Koffie aan boord

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Koffie aan boord

Bericht door Chris.dus »

Kijk , daarom drink ik nou thee.
Ik zie zo,n kattebeest nog niet direct een theezakje uitschijten.
Overigens werd bij de KNSM de koffie achteruit in een grote perculator gezet met uitwasbaar filter.
Goede tip: spoel deze niet in het sop uit zoals deze bakzeun op zijn eerste reis klaar speelde.
Je krijgt wel een unieke koffiesmaak maar matrozen en stokers zijn daar niet echt van gecharmeerd.
Die zijn op dat punt nogal conservatief :-D :-D

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koffie aan boord

Bericht door Harry G. Hogeboom »

G#$%^%^&^& Allemachtig, en ik maar denken dat we vroeger met pikheet " konden ouwehoeren" :lol: :roll: en dan " over een bakkie leut" :lol: :lol:

TOCH uutkiek'n Theo met die Italiaanse veiligheidskleppies!!! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Koffie aan boord

Bericht door Brazuca »

dita schreef:Heb met interesse de conversatie gevolgd omtrent het woord Toebroek.
Zou het kunnen zijn dat broek het woord voor gemalen is.
Zweedse en Finse koffie worden net als alle andere koffiebonen gemalen ofwel "Brygg" uitgesproken "Broek". En als je dat twee keer doet dan krijg je twobrygg ofwel "Toe broek" Twee maal gemalen dus.
Martin
Martin, Ik denk dat jou verklaring heel goed zou kunnen !
Maar ook deze mogelijkheid is niet terug te vinden in de op het internet beschikbare bronnen. (zoals o.a. http://www.etymologiebank.nl)
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Koffie aan boord

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja ...door twee broeken(tobroek) gefilterd/gemalen?, en nog een inlegkruisje (van Theo), zal dat de smaak zèker be invloeden,houwen het dus hier maar op de ouwe trouwe ringzak hier nog steeds in gebruik,wèl goeie gemalen koffie er in flikkeren,en niet te weinig,maar koffie genoeg hier, hoewel de beste bonen ge exporteerd worden :? :oops:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
louis holleman

Re: Koffie aan boord

Bericht door louis holleman »

En MET Buisman, a.u.b!
Gebruikersavatar
wil
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 nov 2004 20:46
Locatie: tilburg

Re: Koffie aan boord

Bericht door wil »

als pentrybedienen behoorlijk wat koffie gezet heel gezellig was het smorgens vroeg 7 uur denk ik als de eerste koffie gezet was was had ik zo mijn eerste klantjes de bruggasten en matrozen van de wacht .
wel een aparte mannier van koffie zetten in 1959 wat scheppen koffie door een linnen zak gieten was altijd een zooitje met die zak uitspoelen maar zover ik weet toch wel lekkeren koffie .
thee zetten in een keten een pakje thee daar kokend water op had je heel sterke thee daarvan een beetje ik een theekannetje doen en op sterke maken met heet water ..
Afbeelding
waar een wil is is een weg en wil wil wel
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Koffie aan boord

Bericht door shipwis »

over deze koffiediscussie, doet in mijn herinnering weer aan het volgende denken,
in de winter van 1956-1957, op het ms MARKELO, onderweg ergens naar 'n haven in Noorwegen, voeren we door de fjorden om het slechte weer 'n beetje te ontlopen,
een van de loodsen vroeg om 'n kop koffie, ik vroeg hem. hoe wilt U de koffie pilot?
hij zegt ik wil graag ''ARABEN'' koffie, ik vraag hem nog, melk en suiker :?:
zegt hij, koffie moet zo dik zijn als de voormast en zo sterk als de ankerketting,
ik in de kombuis koffie gezet, en 'n ijzeren lepel van de kok in het vuur gehouden,
en die gloeiende lepel afgeblust in de koffie :mrgreen:
hij vond de koffie nog lekker ook :mrgreen:
pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Koffie aan boord

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

koffie moet zo dik zijn als de voormast en zo sterk als de ankerketting
Ah, dat doet me onmiddellijk denken aan die passage uit "The Death Ship" van Traven, over die Amerikaanse zeeman die in de twintiger jaren zonder papieren in Antwerpen achtervaart en daarna door de autoriteiten van de ene grens over de andere wordt gegooid, vaak heen en weer. Als hij door de Fransen in de grensstreek met Spanje wordt gepakt, verwacht hij eigenlijk te worden doodgeschoten. Maar hij krijgt een uitgebreide maaltijd en tot besluit...
  • koffie, zoet als een meisje in de eerste nacht, heet als in de zevende en zwart als de vervloeking van haar moeder als die erachter komt.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Koffie aan boord

Bericht door gerard tenerife »

en 'n ijzeren lepel van de kok in het vuur gehouden,

ik dacht dat het in Finland en Sweden vrij normaal was om de roodgloeiende pooker in de koffie te steken, was het Gevalia of zo iets., vreemde mensen daar, wodka in een glas met handvat, 2 scheppen zuiker en dan heet water.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Koffie aan boord

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Finnen....aardige mensen,herrinner me (zie verhaal Amstelborg) de koffie aangeboden door de zaagmolen beheerder in zijn huis na de sauna...eerst een suikerklontje in je mond,daarna de koffie er door sloeberen.
Zijn ouwe moeke luste ook wel een biertje uit het door ons mee gebrachte doosie...maar warmde het eerst op in een pannetje :idea:

Dita zal dit wel kunnen bevestigen
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie