Nievelt Goudriaan & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Willem Oldenburg

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi Kombuizers en gasten.

Hier een paar plaatjes van de "Aldabi" uit 1977:
Aldabi 1977 1.jpg
Aldabi 1977 1.jpg (911.33 KiB) 3055 keer bekeken
Aldabi 1977 2.jpg
Aldabi 1977 2.jpg (414.28 KiB) 3055 keer bekeken
Aldabi 1977 3.jpg
Aldabi 1977 3.jpg (342.7 KiB) 3055 keer bekeken
Gegevens:
Naam: Aldabi
Imo: 7600823
Naamsein: PCJB
Eigenaar: van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Mij. - Rotterdam/NLD
Tonnage: 10444 GT
Lengte: 143,06 m - Breedte: 21.21 m - Diepte 12,76 m
Thuishaven: Rotterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1977 als Aldabi - 1981 enige tijd gevaren voor Messrs Sonatram - Angola - 14 april 1986 opgelegd te Rotterdam, later dat jaar in bare-boat charter voor D. Lemos-Griekenland en herdoopt.
1986 Lamda - 1987 Eastern Merchant (A. Hartmann KG - Limassol/Cyprus) - 1989 Nortween Merchant - 1991 Northern Merchant (Tweendeck II K/S - Noorwegen) - 1992 Secil Namibia (Afrimar Shipping Ltd - Nassau/Bahamas) - 1998 Namibia (Namibia Shipping Ltd - Nassau/Bahamas) - 2003 Namibia (Clipper Project Management - Nassau/Bahama's) - 2006 Namibia (Nordane Shipping A/S - Svendborg (Nassau/Bahamas) - 2010 Ami.
Werf: van der Giessen-De Noord - Krimpen a/d IJssel - Werf nr: 909
Motor: Werkspoor dieselmotor, 4 tew - 6 cil / Vermogen: 9500 rpk / Snelheid: 16 kn
Type: vrachtschip - general cargo - 288 Teu
Gesloopt: 27-03-2010 te Port Alang/India.
Aldabi - Alhena 1977 4.jpg
Aldabi - Alhena 1977 4.jpg (579.11 KiB) 3055 keer bekeken
Boven: hier opgelegd samen met haar zuster de "Alhena" te Rotterdam.

Wordt vervolgd

Groetjes Willem

Willem Oldenburg

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Willem Oldenburg »

Vervolg:
Lamda ex Aldabi 1977 1.jpg
Lamda ex Aldabi 1977 1.jpg (721.71 KiB) 3052 keer bekeken
Boven en onder: 1986 als "Lamda" - Pacific King Commersial SA - Panama.
Lamda ex Aldabi 1977 2.jpg
Lamda ex Aldabi 1977 2.jpg (811.54 KiB) 3052 keer bekeken
Nortween Merchant ex Aldabi 1977 1.jpg
Nortween Merchant ex Aldabi 1977 1.jpg (698.7 KiB) 3052 keer bekeken
Boven en onder: 1989 als "Nortween Merchant" - Karllander-Sletreal Skibs A/S - Oslo/Noorwegen.
Nortween Merchant ex Aldabi 1977 2.jpg
Nortween Merchant ex Aldabi 1977 2.jpg (710.59 KiB) 3052 keer bekeken
Onder: als "Namibia".
Namibia ex Aldabi 1977.jpg
Namibia ex Aldabi 1977.jpg (753.16 KiB) 3052 keer bekeken
Groetjes Willem
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Allen »

ALCOL
Nievelt Goudriaan - ALCOL.jpg
Nievelt Goudriaan - ALCOL.jpg (237.88 KiB) 2870 keer bekeken
ALCOR
Nievelt Goudriaan - ALCOR.jpg
Nievelt Goudriaan - ALCOR.jpg (389.2 KiB) 2870 keer bekeken
ALGOR
Nievelt Goudriaan - ALGOR.jpg
Nievelt Goudriaan - ALGOR.jpg (343.79 KiB) 2870 keer bekeken
ALPHACCA
Nievelt Goudriaan - ALPHACCA.jpg
Nievelt Goudriaan - ALPHACCA.jpg (280.59 KiB) 2870 keer bekeken
Knipsel
Nievelt Goudriaan - 003.jpg
Nievelt Goudriaan - 003.jpg (384.74 KiB) 2870 keer bekeken
Grtn @Allen
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Roy »

Mooie bijdragen Allan !. Je hebt nogal wat van die oude krantenknipsels !. Mooie documenten hoor !.
Alleen de naam "Algor" klopt niet.
Het zal wel "Alcor" of "Algol" zijn.................. Een van die twee dus.

Goed dat die Blue Funnel tanker met de naam "Clytoneus" onder de Britse vlag voer.......... :idea: :wink: :lol:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Co »

Beste Willem (Oldenburg)

Bedankt voor je bijdrage over de laatste Aldabi-(Alhena).
De reizen voor "Sonatram" en ook in charter voor Delmas op West Afrika was weer eens wat anders,
maar eveneens een voorbode van het opdoeken van de rederij.......... :(
Leuk ook dat je ook het "vervolg" (nadat ze Nievelt af was) erbij hebt weten te vinden.

Heb zelf op deze Alhena-Aldabi gevaren als resp. 5e-4e- en 3e-wtk.

