Vliegmaatschappijen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Mennojan
Berichten: 735
Lid geworden op: 20 okt 2004 21:30
Contacteer:

Vliegmaatschappijen

Bericht door Mennojan » 06 jan 2008 19:02

Aangezien de meeste bezoekers van Kombuispraat meer vlieguren hebben dan de meeste mensen aan de wal zullen krijgen, ben ik benieuwd naar jullie mening over de diverse vliegtuigmaatschappijen. Wie zijn de betere, en wie zou je in vervolg liever niet meer nemen?

Graag jullie ongezoute kritische doch onderbouwde mening :wink:
It's the crew that makes the difference

Life at sea op Flickr
Life at sea op YouTube

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2491
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer » 06 jan 2008 22:40

Gelijk dan maar de knuppel in het hoenderhok.

KLM is echt een beroerde club. '60-er en 70-er jaren veelvuldig van
N.Y. naar A'dam gevlogen. Altijd rijst met kip te knagen. Er waren iedere
dag twee vluchten n.l. een om 19.00 en een om 21.00. Als ze niet genoeg
mensen hadden om in beide vluchten te stoppen lieten ze die van 19.00 doodleuk vervallen zodat je afhalers in A'dam twee uur langer konden wachten. De hoofdredacteur van Panorama ( Vermeulen) heeft daar toendertijd nogal een pissig stuk over geschreven.

De laatste keer ( 2002) een vlucht naar Aruba gehad,stampvol vliegtuig en twee w.c.'s buiten werking en die waren dus al een lange tijd buiten werking. Klachtenbrief ingevuld en na enkele weken als antwoordt gekregen "dat het hun aandacht had"!

Swiss Air is (was) een goeie en Cathai ook. Zullen er wel meer zijn doch
die schieten nu zo in m'n gedachten.

Groeten,K.Brouwer.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2491
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer » 06 jan 2008 23:05

Was nog wat vergeten, op diezelfde vlucht van A'dam naar Aruba (ik
was onderweg naar San Juan dus had m'n bagage in A'dam door laten boeken naar San Juan) in Aruba aangekomen ga ik inchecken naar
San Juan en men vraagt waar m'n bagage is. Nu,die is doorgeboekt naar San Juan dus daar hoef ik mij geen zorgen over te maken :-D . Mispoes,
moest wel m'n bagage ophalen en opnieuw inchecken voor San Juan.
Op m'n vraag waarom dit zo was kreeg ik als antwoordt dat de KLM hiervoor niet wilde betalen en dus iedereen met z'n bagage mocht gaan slepen :shock: . Stel je nu voor dat men NIET aan mij gevraagd had
waar m'n bagage was :? .

Groeten,K.Brouwer.

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 07 jan 2008 00:56

Hallo Mennojan,
Hoe het er tegenwoordig aan toe gaat weet ik niet, maar in de jaren zestig werd er wel eens een dakota van Martinair gecharterd en werd een bijna complete tankerbemanning na 12 maanden met die kist vervoerd. :lol:
Leukere vluchten heb ik daarna niet meer meegemaakt. :(
Maar toen was geluk nog heel gewoon... :wink:
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 07 jan 2008 06:14

Ik heb werkelijk erg veel gevlogen. In mijn drukste jaar maakte ik 99 vluchten, maar aangezien ik op Nieuwjaarsdag 's morgens om zeven uur alweer vertrok - van Athene via Zurich naar Caracas - heb ik die er ook nog maar bijgeteld en dat jaar voor 100 vluchten gerekend.

Je kunt niet van goeie, betere en slechte luchtvaartmaatschapijen spreken omdat het een golfbeweging is.

K. Brouwer heeft volkomen gelijk: er is een tijd geweest dat de KLM een beroerde club was, inderdaad eind zeventiger jaren. Maar daarna werden ze plotseling een stuk beter tot er eigenlijk geen betere meer was. Na enige jaren zakte dat weer in, werd weer beter enz. enz. en zo gaat dat met alle luchtvaartmaatschappijen.

