Koffie aan boord

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Koffie aan boord

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

We zitten hier nu gezellig te koffieleuten, dus vraag ik u af wie "Koffie Verkeerd" echt een lekker bakkie vindt. :)
Ik dus duidelijk niet, alleen de naam al en het doet me denken aan die vellen en aangebrande melk. :)
All the best
Jos

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Koffie aan boord

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Op zijn tijd wel, ja. Warme melk met koffiesmaak.
En hier in Griekenland drink je vooral 's zomers uiteraard "frappé", hoewel het ook hartje winter veel wordt gedronken.

AfbeeldingAfbeelding

ZO maak je dat.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Koffie aan boord

Bericht door Brazuca »

Het voordeel om in een metropool te wonen;
kleintje-espresso2.jpg
kleintje-espresso2.jpg (38.5 KiB) 3448 keer bekeken
7 x 24 uur 365 dagen per jaar café espresso, 's morgen vroeg (06:00 uur) even naar de bakker om de hoek,
verse broodjes halen (bakker is open van 06:00 t/m 22:00 uur), en mijn eerste espresso, met een pão na chapa
paonachapa1.jpg
paonachapa1.jpg (30.35 KiB) 3448 keer bekeken
daar kan geen koffie verkeerd tegen op.

Jammer dat ze vroeger aan boord geen espresso hadden
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Koffie aan boord

Bericht door dita »

Mart,
Dat van op de oven slapen gaat er bij mij wel in. Alleen waar in Finland ben je dan in 'shemelsnaam geweest en wanneer?
Prettige paasdagen

Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Koffie aan boord

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Martin, de Amstelborg was mijn eerste en laatste kuster bij wagenborg in half 1961, daarna uitgezonden naar de Batavier en meestertje op de Albatros.Wijnig meer in de baltic gevaren, maar die haven was Ulou in de finse golf zover ik me herrinner.
De vrouwen en meisjes die daar het planken hout laden waren òòk taai.Een kreeg een grote splinter in haar kuit,bloede als een rund... ze werd door onze stuurman verbonden en na een paar veuxjes ging ze weer dapper aan het werk...petje af :oops:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Koffie aan boord

Bericht door dita »

Mart,
Oulu schrijf je. Je zal wel in een ander haventje geweest zijn iets noord van Oulu dacht ik zo. Pataniemi of zoiets.
Maar desalniettemin,
hier een mooi plaatje van je bootwerksters uit de jaren rond 1910 in de haven van Hamina. Kunnen nog geen oorlogsweduwen zijn. Dat was later. De foto is de kaftfoto van mijn boek "Entisaikain Pitäjänsaari" ofwel Pitäjänsaari van vroeger.

Groeten
Martin
Bijlagen
bootwerksters ca 1910.JPG
bootwerksters ca 1910.JPG (127.09 KiB) 3412 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Koffie aan boord

Bericht door gerard tenerife »

Spaanse koffie
We zijn dus wel wat afgedwaald van koffie aan boord, maar Spanje is dus wel een echt koffie land.
Koffie word hier gedronken de heele dag en in veele soorten, maar de belangrijkste zijn
Cafe Solo, zwart.
Cafe cortado, klein beetje melk
Cafe con leche, veel melk en
Cafe Leche Leche, een deel gecondenceerde melk, 2 delen sterke koffie, een deel warme gewoone melk.
Kokend water word door de vers gemalen koffie geperst, daarne met stoom verheete melk toe gevoegd.

Afbeelding

Maar echte Spaanse Koffie vergt wel een beetje meer werk

Spanish Coffee #3
Drink Type: Hot Drink - S
Ingredients
1 oz. Brandy (more Brandy drinks)
3/4 oz. Kahlua (more Kahlua drinks)
1/4 oz. Tia Maria (more Tia Maria drinks)
1/4 oz. Bacardi 151 Proof Rum (more Bacardi 151 Proof Rum drinks)
Whipping Cream (Preferably heavy) (more Whipping Cream drinks)
Coffee (more Coffee drinks)
Instructions
Nothing is better on a cool day than a nice, steamy cup of coffee. That is, of course, unless you add something to the coffee to give it a little kick!
Next time you want something to take the chill off, and want it to include coffee and some of your favorite liquors, why not try creating a Spanish Coffee.
Making Spanish Coffee probably isn’t something you would do every day, considering the amount of ingredients required in the recipe. But, when you make the drink, it will definitely be worth your while.
One of the most common recipes calls for a high-proof rum, such as Bacardi 151, brandy, Kahlua or any type of coffee-flavored liquor, whipped cream or whipped heavy cream, cinnamon, and sugar.
Rim a snifter with sugar. Add 151 to glass and lay on its side. Light 151 and rotate glass until sugar is caramelized all the way around. Then stand glass up and add brandy, Kahlua, and Tia Maria (can be done while still flaming). Add coffee leaving about an inch and a half to the top. Blend whipping cream until slightly thickened and pour slowly on top allowing it to float. Top with a sprinkle of cinnamon and nutmeg. The cinnamon will spark if the flame is still burning. Sean's comment: It's a labor intensive drink, but well worth it (especially if you're getting tipped).
For a drink that is just as tasty, but requires less ingredients, try combining hot coffee, run, and Tia Maria. Top with whipped cream, and you’ll have a Spanish Coffee in no time!

mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Koffie aan boord

Bericht door gerard tenerife »

Dat van op de oven slapen gaat er bij mij wel in
Hallo Martin en Mark. Ook ik heb ergens boven de oven geslapen, in de woonkamer/keuken met de heele familie, durfde het meisje dus niet aan te raken, Pa en Ma lagen maar een paar meter verder. Dit was ergens in 1958/60 in Pietersarie/Kokkola/ Haukipudas, zeg het maar. Heb nog steeds een hout splinter in mijn hand van Haukipudas, zit er best, heb er geen last van.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Koffie aan boord

Bericht door dita »

Mart,
Heb daarstraks eens met een van de buren gepraat en hem gevraagd naar dat opgewarmde bier.
Hij zei, dat het in het Noorden van het land dus Oulu en dan nog verder omhoog tot in Lapland aan toe, warm bier werd gedronken als medicijn tegen de verkoudheid. Verder hoorde ik dat in de koffie geen room en suiker gedaan werd maar een klontje boter met wat zout.
Geef me nog maar een Bakkie!
Groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Koffie aan boord

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Gerard, kom maar ff naar de amburgie bar, dan halen Kees Bloemkool en ikke die splinter wel er uit, maar het kost je wèl een paar hassebasjes :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie