Koffie aan boord

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Koffie aan boord

Bericht door Brazuca »

Koffie Tobruk of Koppi Tubruk -
Is een speciaal gebrande en gemalen Indonesische koffie (Kapal Api) waar kokend water op wordt gegoten.
De benaming zal wel op de vloot zijn geïntroduceerd door de KPM en andere rederijen die op de Oost voeren.

Bij de KSM (Koraal Scheepvaart Mij), waar we met Indonesische bemanning voeren, werd de term regelmatig gebruikt.

AfbeeldingAfbeelding

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Koffie aan boord

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

"Koffie toebroek" staat gewoon in Van Dale en is hetzelfde als "kannetjeskoffie" of "keteltjeskoffie".
"Koffie verkeerd" is warme melk met een klein beetje koffie.
Mijn moeder maakte vroeger een keer per week hele sterke koffie in een pot met een stenen filter erbovenop. Dat werd een soort koffie-extract. Ook daarvan werd een klein scheutje, koud, in een kopje gedaan en dan hete melk erop.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Koffie aan boord

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik dronk vroeger altijd koffie met melk, wist niet beter. :)
Opgegroeid met koffiemalen en melk verwamd in een steelpannetje.
Met die vieze glibberige vellen in je koffie.:roll:
Soms was die melk ook nog aangebrand....

Op een goed moment waren de blikjes Dutch Baby koffiemelk op aan boord en moesten we wel aan de zwarte koffie met suiker. :-D
Sindsdien drink ik het nog steeds zwart met suiker. :)
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Koffie aan boord

Bericht door Brazuca »

@ Theo,
Helaas heb ik momenteel geen toegang tot Nederlandse woordenboeken en/of andere naslagwerken, maar ik ben nu eigenlijk wel benieuwd waar de term "Koffie Tobruk" oorspronkelijk vandaan komt.
Tobruk is een oude havenstad in Libië en ik weet dat de noord-Afrikaanse volkeren, koffie op eenzelfde manier zetten zoals bij koffie Tobruk gebruikelijk is.

De handel in koffie was, voordat het in Europa in opgang kwam, in voornamelijk Arabische handen. Moccha, een oud havenstadje in Yemen in de Rode zee was een bekend handelscentrum voor koffie. De VOC kreeg een grote grip op de koffiehandel, nadat de koffieplant in India en Indië waren geïntroduceerd en plantages werden opgezet.
Zou de naam "tobruk" door de Arabieren zijn geïntroduceerd, zoals ook de Islam op de Indonesische archipel terecht is gekomen ?

Mijn vragen:
1) Komt de naam Tobruk van de havenstad Tobruk in Libië ?
2) Wat is de etymologische oorsprong van "koffie Tobruk".
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Koffie aan boord

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De juiste spelling is "toebroek", zonder hoofdletter en de etymologie heb ik nergens kunnen achterhalen. Van Dale van 1864 kent het niet. Een "toebroek" wel; dat staat ook nog in de hedendaagse Nederlandse woordenboeken en dat is een "gesloten vrouwenonderbroek" en stamt ergens uit de 15e eeuw. Maar hoe je dat dan weer in verband moet brengen met "koffie toebroek" weet ik ook niet. Als die toebroek met de smaak van de koffie in verband moet worden gebracht, dan krijg ik associaties met een zin die ik eens ergens las: "Toen ik wakker werd had ik een smaak in mijn mond alsof mijn tong een veelgebruikt inlegkruisje was."
Maar zó slecht smaakte keteltjeskoffie nu ook weer niet... :roll:

Maar zie: ik dwaal weer af. Koffie toebroek schijnt toch echt uit het oude Indië te stammen, maar samengevat moet ik gewoon zeggen: ik weet het werkelijk niet.
petervn

Re: Koffie aan boord

Bericht door petervn »

RE:

Koffie in Indonesië (koffie "Toebroek")
Koffie toebroek is gemalen koffie, suiker naar smaak, melk naar smaak, kokend water. Doe twee flinke theelepels gemalen koffie en suiker en melk naar smaak in bekers of kopjes en giet er kokend water op. Roer alles goed om en laat het trekken totdat de koffie naar de bodem is gezakt. Drink de koffie toebroek warm.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Koffie aan boord

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja....lijkt me inderdaad niet zo fris die koffie toebroek, Tòch maar liever de filterzak van de vrouwe hier. :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Koffie aan boord

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Kijk eens, het mag soms een raar land zijn, maar Griekse koffie is échte koffie... 8)

AfbeeldingAfbeelding

... hoewel ik alweer een mooi poosje de voorkeur geef aan "Coffee Vietnamese Style". :roll:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koffie aan boord

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maar Griekse koffie is échte koffie.
Tja , DAT zal best Theo; toen ik "in de zeventiger jaren" veelvuldig met m'n vrienden van Archirodon optrok in Saoudie, heb ik dat spul " beleefdheidshalve" ook wel eens moeten drinken..'tis net als die donderrrrrse Ouzo, je krijgt er hartkloppingen van :lol: .........nou krijgt DAT ......heel Europa teugen'swoordig van " Die Grieken" :lol: zou het dan TOCH van hun koffie Kooom'n :roll:

Aaaah wel ik heb jullie weer op een " Toebroek" onderwerp gebracht..........ut komt bij die zeelui altiet weer op de wiev'n OF de drank terecht :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Koffie aan boord

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

ZO maak je Griekse koffie!
Dat is zo ongeveer het enige dat dit land op het moment nog overeind houdt. Dat houdt het hart kloppend, inderdaad. :-D
Toch valt het met die hartkloppingen wel mee, Harry. Die krijg je pas bij het tweede bakkie. :roll:
Bij het vierde dreigt een hartstilstand. :shock:


Plaats reactie