Neem Olympic: toen die nog 100% Onassis was, was het een van de beste ter wereld. Het verhaal ging dat Onassis Olympic later aan het Griekse volk "cadeau gaf". Niets is minder waar: hij dwong de toenmalige premier Karamanlis, later president, om Olympic van hem te kopen.
In die tijd dat ik zoveel vloog, woonde ik in Athene en dus was mijn eerste vlucht vaak met Olympic omdat die een goede aansluiting elders gaf. Mijn vrouw vloog 9 van de 10 keer met me mee en zij is Griekse. Olympic was toen zo slecht, daar vraten de honden geen brood van. Zij schaamde zich er vaak voor en heeft ook een paar keer een brief geschreven, maar daar kwam geen enkele reactie op. Maar ook dat verbeterde weer. Tot enige jaren geleden vloog ik vaak met Olympic en dat was perfect; daar konden anderen een punt aan zuigen. Een optimale service. Nu zijn ze op sterven na dood. Vlak voor de Olympische Spelen van 2004 waren ze eigenlijk op de fles, maar dat kon dus niet en daarom werden ze - tegen de Europese regels in - geholpen. Nu moet er snel een koper komen, anders is het alsnog afgelopen met Olympic. Maar over veilig vliegen gesproken - wat ik veel belangrijker vind dan die hap eten die je krijgt - bekijk het safety record van Olympic maar eens. Een of twee ongelukken met kleine vliegtuigen naar de eilanden, maar verder nooit iets. Bij een van die ongelukken was de zoon van Onassis de piloot, maar het was zijn schuld niet. Het was een technisch probleem waar hij al meerdere malen voor had gewaarschuwd. Hij kwam er wel bij om. Onassis is de klap nooit te boven gekomen; vandaar ging het bergafwaarts met hem.

Luchtvaartmaatschappijen afmeten naar de kwaliteit van het eten, heb ik nooit zo goed begrepen. Op dit moment krijg je op Europese vluchten een kartonnen doosje met wat vreemde zaken en een bekertje koffie. Dat mogen ze van mij helemaal vergeten, dan neem ik wel brood en koffie mee. Laatst vloog ik Hapag Lloyd van Thessaloniki naar Bremen - omdat dat een veel betere verbinding is dan via Schiphol en Bremen ook nog eens dichter bij Groningen/Delfzijl ligt. Daar krijg je niets meer en moet je alles kopen. Prima regeling want dat komt tot uitdrukking in de prijs van het ticket. In de trein van Maastricht naar Leeuwarden moet je je eten ook zelf betalen en is de keus ook niet zo ruim, dus waarom verwacht je in een vliegtuig eigenlijk gratis te worden gevoerd?

Wie goed wil vliegen en tegelijk vorstelijk wil dineren, moet KLM Royal Class vliegen. Dat is een tikkie decadent. Drie keer had ik dat genoegen. Of het vroeger PANAM, eerste klas. Dat vloog ik een keer van Hong Kong naar San Francisco: eerste klas, zittend naast de vrouw van de gezagvoerder. Kijk, dán krijg je pas service! De aandacht voor die - heel aardige - mevrouw, straalde ook mij af. :-D
Mijn vrouw heeft nog altijd de beste herinneringen aan Thai en die waren ook fantastisch. Hun Business Class - en iets anders vloog ik toen niet - was beter dan bij velen de eerste klas.

SAS was vroeger beroemd om zijn speciale vluchten voor zeelieden. SAS is ook een tijd buitengewoon slecht geweest en knapte ook weer op. Het verschilt ook per vlucht.
Goeie ervaringen: Swissair, Quantas, Singapore Airlines, Austrian, VARIG.
Incidentele slechte ervaringen: bij elke luchtvaartmaatschappij die ik vaak vloog.
Vroeger weigerde ik echt om MALEV te vliegen, die Hongaren, enkel en alleen omdat ik het niet op Tupulevs had. Ga nu eens kijken met hun vloot van gloednieuwe Boeings. Ik vlieg ze soms, van Thessaloniki via Budapest naar Amsterdam. Uitstekend. In alles.

Dus: een eenduidig antwoord van goed, beter, best of matig, slechter, slechtst is er werkelijk niet. Op al die honderden vluchten ben ik nooit mijn bagage kwijtgeraakt. Er is een tijd geweest dat, als je een intercontinentale vluicht maakte en op Heathrow moest overstappen voor Schiphol, je koffer er in Amsterdam niet was. Die had dan de aansluiting gemist en kwam een uur later. Had je geen tijd om te wachten, dan werd hij thuisbezorgd.
Problemen met overbagage heb ik nooit gehad. Ja, ik kwam van een verre vlucht en moest in Brussel overstappen op een Fokker Friendship van Sabena. Daar moest ik opnieuw voor inchecken. Ik bleek 22 kilo bagage te hebben en toen liet die gozer me die 2 kilo betalen.
Anderzijds - ik schreef het ergens anders - hadden we een keer samen, mijn vrouw en ik, in Hong Kong 75 kilo overgewicht. Na veel gelul werden we het eens op 10 kilo. Nou, dan mag je toch niet klagen! :)

Safety record en service op de grond als er iets mis gaat zijn voor mij bepalend voor de kwaliteit van een luchtvaartmaatschappij. Eten en drinken wordt pas belangrijk als je business- of eerste klas vliegt, want voor die prijzen wil ik ook waar voor mijn geld hebben.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Mennojan
Berichten: 735
Lid geworden op: 20 okt 2004 21:30
Contacteer:

Bericht door Mennojan » 07 jan 2008 12:06

Dank jullie wel voor de leuke reacties :-D

Ik vlieg van het zomer naar Canada, vandaar dat ik benieuwd was naar jullie ervaring. Inmiddels heb ik ontdekt via een website dat KLM de enige is die (volgens hun) direct van Amsterdam naar Toronto vliegt. De andere gaan allemaal via Parijs en/of Chicago.
It's the crew that makes the difference

Life at sea op Flickr
Life at sea op YouTube

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3411
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard » 07 jan 2008 14:45

Heb ook vrij veel gevlogen aflossinegn,bij de Shell o.a.
Wij vlogen veel met de KLM en op de lange vluchten van Singapore naar Amsterdam,had je wel een geluk dat het niet vol was en kan je lekker pitten.Ja,of het eten nou goed was weet ik niet meer,maar de drank was uit de kunst,Ging je naar huis dan interesseerde eten je niet zoveel,net zomin als je ging aflossen,Weer bekenden,potje erbij en de tijd vloog.
Heb weleens een super goede vlucht gehad van Amsterdam naar Muscat met Gulf Air.Mooie stewardessen,keuze menu's en drank gratis,super.
Mennojan,ja een directe vlucht naar Canada met de KLm is denk ik een stuk duurder dan een vlucht met een overstap.
Heb vrij veel op Zimbabwe gevlogen,KLM direct was het duurste,maar Air France via Parijs,of de TAP via Lissabon waren goedkoper.
gr uit een winderig Breda Cor
Il parle Il a parle

Gebruikersavatar
Mennojan
Berichten: 735
Lid geworden op: 20 okt 2004 21:30
Contacteer:

Bericht door Mennojan » 07 jan 2008 14:56

Dank je wel voor de tip Cor.

Een directe vlucht met de KLM van Amsterdam naar Toronto kost, inclusief toeslagen, 640 euro. Een vlucht met United Airlines via Amsterdam - Washington DC - Toronto kost, inclusief toeslagen, 411 euro. De vlucht terug met United Airlines gaat via Toronto - Frankfurt - Amsterdam.

