. En was van Noordlijn/Equator uit Emmen (vroeger Delfzijl)
Ik vond het een gedrocht, iig... Toch was het het grootste khv-schip (onder de 75m regeling) ooit, is mij ingefluisterd
Let bijv eens op de diepgang "closed"....daar krijgt menig ghv-bootjie spontaan de hik van
Bijlagen
noordzee Durban 18.JPG
noordzee Durban 18.JPG (114.28 KiB) 908 keer bekeken
Noordzee Sydney 44.jpg
Noordzee Sydney 44.jpg (113.1 KiB) 908 keer bekeken
Noordzee Sydney.jpg
Noordzee Sydney.jpg (139.36 KiB) 908 keer bekeken
Noordzee-ruim- en tankplan.jpg
Noordzee-ruim- en tankplan.jpg (372.29 KiB) 908 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Sparks316
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 » 05 sep 2018 08:50

Tja, die 75m regeling. Voor toen een KHV schip, voor de ITU bleef ze GHV, vandaar een sparks en telegrafiespullen.
Durban-Sydney, dan zat je dus een maand te slingeren op die prauw...
Louis

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos » 05 sep 2018 11:26

askutwelheb, was het een goeie 20 dagen....en idd: veel geslinger...er komt nogal wat deining vanaf die zuidpool, en dan nog het 'lokale weer' met bijbehorende zee. Maar de tijd was incl ca 1/2 dag voor het afzetten van een containertje tbv 'de wacht' op Amsterdam Island (of was het St.George ??) Nog een mooi doel voor Floortje Dessing: 1 van de meest desolate en depressieve eilanden die ik ooit meemaakte. Als je 't over "het einde van de wereld" hebt...nou: dáár kun je dat zien !
Beroerder was Kobe-Panamakanaal (niet de reis van de foto's) met alleen maar slecht weer: de mooiste dag was Bft7.... 41 dagen ! :shock:
Met de Spaarnekerk deden we er onder soortgelijke omstandigheden (Nagoya-Pancan) slechts 30 dagen over... :roll:
En dát op pakjesboten ! Dat zijn meer tanker- of bulkfiets-vaartijden, tóch ?
De NLse naamgever van die Pacific was behoorlijk sarcastisch met z'n 'Stille Oceaan'.......... :-D
Zelfs de schroef moet hebben getwijfeld tussen dienst doen als helikopter of als diepzee-duikboot :lol:
Hoe vaak de aspinal er wel niet uitklapte.... :roll:
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 489
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Erikdepooter » 05 sep 2018 13:31

Ik merk weer eens, dat ik op tijd ben weggeaan bij die club van Schöning, Cremer, Bijlsma en Dijkstra.
Ben overigens wel benieuwd wat die letters ZAL in de pijp betekenen.
Op de Susanna stond een "W" op de schoorsteen. Niemand wist wat dat betekende. Volgens mij had de werf Pattje het er eigenstandig opgezet. De W van Waterhuizen misschien?
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Sparks316
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 » 05 sep 2018 14:16

Met de Straat Luzon (RIL) deden we circa een maand over Auckland-Durban of Tanga-Auckland. Nou lag die nog wel eens ff te dobberen vanwege die Stork Hotlo die erin stond; ik geloof dat we een keer 18 dagen non-stop hebben weten te draaien en die liep dan ook niet veel meer dan een 14 knopies. Maar op die trajekten had je zowiezo geen haast :lol:
Louis

Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Zeepaardje » 05 sep 2018 14:29

De letters:"ZAL" in de pijp?
Een "W" op de schoorsteen?
Vraag het Dhr. Martijn Nekkers, een autoriteit op het gebied van schoorsteen logo's. (martijnnekkers@hetnet.nl).

Op de "Francois Buisman" ex Mirfak-N stond ook een "W" op de schoorsteen, waarschijnlijk was dat van rederij : Walhall.

Ben eigenlijk meer benieuwd naar wat voor communicatie/navigatie dat schip had.
Wie kan mij daar iets over vertellen?

