Nievelt Goudriaan & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Knopenkees
Berichten: 230
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Knopenkees »

De heraldische kleuren van de maatschappij vlag bij uniform knopen.

Iedereen kent de groene banen in de van Ommeren vlag, op de knoop komen die ook terug.

Ook de groen wit groene schoorsteen van de NASM schepen is bekend, op de knoop is daar rood wit blauw van gemaakt.

Maar de blauwe vlag van VNGC op de knoop omtoveren naar een heraldisch rode is nog nooit iemand opgevallen.
Deze drie knopen zijn origineel en besteld door Jos Cohen Rotterdam.
Heraldiek bij knopen VNGC NASM Ommeren 001.jpg
Heraldiek bij knopen VNGC NASM Ommeren 001.jpg (58.89 KiB) 5808 keer bekeken
kleur-herald.jpg
kleur-herald.jpg (40.34 KiB) 5470 keer bekeken

cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door cenaprints »

"ALUDRA"
gebouwd 1974 bij Warnow Werft, Warnemunde, in de (toen) DDR, gefotografeerd in de haven van Livorno, April 1982.

Cor
Bijlagen
Aludra     148                   001.jpg
Aludra 148 001.jpg (204.85 KiB) 5694 keer bekeken
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door jacko »

Aludra is het zusje van de Flevoland en Salland van de KHL.

groetjes, Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Patru (R.I.P)

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Patru (R.I.P) »

Voor de verzamelaars. Deze foto van het ss Alpherat kwam ik tegen in een fotoboek over Amsterdam.
Het boek is uit 1956 dus de datering van de foto zal ca. 1955 zijn. Het schip ligt volgens mij bij de graanoverslag Korthals Altes.
Alpherat ca 1955 Amsterdam.jpg
Alpherat ca 1955 Amsterdam.jpg (494.86 KiB) 5259 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mar 2009 22:41
Locatie: Vreeswijk

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Janna »

cenaprints schreef:"ALUDRA"
gebouwd 1974 bij Warnow Werft, Warnemunde, in de (toen) DDR, gefotografeerd in de haven van Livorno, April 1982.

Cor
Ik denk dat dat in juli 1982 was ipv april. Ik zat aan boord, en de FIFA World Cup was aan de gang in Spanje. Italie won de finale, net toen we in Livorno binnen lagen. De hele stad stond op z'n kop, een gekkenhuis was 't. Leuk om mee te maken.
Livorno was de laatste loshaven van een charterreis van de Zuid-Amerikaanse westkust naar Europa/Middelandse zee.

Nu ik die foto nog eens goed bekijk valt me dat platte stukje op de bulbsteven op. Dat gebeurde een half jaar eerder toen we in carter voor Sonatram op Gabon voeren. Bij aankomst in Le Havre hebben we toen in potdikke mist een tanker-mooring omgeduwd.

De Aludra was een prima zeeschip, maar de materialen waren wel van typisch Oostduitse kwaliteit - de gaten konden er zó maar invallen. In de MK hadden we er heel wat mee te stellen. Toch goed op gevaren.
koosbos
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 okt 2011 19:56

Re: Nievelt Goudriaan & Co aludra

Bericht door koosbos »

ik heb nog foto,s van de schade van de aludra genomen in het dok in montevideo maar ik weet niet hoe ik ze op mijn pc kan krijgen dat was toe we op de rots bij victoria gelopen waren. wie weet hoe dat moet vriendelijke groet koos bos
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Jos Linders »

Koos, ik neem aan dat je die foto's op papier hebt, dan kan dat alleen via een scanner.

Succes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mar 2009 22:41
Locatie: Vreeswijk

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Janna »

Die vlakschade van de Aludra bij vertrek Vitoria, die in Montevideo hersteld is, daar ging het verhaal van dat ze de 8 cilinder MAN hoofdmotor niet los van z'n fundatie gezet hadden tijdens de dokbeurt. Door de spanningen tijdens het lassen zou hij nooit meer helemaal meer recht geworden zijn. Met als gevolg trillingen en versnelde slijtage.
Als jij daar bij was weet jij misschien wel hoe dat zat Koos?

Er zijn wel de nodige zuigers en voeringen getrokken in het jaar ik op dat schip zat. Een dagje drijven was heel normaal :roll:

Matrozen gelijk vissen natuurlijk, die kwamen uit Galicia en Noord Portugal, en waren allemaal vissers geweest :lol:

We draaiden in de tachtiger jaren trouwens al lang niet meer continu full speed, daar was de brandstof te duur voor. Normaal liepen we economische vaart, een mijl of 16. Langzamer ging niet omdat hij dan teveel vervuilde, of trilde, dat weet ik niet zeker meer. En elke dag een uurtje full speed (18 mijl) om vervuiling van het spoelluchtkanaal tegen te gaan.

Ik was daar trouwens leerling stuurman en geen machinist. Wel twee maanden beneden meegedraaid, dat was prachtig.
koosbos
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 okt 2011 19:56

Re: Nievelt Goudriaan & Co aludra schroefas

Bericht door koosbos »

Dat klop de schroefas was niet los ge koppelt ze zijn gelijk gaan branden aan sb zij van af ruim 2 tot aan de schroef bij de schroef was ook een stuk af en het roer leek wel of je een sardine blikje open ge draait had toe het gebeurde was 3e stuurman jan de kraai en matroos Nico van adel op de brug en hwtk jan mulder in de vetloods die zijn nu allen 3 overleden
koos bos
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door cenaprints »

Goeie Middag Janna. Ik heb m'n archief nog een gecontroleerd maar de foto van de "Aludra" is echt genomen in April 1982. De preciese datum kan ik niet zo gauw vinden maar het is in de tweede week van April zijn geweest omdat ik toen die hele week bezig ben geweest foto's te maken in opdracht van de havendienst van Livorno. Wanneer je wilt kan ik wel een vergroting van de boeg in het forum zetten zodat je nog eens op je gemak de schade kan bekijken.

Groeten,

Cor


Plaats reactie