Het waren de eerste schepen met een big bore medium speed motor!
Namelijk een SWD 6 cilinder TM620.

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Willem Oldenburg

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi Co

Geen dank, het is altijd leuk dat je mensen een plezier kunt doen met het plaatsen van wat foto's en vooral als die gene er op heeft gevaren.

Groetjes Willem
FredWerkspoor

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door FredWerkspoor »

Willem,

Mooie schepen waren het Aldhabi, Alhena, Alpfakka,Alnatie.
Heb daar menig zweetdruppeltje liggen.
Reparatie aan de omzet machine en de nokken in het begin.( gaven van die diepegroven tijdens het omzetten van voor naar achteruit)
Alleen jammer dat ze de kraan in de machinekamer compleet ellebogenstoom gemaakt hadden
Op die 620 moest je alles met de kraan verplaatsen zelfs de stootstangen en de verstuiver.
Ook leuk was het zwembadje achter de shoorsteen

Zijn er nog mensen die weten dat er in Nacalla Mozambiek een ploegje Werkspoorders een centrale aan het bouwen waren maar ernstig voedsel en drank te kort hadden( Jopie onze koperslager kreeg bier uit een bloemenvaas), maar waar een van de schepen( Aldhabi??) aanmeerde en deze hongerig en dorstige mannen van drank en voedsel hebben voorzien( was geweldig)

Groetjes,

Fred
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Co »

Dag Fred en andere (ex) SWD gebruikers,
Je schrijft over de TM620
Reparatie aan de omzet machine en de nokken in het begin.( gaven van die diepegroven tijdens het omzetten van voor naar achteruit)
Nou daar hebben wij ook wel het een en ander meegemaakt.
Op de proefvaart van de Alhena ging het omzetten al mis, achteruit nokken al onder de rollen en de kar nog vooruit draaiend.
Start, de draairichting beveiliging NIET werken, dus brandstof alleen niet op tijd..... :oops:
Gevolg de top van de MK onder de zwarte rook, blaffende blower, noem het maar op.
Ik weet niet meer of op de Alhena of op de Aldabi, 's ochtends vroeg, op de la Plata, tijdens loods oppikken voor BA,
omzet zuiger totaal vast geslagen doordat die pennen die hem blokkeerden niet op tijd weggetrokken werden en wel al lucht toegelaten werd.
Gevolg de boel totaal vast, geen achteruit bedrijf mogelijk... :cry:
Met grof geweld de kromme pen er uit weten te krijgen en na (weet niet meer hoelang) een poos gedreven te hebben uiteindelijk toch omkeren mogelijk, dus we konden verder.
Ook de stoterstang taatsen werden HEEL warm op de TM620.
Van zowel de TM410 als de TM620 waarmee ik ervaring had, vond ik dat men totaal doorgeschoten was met het "uitvinden" van de tuimelaar- en klep smering.
Dat rare mip? pompje, al die steeds harder (en afbrekende) wordende slangetjes. Hefboompjes, knie- en kogelgewrichten voor dat smeren, nee niet leuk, vooral als je niet kan stoppen en toch de boel aan de praat moet houden.
Zonder hier negatief te willen doen kan ik ook het woord "Bryce" niet echt met plezier uitspreken.....
De littekens op de handen en armen zijn nu niet meer zichtbaar. :evil: En, we gingen echt wel HEEL langzaam over op diesel hoor.....

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
FredWerkspoor

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door FredWerkspoor »

Co,

De draairichting beveiliging was niet echt een wonder van techniek, een klepeltje met een stukje rem materiaal,wat op een draaiende as valt en dan een klep moet schakelen.
MIP systeem bij jullie al een 3 keer verbeterd systeem op de Amotor( 3kleppen) zaten er zuigertjes in die door een veertje open neer bewogen en geen stalen pijpjes naar de smeerpunten maar hard plastiek slangetjes, 2de systeem ander soort kleppenkastjes die nog steeds met boutjes op de hefbomen werden(deformatie) maar al wel stalenpijp, 3de systeem ander type kleppenkastjes die met een stripje op de hefboom werden vast gezet(plaats van kleppenkastje is machinaal bewerkt ( minder deformatie) Het armen en benenwerk van de MIP pomp is vervangen door een tandwiel aandrijving. dit was voor iedereen een verbetering.
Het warmlopen van de stootstangen kwam omdat de taats niet goed paste in het holle gedeelte. als je een warmloper kreeg,draaide we het 1/4 boutje op de hefboom los gedraaid en lieten we er dikke olie in lopen,en was je terug bij de olieman.
De nokken waren te zacht en de veerdruk van de brst pomp veel te hoog( terug naar de oude omzet as)
Overschakelen van brst is altijd een probleem geweest,ik weet dat er later nog wel een extra smeerpunt op de pomp gemaakt is.
Mij probleem met de omzet machine was niet zo groot de O ring om de zuiger was gebroken.

Groetjes,

Fred
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Co »

Fred, bedankt!

Moet me wel van het hart dat onze uitwisseling van een TM620 motor
veel beslag legt op het HELE topic terwijl, afgezien van Gerrit Heinen, nauwelijks iemand deze motor kent.
Toch heb ik ervoor gekozen niet via een persoonlijk bericht te reageren.
We hebben het hier wel over de eerste "serieuze" grote boring medium speed ter wereld :!:

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...


Plaats reactie