Hout Moet.
Johan.
Bijlagen
Francois Buisman Logo's.jpg
Francois Buisman Logo's.jpg (55.56 KiB) 787 keer bekeken
Francois coll. Koos Goudriaan.jpg
Francois coll. Koos Goudriaan.jpg (70.49 KiB) 787 keer bekeken
Schoorsteenlogo W.jpg
Schoorsteenlogo W.jpg (30.97 KiB) 787 keer bekeken

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos » 05 sep 2018 15:34

ZAL = Zambezi Africa Lines
Durban als 'thuishaven' en dan de hele oostkust langs, de Seychellen, toen nog utterly communistic en off-limits voor ons arme sloebers (je mocht eerst de wal niet op, maar bij de 2e keer werd daar de film Black Emanuella opgenomen, en mochten we wel de wal op. Niet vrij rondreizen, maar buiten de bebouwde kom alleen onder begeleiding. Bij de 3e keer werden er al luxe villa's voor wat filmlui gebouwd, en 2 jaar later stond dat paradijselijke strand vol met enorme witte hotels in aanbouw. Voor een hoop dollars voor de loyal partymembers mocht de bevolking best wel worden uitgebuit). Soms nog even Karachi, Bombay en Sri Lanka, en dan weer terug langs de Afrikaanse kust.
Tot een Griek dat traject overnam, die overigens de dag van ons vertrek met z'n masten plat op de kade lag omdat hij de 'African way van containerstuffen' niet kenden, en wij de wijk namen naar Australie, tussen GreatBarrierReef en de vastewal door naar TorresStraight naar PortDarwin enzoot, en dan naar de Philippines, Indonesia HongKong, Bangkok, PortKlang en Singapore weer SriLanka, Seychellen en weer terug langs de OostAfrikaanse kust naar Durban. Hele leuke reisjes, dus 8)
Ik werd in S'pore afgelost, en zou na 4 mnd verlof weer terugkomen, maar op Schiphol werd ik omgeroepen en moest ik meteen doorvliegen naar Ardrossan (geloof ik) want daar lag de Suzanna waarvan de hwtk helemaal overspannen was, en of ik die boot effe naar Rotterdam kon begeleiden.
Daar ter plaatse vroeg de hwtk (!) of ik de aflosser was, want hij zat al 4 mnd aan boord en wilde er persé af. De chef TD liep huilend door de mk en vroeg waarom ze hem altijd naar die ouwe jammers stuurden, en vertelde me dat de reis naar NewHaven (USA) ging.
Ik heb dat reisje (hier al eens verteld) afgemaakt en werd 3 mnd later afgelost in Belfast en kon eindelijk na 10 maanden varen naar huis....
Ik heb Talsma opgebeld, en ze verteld dat ze wat mij betreft hun bootjes ergens konden parkeren waar het donker was, letterlijk bloedheet, en het een beetje stonk.
Bijlagen
Noordzee 05.jpg
Noordzee 05.jpg (134.14 KiB) 768 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Jacob Bothof
Berichten: 431
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jacob Bothof » 05 sep 2018 16:15

Ik heb in het verleden (1971) een aflosreis gemaakt op de Barok ,gebouwd in Nederland als Raila Dan (1962)
voor J.Lauritzen (DK) Ik heb toen gevraagd waar hij thuishoorde , KHV of GHV, het antwoord van Jos was KHV,
maar hij was toch groter dan 75 mtr zoals ik nu lees.Wij hadden toen, dacht ik wel een sparks aan boord.
Op Wiki staat een complete radiohut afgebeeld van de Barok, was dat toen ook van toepassing op KHV schepen.
Voor die tijd heb ik alleen op GHV schepen gevaren.

Sparks316
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks316 » 05 sep 2018 17:10

Jacob,

voor zover ik me kan herinneren:
voor wat betreft de radiospullen was het vroegah zo dat je vanaf 1600 BRT een grote vaart schip was en dus een telegrafieinstallatie plus sparks nodig had. Daaronder kon je het met telefonie en een stuurman met telefoniecertifikaat af.
Waar de grens toen lag voor eigenlijk GHV/KHV weet ik niet meer precies, volgens mij bij een lager bruto tonnage.
Tot dat werd verschoven naar 80m (dacht ik, volgens mij is 75m weer later gekomen). En die 80 of 75m is PP lengte. Een schip kan dan nog altijd wat langer zijn.
Ik hoor het wel als ik het fout heb :mrgreen:
Louis

Plaats reactie