Aldus www.vliegtickets.nl :wink:
Laatst gewijzigd door Mennojan op 07 jan 2008 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
It's the crew that makes the difference

Life at sea op Flickr
Life at sea op YouTube

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2213
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Bericht door leo-shof » 07 jan 2008 15:03

[quote="Mennojan"]Dank jullie wel voor de leuke reacties :-D

Ik vlieg van het zomer naar Canada, vandaar dat ik benieuwd was naar jullie ervaring.

mennojan wij zijn van de zomer naar canada geweest met martin air
rechtstreekse vlucht was op dat moment de goed koopste volgens ons reisbureau ( gingen op familie bezoek , geen hotel of auto huur )
niets te klagen voor dat geld ja je zit 8 uurop elkaar dat is wel zo
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Gebruikersavatar
Mennojan
Berichten: 735
Lid geworden op: 20 okt 2004 21:30
Contacteer:

Bericht door Mennojan » 07 jan 2008 15:06

Dank je wel Leo. Misschien dat die site Martin Air niet aangeeft, omdat ik de preciese datum nog niet weet. Ik verblijf daar bij een goede vriend, dus ook bij mij gaat het alleen om het vliegticket.
It's the crew that makes the difference

Life at sea op Flickr
Life at sea op YouTube

Gebruikersavatar
kees
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 jul 2004 19:56
Locatie: klundert

Bericht door kees » 07 jan 2008 19:19

Vlieg bijna altijd met de KLM, meestal naar midden oosten, en voor mij hoeft dat niet!
Het enige, maar wel een heel belangrijke, voordeel is dat ze in Nederland aankomen!
Voor de rest zijn er betere en mindere!
Grootste nadeel is dat de plaatsen zo krap zijn!!!!!
Echt veel kleiner dan Gulf Emirates of Qatar!
Als je bij KLM je knieën durft bij elkaar te doen krijg je bonje met de man voor je! Die heeft ze in zijn lenden zitten dan. Als je dan in de midden stuk zit aan de zij, dan kan je je voeten niet naast elkaar zetten omdat er een kastje zit voor de schermpjes! Is toch niet normaal meer!
Maar ja je bent wel het snelst terug thuis, dus nemen we dat maar voor lief!

Kees

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2213
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Bericht door leo-shof » 09 jan 2008 20:17

goeie avond mennojan
wij boekten begin januari (2007)
bij:reisbureau staalduinen
in:monster
je zou misschien per telefoon kunnen boeken?
ik weet niet of je uit de buurt komt
succes leo
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Gerard

//

Bericht door Gerard » 11 jan 2008 23:37

Vliegmaatschappijen. Ik heb niet zo veel gevlogen als voorgaande sprekers, waar van Theo wel de kampioen is :-D . Maar toch in de loop der jaren voor aflossing een paar maal moeten (mogen) vliegen. Sabena. Echt Belgisch: Zeer beleefd en voorkomend, spraken vloeiend Vlaams, Frans, Italiaans en Engels. Uitstekend eten, goed nagerecht met allerlei lekkers, na het eten kwam een stewardess met een wagentje dranken, gratis wijn en bier.

Thai International. Daar hoeven we weinig over te zeggen. Vriendelijk, gedienstig, heerlijk eten, goede bediening.

Cathai Pacific. Echt Chinees. Een beetje boers. Weinig dienstbaar, lang wachten, redelijk eten, wa schrielekes.

Philippine Airlines: Van het zelfde. Zaten in de gaten te houden hoeveel bier ik dronk, na 12 uur en zes blikjes was het afgelopen. Een beetje uit de jungle gerukt. Maar als je een beetje van de taal spreekt, al is het maar ,,goeiemorgen", draaien ze helemaal bij. Mijn zeehengels werden netjes in de pantry gezet, samen met de tas lasspullen en laskap. op binnenlandse vluchten een paar maar m`n herses gestoten tegen de bagagerekken in zo`n Fokker F27. Het bagageruim was verhoogd, ten koste van de stahoogte. Kisten met stinkende durians (wel verrekkes lekker),geroosterd varkensvlees, manden met kippen, en hele verhuizingen.

