Groninger scheepsbouw

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door jdbvos »

Ik vind ze ook het toppunt van lelijkheid, maar tóch zou ik wel eens aan boord rond willen kunnen struinen...
Niet om alle wowo-attributen, en zeker niet de lading, maar qua techniek zou er wel een tijdje willen kijken....
Alleen al de airconditioning, koel- en vries-installatie, de sewageverwerking, en de drinkwaterverdampers moeten al een wereld op zich zijn... Ook de hele logistiek van de kombuis (kombuizen) is al een wereld op zich, met 'geheime' toe- en afvoerlijnen, een ingewikkeld systeem bij de vriezerij om (bijv) alles op juiste temp te ontdooien...
Al dat soort technieken bedoel ik...
Een motor blijft een motor, of ie nou helemaal in blik is ingepakt en op GTL loopt of niet: dat geloof ik allemaal wel, maar stel je (bijv) de liftsystemen voor... ladingliften, personeelsliften, goederenliften, speciale provianderingsliften wellicht, misschien zelfs noodliften die (stroomloos?) omhoog gaan naar de sloependekken, afijn "your guess is as good as mine"...
Maar een normaal schip is het zeker niet. Starship Enterprise was ook geen 'normaal' vliegtuig...
Een schip als dit heeft een normale scheepslading koper, alleen al voor alle E-kabels !
Nee, ik zou daar, behept met wat tekeningetjes en beschrijvinkjes, vooral niet gehinderd door lading of andere bemoeials, best wel eens rond willen struinen...
Pure vakinteresse en nieuwsgierigheid.
Maar zeker niet om er op te varen... Ik ben zeeman geworden om op schepen te varen, niet om manmade-eilanden voort te duwen...

Ik heb ooit (in S'pore) een rondleidinkje (van minder dan een uur) gehad op de (toen nieuwe) Nimitz, die grote US-carrier. Door de 2nd van de TD, en ik vroeg hem naar de stuurmachineinstallatie van zo'n groot schip. Z'n antwoord is me altijd bijgebleven: "I haven't got a clue...never been in the aftside of the ship, and would'nt even know how to get there"
Brrr...blij nooit zo gevaren te hebben....

(ps: van muh verzameling totaal verbleekte dia's :twisted: )
Bijlagen
Spaarnekerk 05.jpg
Spaarnekerk 05.jpg (66.19 KiB) 9198 keer bekeken
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Harry G. Hogeboom »

..en zeker niet de lading, maar qua techniek zou er wel een tijdje willen kijken....
DIT zijn absoluut klasse staaltjes van scheepvaart techniek en zijn zonder meer de meest indrukwekkende schepen waar ik persoonlijk mee te maken heb gehad, niet alleen dus de voortstuwing, wat op zich al hoogstandjes van ALLERlei soorten techniek zijn, met kleine draaibare knoppies al die paarden in toom houden en zo'n bak voor de kant draaien.Maar de hele " passagiers-hotel-Kombuis-airco-vriezerij en gaaaa zo maar door -waar jij het al over hebt Jan- meloochum is een wereld op zich! Laat ik hier dan maar niet ingaan op de bouw en alle veiligheids voorzieningen, reddingssloepen-brandbeveiliging, ventilatie en gaaaa zoooo maar een pikheetje door.
Er wordt door "onze generatie" zeelieden/techneuten veelal negatief gereageerd over " HOE lelijk" die bakken dan wel zijn, maaaar de bouw-operations en onderhoud EN bedrijfsvoering is "OP ALLE fronten" absoluut geen kattepis!EN ik moet toegeven dat ik "in voorkomende situaties" liever naar zonnenbadende lading dan naar doosjes kijk :lol:
Maar Ome Co :lol: ...hier op Kombuis kan dat beter toelichten als ik :roll:
Ik denk nogmaals....dat "wij" soms wat van slag raken " door die flatgebouwen met balkonnetjes aan dek"
2nd van de TD, en ik vroeg hem naar de stuurmachineinstallatie van zo'n groot schip.
TOCH lijkt me ---zelfs op zo'n bak als de Nimitz---het wel essentieel dat je als " een beetje zelfrespecterende TD'r" weet hoe je bij de stuurmachine moet komen en hoe die werkt.

PS.Je: Schiet me net te binnen hoe ik in de mid 1990ties het miniatuur SUPER liner(tje) Hanseatic van de Hapag Lloyd ooit hier in Halifax in dok had met flinke zware bodemschade opgelopen in de Noord-West Passage van Canada.Dat was een praaachtig scheepie en we moesten er even flink tegenaan om dat varkentje op tijd te wassen, er waren meen ik 2 cruises gecanceld, maar ze moest op een zekere dag in New York zijn om het schema weer op te pikken.....Aaaahwel ik zat met de Hwtk. wat te ouwenelen over vroegaah en diesels en al dat soort geneuzel en bedacht dat dit toch wel een lief scheepie was om op te varen.....hij had niet noodzakelijk klachten, maaaar hij voer toch liever op een doossies boot want hij zei toen in Duuuuts : " Die Leute haben jaaa immer wasz zu sagen.......die kontainer sprechen NICHT!" oftwel die passgiers hebben altijd wat te ouwehoeren ( het bad-water is te koud of te warm etc. etc.) maar die doossies doen de bek niet open! :mrgreen: of woorden van gelijke strekking.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door jdbvos »

die kontainer sprechen NICHT!
:lol: :lol:
Een man naar m'n hart !
En idd: wanneer je lading tegen je gaat lullen, klopt er iets niet...
Naar je staren, da's wat anders: als je in halfduister bij het openen van de ruimen met bevroren tonijn ff de toestand van de veestapel bekijkt, staren er nogal wat oogies naar jou....het 'herdergevoel', zeg maar.... :-D
Oost, west...ook best
jago
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 jan 2009 13:34

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door jago »

Hallo Jan,

Ik heb afgelopen week kapitein Willem Content ontmoet,
hij maakte op 22-06-1946 zijn eerste reis op de Democraat als
lichtmatroos en monsterde af op 30-08-46. Deze reis maakte hij
tijdens zijn studie aan de zeevaartschool. Volgens mij heeft jouw
vader het een en ander met het schip te maken gehad.
Ook heeft Willem Content een boek geschreven waarin een passage
over de Democraat in staat.
Het boek heet " Kapitein, hoe laat begint het copuleren "
Hoop je hierbij wat informatie te hebben gegeven.

Groeten Jaap.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door jdbvos »

Leuk om te horen, Jaap
Maar in die tijd was de eigenaar Peter Dekker, maar idd: Democraat..
begin jaren '50 kocht Fokke de Jong uit Workum haar, en noemde haar Trio, en pa kocht haar eind jaren '50 samen met de machinist Tiemen Krikke, en noemden haar Buizerd. Nadat pa Krikke had uitgekocht, hernoemde hij haar weer Democraat.
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 887
Lid geworden op: 02 jul 2005 23:26
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Nick »

Jos Koomen.
Jos Jaren lang was jij de spil van dit forum
Er bestond hier geen schorum
Jij gaf zeker mij hier al die jaren een thuis.
soms schreef ik iets dat vond jij niet pluis.
Daar gaf jij mee wel een antwoord op.
Maar nooit een stop.
Jij was op dit forum een hele goede vriend van mij
Soms als ik huilde maakte je met woorden mij weer blij
Zelfs toen ik zwaar ziek lag waren jou woorden voor mij toenmalige engelse vriendin een steun en toe verlaat
Want daar toe was jij in staat.
Nu ben je onverwachts met je laatste reis begonnen.
En staan wij hier op dit forum diverse website's met verdriet ontzonnen.
Mijn verdriet is groot en wens jou een goede reis.
Ik wens je fam en naaste heel veel sterkte en draag kracht met dit grote verlies.
Deze ode geef ik als vriend nu aan jou
Hier mee wil ik als vriend zeggen ik was je trouw
Gr Nick
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door jdbvos »

Mooi gesproken, Nick
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 887
Lid geworden op: 02 jul 2005 23:26
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Nick »

Dankje heer vos
Bert (R.I.P.)

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Vanmorgen vertrok de nieuwbouw "ARKLOW WAVE" vanuit Delfzijl , voor een technische proefvaart op de Eems .


Bouwjaar 2018, imonummer 9818931, grt 9999.
Eigenaar Glenart Shipping Ltd., Arklow / Arklow Shipping ULC.
Gebouwd Ferus Smit GmbH, Leer / 447.
Lengte 149.50 meter, breedte 19.25 meter, diepgang 8.59 meter.

Bert Romeling


Afbeelding
Bert (R.I.P.)

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Aankomst "THUN EOS" in Delfzijl voor proefvaart en oplevering.



Bouwjaar 2018, imonummer 9817157, grt 4936.
Eigenaar Thun Tankers B.V., Delfzijl / Erik Thun AB.
Gebouwd Ferus Smit, Westerbroek / 443 / tewaterlating 16 juni 2018.


Bert.Romeling.


Afbeelding


Plaats reactie