Koffie aan boord

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Koffie aan boord

Bericht door lp »

:roll: Koffie, was naast bier, de belangrijkste drank aan boord. Een potje bier was snel open gemaakt, het zetten van koffie duurde wat langer Je stond er destijds niet zo bij stil, maar koffiezetten was eigenlijk een zeer primitieve aangelegenheid. Als een schip van stapel was gelopen, dan bleef tot aan de sloop, dezelfde apparatuur staan. De ontwikkelingen op het gebied van restaurant- en hotel gereedschap werd kennelijk niet gevolgd. Ik stond daar zo over te nadenken toen ik vanmorgen met onze Senseo koffie aan het tappen was. Op de schepen waar ik op voer stond in de pantry zo'n verchroomde koffieketel met een peilglas aan de zijkant. In die ketel hing je een katoenen zak, daarin schepte je gemalen koffie en daarop schonk je kokend water. Je tapte de koffie eruit en schonk het nog een keer er van boven weer in. Het enige etektrische aan het ding was dat de koffie er warm mee gehouden werd. Het hete water kwam namelijk uit een speciale, boven de koffieketel aangebrachte waterkoker. Die kon je door een kraantje open te draaien vullen met koud water. Als je vergat dat je die kraan had opengedraaid, liep de boiler over en stond je pantry blank. Het aan de kook krijgen van het water kostte op zijn minst een half uur. Het was dus zaak om 'smorgens als eerste je koffie klaar te hebben, anders had je met je werk voor het ontbijt een groot probleem. Het nadeel van Senseo is dat koffie overal het zelfde smaakt, maar het is wel verrekte snel klaar.
quo vadis

Bob22

Bericht door Bob22 »

Hallo lp,

Dat Senseo zo snel klaar is is het enige positieve van dat koffiemarteltuig. Want voor de rest is het huilen met de pet op. Volgens mij doen ze een zootje rotzooi in die pads, wat zijdelings verband houdt met koffie. Je begrijpt ik ben geen voorstander c.q. liefhebber van dit systeem.
De lekkerste koffie wordt nog altijd gemaakt door langzaam en met flinke tussen pozen, heet water door een stenen filter gevuld met een goed koffiemaalsel te laten lopen. (omaatjes koffie)

mvg

Bob


p.s. Smaken verschillen!!
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

zo'n verchroomde koffieketel met een peilglas aan de zijkant. In die ketel hing je een katoenen zak, daarin schepte je gemalen koffie en daarop schonk je kokend water.
Wat een luxe!
"Kannetjeskoffie", meneer.
Een koffiemolen aan het schot. Twee glaasjes malen, in een oude, gedeukte, aluminium koffiepot en kokend water erop.
Achterop de kachel zetten en bij voorkeur niet koken. Of in elk geval niet te lang.
Maar ja, nou komt opa dus te spreken van de jaren.... :roll:

Ik ga mij snel een bakje Griekse koffie maken. Dát is tenminste koffie!
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Bericht door lp »

:lol: Hallo Bob,
Helemaal met je eens. Ik had me ooit eens aangemeld voor de onderzoeksgroep, want "aan mij werd nooit wat gevraagd". Dus word ik nu bijna dagelijks naar mijn mening gevraagd over bepaalde produkten. Zo ook kreeg ik een zak koffiepads toegestuurd om te testen. Het resultaat van die zending was niet om over naar huis te schrijven. Daarna moest ik een tweede pak testen, nou die was echt niet om te zuipen! Ik had dan ook op het vragenformulier geschreven of ze misschien vergeten hadden om er smaak in te stoppen. Zal wel niet op de markt gekomen zijn. Na dat ik bij de koopvaardij was gestopt, heb ik nog een tijdje op een Urker kotter gevaren. Behalve aan dek werken, sturen en koken moest ik ook koffie zetten. Urker koffie werd vroeger (misschien nog wel) als volgt gezet: Men neme een ouderwetse aluminium waterketel (waar bovenop een deksel zit). Schep daarin 4 a 5 eetlepels gemalen koffie. Schenk daarop kokend water tot even onder de rand. Roer met een lepel alles goed door elkaar. Laat dit mengsel 5 minuten staan en giet vervolgens de kopjes door een theezeefje vol. Melk en suiker naar smaak toevoegen. Ja er valt nog wel te genieten.
quo vadis
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Bericht door lp »

Theo Horsten schreef:zo'n verchroomde koffieketel met een peilglas aan de zijkant. In die ketel hing je een katoenen zak, daarin schepte je gemalen koffie en daarop schonk je kokend water.
:wink: Ja zo gek waren die Urkers niet!!
quo vadis
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Hier naast de bananen planten geen koffie machien te bekennen, ze zijn wèl te koop in alle maten.Mijn vrouw gaat gewoon door op de oude manier.... kannetje water op t' gas, 2 of 3 grote eetlepels gemalen pure koffie er in, gevolgd door wat suiker, als het kookpunt bereikt is giet ze dat door een soort schepnetje met katoenen zakje, en dat druppeld in de koffie pot, en dà t is pas koffie , na de eerste teug schud je even in je tuigje en bent gelijk klaarwakker. niks melk voor mij
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Koffie aan boord, dan moet ik altijd weer aan die koffiepercolator op de brug denken. :wink:
Vers gezet was het prima koffie, maar daarna kon je twee dingen doen:
(1) Het apparaat uitzetten, maar dan werd de koffie koud.
Het werd dus optie (2), hetgeen betekende dat de koffie iedere keer opnieuw weer door het reservoir ging wat bovenin zat.
Waarom dat ding er niet uitgehaald werd als de koffie klaar was, dat weet ik niet meer. :wink:
Enne, er was slechts verse koffie voor één keer per wacht aanwezig. :(
Dus dan bleef je na de wacht soms ook nog even een lekker vers bakkie drinken. :wink:
All the best
Jos
ed

Bericht door ed »

Nou ben ik natuurlijk geen terrorist. Maar volgens mij krijg je de hele wereld gestopt door de koffieoogst te vernietigen.

Ik ken een aantal mensen die niet te genieten zijn bij een gebrek aan koffie. Heb eens vergeten de koffie aan te zetten aan het eind van m'n wacht toen ik nog een leerbeest was aan boord. Geloof me dat doe je niet nog een keer. Na de nodige bedreigingen en verwensingen ben ik maar stilletjes naar m'n kooi gegaan en heb ik voor de zekerheid m'n hut deur op slot gedraaid.....
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Op de O-boten van WISM(KNSM)gebruikte wij de bruine koffieketel,
4 of 5 scheppen koffie er in,heet water er op en je had koffie.
Met een theezeefje werd de koffie ingeschonken en beetje Red
Roses gecodeseerde melk en naar smaak suiker,zie hier,de
O-boot koffie.
Sommige douwde een gloeiendhete pook(kolenkachel) in de
koffie.
Ik vond het niet te drinken,maar alles wendt,maar gaf mij
maar het lekkere bakje koffie van mijn moeder maar
Op de AS-boten hadden we een koffieperculator in de pantry
met een electrische plaatje mer ring,waar je water op moest koken
Dit was een gevaarlijke onderneming als we in de storm zaten,
want je moest het hete water van boven met een ketel er in gooien
wat niet een leuk karweitje als het schip slingerde.
Frans de Lijster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Koffie

Bericht door Frans de Lijster »

Aan boord had ik een aluminium koffiepruttelpot.
In de pot stond op een stang een aluminiumfilter.
Daar werd een hoeveelheid koffie in gedaan.
De pot vulde ik met koud water.
Daarna op het fornuis tussen de slingerlatten.
Na een minuut of tien begon het dan te pruttelen, dit kon je zien door het glazen deksel.
Nog tien minuten later had je dan koffie.
De kwaliteit was in het begin redelijk, we dronken dan ook meteen twee kopjes.
Als je het liet staan op het fornuis, dan was het na een poosje niet meer te pruimen.
Het leek dan wel op dunne teer.
Te meer omdat er in die tijd persé de nodige Buisman bij moest.
Zeker op een schip dat ook uit Zwartsluis kwam.
Een snuifje zout werd er op advies van experts ook nog aan toegevoegd.
In die tijd hadden we ook alleen maar blikjes melk aan boord.
Daarin werden twee gaatjes geprikt en je had koffiemelk.

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )


Plaats reactie