Al Italia. Staken. Stonden uren vast in Rome. Wel heel behulpzaam en gezellig volk. Mag die gasten wel. Goed eten en drinken, maar dat spreekt vanzelf.

Kale Mem. De naam zegt het al. Plastic bestek waar je de klep aan open haalde. Geen been ruimte, zelfs geen knieruimte. Schraal eten. Bitse stewardessen, slecht Nederlands. ,,Sechetes? Kakkuhewpe?" Daar heb ik een geschrompelde jongeheer aan overgehouden. Wat nu komt LIEG IK NIET: ,,Ladies en gentlemen: Dis is your kepteen spieking: We vliegen nu in het Engelse luchtruim, alle dranken die U nu besteld dient U belasting over te betalen, U gelieve daar rekening mee te houden". Ik dacht dat ik van m`n kruk viel. Tegen het einde van de reis: ,,Meneejj, heppu een oojtelefoontje gehad? Dat mottu inlefere!" Toen werd ik een beetje vals. Dondert op. De Kale Mem had van die grijze oortelefoontjes, maar ik had altijd een zwarte bij van de Thai International. Ik liet dat zwarte ding zien en zei dat ze ergens anders moest gaan zeveren. Madam droop af.

De binnenlandse vluchten is een verhaal apart, maar niet voor dit forum. Groet`n Gerard.

Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3260
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders » 12 jan 2008 00:06

Heb niet zoveel gevlogen, meestal aflossen in Rotjeknor. Een vlucht vergeet ik nooit, dat was de thuisreis na het zinken van de Schiedyk.
Vanaf Vancouver lijnvluchtje naar Seatle van daaruit lijnvlucht naar New York dat was allemaal heel gewoontjes. Vanaf New York echter met een KLM toestel die leeg terug moest naar Amsterdam, dus met zo'n 35 man in zo'n groot toestel. De stewardessen hadden al gauw in de gaten hoe de vlag er bij hing en met de mededeling, jongens daar is de koelkast bedien jezelf, wij gaan achterin even slapen. Het liep in die vlucht van ongeveer zes uur behoorlijk uit de hand, in Amsterdam rolde een groot aantal mannen de vliegtuigtrap af.
De KLM heeft dat jaar minder winst gedraaid.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 12 jan 2008 01:22

Ik denk dat er veel meer mooie vliegervaringen binnenkomen als dit topic verplaatst wordt. :-D
Tenslotte hebben velen van ons vaak meer airmiles dan zeemijlen gemaakt op sommige reizen. :lol:
Bij deze.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 12 jan 2008 01:56

In 1971 heb ik een wel heel aparte en langdurige reis van Amsterdam naar Chittagong gemaakt om aan boord van de "Voorne" te komen.
Deze reis heb ik ergens beschreven, maar kan het effe niet terugvinden. :cry:
Een van de etappes was van Karachi in west Pakistan naar Dakha in oost Pakistan.
Met PIA, Pakistan International Airlines.
Een boeing 707, toen ik naar die kist strompelde zag ik al dattie slecht op zijn bandjes stond.
Er werd iemand met vier strepen en een typisch Engels koloniaal voorkomen de cockpit ingepiekeld.
Mijn medepassagiers hadden als handbagage kippen en geiten.
Toen we airborne waren hoorde ik geruststellende geluiden, Thisse isse the captain speakinke.
Een stewardess bood me een drankje aan, with the compliments of Pakistan International Airlines.
2 dollars please.
De motoren braakten rook uit, het leek wel of ze aan het roetblazen waren. :lol:
Maar ik ga pitt'n.
Zoek het hele reisverslag wel op en anders ga ik het helemaal opnieuw vertellen. :wink:
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Plaats reactie