Koffie aan boord

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Koffie aan boord

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Hier in huize Hoogedoorn word de koffie als vanouds door een textiel zak in een draadijzeren ring gegoten, niets mis mee,zolang je er maar genoeg koffie in doet zo drinken we dan ook KOFFIE en geen bruin water,zo als de Yank koffie'' koffie'' noemt,en geen melk d'r in,alleen suiker naar behoefte :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Koffie aan boord

Bericht door j.haver »

Koffie aan boord : Spaans bakkie ! Bakkie Rechtop !
Het zetten was niet zozeer het probleem, meer het opz..pen en vervolgens nog proberen te kunnen slapen.
Tijdens de wacht idd HET middel om wakker te blijven tijdens de HW.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Koffie aan boord

Bericht door Bob R.I.P. »

Hallo Jos,
Niet aan gedacht dat er al een topic koffie a/b bestond. Ik heb er n.b. nog aan bijgedragen.

Alles went zelfs perculator koffie van een paar uur oud. Het is dat er geen straten op zee zijn, anders had je het als asfalt kunnen verkopen.

Bier, koffie wat was het belangrijkste vocht? Echter om 15.00 uur was het theetijd. En daar konden ze ook wat van. De smerigste thee heb ik eens gekregen van een chinees. Tijdens een avondwacht bood hij het me aan. Ik ben netjes opgevoed dus je zegt geen nee. Het was echt niet te drinken. Ik kon echter niet zien waar die chinees gebleven was. Stond hij nog buiten op het sloependek? Ik kon dus niet effe het dek op om inhoud van de mok over de reling te zwiepen. Toen maar snel naar de slaaphut met de mok en daar in de wastafel gekieperd. Ik ben amper terug in het station, komt die chinees binnen met de vraag of ik nog een nice cup of thea wil. Drie keer raden wat mijn antwoord was.

Op de Cinulia maakten we zelf ijsthee. 's Ochtends sterke thee zetten en aanlengen met ijswater. De kan in de koelkast en zo hadden we 's middags lekkere ijsthee. Schijfje citroen er bij. Heerlijk. Tot een pantryboy de koelkast ging ontdooien en met een mes het ijs afstak. Nartuurlijk door de koelbuisjes heen. Einde van de ijsthee periode.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Koffie aan boord

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Thee zuip ik ( mag je gerust hier zeggen hoor)alleen s'avonds laat met uiteraard een schijf lemmon...heb altijd de indruk gehad dat aan boord en zu hause dit thee drink gebeuren smiddags plaats vond, daar thee (toen)goedkoper was/is dan koffie.Op mijn meerendeel buitenlandse schepen dronken we gewoon koffie. :| Herrinner me de Beck bootjes met hun thee en een schijf peperkoek, niets mis mee hoor,zal nù nog wel zo zijn.Is daar meer traditie dacht ik :)
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
P.M. Noppeney
Berichten: 251
Lid geworden op: 18 dec 2006 21:00
Locatie: Den Helder

Re: Koffie aan boord

Bericht door P.M. Noppeney »

Tijdens mijn vaartijd op het ss"Rotterdam", (midden jaren 60 vorige eeuw) kwamen we zeer regelmatig in New York. Ik kocht daar op advies van een oudgediende blikken Maxwelhouse koffie voor thuis. Iedereen vond het erg lekker. Zelf weet ik het nu niet meer. Zou de Altzheimer al beginnen?

Groeten uit Den Helder,

Peter Noppeney
Kennis is macht, karakter is meer.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Koffie aan boord

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Zonder woorden...

Daarvan hebben wij met z'n allen zoveel schepjes in de kannetjeskoffie gegooid, dat die mensen er schepen aan overhielden. :shock:

Afbeelding
Afbeelding

Kleine schepjes...
Afbeelding
...maar wel steeds grotere schepen! :shock:

Afbeelding

Nu gold datzelfde ook voor Lucas Bols - al waren dat geen kleine schepjes, maar kleine glaasjes - maar daar willen we het nu even niet over hebben. :wink:

Afbeelding
Foto's "Groninger Kustvaart" - Jelle Bijlsma
klaas mulder (RIP)

Re: Koffie aan boord

Bericht door klaas mulder (RIP) »

:lol: :lol:
louis holleman

Re: Koffie aan boord

Bericht door louis holleman »

De grote grap is dat ik gedurende mijn 1.5 jaar op de Geertje Buisman de kok NOOIT ook maar 1 schep Buisman in de koffie heb zien doen!
En Peter, van mijn 1e reis op de Gaasterdyk bracht ik ook 1 zo'n gigantisch blik Maxwellhouse koffie uit de US mee. Ze vonden 'm thuis niet te pruimen :mrgreen: Maar ja, thuis waren we DE Roodmerk gewend...
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Re: Koffie aan boord

Bericht door Derk Gotink »

Op een van mijn reizen heeft de kok bij gebrek aan beter, groene koffiebonen gekocht in de PG.
Moest je zelf roosteren!!
Hadden we toen maar Buisman gehad!
Morse is uit !!
Mayday is in !!
Herman.Ponsen

Re: Koffie aan boord

Bericht door Herman.Ponsen »

Op grotere treinstations (de meeste moesten toch met de trein naar Rotterdam ,Amsterdam ect ) werd nog beter koffie gemaakt dan aan boord .Er liepen meestal bediendes rond in zwarte broek wit colbertje met groot dienblad bekertjes en koffie pot er op . Wissel geld in een hele diepe broekzak als je dan al in de trein zat raampje open en maar zwaaien op die knaap om een koffie 5 harde guldens gegeven begint net de trein te rijden moet die in die diepe zak naar wisselgeld zoeken en aan het einde van het perron zwaaide die nog eens met die 5 harde guldens en een glimlach van hier tot Tokio.
Na een reis van driemaanden weer terug op dat perron daar sprak ik hem overaan dat ik nog 4.50 tegoed had dat ken niet was zijn antwoord ik werk hier net een blauwe maandag maar de meesten hadden wel humor inzich.

Groet uit het zonnige zuiden

Herman


Plaats reactie